Gå til innhold

– Vi låste konsollene til samme ytelse for å unngå debatt


Anbefalte innlegg

 

Det som er ganske utrolig, er at vi i 2014 allerede snakker om nedskalerte spill, ca 1 år etter lansering av "next gen" konsoller.

Jeg mener, i utgangspunktet skal "next gen" vare i 5-7 år? Minimum! Og vi er allerede kommet dit henn der utviklere må "spare" på detaljer...

Nå var det aldri realistisk at de skulle kunne rendre hd kvalitet. Ja de kan rendre ps3 spill i hd men ikke dersom du ønsker bedre grafikk, nei jeg tror ikke denne generasjonen vil leve like lenge, nå er det enkelt å få bakoverkompatibilitet også.

 

 

Selvfølgelig kan XBO og PS4 rendre i fullHD med bedre grafikk som er mulig på PS3, noe de også gjør. Det er tross alt en massiv forbedring fra PS360, langt mer enn hva som kreves for samme grafikk med ~2,2-3,5x flere pixler. Ihvertfall på PS4 er det ganske mange spill, flertallet, som kjører med fullHD oppløsning.
Grensen for hva som regnes som HD går ved 720p.
Det var forøvrig lanserings spill til Xbox360 som kjørte i subHD oppløsning, altså under 1280x720 (som regntes som de facto oppløsning for PS360).
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Denne konsollgenerasjonen her kommer litt skjeivt ut. Tidligere så lå jo konsollene godt foran PC på utvalg og ytelse. Tenk på PS2 og så sinnsykt mye bra spill som kom til den.

Konsoller har ikke lugget godt foran PC på utvalg og ytelse på noe tidspunkt de siste 20 årene? Ei heller under PS2-tiden.

 

AtW

Nei men ps2, ps3, original xbox og 360 tilsvarte rimilig kraftige spill pcer når de kom. ja du kunne få kraftigere pcer men de var ikke vanlige.

PS4 og One tilsvarer en billig spill pc.

 

Ja, men på en annen side vil diminishing returns være et større problem fremover, samt utviklingen av raskere GPU'er går mye tregere nå pga prosess kryming har blitt mer krevende, tar lenger tid og gir mindre gevinst.

Lenke til kommentar

Spiller vel ingen rolle når det er avstanden fra eksisterende løsninger og brikker på markedet som det klages over?

 

Komponentene skryter billig lang vei, og i steden for å ta i bruk noe av de dyrere og dedikerte grafikkbrikkene, så har de denne gangen gått fokusert på det rimeligste segmentet, integrerte grafikkbrikker. At det er en kraftig integrert gjør marginalt bedre.

Så her er det nok heller satsningsområdet som har forandret seg, enn at det har noe med utviklingen som går saktere.

 

Hverken PS4 eller Xbox 360 var i nærheten av like kraftig som spill-PC'en min da de kom ut, men det var ganske mye nærmere enn i disse dager, hvor maskinene knapt er kraftigere enn HTPCen i stua. Og kanskje 1/10 (PS4) av hva spill-PCen kan mane frem.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...