Gå til innhold

Hvor mye penger ville du trengt for å leve godt resten av livet uten å jobbe?


PgUp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Med 10 000 000 på konto kan du leve godt bare på rentene fra de pengene! Tror ikke folk tar det i betraktning her

 

Korleis ser det reknestykket ut? Inkludert formueskatt, inflasjon osv, gitt at ein har det ståande på sparekonto.

 

Blir vel sittende igjen med rundt 100 000, Leve godt var kanskje litt overdrevet :p

Lenke til kommentar

10 millioner inkludert et hus betalt ned for 2 millioner. Tror jeg hadde fint greid meg med 100k i året. Trenger ikke bil når man ikke har jobb, og generelt mange andre arbeidsrelaterte utgifter.

 

Og med 8333 kroner i måneden, skal du da leve på vann/brød og egendyrkede grønnsaker mens du ruger på 10 mill i banken?

Lenke til kommentar

 

10 millioner inkludert et hus betalt ned for 2 millioner. Tror jeg hadde fint greid meg med 100k i året. Trenger ikke bil når man ikke har jobb, og generelt mange andre arbeidsrelaterte utgifter.

 

Og med 8333 kroner i måneden, skal du da leve på vann/brød og egendyrkede grønnsaker mens du ruger på 10 mill i banken?

 

Lever på det allerede, 10 mill er beregnet over hele levetiden. Med et avbetalt hus er vel 8k mye i måneden?

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Jeg betaler 30k i året bare i faste utgifter på vann&avløp/tv/internett/strøm og bor i leilighet, så jeg tror det skal holde hardt å få råd til mat hvis du skal bo i hus. For ikke å snakke om vedlikehold og eventuelt nyinnkjøp av ting som går i stykker. Og det faktum at det finnes særdeles få hus til 2 mill med mindre du har lyst til å bo i "gokk" :p

Lenke til kommentar

Det spørsmålet er vell umulig å svare på da en ikke vet hvor lenge en skal leve. Så må man ta høyde for renter og beskatning. Uten å regne på det hadde jeg nok trengt ett sted mellom 10-20 millioner for å leve det "livet" jeg har nå. Jeg hadde nok permittert meg fra nåværende jobb for å ta mer utdanning.

Lenke til kommentar

Jeg betaler 30k i året bare i faste utgifter på vann&avløp/tv/internett/strøm og bor i leilighet, så jeg tror det skal holde hardt å få råd til mat hvis du skal bo i hus. For ikke å snakke om vedlikehold og eventuelt nyinnkjøp av ting som går i stykker. Og det faktum at det finnes særdeles få hus til 2 mill med mindre du har lyst til å bo i "gokk" :p

Leilighet blir nok mer sannsynlig.

Lenke til kommentar

Jeg hadde hvertfall ikke klart meg med 100k i året :p Da hadde jeg gått i dundrende underskudd. Trekker jeg fra det jeg betaler i lån/fellesutg. på leiligheten ville jeg ha hatt -2000 kr i måneden bare pga. faste utgifter med 100k i året :p

 

En kjapp og garantert unøyaktig utregning tilsier at rente - formuesskatt vil gi en årlig avkastning på ca. 250k. Ergo er man nesten nødt til å investere større deler av pengene i ting som kan øke avkastningen utover dette for å kunne "leve på rentene".

Lenke til kommentar

Jeg hadde hvertfall ikke klart meg med 100k i året :p Da hadde jeg gått i dundrende underskudd. Trekker jeg fra det jeg betaler i lån/fellesutg. på leiligheten ville jeg ha hatt -2000 kr i måneden bare pga. faste utgifter med 100k i året :p

 

En kjapp og garantert unøyaktig utregning tilsier at rente - formuesskatt vil gi en årlig avkastning på ca. 250k. Ergo er man nesten nødt til å investere større deler av pengene i ting som kan øke avkastningen utover dette for å kunne "leve på rentene".

250 000k?!? Hvilken rente regner du med?

Lenke til kommentar

 

Jeg hadde hvertfall ikke klart meg med 100k i året :p Da hadde jeg gått i dundrende underskudd. Trekker jeg fra det jeg betaler i lån/fellesutg. på leiligheten ville jeg ha hatt -2000 kr i måneden bare pga. faste utgifter med 100k i året :p

 

En kjapp og garantert unøyaktig utregning tilsier at rente - formuesskatt vil gi en årlig avkastning på ca. 250k. Ergo er man nesten nødt til å investere større deler av pengene i ting som kan øke avkastningen utover dette for å kunne "leve på rentene".

250 000k?!? Hvilken rente regner du med?

 

 

3.5% som er "vanlig" sparerente. Beløpet blir selvsagt mindre, siden man neste år må betale 28% skatt av renteinntektene, og eventuelt får økt formueskatt (økt beløp) hvis man har penger til gode som øker formuen.

 

Ergo: Om man vinner så "lite" som 10 millioner er man nesten avhengig av å investere i noe eller spare med høyere risiko (fond/aksjer etc.) for å få en avkastning som er så stor at man kan leve (godt) på den.

Lenke til kommentar

10 mill.

 

Kjøp 4 leiligheter til å leie ut.

10.000 x 4 = 40.000 i mnd

7.000 i fellesutgifter ca

15% fratrekk

28% skatt på resterende

~26.000 utbetalt i mnd.

 

Ikke mega men helt greit.

Et par år med en vanlig jobb ved siden av som gjør at man har ~50.000 utbetalt bør gjøre det ok.

 

Her har du vell glemt litt skatt eller? Ikke det at jeg har veldig peiling på det da jeg ikke er i en slik situasjon der jeg trenger å tenke på det men det på faller vell formueskatt og eiendomskatt?

Lenke til kommentar

1.1% formueskatt (på ligningsverdig) som da sikkert ville vært ~4mill = ca 3500 i mnd.

Gitt at man bor i Oslo er det ikke eiendomskatt så vidt jeg vet?

 

Regner med at dette innføres før eller siden og en bør iallefall regne med at det gjør det når man setter opp budsjett. Det vill nok også kanskje svare seg å bo i en av leilighetene selv.

Lenke til kommentar

Det er mye som er mulig.

Jeg satt opp et regnestykke basert på dagens system.

 

Det vil være mye smartere å bo i en 5. leilighet/hus/whatever man selv eier og å sørge for at man har boliglån på den så man kan trekke fra hele lånesummen på formuen og få fratrekk på rentene. Ideelt sett vil man i den boenheten ha en utleiedel hvor man ikke trenger å skatte av leieinntekt og. Tar man det med i regnestykke (ca 10 i mnd der og) så sitter man med 36.000 netto hver måned. Halvdecent spør du meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...