Gå til innhold

Så lett knuser iPhone 6-skjermen


Anbefalte innlegg

Jeg snakket aldri om å kaste mobilen i bakken, da skal de heller få lov til å knuse. Selv svinlekre superbiler forblir kjørbare etter en bulk. Det gjør kanskje iphone-er med knust skjerm også, men bruksverdien er betydelig nedsatt. En Ferrari med en liten bonk i døra går like radig som en strøken.

Selvfølgelig kan man klandre Apple for et skjørt design når konkurrentene har vist at det er mulig å levere et fullgodt og pent produkt som også tåler en deis i dørken. Argumentet om at en solid telefon ikke kan være pen hører fortiden til. Jeg er enig i at de runde kantene til Iphone 6 er flotte, men hvis designet ikke tåler normale påkjenninger bør det legges på is til man har materialene som trengs. Og konkurrentene er ikke mye styggere enn Iphone 6.

 

EDIT: Nå har jeg tatt meg en nærmere titt på bilder av telefonen, og den har like brede svarte kanter rundt skjermen som min Galaxy S4. På sistnevnte er litt av kanten en ramme på en millimeter eller så, men skjermen utgjør vel så mye av overflaten. Da vil jeg si det er enda litt mer klanderverdig å insistere på et design hvis viktigste egenskap er at telefonen tåler mindre.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Reklamasjonstiden for telefoner er 5 år, så telefonen bør også fungere i 5 år med normal bruk, uten silkehansker og fukttett kondomdrakt.

Reklamasjonsfristen på telefoner er vel 4 år.

-

 

Har aldri knust noen av mine telefoner. Er vel (så vidt meg bekjent) noe de færreste gjør, så da kan man nesten ikke forvente at de skal tåle alt mulig, pga en liten brøkdel ikke er forsiktig med tingene sine.

 

Men for all del, har ingenting imot om det kommet regelverk mot at feks en telefon skal tåle det meste av påkjenninger.. :p

 

Høyesterett har slått fast at det er 5 års reklamasjon på mobiltelefoner. Hvor har du 4 år fra?

Endret av ancient_scars
Lenke til kommentar

Høyesterett tok utgangspunkt i elektronikkbransjens vurdering for forventet levetid på mobiltelefoner per 2007, som da var satt til 3-4 år. Ettersom dette er vesentlig mer enn to år, settes reklamasjonsretten til 5 år. Når det er sagt, er fremdeles forventet levetid på telefonen 3-4 år, så det er ikke en selvfølge at man får reparert en telefon som er 4 år selv om reklamasjonsretten er 5.

P.d.d er det, såvidt jeg vet, ingen FTU-saker på akkurat dette, spent på å se hvordan de evt. avgjør den.

 

Angående hva forbruker kan forvente av en mobiltelefon i 2014, så vil jeg si at det å miste telefonen fra ~2m høyde ned på asfalt ikke er innenfor hva en iphone skal tåle. Det finnes mobiltelefoner som er bygd for å tåle slikt, iphone er det ikke. De som ønsker en telefon som tåler "juling" bør kjøpe seg en som gjør nettopp det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg lurer på hva som gjør Iphone så forskjellig fra S4, Z3, One og andre telefoner at det skal knytte seg helt andre forventninger til den.

Etter norsk lov kan man ikke selge en ting og frede den fra å måtte leve opp til standarden satt av lignende produkter. I USA kan man kanskje si "det er ingen som tvinger dere til å kjøpe", men sånn fungerer det ikke her. De som leder an ved å lage telefonene sine brukbart solide, hever lista, og det er ingen vei tilbake. Og vårt system er bedre.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Hehe, upartiske elektronikkbransjen.no ja.. :p

 

Bransjen ble deretter enig om at det er fire år som er normen. Dette betyr at dagens mobiltelefoner har fire års reklamasjonsfrist, men en forbruker må gjerne reklamere også det femte året, men man vil da ikke få medhold.

Som om bransjen bestemmer over stortingets lovgivende forsamling og høyesterett.. De har jammen høye tanker om seg selv. Reklamasjonsrettens varighet er definert av forbrukerkjøpsloven, ikke av elektronikkbransjen. Den er aldri 4 år, men bestandig enten 2 eller 5 år, ufravikelig*. Selv høyesterett kan ikke endre loven, det er kun stortinget som kan vedta lovendringer. Høyesterett har bare bestemt hvilken del av loven mobiltelefoner faller under. Den har de bestemt skal falle under 5 års reklamasjonsrett, ikke 2 år.

 

Du har rett i at reklamasjonsfrist er noe annet enn reklamasjonsrett. Reklamasjonsfrist er vel "innen rimelig tid etter at mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget" (vanligvis 2 måneder, men det kan være mer). Dvs. at hvis man oppdager mangelen etter 8 måneders eierskap så vil fristen normalt løpe ut 10 måneder etter kjøpet. Absolutt siste frist for å reklamere er 2 eller 5 år etter kjøpet, forutsatt at mangelen er oppdaget mindre enn 2 måneder tidligere.

 

Og nei, det skal selvsagt ikke forhåndsdømmes i saker som meldes inn det 5. året (4-5 år etter kjøpet.). Er selger og kjøper uenig, for eksempel ved at selger har hengt seg opp i elektronikkbransjens utsagn, så kan saken selvsagt klages inn for forbrukerrådet og eventuelt retten helt uten forhåndsdømming.

 

* Det er lov å avtale lengre frist enn de 2 eller 5 år loven fastsetter. Som en sidenote er det også lov til å avtale lengre angrefrist enn det angrerettloven fastsetter og det er det faktisk flere kjeder som gjør som en tillitsskapende ekstraservice.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hvis du finner deg i dette og går rundt med halvknust telefon er du en del av problemet. Mister du Iphone-en din i fortauet under en samtale og skjermen sprekker, bør du reklamere. Sånt skal en mobiltelefon tåle, og andre produsenter har vist at det er fullt mulig å få til.

 

Ehh, nei, ingen av telefonene som konkurrerer mot iPhone har uknuselig glass.

 

http://bgr.com/2013/04/29/samsung-galaxy-s4-drop-test-473030/

Lenke til kommentar

 

Hvis du finner deg i dette og går rundt med halvknust telefon er du en del av problemet. Mister du Iphone-en din i fortauet under en samtale og skjermen sprekker, bør du reklamere. Sånt skal en mobiltelefon tåle, og andre produsenter har vist at det er fullt mulig å få til.

 

Ehh, nei, ingen av telefonene som konkurrerer mot iPhone har uknuselig glass.

 

http://bgr.com/2013/04/29/samsung-galaxy-s4-drop-test-473030/

 

Det har jeg da heller ikke sagt. Uknuselig glass finnes ikke. Og problemet er ikke eksklusivt for Apple.

Lenke til kommentar

Reklamasjonsfristen på telefoner er vel 4 år.

Reklamasjonsfristen er ikke 4 år. Det finnes ikke 4 års reklamasjonsfrist i Norge, kun 2 eller 5 år.

 

At bransjen samlet har bestemt seg for å ikke følge loven, er forståelig, da folk flest bare sier "neivel", og ikke tar det videre. Direkte innsparing. De som tar det videre, kan jo bare avfeies med en ny telefon.

 

http://www.amobil.no/artikler/-_ikke_tre_eller_fire-_men_fem_aars_reklamasjon/43980

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Reklamasjonsfristen er ikke 4 år. Det finnes ikke 4 års reklamasjonsfrist i Norge, kun 2 eller 5 år.

 

At bransjen samlet har bestemt seg for å ikke følge loven, er forståelig, da folk flest bare sier "neivel", og ikke tar det videre. Direkte innsparing. De som tar det videre, kan jo bare avfeies med en ny telefon.

 

http://www.amobil.no/artikler/-_ikke_tre_eller_fire-_men_fem_aars_reklamasjon/43980

Reklamasjonsfristen er, helt riktig som du sier, fem år på mobiltelefoner. Men det er ikke ensbetydende med at telefonen er ment å vare i fem år.

 

Selv en banan, et eple, en liter melk og en agurk har to års reklamasjonsfrist. Det er likevel ikke slik at det regnes som en mangel om bananen har blitt råtten etter halvannet år. På samme måte kan du ikke uten videre forvente at du vil få medhold i en reklamasjonssak på en gjenstand etter 4 år og 11 måneder hvis forventet levetid er kortere.

 

Hva angår mobiltelefoner, skal jeg ikke uttale meg om.

Lenke til kommentar

Hvis du finner deg i dette og går rundt med halvknust telefon er du en del av problemet. Mister du Iphone-en din i fortauet under en samtale og skjermen sprekker, bør du reklamere. Sånt skal en mobiltelefon tåle, og andre produsenter har vist at det er fullt mulig å få til.

Jeg spør meg om hvordan folk klarer å miste telefonen sin i bakken om de behandler den forsvarlig. Jeg har opplevd å miste telefoner ned fra et bord (både iPhone og andre modeller), noe de har tålt. Men har aldri opplevd å miste en telefon i bakken fra hodehøyde. Og jeg har hatt mobiltelefon i 17 år.

 

Ikke har jeg opplevd en mangel på noen av mine telefoner som ikke har gått på reklamasjon heller. Eneste var en telefon hvor skjermen ble veldig svak. Den ble byttet på reklamasjon. Så at folk klarer å få fukt inn i telefonen ved vanlig bruk er for meg også et stort mysterium.

 

Problemet er, i mine øyne, ikke at telefonene er for lite solide, men at folk ikke tar godt nok vare på tingene sine. Skal man lage telefoner som tåler alt mulig, så blir de dyrere. Skal de ta alle slike saker som reklamasjonssaker, så blir telefonene dyrere. Og hvorfor skal jeg måtte betale for andres uforsvarlige omgang med dingsene sine?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Selv en banan, et eple, en liter melk og en agurk har to års reklamasjonsfrist. Det er likevel ikke slik at det regnes som en mangel om bananen har blitt råtten etter halvannet år. På samme måte kan du ikke uten videre forvente at du vil få medhold i en reklamasjonssak på en gjenstand etter 4 år og 11 måneder hvis forventet levetid er kortere.

Det kommer helt an på mangelens art. Hvis det er en helt klar fabrikasjonsfeil så kan det godt bli medhold (neppe fra elektronikkbransjen, men fra forbrukerråd og retten)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har jeg da heller ikke sagt. Uknuselig glass finnes ikke. Og problemet er ikke eksklusivt for Apple.

 

 

 

Det er jo ikke akkurat slik du framstiller det i mange av de andre innleggene dine her i tråden. Men fint at vi kan være enige om at telefonskjermer kan knuse når de treffer bakken hardt, uavhengig av om produsenten heter Apple, Samsung, Sony, HTC, LG, Huawei eller Tjohei.

Lenke til kommentar

 

Hvis du finner deg i dette og går rundt med halvknust telefon er du en del av problemet. Mister du Iphone-en din i fortauet under en samtale og skjermen sprekker, bør du reklamere. Sånt skal en mobiltelefon tåle, og andre produsenter har vist at det er fullt mulig å få til.

Jeg spør meg om hvordan folk klarer å miste telefonen sin i bakken om de behandler den forsvarlig. Jeg har opplevd å miste telefoner ned fra et bord (både iPhone og andre modeller), noe de har tålt. Men har aldri opplevd å miste en telefon i bakken fra hodehøyde. Og jeg har hatt mobiltelefon i 17 år.

 

Ikke har jeg opplevd en mangel på noen av mine telefoner som ikke har gått på reklamasjon heller. Eneste var en telefon hvor skjermen ble veldig svak. Den ble byttet på reklamasjon. Så at folk klarer å få fukt inn i telefonen ved vanlig bruk er for meg også et stort mysterium.

 

Problemet er, i mine øyne, ikke at telefonene er for lite solide, men at folk ikke tar godt nok vare på tingene sine. Skal man lage telefoner som tåler alt mulig, så blir de dyrere. Skal de ta alle slike saker som reklamasjonssaker, så blir telefonene dyrere. Og hvorfor skal jeg måtte betale for andres uforsvarlige omgang med dingsene sine?

 

Det kan man si om alle slags ting. Hvorfor skal jeg måtte betale for behovsspesifikasjoner som ikke treffer meg? Urettferdig! Produkter lages stort sett med tanke på målgrupper, ikke enkeltindivider, så det å fokusere på deg selv på den måten er i utgangspunktet litt misforstått. Vi kan nok også trygt si at det finnes to typer mobilbrukere: De som har mistet telefonen i bakken og de som kommer til å gjøre det. Du har vel tenkt å leve noen år til, så det er litt skråsikkert å skrive seg ut av den første gruppen allerede.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan man si om alle slags ting. Hvorfor skal jeg måtte betale for behovsspesifikasjoner som ikke treffer meg? Urettferdig! Produkter lages stort sett med tanke på målgrupper, ikke enkeltindivider, så det å fokusere på deg selv på den måten er i utgangspunktet litt misforstått. Vi kan nok også trygt si at det finnes to typer mobilbrukere: De som har mistet telefonen i bakken og de som kommer til å gjøre det. Du har vel tenkt å leve noen år til, så det er litt skråsikkert å skrive seg ut av den første gruppen allerede.

Det var selvsagt satt litt på spissen. Men jeg mener fortsatt at hvis man mister telefonen i bakken så ofte at flere av ens telefoner ender opp i utgiftsposten "uforutsette utgifter", så er man i utgangspunktet alt for slepphendt og for uforsiktig med tingene sine. Er man en slik person, bør man gå for en av de telefonene som er laget for å tåle den slags bruk. Eller kjøpe en forsikring, så kan man betale 1000-1500 kroner ekstra for telefonen i stedet for at alle må gjøre det. Selv om jeg skulle miste telefonen min i bakken i morgen så skjermen spruter til alle kanter, så har jeg spart masse penger på at det ikke finnes en slik "tvungen forsikring".

 

Og for å sette det enda mer på spissen, og for å være litt ironisk, så kan man også si at om vannskader og støtskader skal dekkes av reklamasjon, så bør det også dekke tyveri. En telefon er laget for å brukes over alt og når som helst, selv i store folkemengder. Da bør den jo være laget tyverisikker også, for eksempel med en snor man knytter rundt håndleddet.

 

Man kan med andre ord ikke ha det slik, at selv om noe kan hende med en gjenstand, så skal det dekkes av reklamasjonen. Hva med for eksempel TV'er og vaskekoster... reklamasjonssak?

Endret av Molekylet
Lenke til kommentar

Man trenger ikke være "en slik person" for å ha et hendelig uhell. En ting skal tåle det den med rimelighet kan forventes å skulle utsettes for, og når det er snakk om noe slikt som en mobiltelefon er det å bli sluppet i bakken innenfor. I tillegg er en mobiltelefon såpass liten at det ikke er rare kreftene i sving, og det er allerede bevist at selv toppmodeller med lekkert design kan være robuste saker. Et fjernsyn eller en vaskekost er selvfølgelig noe helt annet. Men også de skal tåle visse belastninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvis du finner deg i dette og går rundt med halvknust telefon er du en del av problemet. Mister du Iphone-en din i fortauet under en samtale og skjermen sprekker, bør du reklamere. Sånt skal en mobiltelefon tåle, og andre produsenter har vist at det er fullt mulig å få til.

 

Ehh, nei, ingen av telefonene som konkurrerer mot iPhone har uknuselig glass.

 

http://bgr.com/2013/04/29/samsung-galaxy-s4-drop-test-473030/

 

 

Ingen har sagt noe om uknuselig glass.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...