Gå til innhold

[Løst] Billig, sunn og lettvindt mat for hybelboer!


HJKL

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Jeg leter etter den ultimate hybelretten! Jeg tenker noe som er sunt, godt, billig og lettvindt. Det må være noe som er mulig å leve av, ikke 5 bokser bønner om dagen som jeg så en annen hadde skrevet. Helst noe som holder lenge (jeg tenker på at det ikke går ut på dato med en gang) og kan fryses.

Middagen burde bestå av 1/2 grønnsaker, 1/4 kjøtt/fisk/fugl og 1/4 potet/pasta/ris.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Generelt: Stapp så mye grønnsaker du kan inn i en enkel rett, så blir ting kjempesunt :D

 

Lapskaus:
- Ønsket mengde kjøtt av noe slag. Brunes helst litt.

- Diverse rotgrønnsaker.

- Kok til ønsket konsistens

- Krydder og buljong øker smaken.

 

Pasta & tomatsaus:

- Kjøtt (kylling, laks, svinestrimler, kjøttdeig..)

- Gulrot, paprika, løk, ++

- Herm. tomater

- Bønner

- Pasta

- Krydder (salt, pepper, oragano&sånt, chili, hvitløk ++ )

 

Laks torsk og frosne grønnsaker i panne.

- Legg alt i panne med løk til fisken er gjennomstekt. Pasta/ris + sweet chili som tilbehør.

Endret av TheSleepwalker
Lenke til kommentar

Bruker å handle forskjellige pastatyper, ris, stekeolje og hermetik på europris fordi det er svin billig i forhold til andre matbutikker. Rema 1000 bruker å selge 2kg poser med både wok grønnsaker og andre grønnsaker for rundt 70kr, så er endel å spare der i forhold til å kjøpe de små posene. På Rema selger de jo også 2kg poser med kalkun filet som smaker akkurat som kylling filet ganske billig, så der har du flere wok middager som både smaker godt og er sunt. Bruker å ha i litt soyasaus og karri på slutten av steketiden å det smaker bedre enn det du får på resturant :)

Lenke til kommentar

Wok!

Kjøp noen pakker med first price nudler, kok opp så mye nudler du vil ha... Ta fram stor wokpanne eller stekepanne, stek ønsket kjøtt i terninger. Jeg foretrekker laks, men går an med alt egentlig. Hiv inn ønskede grønnsaker ETTER kjøttet er SPRØTT, enten ferske eller frosne, jeg foretrekker skiver med gulrot og brokkolli i små biter. Stek det så det varmer seg, når man wokker skal man egentlig ha på maks varme og nesten ha råe grønnsaker, og skru så av varmen og hell inn nudlene (uten vann eller krydderet) og smak til med soya/sursøt saus, evt. annen wok saus.

 

Altså, kok opp nudler, stek sammen med kjøtt og grønnsaker. Enklere og billigere blir det ikke? "sunt" og godt er det også :)

Lenke til kommentar

Mine klassikere:

 

Wok: Hvitt/rødt kjøtt, wokblanding, woksaus, nudler

 

Stekt ris: Ris, egg, kjøtt, (reker, mais, paprika, erter)

 

Lasagne: Glass med rød og hvit lasagnesaus, lasagneplater, kjøttdeig, ost

 

Spaghetti: Spaghetti, kjøttdeig og pastasaus

 

Sitronmarinert laks: Laks, creme fraische, purreløk, sitronsaft, kvernet salt

 

Kokt torsk: Torsk, salt, poteter, smør, gressløk, gulrøtter

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Wok!

 

Kjøp noen pakker med first price nudler, kok opp så mye nudler du vil ha... Ta fram stor wokpanne eller stekepanne, stek ønsket kjøtt i terninger. Jeg foretrekker laks, men går an med alt egentlig. Hiv inn ønskede grønnsaker ETTER kjøttet er SPRØTT, enten ferske eller frosne, jeg foretrekker skiver med gulrot og brokkolli i små biter. Stek det så det varmer seg, når man wokker skal man egentlig ha på maks varme og nesten ha råe grønnsaker, og skru så av varmen og hell inn nudlene (uten vann eller krydderet) og smak til med soya/sursøt saus, evt. annen wok saus.

 

Altså, kok opp nudler, stek sammen med kjøtt og grønnsaker. Enklere og billigere blir det ikke? "sunt" og godt er det også :)

 

Dropp nudlene, finnes ikke værre fett, og de fleste sortene har vært frityrkokt i det.. og de som ikke har vært det er dyre.

 

 

Mine favoritter:

 

Tikka Masala - Kylling, kokosmelk, diverse krydder fra innvandrern, ris

 

Thai Curry - Kylling, kokosmelk, green/red curry paste fra innvandrern, ris, squash, babymais, bønnespirer

 

Fajitas - Kylling, fajita spicemix (den gule), paprika, wraps, tacosaus, salatblader

 

Tagliatelle med bacon - Bacon, hvitløk, løk, brokkoli, tagliatelle med egg, matfløte

 

Lasagne - Stor panne = mange retter for pengene, perfekt å fryse ned.

 

Husk salat til maten, spesielt hvis du ikke har grønnsaker i hovedretten. Husk et glass øl eller vin og is til dessert.

Endret av Bruker-182691
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Null stress å få tak i ferske nudler som ikke inneholder palmeolje.

 

Palmeolje er sunt, ikke for miljøet, men en av de bedre oljene for kroppen. Tenker mer på transfett og ødelagte fettsyrer som vi ikke vet mye om.

Lenke til kommentar

 

Null stress å få tak i ferske nudler som ikke inneholder palmeolje.

 

Palmeolje er sunt, ikke for miljøet, men en av de bedre oljene for kroppen. Tenker mer på transfett og ødelagte fettsyrer som vi ikke vet mye om.

 

 

Jeg tror du har mikset ting her. Hurtig-nudler er usunt fordi det inneholder opp til 20% palmeolje, ikke noe transfett. Palmeolje er ikke sunt fordi det gir en sterk økning av kolesterol.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

 

 

Null stress å få tak i ferske nudler som ikke inneholder palmeolje.

 

Palmeolje er sunt, ikke for miljøet, men en av de bedre oljene for kroppen. Tenker mer på transfett og ødelagte fettsyrer som vi ikke vet mye om.

 

 

Jeg tror du har mikset ting her. Hurtig-nudler er usunt fordi det inneholder opp til 20% palmeolje, ikke noe transfett. Palmeolje er ikke sunt fordi det gir en sterk økning av kolesterol.

 

 

Sannelig har du rett! Ikke noe transfett, da er det bare å kjøre på, eneste negative er raske karbohydrater.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Det stemmer. En wok som har lett med nudler i seg og mye grønnsaker kan derimot justere næringsinnholdet. Kjøp ferske eggnudler og spis med mye grønnsaker, så vil jeg anta at man har en sunn og god rett.

Fant den på 15 minutter denne gangen :)

 

www.krepublishers.com/02-Journals/JHE/JHE-26-0-000-09-Web/JHE-26-3-000-09-Abst-PDF/JHE-26-3-197-09-1776-Mukherjee-S/JHE-26-3-197-09-1776-Mukherjee-S-Tt.pdf

 

Nyere forskning viser at palmeolje ikke øker kolesterolet mer enn andre oljer, ihvertfall ikke nok til å være et argument for å unngå oljen :)

 

Så kjør på med nudler!

Lenke til kommentar

Først litt on-topic:

Hjemmelaget brød er utrolig billig og god mat. Du kan gå for enkelt grovbrød, eller du kan ha i frø av diverse slag for å gjøre det sunnere. (Har ett jeg lager med linfrø, sesamfrø og solsikkefrø som er veldig godt)

 

Og så litt off-topic

 

Det stemmer. En wok som har lett med nudler i seg og mye grønnsaker kan derimot justere næringsinnholdet. Kjøp ferske eggnudler og spis med mye grønnsaker, så vil jeg anta at man har en sunn og god rett.


Fant den på 15 minutter denne gangen :)

www.krepublishers.com/02-Journals/JHE/JHE-26-0-000-09-Web/JHE-26-3-000-09-Abst-PDF/JHE-26-3-197-09-1776-Mukherjee-S/JHE-26-3-197-09-1776-Mukherjee-S-Tt.pdf

Nyere forskning viser at palmeolje ikke øker kolesterolet mer enn andre oljer, ihvertfall ikke nok til å være et argument for å unngå oljen :)

Så kjør på med nudler!

 

Greit nok, men vanlige oljer er jo ikke bra for deg og burde helst unngås? Man burde heller få i seg fettet fra uraffinerte kilder som f.eks nøtter og frø.

 

Jeg har lest ganske mye om hva slags mat som er sunn/usunn og konklusjonen min er rett og slett at jeg burde holde meg borte fra raffinert mat hvis jeg vil spise sunt. Nå lever jeg ikke etter det, men jeg prøver ihvertfall å velge hel frukt/grønnsak/frø/nøtt versjoner av matvarer så ofte som mulig i stedet for f.eks juice, så spiser jeg en appelsin. I stedet for fint hvetemel, så bruker jeg sammalt hvete, osv.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...