Gå til innhold

Er sverigedemokraterna i sverige de som er kritisk, på samme måte som FRP


Fjell

Anbefalte innlegg

Litt bra at Sverige følger Norge sitt fotspor på å være kritisk til islam og innvandring og heller ha en åpen debatt og si ting for det de er. Og ikke bortforklare ubehagelig problematikk i det som vi har opplevd tidligere. Og heller finne løsninger istedet for å begrave dem.

 

Så dette legger litt mer lys på sannheten i hva man kan gjøre, istedet for hva man skal skjule. Så det liker jeg :)

http://www.nrk.no/verden/sd-pa-frammarsj-i-sverige-1.11926209

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/sverige/frp-og-sverigedemokraterna-hvor-like-er-de/a/23295580/

Endret av Fjell
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Folk flokker til FRP fordi de er eneste radikale parti på høyresiden. Venstregale har alltids Blitz, Rødt, og dårligere alternativer.

 

Folk flokker til SDemokratene fordi de satser på populære politiske saker som resten av det populære politiske spekter har valgt å overse i.... 20-30 år? Det blir litt som miljøpartiet de grønne vis fabrikkforurensing og gruvevann hadde vært problemer som ikke skal så mye til å se. Ikke så ille at et miljøpartie ville gått rett opp i 40%, men det er noe der.

 

Så vil ikke si at FRP og SD stiller på noe likt grunnlag.

Lenke til kommentar

Håper SD får mer makt. Det har aldri vært en ordentlig integreringspolitikk i Sverige simpelthen fordi det aldri har vært en diskusjon om det. Jo mer åpen innvandringspolitikk som føres jo mer human kan et parti fremme seg selv som. De som mener noe annet er "inhuman og "onde" ". Det har derfor vært svært vanskelig å føre en fornuftig diskusjon i Sverige. Som resultat av dette er det flere "no go zones" og sosial uro i flere strøk. Tror enda det er noen år til før Sverige klarer å ta tak i, og diskutere disse problemene.

 

Et problem med integrering etter min mening, og dette gjelder flere land i Europa, er at det er en aksept og nærmest forventet at alle skal få beholde sin kultur og stil, uansett hva dette måtte innebære. Dette skaper parallellsamfunn og slikt kan fort føre til noe farlig.

 

Etter min mening må det være en kultur å integrere seg til, noen felles verdier, men som samtidig har rom for mange subkulturer. I enkelte land er det nærmest tabu å snakke om norsk/tysk/engelsk/svensk kultur.

 

En annen ting som gjør integrering vanskelig er en mangel på nasjonalisme. Å være stolt over sitt eget land betyr ikke at man er høyreekstrem eller fascist. Tror at med en fornuftig grad av nasjonalisme så hadde intergreringen vært lettere da de som kommer inn lettere kan skape en identitet og få en fellesskapsfølelse. Dette er noe som man først nylig våger å diskutere og nasjonalisme er viktig fordi mange ønsker en identitet og en følelse av å være del av noe større. Dette er noe SD ser ut til å argumentere for. I Sverige oppfattes slike ideer nærmest som rasistiske/høyreekstreme. Håper at nasjonalisme fobien fra andre verdenskrig snart tar slutt.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det er noe svensken får bedre til enn nordmannen, og det er å ha en tilbakelent holdning til fremtiden. De opplever det samme som oss, ved at det kommer mye nytt trekkende til landet, men ulikt fra oss, later det til at de ser mer helhetlig på situasjonen, fordi de tar det for det det er, og det det er er ganske enkelt at verden endrer seg, og det er det man gjør i nuet når det skjer, som bestemmer hvordan fremtiden kan bli

 

Vi er mer sånn at vi tar alle forbehold, og blandet med frykt for å miste våre fordeler, er vi i konstant angstbitersk forhold til denne naturlige utviklingen. Vi har hatt det litt for enkelt, litt for lenge, og dermed tror vi at det bestandig skal være sånn

 

Jeg er frem til en tid hvor både nordmannen, svensken, muslimen, og buddhisten, er en saga blott - ingen flere bokser å putte de forskjellige typer vesener i, men en samlet klode med likeverdige frigjorte 8 milliarder stk capacity for world

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

Jeg er frem til en tid hvor både nordmannen, svensken, muslimen, og buddhisten, er en saga blott - ingen flere bokser å putte de forskjellige typer vesener i, men en samlet klode med likeverdige frigjorte 8 milliarder stk capacity for world

Enig der. Den dagen alle former for religiøst tøv er vekk. Da vil menneskene kunne leve i fred og harmoni.

 

 

Det du som vanlig sier er: hvis bare vi fjerner "valgfritt alternativ", så blir alt så meget bedre ...

 

Og det er en ekstrem innstilling til fakta og realiteter, som baseres på ignoranse om "mennesket" og "eksistensen". Hvis du skal fjerne "religioner", så er du nødt til kverke de menneskene som tror på "sine ideer" eller "overbevisninger", og hvordan tror du det kommer til å slå tilbake?

 

Hva med å bruke energien som går ut i rent hat, til noe bedre - hvorfor ikke komme med en bedre ide? Tror du noen gidder holde fast i en dårlig ide, hvis der er tilgang til en som er bedre?

 

Saken er at du vet "nada" om hva som kan fjernes fra helheten av eksistensen (før eksistensen kollapser), og den enkleste måten for deg å få fred på, er å slutte å plage din verden - da vil ikke verden plage deg heller, for du tror vel ikke verden bryr seg det spøtt om dine ekstreme fantasier ..

 

Skjønner ikke hvorfor jeg gidder skive dette, fordi jeg vet jo at jeg snakker med en som er styrt av misnøye, hat og gud vet hva

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

Skjønner ikke hvorfor jeg gidder skive dette, fordi jeg vet jo at jeg snakker med en som er styrt av misnøye, hat og gud vet hva

 

Hvorfor opptrer du slik? Det skulle tro vi aldri før hadde diskutert. Jeg hater ingen, ikke er jeg misfornøyd, jeg er en lykkelig mann med kone og flotte unger, jobb, to biler og villa, så hvorfor skal jeg være misfornøyd? Ikke vil jeg forby religioner eller annet tøv som folk tror på. Men jeg vil jobbe for kunnskap og på sikt vil kunnskap slette religiøsitet. Jo mer vi mennesker vet, jo mindre overtro vil det bli. Det har historien lært oss.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg har gitt deg helt opp "Gothminister"

 

Og du må ikke en gang forsøke å innbille meg at du er en lykkelig person, du mangler de fleste kjennetegn på det jeg forbinder med "balansert lykke"

 

Men jeg gir opp å forsøke å snakke fornuft med deg

Lenke til kommentar

Litt bra at Sverige følger Norge sitt fotspor på å være kritisk til islam og innvandring og heller ha en åpen debatt og si ting for det de er. Og ikke bortforklare ubehagelig problematikk i det som vi har opplevd tidligere. Og heller finne løsninger istedet for å begrave dem.

 

Så dette legger litt mer lys på sannheten i hva man kan gjøre, istedet for hva man skal skjule. Så det liker jeg :)

http://www.nrk.no/verden/sd-pa-frammarsj-i-sverige-1.11926209

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/sverige/frp-og-sverigedemokraterna-hvor-like-er-de/a/23295580/

Det er jo nettopp det de ikke gjør. Ingen partier i Sverige, bortsett fra SD vil begrense den vanvittige innvandringen de har hatt de siste tiårene som har vært fullstendig feilslått. Over 100 000 innvandrere som strømmer inn hvert år, samtidig som jobbsøkende unge svensker strømmer til Norge fordi det ikke er arbeid å få der. Sier seg selv at det ikke henger på greip i det hele tatt. Mediene og politikerne der borte er også ekstremt politisk korrekte, og skyver vekk alle problemene innvandringen har medført Sverige under teppet og demoniserer de som er kritiske til innvandringspolitikken ved å kalle dem rasister, facsister, nazister etc.

 

Er jo bare å se på hvordan mediene har reagert etter valget. Expressen blant annet kledde seg jo i svart etter det var klart at SD ble det tredje største partiet http://www.dagbladet.no/2014/09/15/nyheter/utenriks/valg_i_sverige_2014/35279340/ eller kampanjer som "#87%. 87% röstade för ett öppet Sverige" http://www.qx.se/HBTQVal14/27375/87%25-rostade-for-ett-oppet-sverige

 

Den hatkampanjen svenske medier har hatt mot SD har bare gjort dem større, og det ser ikke ut som de kommer til å stoppe. Nå er de faktisk det tredje største partiet, og fortjener å bli hørt og ikke demonisert. Fortsetter utviklingen slik i Sverige som den gjør nå, kommer SD bare til å vokse og vokse.

Lenke til kommentar

Jeg har gitt deg helt opp "Gothminister"

 

Og du må ikke en gang forsøke å innbille meg at du er en lykkelig person, du mangler de fleste kjennetegn på det jeg forbinder med "balansert lykke"

 

Men jeg gir opp å forsøke å snakke fornuft med deg

Det er synd du ser slikt på det. Jeg har ikke gitt opp deg, synes du har mange spennende meninger, selv om jeg er uenig med deg i det meste. Men i motsetning til deg, så liker jeg å høre eller lese andres meninger.

Jeg forstår egentlig ikke hva som gjør at du tror jeg er ulykkelig. Kun fordi jeg argumenter sterkt i mot religiøsitet. Husk, religiøsitet er ikke noe som plager meg. I dette forumet skriver jeg bare om hva jeg mener med det og hva jeg ønsker fremover. Så ta det med ro.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Har ikke sagt noe annet heller, kunne tenkt meg å ligge i skje med deg, og de gangen man må ligge i skje, så spiller dasken ingen rolle - alt duger :closedeyes:

 

Ta det heller som en sikker indikasjon på at jeg er dritlei av det samme gnålet om religioner og religiøse meg her og der - folk bare maser om å rette på indikasjonene .. har ikke sunt nok vett og forstand til å gå til selve roten av hele problemet. Men ta det på ingen måte personlig - det er min sak å mene at hele verden er totalt absurd og vettlaust for tiden, og for å si det sånn: jeg driter i den

 

ferdig med den saken, god natt :)

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

 

 

Ta det heller som en sikker indikasjon på at jeg er dritlei av det samme gnålet om religioner og religiøse meg her og der - folk bare maser om å rette på indikasjonene .. har ikke sunt nok vett og forstand til å gå til selve roten av hele problemet. Men ta det på ingen måte personlig - det er min sak å mene at hele verden er totalt absurd og vettlaust for tiden, og for å si det sånn: jeg driter i den

 

ferdig med den saken, god natt :)

Jeg liker ditt klare språk i din tale, det kan ikke misforstås. Jeg forstår deg godt at du er lei religiøsitet diskusjoner. Dessverre kommer man fort inn på det når islam diskuteres. Men jeg skal forsøke og ta din kritikk til etterretning og ikke diskutere så mye basert på religiøsitet.

Så for du ha en god natt du med :)

Lenke til kommentar

Er sverigedemokraterna i sverige de som er kritisk, på samme måte som FRP.

 

Nei!

Dette er to svært forskjellige partier. med svært ulike røtter.

 

Svergiedemokraterna var i all hovedsak et parti som forespråket nasjonalisme- og nasjonalkonservatisme. Partiet har røtter i den nasjonalsosialistiske svenske bevegelsen fra nittitallet. På den tiden var Svergiedemokraterna et reelt alternativ og en reell politisk opposisjon, som stod for Sverige og bevaring av den nordiske rasen.

 

Det var den gang. I dag er Svergiedemokraterna er langt mer liberalt parti og deler absolutt - enn om få - fellestrekk med FrP. I likhet med FrP er Svergiedemokraterna et av de mest Israel-vennlige partiet i den svenske Riksdagen.

 

På deres valgvake svaiet det israelske flagget høyt og noen av de mest fremtredende politikerne i partiet har jødisk opphav. Vi har også sett en enorm liberalisering av partiet de siste årene. Partiet fremstår i dag som en blek skygge av seg selv og er ikke lenger noe reellt nasjonalistisk parti, men en konstruert opposisjon.

Nedenfor ser en bilder fra deres seneste valgvake.

Nhx4TgM.jpg
xeHVPIL.jpg
Lenke til kommentar

Det er noe svensken får bedre til enn nordmannen, og det er å ha en tilbakelent holdning til fremtiden. De opplever det samme som oss, ved at det kommer mye nytt trekkende til landet, men ulikt fra oss, later det til at de ser mer helhetlig på situasjonen, fordi de tar det for det det er, og det det er er ganske enkelt at verden endrer seg, og det er det man gjør i nuet når det skjer, som bestemmer hvordan fremtiden kan bli

 

Å ha en tilbakelent holdning for fremtiden er ingen utmerkelse. Det er heller ikke spesielt svensk med tanke på hvor miljøintereserte de er.

 

Hvordan tror du vi hadde reagert om Kina sa dette

Det kinesere får til bedre enn nordmenn er at de har en tilbakelent holdning til fremtiden. Det er ganske enkelt at klima endrer seg.

Etter at vi har kritisert smoggen som henger som en tåke over hele Kina.

 

Vi er mer sånn at vi tar alle forbehold, og blandet med frykt for å miste våre fordeler, er vi i konstant angstbitersk forhold til denne naturlige utviklingen. Vi har hatt det litt for enkelt, litt for lenge, og dermed tror vi at det bestandig skal være sånn

 

Hvorfor er det en naturlig utvikling. Eller ønsker du bare å bruke naturlig utvikling som unnskyldning sånn at du kan ignorere konsekvensene av dine handlinger.

Jeg er frem til en tid hvor både nordmannen, svensken, muslimen, og buddhisten, er en saga blott - ingen flere bokser å putte de forskjellige typer vesener i, men en samlet klode med likeverdige frigjorte 8 milliarder stk capacity for world

For noe idioti.

 

Jeg vet om en tid hvor nordmannen, svensken, muslimen, og buddhisten var saga blott. Det var i steinalderen.

 

Ja, vi tilhører grupper. Det er noe vi alltid har gjort. Det er ekstremt unaturlig å kreve at mennesker skal slutte å identifisere seg selv blandt diverse grupper. Det som er viktig i dag er å gjøre fattige land rikere. Det eneste du vil få til er å gjøre rike land fattigere.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Det er noe svensken får bedre til enn nordmannen, og det er å ha en tilbakelent holdning til fremtiden. De opplever det samme som oss, ved at det kommer mye nytt trekkende til landet, men ulikt fra oss, later det til at de ser mer helhetlig på situasjonen, fordi de tar det for det det er, og det det er er ganske enkelt at verden endrer seg, og det er det man gjør i nuet når det skjer, som bestemmer hvordan fremtiden kan bli

 

Å ha en tilbakelent holdning for fremtiden er ingen utmerkelse. Det er heller ikke spesielt svensk med tanke på hvor miljøintereserte de er.

 

Hvordan tror du vi hadde reagert om Kina sa dette

Det kinesere får til bedre enn nordmenn er at de har en tilbakelent holdning til fremtiden. Det er ganske enkelt at klima endrer seg.

Etter at vi har kritisert smoggen som henger som en tåke over hele Kina.

 

 

Ja, de tar helt av nede i asia, og ca 2,5 milliarder mennesker ser til vesten, og forlanger å få like mye unødig luksus som det vi har - hvordan tror du vi kan stoppe det, enda mer av det samme, eller noe annet ..?

 

 

 

 

Vi er mer sånn at vi tar alle forbehold, og blandet med frykt for å miste våre fordeler, er vi i konstant angstbitersk forhold til denne naturlige utviklingen. Vi har hatt det litt for enkelt, litt for lenge, og dermed tror vi at det bestandig skal være sånn

 

Hvorfor er det en naturlig utvikling. Eller ønsker du bare å bruke naturlig utvikling som unnskyldning sånn at du kan ignorere konsekvensene av dine handlinger.

 

Med "tilbakelent" mener jeg det å være informert om vanlige naturlover. Og siden vårt univers og eksistens er i en evig tilstand av kontinuerlig endring, er det langt mer fornuftig å forholde seg til at man ikke klarer å bevare noe som helst "optimalt 100%" - det kan fungerer for en stund, men så forvitrer "det gamle" og da må man ha såpass is i magen at man heller åpner opp for det nye

Det er mange som faktisk tror at vi kan holde en tilstand av perfeksjon i det uendelige - ting skal bare bli bedre og bedre og bedre og bedre og bedre og bedre ...... "hull i hodet"

 

 

 

 

 

 

Jeg er frem til en tid hvor både nordmannen, svensken, muslimen, og buddhisten, er en saga blott - ingen flere bokser å putte de forskjellige typer vesener i, men en samlet klode med likeverdige frigjorte 8 milliarder stk capacity for world

For noe idioti.

 

Jeg vet om en tid hvor nordmannen, svensken, muslimen, og buddhisten var saga blott. Det var i steinalderen.

 

Ja, vi tilhører grupper. Det er noe vi alltid har gjort. Det er ekstremt unaturlig å kreve at mennesker skal slutte å identifisere seg selv blandt diverse grupper. Det som er viktig i dag er å gjøre fattige land rikere. Det eneste du vil få til er å gjøre rike land fattigere.

 

Det som er mest forvirrende er at vi forlanger fri tilgang til alle markeder, - men vi skal slett ikke ha verden inn på oss - det er virkelig idiotisk det

 

Hvis vi ser til hvordan vår kultur og systemer har blitt såpass stabilt og "godt", er dette en lang prosess, som har tatt hensyn til at flest mulig skal føle at de er like mye verdt her til lands. Og vi har jo ett fint samfunn her, så jeg ser ikke hvorfor ikke den samme tankegangen skal virke på alle typer folk.

 

Og ja, jeg tror de fleste av oss tåler veldig godt å slippe ut av det fengselet som vi har lagd oss ved å samle opp unyttige ting, så for min del kan vi gjerne gå kraftig ned på den typen standard, og heller fokusere inn mot å konsolidere de så kalte "kjerneverdiene" som driver frem vår "velferdsstat"

 

Det er de verdiene som er vår egentlige "kapital"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...