Gå til innhold

Hvorfor er folk i mot OL?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje dumt spørsmål men, er det gitt at pengene vil blibrukt på noe fornuftig eller at vi vil merke noen forskjell nå som det ikke blir OL? Har liksom litt inntrykk av at dette uansett er "luftpenger" og at vi uavhengig av OL egentlig ikke ville merket noen.

Det at det ikke blir OL gjør nok ikke at vi vil merke noe i forhold til ellers.

Det som er viktig å få med seg er at det ofte remstilles som at OL-pengene kommer ut av ingenting.

Det er selvsagt feil, OL pengene kan komme av to ting:

- Ta penger fra andre samfnunnsoppgaver

- Ta penger fra vårt kjære sparebøsse "oljefondet".

 

Oljefondet er et enormt fond som de fleste er enig i at skal i størt mulig grad spares til en regnværsdag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kanskje dumt spørsmål men, er det gitt at pengene vil blibrukt på noe fornuftig eller at vi vil merke noen forskjell nå som det ikke blir OL? Har liksom litt inntrykk av at dette uansett er "luftpenger" og at vi uavhengig av OL egentlig ikke ville merket noen.

Jeg tror det for det meste var "luftpenger". Men det som er klart er at 200 millioner nå er søkk vekk som følge av OL 2022 prosessen.
Lenke til kommentar

 

Kanskje dumt spørsmål men, er det gitt at pengene vil blibrukt på noe fornuftig eller at vi vil merke noen forskjell nå som det ikke blir OL? Har liksom litt inntrykk av at dette uansett er "luftpenger" og at vi uavhengig av OL egentlig ikke ville merket noen.

Jeg tror det for det meste var "luftpenger". Men det som er klart er at 200 millioner nå er søkk vekk som følge av OL 2022 prosessen.

 

 

"– OL-penger er ikke monopol-penger, men blir tatt fra den samme pengekassen som andre prosjekter i vårt land. Det vil si den som skal prioritere kreftforskning, idrettsanlegg, skoler, og barnehager."

En grei redegjørelse fra Jacob Lund, tidligere sponsorsjef hos DNB, for hvorfor han var aktiv motstander av Oslo2022.

 

http://www.tv2.no/2014/10/02/sport/ol/6078661

Lenke til kommentar

"– OL-penger er ikke monopol-penger, men blir tatt fra den samme pengekassen som andre prosjekter i vårt land. Det vil si den som skal prioritere kreftforskning, idrettsanlegg, skoler, og barnehager."

En grei redegjørelse fra Jacob Lund, tidligere sponsorsjef hos DNB, for hvorfor han var aktiv motstander av Oslo2022.

 

http://www.tv2.no/2014/10/02/sport/ol/6078661

Joda, det er greit, men jeg mener at vi kommer ikke nå til å se noen voldsom økning i bevillinger fordi vi kuttet OL. Er ikke slik at vi plutselig står med 38 milliarder som brenner i lomma.
Lenke til kommentar

Nei, jeg ser ikke for meg at det nå vil bevilges ytterligere 38 OL-milliarder på andre områder. Det betyr samtidig at det ikke vil bli nødvendig å legge på skatter og avgifter eller foreta nedskjæringer i samferdsel/skole/helsevesen over hele landet for å skaffe til veie disse 38000000000 kronene. Det er alt annet enn "luftpenger".

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
Slik jeg ser det:

Hele problemet er at hele OL-prosessen har vært preget av en helt utrolig arroganse fra OL-forkjemperne og IOC sin side, spesielt med tanke på respekt for de som faktisk må betale for gildet: nemlig det norske folk.


Dersom man helt i begynnelsen av prosessen hadde gjennomført en bindende folkeavstemning for hele landet, da kunne Oslo kommune ha spart 330 millioner kroner av skattebetalernes penger i forbindelse med søknadsprosessen.


Dessverre er politikerne livredde for å gi folk én folkeavstemning da folket fort kan finne på å kreve folkeavstemning om flere saker, og da mister politikerne fort grunnlaget for mye av sin makt. Husk bare at det parlamentarisk systemet vi har nå er et system av eliten for eliten. Det var adelen som ønsket et representativt parlamentarisk system fremfor et direkte demokrati (slik de har i Sveits), ikke folket. Det systemet vi har i dag kan på mange måter minne om romernes republikk, der var det og en liten elite som satt på toppen og skulle avgjøre hva som var til det beste for folket.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det er bare tull å ha folkeavstemming for en slik sak. Folk bør vite hvike partier som er for et OL og hvilke partier som er i mot et OL. Det er ikke vanskelig.

 

Direkte demokrati er skadelig.

 

Hvorfor er det vanskelig? Noe så banalt enkelt som et OL må jo være en perfekt kandidat å ha folkeavstemning om? Om vi ikke skal kunne ha folkeavstemning om dette, hva skal vi da kunne ha folkeavstemning om? Hvem som skal være skuespillere i Hotell Cæsar?

 

Dessuten var det noen parti som hadde programfestet OL-søknad i partiprogrammet før forrige valg?

 

Hvorfor direkte demokrati er skadelig må du nesten begrunne, hvis ikke blir det bare en meningsløs påstand. Hvorfor skal folket ikke få være med å bestemme i så mange saker som mulig?

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Staten tar beslutninger om mye større investeringer enn et OL hvert eneste år, uten at det er folkeavstemninger rundt dette.

 

Problemet med direkte demokrati er at det ikke er alltid flertallets oppfatning av en sak som er den rasjonelle og mest tjenelige på sikt. Mange saker er kompliserte, og krever en viss kompetanse for å kunne ta inn over seg implikasjonene ved de forskjellige alternativene.

Lenke til kommentar

Staten tar beslutninger om mye større investeringer enn et OL hvert eneste år, uten at det er folkeavstemninger rundt dette.

 

Problemet med direkte demokrati er at det ikke er alltid flertallets oppfatning av en sak som er den rasjonelle og mest tjenelige på sikt. Mange saker er kompliserte, og krever en viss kompetanse for å kunne ta inn over seg implikasjonene ved de forskjellige alternativene.

 

Korrekt, men det samme må jo gjelde på Stortinget - det er da tilsvarende usikkert at flertallet (med partibias) går for den beste løsningen. Høyre og AP ville her kunnet "tvinge gjennom" dette, men de er jo bare to stemmer i praksis - blant samtlige partier representert på Stortinget.

 

I denne saken er det også åpenbart at det er et samfunnsøkonomisk tapsprosjekt - sånn sett burde ikke noen partier vært for det i det hele tatt etter at budsjettet kom på bordet. Det tyder sterkt på at det rasjonelle også kan være fraværende selv i dagens regjering (ikke at den forrige var noe bedre, tvert imot...)

Lenke til kommentar

Jeg personlig er imot OL 2022 fordi det rett og slett er bortkastet. Hvorfor skulle vi bruke penger på et slikt ræl? Ingen grunn til at staten skal betale for noe slikt, de burde heller bruke tiden på å komme seg ut av våre liv (så er no jeg Libertarianer da).

 

De blander seg rett og slett for mye inn i både økomonien og våre liv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Staten tar beslutninger om mye større investeringer enn et OL hvert eneste år, uten at det er folkeavstemninger rundt dette.

 

Problemet med direkte demokrati er at det ikke er alltid flertallets oppfatning av en sak som er den rasjonelle og mest tjenelige på sikt. Mange saker er kompliserte, og krever en viss kompetanse for å kunne ta inn over seg implikasjonene ved de forskjellige alternativene.

Mhm... Så viser det seg også at folk stemmer kun for det de tror de kommer til å tjene på. Folket stemte frem velferds staten av en eller annen grunn, og gjør det fortsatt mens de tenker "gratis skykehus og skole, dette tar aldri slutt!".

 

Staten og folket burde heller bruke tiden på å komme seg ut av både økonomien og våre liv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Staten tar beslutninger om mye større investeringer enn et OL hvert eneste år, uten at det er folkeavstemninger rundt dette.

 

Problemet med direkte demokrati er at det ikke er alltid flertallets oppfatning av en sak som er den rasjonelle og mest tjenelige på sikt. Mange saker er kompliserte, og krever en viss kompetanse for å kunne ta inn over seg implikasjonene ved de forskjellige alternativene.

Mhm... Så viser det seg også at folk stemmer kun for det de tror de kommer til å tjene på. Folket stemte frem velferds staten av en eller annen grunn, og gjør det fortsatt mens de tenker "gratis skykehus og skole, dette tar aldri slutt!".

 

Staten og folket burde heller bruke tiden på å komme seg ut av både økonomien og våre liv.

 

Som jeg skulle sagt det selv :)
Lenke til kommentar

Finner det merkelig at et land som Norge, der de fleste sitter benket foran fjernsyne de tre ukene vinter-OL varer, er så imot å arrangere. Enig i at IOC-toget har gått løpsk, men tror et OL i Oslo hadde vært en possitiv ting - iddrettsmessig. Synes vi burde arrangert OL på egne vilkår og gitt blaffen i IOC sine. Pengene er ikke et kjempeproblem - og ville ikke gått på bekostning av andre budsjettposter da disse ville blitt tatt rett fra SPU - ergo ville resultatet (forbeholdt budsjett overholdelse) vært at vi fikk 0,72% mindre på bok. Tror et Oslo-OL ville vært flott for det norske folk, en god reklame og et godt arrangement - i sann norsk sportsånd.

At det er "for dyrt" er typisk gnient Norge - der vi sitter som kongen på haugen og ikke vil være med å bidra i EU fordi det vil svekke den norske økonomien - så da sitter vi der da, og ruger på gullet vårt. Men det er en helt annen diskusjon - også blir det jo ikke noe OL uansett... Takk for meg

Lenke til kommentar

Finner det merkelig at et land som Norge, der de fleste sitter benket foran fjernsyne de tre ukene vinter-OL varer, er så imot å arrangere.

Du vet at de som ikke interesserer seg for OL, blir tvunget til å betale også?

Det er umoralsk kreve penger fra folk med makt for å finansiere sine egne interesser.

Nå er det politikere og folk som da mener at pengene burde brukes på andre mer viktige ting. Og politikere som mener at folk burde beholde disse pengene selv, osv.

 

Enig i at IOC-toget har gått løpsk, men tror et OL i Oslo hadde vært en possitiv ting - iddrettsmessig. Synes vi burde arrangert OL på egne vilkår og gitt blaffen i IOC sine. Pengene er ikke et kjempeproblem - og ville ikke gått på bekostning av andre budsjettposter da disse ville blitt tatt rett fra SPU - ergo ville resultatet (forbeholdt budsjett overholdelse) vært at vi fikk 0,72% mindre på bok. Tror et Oslo-OL ville vært flott for det norske folk, en god reklame og et godt arrangement - i sann norsk sportsånd.

Det hadde selvsagt vært greit, dersom folk frivillig hadde inngått et spleiselag.

 

At det er "for dyrt" er typisk gnient Norge - der vi sitter som kongen på haugen og ikke vil være med å bidra i EU fordi det vil svekke den norske økonomien - så da sitter vi der da, og ruger på gullet vårt. Men det er en helt annen diskusjon - også blir det jo ikke noe OL uansett... Takk for meg

Om folk syntes det er for dyrt, så er dette basert i noe.

Hvis du kjøper noe, så betyr det at det du kjøper har større verdi enn de pengene du gir for det. Folk ser tydeligvis at pengene kan bli brukt mer fornuftig enn på olympiske leker...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Finner det merkelig at et land som Norge, der de fleste sitter benket foran fjernsyne de tre ukene vinter-OL varer, er så imot å arrangere. Enig i at IOC-toget har gått løpsk, men tror et OL i Oslo hadde vært en possitiv ting - iddrettsmessig. Synes vi burde arrangert OL på egne vilkår og gitt blaffen i IOC sine. Pengene er ikke et kjempeproblem - og ville ikke gått på bekostning av andre budsjettposter da disse ville blitt tatt rett fra SPU - ergo ville resultatet (forbeholdt budsjett overholdelse) vært at vi fikk 0,72% mindre på bok. Tror et Oslo-OL ville vært flott for det norske folk, en god reklame og et godt arrangement - i sann norsk sportsånd.

At det er "for dyrt" er typisk gnient Norge - der vi sitter som kongen på haugen og ikke vil være med å bidra i EU fordi det vil svekke den norske økonomien - så da sitter vi der da, og ruger på gullet vårt. Men det er en helt annen diskusjon - også blir det jo ikke noe OL uansett... Takk for meg

 

Hvis staten har råd til å svi at et tisifret beløp på OL og er så styrtrike, er det da for mye forlangt at jeg skal få slettet studielånet mitt - for eksempel? Vi er jo "verdens rikeste land", og det ville kun medført en minipromille i potten totalt sett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Greit for meg med OL i Norge.

Jeg foreslår at hver deltaker betaler en kontigent på 250 kroner, dette skal dekke merking av løyper og slikt.

De betaler selvsagt hotellovernattinger selv, og tar med telt og nistepakke hjemmefra hvis de ikke har råd.

 

Staten har selvsagt ingenting med OL å gjøre.

Enhver privatperson eller organisasjon står fritt til å invitere kompiser fra utlandet for en liten skikonkurranse.

Barn gjør slikt hele tiden i friminuttet, men motstanderen er fra parallellklassen, ikke utlandet.

 

De kan arrangere konkurransen sin i skolegården neste søndag, da er det ingen der.

 

 

 

Hvordan klarer de idiotene å svi av milliarder på en skikonkurranse?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er imot OL hovedsaklig fordi jeg gir faen i det. Det er 2 uker(?) med evig mas og tjas i media, i gatene, på jobb og alle andre plasser i verdenen. For en som driter i å se på andre bedrive sport, er OL (og VM og cup og...) et helvete uten like.

 

Så ja. Jeg er egoist.

 

Og jeg er stolt over det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...