Gå til innhold

Hvem er norsk?


Anbefalte innlegg

Javel, da leser du sikkert bibelen som fanden leser den også. Du har vel innsett at mennesket ikke er perfekte, så å forlange for mye av det samme mennesket, er en fin start på parnoid kontroll frikeri, og det blir det i hvert fall mye bråk av. Det er lite interessant hvem som gjør feil, det er måten vi forholder oss til det feilbarlige hos mennesket, som er cluet ..

 

min mening dog

 

 

I grunn ikke. Jeg gjør slikt fordi i politikk og samfunn delen er hvordan du uttaler deg ganske avgjørende for hvordan du blir oppfattet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

 

Javel, da leser du sikkert bibelen som fanden leser den også. Du har vel innsett at mennesket ikke er perfekte, så å forlange for mye av det samme mennesket, er en fin start på parnoid kontroll frikeri, og det blir det i hvert fall mye bråk av. Det er lite interessant hvem som gjør feil, det er måten vi forholder oss til det feilbarlige hos mennesket, som er cluet ..

 

min mening dog

 

 

I grunn ikke. Jeg gjør slikt fordi i politikk og samfunn delen er hvordan du uttaler deg ganske avgjørende for hvordan du blir oppfattet.

 

 

Det spiller ingen rolle hvor det skjer, det er i eget hode alt bestemmes og avgjøres. Ingen har noen egentlig kontroll, men det er noen som lever i den villfarelsen at det er mulig å skaffe seg sånn kontroll, og de har det ikke så bra.

Lenke til kommentar

Mediene omtaler IS-krigere som "norske" og "nordmenn". De er f...ikke noen norske og nordmenn må jeg tydelig understreke. Selv etnisk norskfødte konvertitter som reiser ned til Midtøsten for å krige for IS, er i mine øyne ikke noen nordmenn lenger men noen forbanna landssvikere og avskum. Det er en stor krenkelse mot oss riktige nordmenn å bli plassert i samme bås som dette avskummet.

Problemet med denne logikken er at du må anerkjenne at dei er nordmenn for å kunne kalle dei landssvikere. Om dei ikkje er norske så er det ikkje forventa at dei skal støtte opp om landet vårt, og då kan dei heller ikkje være landssvikere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Selvfølgelig spiller det en rolle hvordan dine utsagn kan bli tolket, til mer spesifik man er til bedre er det for å unngå missforståelser og lange unødvendige diskusjoner som .. denne? :-)

 

Nå skal jeg ikke trekke det lengre enn høyst nødvendig.

 

Det får være bra nok om man selv har rede på egne motiver for spørsmål og debatten, så får man ikke gjort så mye mer med hvordan motparten velger å oppfatte saken. Jeg er ærlig i min fremstilling, og antar at den andre også det, og blir det likevel frustrasjon, så kan begge roe ned med at det fenomenet de opplevde var rett og slett at alle forutsetningen ikke var til stede der og da for å bli så kalt enige - helt naturlig, altså

 

Jeg sier "så kalt" enige, fordi vi aldri kan bli helt på nett, men går for en kompromiss løsning som tilfeldigvis passer begge like godt, eller like dårlig

 

Det å kåre vinnere og tapere, er en vanlig sykdom blant debattanter, men det sier absolutt ingenting om fakta - så det handler mer om å godta at noen ganger går det sånn, andre ganger går det rett til skogs

Lenke til kommentar

 

* Er du mer vs mindre norsk hvis du tar til orde for aktiv dødshjelp?

* Er du mer vs mindre norsk hvis du er for legalisering av narkotika?

* Er du lenger for norsk å regne hvis du aktivt vil avvikle kirkene og kristendom i landet?

 

 

Uansett så oppfatter jeg dine spørsmål som retoriske. De skal vel bare understreke at det jeg tidligere hevdet, ikke var korrekt?

 

Spørsmålene mine er langtfra ment retorisk ment, og heller ikke ment å motsi deg. Snarere tvert om.

 

Det ble postet en påstand lengre oppe av en annen bruker om (angivelige) forutsetning for å kunne kalle seg norsk, bl.a.

 

 

 

Holder seg til norsk kultur og levesett

 

Og her kommer spørsmålene mine overfor inn. Altså, hvorvidt man er mer vs mindre norsk etter hvilket standpunkt man har i disse sakene. Det er fritt frem å svare for hvem som helst her inne, siden en del mener "norskhet" kan graderes?

 

Du satte sånn sett fingeren på noe av det samme:

 

 

 

Jeg tenker også på et annet problem med dette med "Holder seg til norsk kultur og levesett". Vil det innebære at hvis vi går tilbake til 1950, så var en ikke norsk dersom en brøt med "hovedkulturen" ved å være homoseksuell, eller stå for sære meninger som at menn burde kunne gifte seg med hverandre?

 

Hva med innføring av dødsstraff? Er man diskvalifisert som mer vs. mindre norsk, hvis man er for/imot dødsstraff? Man bør ikke lengre tilbake enn 150 år (som er kort tid i historisk sammenheng) hvor folk gikk mann av huse for å få med seg offentlige henrettelser.

 

F.eks. halshuggingen av Kristoffer Nilsen Svartbækken Grindalen, hvor 3000 mennesker trosset vær & vind for å se at hodet hans ble vist frem, etter av det var hugget av

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Kristoffer_Nilsen_Svartb%C3%A6kken_Grindalen

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er norsk(hvit og etnisk skandinaver)og det er en del av min identitet. Jeg har lite kulturelt tilfelles med afrikanere som har flyttet til Oslo. Men allikevel skal samme begrep brukes for å beskrive oss begge?

 

Dere har kanskje lite felles. Men deres respektive barn kan kanskje få mere til felles, og deres barnebarn enda mer, selv om hudfargen ikke forandrer seg nevneverdig?

 

Å vere nordmann går ikkje på politiske meiningar, men på språk, bakteppet av kultur (inkl. religion) og ætt.

 

Og det er godt for nasjonalistene, for det er nesten ingen som deler meningene deres. Så skulle man tatt med det hadde de ikke vært mye norske selv...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

 

 

 

Ok, da misforsto jeg litt. Jeg begynner vel å få den oppfatning at grad av norskhet ikke bør avhenge av om du har konvensjonelle eller sære oppfatninger og meninger. Men jeg sliter litt, fordi jeg ikke er sikker på hva "norsk" betyr, eller bør bety. Men jeg skal innrømme at radikale muslimer klarer jeg ikke tenke på som norsk, med mindre de er etnisk norsk. Det handler vel om å kjenne til kulturelle koder, språk og slike ting? Dersom en person utelukkende har sære oppfatninger (pedofili er ok, kvinner bør lenkes til kjøkkenbenken, vi må få tortur inn i straffesystemet, barn er de mest verdiløse menneskene, det er umoralsk å ha arbeid osv), så vil vel vedkommende fremdeles være norsk hvis han/hun har vokst opp i Norge og kjenner til og forstår hvordan andre ser på sine outrerte synspunkter? Hadde vi hentet noen fra landsbygda i Midt-Østen til Norge, ville denne personen ikke kunne forstått like godt hvorfor vi ville reagere dersom han for eksempel hadde drept sin datter fordi hun hadde kysset på en annen gutt. Det må være en forskjell der et sted.

Endret av ærligøs
Lenke til kommentar

Jeg mener at man bør være født her, eller i det minste kommet til landet som veldig ung. I tillegg bør man snakke språket flytende. I tillegg er det jo en fordel om man selv ser på seg som norsk. Jeg ser ikke helt hvordan man kan sette begrensninger utover dette.

 

Politiske meninger/religion/feiring av høytider osv bør derimot ikke ha noenting med det å gjøre. Mener dere virkelig at f.eks jeg ikke er "norsk" siden jeg ikke feirer jul eller 17. mai?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg er norsk(hvit og etnisk skandinaver)og det er en del av min identitet. Jeg har lite kulturelt tilfelles med afrikanere som har flyttet til Oslo. Men allikevel skal samme begrep brukes for å beskrive oss begge?

 

Årsaken til at du identifiserer deg med begrepet "Norsk" er fordi noen har lært deg det, og du har vært veldig lojal overfor lærerne dine, men det betyr også at du er i stand til å lære, og anbefalt fag, foreslår jeg handler om å gi deg selv en ny "identifisering" som passer nutiden, og er ikke det en fin mulighet nå, til å ta det fulle personlige ansvaret for sin person, eller er du fornøyd med å bli fortalt hvem du er?

 

Ikke bra å gå med baken vendt forover inn i fremtiden, og fremtiden skapes i nuet NÅ, så heng i, snu deg!

 

:)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Ok, da misforsto jeg litt. Jeg begynner vel å få den oppfatning at grad av norskhet ikke bør avhenge av om du har konvensjonelle eller sære oppfatninger og meninger. Men jeg sliter litt, fordi jeg ikke er sikker på hva "norsk" betyr, eller bør bety. Men jeg skal innrømme at radikale muslimer klarer jeg ikke tenke på som norsk, med mindre de er etnisk norsk.

 

 

Men da må vi huske at de som gjerne fronter dette tema, ikke setter skillelinjen ved "radikale muslimer" eller IS-krigere. Typiske rasist og fremmedfiendlige individer fremhever tvertimot at du (innvandrerbakgrunn etc) uansett ikke er "norsk" selv om du går i 17. mai toget eller praktiserer hva som helst av norske gjøremål.

 

Til overmål har det fra slike miljøer vært fremsatt trusler for å stoppe barn med innvandrerbakgrunn å gå i 17.mai tog. "Dere har ikke noe der å gjøre"

 

Som jeg sa tidligere, det er ikke noe å bravere over, eller bragd i seg sjøl å være født etnisk-norsk, spise sylteflesk og feire Jul, hvis du utenom er en stor kødd, etter gjengs universell målestokk.

 

Det er med andre ord altfor enkelt utgangspunkt å bestemme " norskhet" utifra nedarvede" tradisjoner" som er noe man flaskes opp til, uten at det koster noe mental egeninnsats. Derfor la jeg til spørsmålene om forhold som ennå ikke er "vedtatt" for å problematisere "norskhet"

 

* Er du mer vs mindre norsk hvis du tar til orde for aktiv dødshjelp?
* Er du mer vs mindre norsk hvis du er for legalisering av narkotika?
* Er du lenger for norsk å regne hvis du aktivt vil avvikle kirkene og kristendom i landet?
Lenke til kommentar

Mediene omtaler IS-krigere som "norske" og "nordmenn". De er f...ikke noen norske og nordmenn må jeg tydelig understreke. Selv etnisk norskfødte konvertitter som reiser ned til Midtøsten for å krige for IS, er i mine øyne ikke noen nordmenn lenger men noen forbanna landssvikere og avskum. Det er en stor krenkelse mot oss riktige nordmenn å bli plassert i samme bås som dette avskummet.

Du vil ikkje rekne dei for nordmenn fordi du mislikar det dei meiner og gjer. Dette blir like håplaust som han innsendaren over som ville rekne to navngjevne idretts(?)folk som nordmenn fordi dei var flotte(!)

Ein nordmann treng ikkje vere "flott", og sære oppfatningar er inga hindring. Arnfinn Nesset er nordmann så god som nokon.

Lenke til kommentar

? Hvem kan kalles norsk? Med tanke på nordmenn, innvandrere, osv..

Den som føler seg Norsk og har statsborgerskap. Men man er vel mer ute etter en mer beskrivende individ. Det er vanskelig i dagens samfunn. I eldre dager var det langt lettere. Da var en nordmann en sunn arbeidsom kar, hvit i huden og gjerne lyslugget. Det var den tidens typiske nordmann. I dag er det ikke slik. Samfunn endrer seg og menneskene som bor der med. Så i dag er en nordmann mer internasjonal. Man finner nordmenn fra hele verden i Norge som er Norske. Det er slik jeg ser det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har en oppgave på skolen hvor jeg skal ha en presentasjon på emnet "Hvem er norsk?". Da skal jeg si min mening om hvem jeg mener kan kalles norsk. Tenkte at jeg kunne spørre her også så jeg kunne få litt forskjellige meninger og se hva folk synes. Så, hva synes dere? Hvem kan kalles norsk? Med tanke på nordmenn, innvandrere, osv..

 

 

Min farfar var utvilsomt Norsk.

 

Født i 1893 i Norge og død i 1980 Norge.

 

Hadde aldri vært i utlandet som jeg vet om.

Lenke til kommentar

Man trenger strengt tatt ikke engang være født i Norge for å kunne regnes som norsk, imo. Det kommer helt an på oppdragelsen og hvor integrert man har blitt i norsk kultur, normer etc.

Kjenner flere som ikke kom til Norge før de var på småskolen (5-6-7 år gamle), men som f.eks har norsk stefar eller stemor og har norske halvsøsken, har norsk statsborgerskap og er like norske, eller norskere andre nordmenn jeg kjenner. (Jeg føler meg f.eks ikke spesielt norsk mtp. normer og forventet oppførsel og sånt, selv om jeg er hvit nordmann med bare nordmenn i opphavet sporet i enkelte greiner så langt tilbake som tidlig middelalder.)

 

Jeg tror forresten det er stor forskjell på de som kommer til Norge som 5-6-7 åringer eller yngre som vokser opp på bygda eller på mindre tettsteder, og de som vokser opp i de store byene som Oslo og Bergen. Man blir rett og slett mye bedre integrert når man vokser opp på bygda.

Endret av Niuroumian
Lenke til kommentar

Kjenner flere som ikke kom til Norge før de var på småskolen (5-6-7 år gamle), men som f.eks har norsk stefar eller stemor og har norske halvsøsken, har norsk statsborgerskap og er like norske, eller norskere andre nordmenn jeg kjenner. (Jeg føler meg f.eks ikke spesielt norsk mtp. normer og forventet oppførsel og sånt, selv om jeg er hvit nordmann med bare nordmenn i opphavet sporet i enkelte greiner så langt tilbake som tidlig middelalder.)

 

Men hvordan måler du denne "norskheten" når du sier at noen er mer norsk enn andre? Handler det om å flagge på flaggdagene, spise kjøttkaker og fårikål, være opptatt av norsk litteratur, kunst og historie, være overbevist om at "norsk" er et adjektiv som også konnoterer "kvalitet" og like landsbygd, dialekt og nynorsk?

 

Hva slags normer er det du ikke liker? Det er sikkert mange å ta av...

Lenke til kommentar

Begrepet "norsk" er flertydig, og er følgelig et glimrende utgangspunkt for en diskusjon. Skal man få en fornuftig diskusjon er det helt nødvendig å redegjøre for hva man legger i begrepet. Det er typisk tre vidt forskjellige ting man legger i begrepet "norsk".

 

For det første kan man forstå "norsk" eller "nordmenn" som en person med norsk statsborgerskap. Dette er en typisk juridisk definisjon. Tanken er at et norsk statsborgerskap gir en lang rekke rettigheter overfor staten, slik som f. eks helsehjelp, trygderetter, utdanning mv. Det eneste kriteriet for å være "norsk" i denne sammenhengen er at man har et statsborgerskap. Vilkårene for statsborgskap følger av loven.

 

For det andre kan man forstå "norsk" som en biologisk egenskap (en norsk rase). I denne forstanden må man være født av en nordmann for å være norsk. Dette er antagelig en lite hensiktsmessig definisjon av flere årsaker. Én innvending mot denne definisjonen er at man flytter problemer bakover i tid. Hvor mange generasjoner tilbake må man for å være sikker på at man er norsk? Er f.eks en andregenerasjons innvandrer biologisk-norsk? Så vidt jeg vet bruker jødene forsatt denne definisjonen (Det stilles vanligvis krav om å være født av jødisk mor for å være jødisk). Én annen årsak til at denne definisjonen ikke fungerer er at personer med norsk statsborgerskap har mange genetiske fellestrekk med f.eks islendinger, svensker mv.

 

For det tredje kan man forstå "norsk" som en etnisitet eller en kulturell identitet. For å avgjøre hvem som er etnisk/kulturelt "norsk" må man definere begrepene etnisitet og kultur. Begge disse begrepene er flertydige. I følge WIkipedia er imidlertid det sentrale innholdet i begrepene at "et folk" har felles "språk, musikk, verdier, kunst, praksis, litteratur, familieliv, religion, ritualer, mat, navneskikker, offentlig liv og materiell kultur". Dette er åpenbart en omfattende definisjon som åpner for diskusjon.

 

Dersom man velger denne tredje etnisk/kulturele definisjonen av "norsk" ender man i realiteten opp i diskusjon av hva som er "norske verdier". Som alle vet er dette en umulig diskusjon. Det er ganske åpenbart at et helt land ikke deler de samme verdiene. Vi er alle forskjellige. Spørsmålet blir derfor om det finnes et sett grunnverdier som et flertall "norske" borgere har til felles. Et sentralt utgangspunktet her er språket. Et annet sentralt poeng er den protestantiske kristendommen og de protestantiske verdier som befolkningen har blitt indoktrinert i gjennom mange års påvirkning fra religiøse ledere og staten. Jeg påpeker særlig solidaritet, likestilling, menneskeverd og individuell frihet. Dette er verdier som protestantismen bygger på, og som velferdsstaten har tatt opp i seg. Disse verdiene skiller de "norske" fra andre folk som har valgt å følge katolisismen, hinduismen og islamismen. Jeg bemerker at dette er internaliserte verdier som kun eksisterer som abstrakte fenomener i hvert enkelt menneske, og disse verdiene kommer i utgangspunktet ikke til fysisk uttrykk. Dette er altså egenskaper ved nordmenn som personer.

 

Når det gjelder mat/kunst/litteratur/osv er dette hva jeg vil kalle verdier/kultur som får et eksternt (ikke internt) uttrykk. Personlig har jeg liten sans for å definere et folkeslag ut fra slike eksterne faktorer. Personlig vil jeg ikke like å bli kalt norsk fordi jeg spiser mer poteter enn ris (jeg spiser mest ris), eller fordi jeg liker Munch bedre enn Picasso (jeg er ingen stor fan av noen av disse kunstnerne).

 

Når det gjelder normer og regler kan man bruke de någjeldende norske lovene som et utgangspunkt for å definere hva som er "norskt". Dette er imidlertid lite hensiktsmessig. Norske lover er i alle hovedsak identiske med lovene i de øvrige skandinaviske landene (og store deler av vesteuropa).

 

Konklusjonen er: Skal man diskutere hva som er "det norske" eller "nordmenn" må man ta utgangspunkt i noe mer presist enn begrepet "norsk".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Norsk pass = Norsk. Vi lever i et globalt samfunn. Hvor dine etniske røtter stammer fra har absolutt ingenting å si. Så enkelt ser jeg på det.

 

Det er denne veien verden går, uansett om man liker det eller ikke. Så det er bare å vende seg til det. Landegrenser hviskes ut, og etniske grupperinger er snart et begrep som ikke gir noen mening.

Endret av Skurupu
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Hrodeberts definisjon av "norsk" blir for snever. Da vil flotte mennesker som for eksempel Jaysuma Saidy Ndure og Ezinne Okparaebo ikke være å regne som norske.

Ha! Takk for dagens latter.

 

To negere fra Afrika, nordmenn?!!

 

Jo, jøss.

Og soldatene som blir født i Norge og elsker Norge så mye at de ville risikere sine liv til å forsvarer landet, blir de aldri norske de også?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...