Gå til innhold

ANMELDELSE: Middle-earth: Shadow of Mordor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så visst man ikke liker Assasins Creed eller Batman så burde man holde seg unna dette spillet ?

 

Nja, vet om flere som misliker AC (spesielt) og Batman som liker Shadow of Mordor.

 

Jeg hadde nok gitt Shadow of Mordor en 8/10 selv, da det rett og slett er pur, gammeldags moro pga Nemesis-systemet. Historien suger, og det er ikke akkurat så veldig spennende oppdrag, men akkurat det redder hele spillet.

 

Watch_Dogs som andre nevner her hadde jeg gitt 4/10 selv, grusomt kjedelig på alle måter.

Lenke til kommentar

Jeg synes anmeldelsen bærer preg av flisespikkeri uten å komme med forslag som kan forbedre inntrykket. Enkelte ting, som introduksjonen, har splittet en del anmeldere. Mens en anmelder (Polygon) synes det var forferdelig at du brukte sniking for å kysse konene din, applauderte en annen skribent (Penny Arcade) måten tutorialen var knyttet sammen med samvær med familien.

Så til en annen sak: Jeg har bare lest Ringenes Herre på orginalspråket, så reagerte litt på de norske ordene som ble brukt. Er det noen som har lest bøkene på norsk som vet hva ting som Barrow-wight, undead, ghul etc. ble oversatt til? Og var ikke Vidvandre en oversettelse av Strider, kallenavnet til Aragorn, og ikke oversettelse av ranger? Hva ble ranger oversatt til på norsk i bøkene? Sorry det ble litt off-topic ;)

Endret av Orwandel
Lenke til kommentar

"Et levende makthierarki" -for meg er det mer et orke-samlebånd, som spyr ut nye "captains" etter hvert som jeg slakter ned Saurons offiserer. Om de stiger i rank har særdeles lite å si for gameplayet, de dør uansett neste gang du springer på dem.

 

Det varierer veldig på hvor tidlig du møter på dem, og om du lar noen bli mektig. Synes denne videoen gir et fint eksempel på hvordan det kan gå (men det kunne vært en vansklighetsgrad som automatisk levlet opp kapteinene og slikt 5+ levler):

 

Endret av Orwandel
Lenke til kommentar

Veldig bra spill, skulle ønske mer dybde men samtidig så trenger ikke dette spillet det. Det har et fantastisk kampsystem, bedre enn Batman spillene og ser 10x bedre ut også. Men personlighetene til orkene, at de tilpasser seg, lærer og husker deg gjør at hvis du dør, at du gleder deg til å ta hevn. Spillet gir meg like mye glede som God of War serien egentlig om ikke mer, du er ufattelig kraftig og lite som kan stoppe deg.

Lenke til kommentar

Aldri spilt hverken AC eller batman, og for meg var dette en særdeles fornøyelig opplevelse i starten, men de siste oppdragene var jeg meste ute etter å fullføre spillet. Meget bra grafikk. Kampsystemet var for min del ingenting å klage på, men skulle ønske at det var en grense for hvor mange orker som blir slengt etter deg. Questa ble veldig generisk etter en stund. Klatringen mangler noe flyt.

 

Nemsis systemet er i utgangspunktet helt genialt! Dessverre ikke utnyttet godt nok. For eks. er det lite progresjon i nemesis systemet uten at en selv er til stede, og hvor en skal påse at din warcheif overlever en jakt må du faktisk aktivere dette som en quest først. En skulle heller sett at denne jakten hadde tatt sted uten at en selv måtte være til stede.

 

8/10 er min vurdering, fantastisk 2 dagers moro.

Lenke til kommentar

Veldig enig med anmeldelsen. Spillet er nesten tomt for innhold, og byr ikke på en eneste nyhet, foruten Nemesis-systemet. Parkour og combat-systemene er ikke engang forbedret eller utvidet med ny funksjonalitet over AC og Arkham Asylum. De har rett og slett bare stjålet disse systemene rett fra disses spillene uten å gidde å gjøre noe unikt med det.

Et helt greit spill, men når jeg ble ferdig med det følte jeg ikke akkurat noen umiddelbar trang til å spille igjen. Nemesis-systemet er en flott idé, men den er ikke tatt langt nok i det hele tatt. Spillet er ekstremt repetitivt, og historien henger lite på greip. Det virker som at Monolith sin viten om Tolkien universet strekker seg så langt som filmene, men ikke lenger. Og refereansene er ikke subtile, men helt tåpelig in-your-face med sitater tatt rett fra filmene og lagt på i forskjellige situasjoner. Føles nesten som en slags parodi eller noe.

Jeg håper at en eventuell oppfølger kan bringe mye bra med seg. Litt som overgangen mellom Assassin's Creed 1 og 2, eller Far Cry 2 og 3. Om Monolith klarer å gjøre et slikt stort steg med Mordor oppfølgeren, da tror jeg at vi får en knallgod opplevelse.

 

 

 

Nemsis systemet er i utgangspunktet helt genialt! Dessverre ikke utnyttet godt nok. For eks. er det lite progresjon i nemesis systemet uten at en selv er til stede, og hvor en skal påse at din warcheif overlever en jakt må du faktisk aktivere dette som en quest først. En skulle heller sett at denne jakten hadde tatt sted uten at en selv måtte være til stede.

 

Satt og følte nøyaktig det samme. Spillet ble betraktelig mer interessant når jeg kunne gjøre kapteiner til mine "puppets, men da ble det bare enda mer åpenbart at dette "hierarkiet" ikke fungerer slik i det hele tatt. Det er ekstremt sjelden at det faktisk skjer noe i dette hierarkiet. Selv når jeg spolte frem tiden så var det bare små endringer, og mine egne kapteiner gadd aldri å faktisk gjøre oppdragene jeg sendte dem til å gjøre, uten at jeg faktisk var tilstede for å mase den gjennom det.

 

... Og selv når det faktisk skjer noe, når en kaptein går opp i rang og får mer "Power", så blir han jo for fanken ikke mer mektig. Han får bare mer "power", men ingen av hans styrker eller svakheter endres, han blir ikke vanskeligere å ta. Teit.

 

Et flott konsept, men de må ta det lengre i oppfølgeren. Jeg personlig føler at de slipper unna med alt for mye i dette spillet, bare fordi det har en orkegenerator som aldri slutter å produsere nye kapteiner, som igjen skaper "uendelig gjenspillbarhet", hvertfall i teorien.

Endret av Hr. Jenssen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg er veldig glad i Tolkiens verden. Derfor holder jeg meg alltid unna disse spillene.

 

Jeg vil heller ha Blood 3 eller No One Lives Forever 3!

 

Hehe, er du en av dem som anser alt utenom bøkene som blasfemi? En går glipp av mye bra med den type tankegang. Er selv fan av Tolkien og personlig så nyter jeg lett all type media basert på universet. Det er mange som tar seg kunstneriske friheter her (inkludert Peter Jackson) hvis det er det som er problemet. Så lenge en vet hva som er hva så er det bare å ta dette med en klype salt mener jeg.

 

Når det gjelder spillet så har jeg nettopp begynt på det, så kan ikke kommentere denne tomheten osv. så det snakkes om. Men noe av det første jeg la merke til var likheten til AC ja. En kan jo undres over hvor moralsk eller lovlig dette er... Men nå har ikke jeg vært borti AC etter Revelations, så for min del er det greit. Ikke jeg som blir saksøkt i tilfellet. ;)

Lenke til kommentar

 

 

Jeg er veldig glad i Tolkiens verden. Derfor holder jeg meg alltid unna disse spillene.

 

Jeg vil heller ha Blood 3 eller No One Lives Forever 3!

Hehe, er du en av dem som anser alt utenom bøkene som blasfemi? En går glipp av mye bra med den type tankegang.

Å nei på ingen måte. Jeg kunne godt tenkt meg noe ny diktning videre i bokform eller på film av noen som skjønner hva det dreier seg om, noen som kan fange den rette stemningen og har talent til å videreføre ting på en bra måte. (Dessverre så vokter vel familien hans alt for godt over Middle-Earth til at det skal skje.)

 

Men det jeg har sett av spill så langt (videoer, skjermbilder og omtaler) har ikke gitt noe godt inntrykk. Det virker som om de som lager disse spillene først og fremst er inspirert av andre Fantasy spill og Ringenes Herre filmene. Om de har kjennskap til bøkene, så har de lite forståelse av eller mulighet til å formidle det som var bra med dem. At disse spillene liksom skal foregå i Middle-Earth, det blir bare for dumt. Det kunne like godt vært Middle-Kart Racing, Middle Earth: Street Fighting Championship eller Nazgul Flight Simulator. Det hadde vært like troverdig og trolig mer underholdende.

 

Da har jeg mer sans for enkelte Fantasy-spill som foregår i sine egne verdener men som også har litt Tolkien stemning.

Lenke til kommentar

Nå leste ikke jeg hele artikkelen.. så for meg en del "spoilers" Men er enig med "henrikrox" at Watch Dogs får mer ros enn det fortjener er ikke å legge under en stein. Grusomt spill i MINE øyne.. Så for meg maaange timer moro med WD, men no mer over-hypet piss skal man leite lenge etter.. Da bruker jeg heller 4timer på å plukke etter par blomster og slakte 90tusen uruk's

Lenke til kommentar

Da jeg startet dette spillet første gang ble jeg enormt skuffet. Nettopp p.g.a den dårlige tutorialen o.l følte at det var et rail spill.

 

Men satt igår å spilte i et par timer, da begynte det å bli morsomt. Fikk knerta et par kapteiner o.l.

Spillet har sine mangler, men det er greit nok. Selv ville jeg nok gitt det en 6/10. Og nemesis systemet er egentlig det som gjør spiller interessant. Men tror ikke spillet har veldig lang levetid.

Lenke til kommentar

Aldri spilt hverken AC eller batman, og for meg var dette en særdeles fornøyelig opplevelse i starten, men de siste oppdragene var jeg meste ute etter å fullføre spillet. Meget bra grafikk. Kampsystemet var for min del ingenting å klage på, men skulle ønske at det var en grense for hvor mange orker som blir slengt etter deg. Questa ble veldig generisk etter en stund. Klatringen mangler noe flyt.

 

Nemsis systemet er i utgangspunktet helt genialt! Dessverre ikke utnyttet godt nok. For eks. er det lite progresjon i nemesis systemet uten at en selv er til stede, og hvor en skal påse at din warcheif overlever en jakt må du faktisk aktivere dette som en quest først. En skulle heller sett at denne jakten hadde tatt sted uten at en selv måtte være til stede.

 

8/10 er min vurdering, fantastisk 2 dagers moro.

Du kan aktivere questen, eller gjøre mainquest eller om du dør ranker flere kapteiner opp,eller så kan du gjøre noe så simpelt som å trykke på "Z" i tårnene slik at tiden går. Da vil det komme nye kapteiner, kapteiner vil ranke opp automatisk av feast, hunt, og duel som du ikke har deltatt i.

Lenke til kommentar

klipp

"De samme plassene med de samme orkene som gjorde de samme tingene og respawnet gjorde de om du sprang 100 meter unna eller venta 10 sekunder. "

 

Det var nok til at jeg ikke kjøper dette, en av tingene jeg takler dårligst er respawn. Jeg må ha følelsen i spill at når jobben er gjort er den ferdig. Hater det nesten like mye som Quick time events.

 

Men spillet opp til jeg leste dette har vekket min interesse ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...