Gå til innhold

Bekreftet: Apple låser ned betalingsbrikken sin


Anbefalte innlegg

Jaja, selv om Apple låser alt annet enn betaling, så står jeg fremdeles igjen med en ting jeg kan bruke Apple NFC til, men fremdeles ingenting jeg kan bruke Android NFC til;)

 

(Ser jo bort i fra idiotiske gimmick apper som bare brukes til å skryte av NFC på nerdefester)

Må bare legge til noe. Og hvis du gidder å utdype noe av det du mener så hadde det vært fint.

 

Både du og alle som har gitt deg en pluss tar totalt feil og driter dere ut.

 

Når iPhone 6 blir lansert i slutten av september så blir det ikke automatisk mulig å betale med NFC overalt fordi iPhone 6 har noe så "revolusjonerende" som Apple Pay. Bankterminalene må også støtte det. Og med tanke på at 50% av alle med forrige generasjons iPhone automatisk skal oppgradere så burde det få opp farten med flere terminaler som støtter NFC.

 

Hva mener du med at NFC på Android ikke støtter betaling? Trenger ikke Apple Pay for det. Installerte nettopp Google Wallet på min Note 3 og satt den opp for NFC-betaling. Hadde jeg vært i USA eller Japan nå så kunne jeg ha brukt det i veldig mange butikker. Det er bare her i Norge at vi henger etter. Men det har vært jobbet med i noen år nå så det er nok på plass i mange butikker veldig snart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

ja ja , blir det noe bedre av den grunn når "alle" bare lager sin egen løsning og vil ikke være med på hva de andre gjør.

Nå har jo bankene sien egen NFC betaling kalt valyou og da må Apple støtte dette

Hvorfor det?

ValYou krever SIM fra Telenor (via 3dje-part) *og* konto i DnB.

Dersom ikke det er "Lock-in" så er ikke noe det.

:)

 

For at man skal slippe alt virvaret

Det er ikke bare nok må man velge bank med omhu for å få de rette betingelsene

fra før det konsekvenser hvor man velger å bosette seg angående infrastruktur og tilgang til Internett

 

Nå blir det vel også konsekvenser hvilke muligheter man får til bruke telefonen til betaling avhang av hvilket teleselskap man velger.

 

Så hvis man ikke velger riktig telefon , bank og telefonabonnement samt bosetter seg på feil sted så risikerer man å ramle ut fra deler av samfunnet

Lenke til kommentar

Så hvis man ikke velger riktig telefon , bank og telefonabonnement samt bosetter seg på feil sted så risikerer man å ramle ut fra deler av samfunnet

Her er det snakk om tilleggstjenester som vil eksistere parallellt med de vi har fra før. Vi kan fortsatt betale slik vi har gjort før NFC dukket opp. Men skulle man f.eks. slutte å akseptere bankkort innen nyere tjenester er tilgjengelig så kan scenarioet du beskriver komme inn.

Lenke til kommentar

 

Så hvis man ikke velger riktig telefon , bank og telefonabonnement samt bosetter seg på feil sted så risikerer man å ramle ut fra deler av samfunnet

Her er det snakk om tilleggstjenester som vil eksistere parallellt med de vi har fra før. Vi kan fortsatt betale slik vi har gjort før NFC dukket opp. Men skulle man f.eks. slutte å akseptere bankkort innen nyere tjenester er tilgjengelig så kan scenarioet du beskriver komme inn.

 

Det er hele poenget .

i sommer kom det jo ider om at man burde kutte ut kontanter og da må man ha alternativer til bankkortet som alle kan bruke.

Da er det ikke noen poeng å må ha flere forskjellige telefoner fordi man ikke dekker alt på en telefon

Lenke til kommentar

Ideer, debatter, diskusjoner om å kutte ut kontanter, som for det nærmeste tiåret høres rimelig usannsynlig ut i utgangspunktet, er ikke annet enn det. Ideer, debatter og diskusjoner. Det betyr ikke at det skjer før alternative betalingsformer er på plass og bredt tilgjengelig.

 

Vi har da også snakket om reiser til Mars i flere ti-år, men har noen vært der ennå? Nei, dette er ting det naturligvis snakkes om i det vide og brede i lange tider uten at vi trenger å bekymre oss for at mynter og sedler blir ugyldig som betalingsform.

 

Det jeg prøver å belyse her er at bekymringer for dette er svært forhastet. Ingen grunn til å føle seg presset til å bytte bank og kjøpe en telefon du ikke ønsker i frykt for at kontanter tas ut av omløp. Sannsynligvis er også din neste telefon foreldet i god tid før noe sånt blir aktuelt.

Endret av xRun
Lenke til kommentar

Min telefon ER foreldet men jeg bruker den bare til å ringe med av og till.

 

Det er mange ider , og det er mange som etter vært presser dem frem

Det skjer selvsagt ikke så mye før flere får de samme idene.

 

likevel er det viktig at dette skjer under ordnede former når det blir en realitet

 

ps: vi har allerede vært på mars med flere farekoster

Lenke til kommentar

Kjære vene, at en persons telefon er foreldet i dag er ikke en utløsende faktor for en endring av sentrale funksjoner i samfunnet som det ikke er tilrettelagt for på mange år ennå. Å sende sonder og droner til Mars er ikke sammenlignbart med å reise dit.

 

Ingen grunn til bekymring. Dette er jamngodt med å piske en død hest, den løper ikke uansett hva du slår den med.

Lenke til kommentar

Du mener altså at enkelte liker å piske "hesten" selv om den er død ?

 

Min bekymring går på at man ikke får noen felles plattform på slike betalingssystemer slik at bruker man DNB som bank så må man bruke Apple for få bruke den betalingsmåten, og at man bare kan gjøre de hvis man har IPhone

velger man en annen bank så funger ikke Apple sitt system og man får bare gjøre det gjennom android

 

Bruker man windows phone så har selvsagt Microsoft sin måte som bare funger på den telefonen

Da fungere heller ikke de ander systemene der

 

Selv om det er en stund til så kan man jo lure på om de kutter det ut til slutt fordi ingen vil tilte konkurrenten samtidig som inntjeningen blir for laber

 

Ikke noen direkte bekymring men en skeptisk til at det vil få fotfeste

Da må de komme frem til en felles standard

men man vet jo hvordan det er med Apple og felles standarder

Lenke til kommentar

Du mener altså at enkelte liker å piske "hesten" selv om den er død ?

Nei.

Jeg mener at enkelte bekymrer seg til tross for at de har tilstrekkelig kunnskap til å forstå at bekymringen er ubegrunnet. Noen fortsetter faktisk å regurgitere de samme bekymringene i lang tid til tross for at det ikke er noe å frykte, noe man også egentlig forstår men likevel fortsetter. Ref. å piske en død hest (et av uttrykkets bruksområder). Man trenger ikke bekymre seg for at den skal reise seg opp og løpe, den er like død uansett hvor mye den piskes.

 

For å unngå misforståelser: Betydningen av uttrykket "å piske en død hest" kan være ukjent for endel, det er hyppigere brukt på engelsk enn på norsk. Betydningen er forklart her: http://en.wikipedia.org/wiki/Flogging_a_dead_horse

 

Min bekymring går på at man ikke får noen felles plattform på slike betalingssystemer slik at bruker man DNB som bank så må man bruke Apple for få bruke den betalingsmåten, og at man bare kan gjøre de hvis man har IPhone

velger man en annen bank så funger ikke Apple sitt system og man får bare gjøre det gjennom android

Ubegrunnet bekymring, du skal nok se at du får gjort opp for deg uten å bli presset til å velge et produkt du ikke ønsker. Det ligger uansett frem i tid, og ikke noe å miste nattesøvn over i år.

 

Bruker man windows phone så har selvsagt Microsoft sin måte som bare funger på den telefonen

Da fungere heller ikke de ander systemene der

Det kommer an på appen og systemet, og hvor låst eller åpen man har valgt å gjøre dette, men vi er ikke kommet dit ennå.

 

Selv om det er en stund til så kan man jo lure på om de kutter det ut til slutt fordi ingen vil tilte konkurrenten samtidig som inntjeningen blir for laber

 

Ikke noen direkte bekymring men en skeptisk til at det vil få fotfeste

Da må de komme frem til en felles standard

men man vet jo hvordan det er med Apple og felles standarder

Det er slik det begynner. Man tenker seg et mulig fremtidig problem, og forestiller seg teoretiske vansker i forbindelse med dette, unødvendige bekymringer basert på noe man i utgangspunktet kun forestilte seg. Innen situasjonen blir aktuell (at man ikke får gjort opp for seg uten å bruke en app) vil leverandørene ha hatt tid på seg til å gjøre visse forberedelser, slik at dette landskapet vil være forskjellig fra i dag. Du har trolig gått igjennom flere telefoner innen den tid. Ikke noe å sløse hodepine på. Endret av xRun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hva mener du med at NFC på Android ikke støtter betaling? Trenger ikke Apple Pay for det. Installerte nettopp Google Wallet på min Note 3 og satt den opp for NFC-betaling. Hadde jeg vært i USA eller Japan nå så kunne jeg ha brukt det i veldig mange butikker. Det er bare her i Norge at vi henger etter. Men det har vært jobbet med i noen år nå så det er nok på plass i mange butikker veldig snart.

Jeg mener at Samsung eller Google ikke har interesse, eller øsnke om å få til en god betalingsløsning. Ingen av dem tjener noe på det. Samsung lager maskinvare, og google tjener pengene sine på søkemotorer og reklame. Ingen vil være en btalingsformidler.

 

Da er det altså opp til enten Bankene, eller en random app å få dette til på telefonene. Bankene har jo ingen interesse av det da det krever infrastruktur og investeringer, mens "en random app" ikke har tyngden for å innføre endringer nok mange plasser.

Da står man igjen med Apple. Som både har interesse av, og makt til, å "tvinge" bankene med på dette.

Lenke til kommentar

 

Hva mener du med at NFC på Android ikke støtter betaling? Trenger ikke Apple Pay for det. Installerte nettopp Google Wallet på min Note 3 og satt den opp for NFC-betaling. Hadde jeg vært i USA eller Japan nå så kunne jeg ha brukt det i veldig mange butikker. Det er bare her i Norge at vi henger etter. Men det har vært jobbet med i noen år nå så det er nok på plass i mange butikker veldig snart.

Jeg mener at Samsung eller Google ikke har interesse, eller øsnke om å få til en god betalingsløsning. Ingen av dem tjener noe på det. Samsung lager maskinvare, og google tjener pengene sine på søkemotorer og reklame. Ingen vil være en btalingsformidler.

 

Da er det altså opp til enten Bankene, eller en random app å få dette til på telefonene. Bankene har jo ingen interesse av det da det krever infrastruktur og investeringer, mens "en random app" ikke har tyngden for å innføre endringer nok mange plasser.

Da står man igjen med Apple. Som både har interesse av, og makt til, å "tvinge" bankene med på dette.

 

Likefullt er dette (betaling via NFC) noe som allerede er i bruk i flere deler av verden, og allerede har vært under utrulling en stund her i Norge, uten at Apple har hatt så mye som en fingernegl med i spillet ennå. Kanskje de ventet på at infrastrukturen skulle bli tilstrekkelig utberedt til at det ble interessant å inkludere funksjonen, men det gjør dem ikke til pionerene som gjorde dette mulig, eller utbredt.

 

For å sitere sjefen i Visa Norge da de i januar begynte utrulling av NFC-betaling uten Apple: - Man kan ikke vente på alle.

Kilde: http://e24.no/digital/ruller-ut-mobilbetaling-uten-iphone/22738556

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Du mener altså at enkelte liker å piske "hesten" selv om den er død ?

Nei.

Jeg mener at enkelte bekymrer seg til tross for at de har tilstrekkelig kunnskap til å forstå at bekymringen er ubegrunnet. Noen fortsetter faktisk å regurgitere de samme bekymringene i lang tid til tross for at det ikke er noe å frykte, noe man også egentlig forstår men likevel fortsetter. Ref. å piske en død hest (et av uttrykkets bruksområder). Man trenger ikke bekymre seg for at den skal reise seg opp og løpe, den er like død uansett hvor mye den piskes.

 

For å unngå misforståelser: Betydningen av uttrykket "å piske en død hest" kan være ukjent for endel, det er hyppigere brukt på engelsk enn på norsk. Betydningen er forklart her: http://en.wikipedia.org/wiki/Flogging_a_dead_horse

 

Min bekymring går på at man ikke får noen felles plattform på slike betalingssystemer slik at bruker man DNB som bank så må man bruke Apple for få bruke den betalingsmåten, og at man bare kan gjøre de hvis man har IPhone

velger man en annen bank så funger ikke Apple sitt system og man får bare gjøre det gjennom android

Ubegrunnet bekymring, du skal nok se at du får gjort opp for deg uten å bli presset til å velge et produkt du ikke ønsker. Det ligger uansett frem i tid, og ikke noe å miste nattesøvn over i år.

 

Bruker man windows phone så har selvsagt Microsoft sin måte som bare funger på den telefonen

Da fungere heller ikke de ander systemene der

Det kommer an på appen og systemet, og hvor låst eller åpen man har valgt å gjøre dette, men vi er ikke kommet dit ennå.

 

Selv om det er en stund til så kan man jo lure på om de kutter det ut til slutt fordi ingen vil tilte konkurrenten samtidig som inntjeningen blir for laber

 

Ikke noen direkte bekymring men en skeptisk til at det vil få fotfeste

Da må de komme frem til en felles standard

men man vet jo hvordan det er med Apple og felles standarder

Det er slik det begynner. Man tenker seg et mulig fremtidig problem, og forestiller seg teoretiske vansker i forbindelse med dette, unødvendige bekymringer basert på noe man i utgangspunktet kun forestilte seg. Innen situasjonen blir aktuell (at man ikke får gjort opp for seg uten å bruke en app) vil leverandørene ha hatt tid på seg til å gjøre visse forberedelser, slik at dette landskapet vil være forskjellig fra i dag. Du har trolig gått igjennom flere telefoner innen den tid. Ikke noe å sløse hodepine på.

 

jeg vet nå ikke.

Det virker som det viktigste er å tjene penger på hvert sitt system.

 

Nå står det også i en annen tråd at man frykter at prisen på varene man kjøper blir dyrere med dette

på toppen av dette så skal alle (NFC bruker eller ei) belastes den ekstra kostnaden

Det er lit bekymringsfullt .

her håper jeg på at det finnes lover mot denne formen for inntekter

Lenke til kommentar

men da må man jo ikke presse opp prisen på de varene som betales.

 

man jo ikke tvinge folk til å bruke den dyreste løsningen nå man skal betale for varene man kjøper i butikken

Så lenge dette blir lit dyrere en å betale på ande måter så er det neppe så mange som bruker det

 

Så der man kan betale brusen fra automaten med mobilen , det koster bare en krone ekstra.

Lenke til kommentar

men da må man jo ikke presse opp prisen på de varene som betales.

 

man jo ikke tvinge folk til å bruke den dyreste løsningen nå man skal betale for varene man kjøper i butikken

Så lenge dette blir lit dyrere en å betale på ande måter så er det neppe så mange som bruker det

 

Så der man kan betale brusen fra automaten med mobilen , det koster bare en krone ekstra.

Du har stemmerett, enten du bruker stemmeseddel eller lommebok. Det er uansett en påvirkningsmulighet du har ift. leverandørene av tjenesten, på lik linje med andre. Hvis markedet godtar dette, så blir det sånn. Hvis de ikke aksepterer løsningen, så blir det et tapsprosjekt og da må de endre praksis, ellers blir de borte etter kort tid. Vi kan jo som et eksempel se på lanseringen av HBO Nordic da de dukket opp som Netflix-konkurrent. Der ble det så mye misnøye med betingelser og pris osv. at de ble tvunget til å endre praksis. Jeg tror ikke dette blir et uoverkommelig problem med det første.

Lenke til kommentar

problemet her er jo at noen ( jeg vet ikke hvor mange, men alt for mange ) godtar at ting og nye tjenester hele tiden går opp i pris mens andre som har dårlig råd og protesterer blir over kjørt

så har man flertalet som stort sett er likegyldig

 

Da bankkortet kom drev man å harselerte lit med gebyrene slik de som først var gratis ble gebyrlagt

slik er det forsatt noen banker som driver med

 

jeg menr at prisen man betaler i butikken for en eller flere varer skal være den samme uansett betalingsmåte.

Dessverre så medfører det ofte at det som er den blingsete måten får det største "gebyret"

Lenke til kommentar

problemet her er jo at noen ( jeg vet ikke hvor mange, men alt for mange ) godtar at ting og nye tjenester hele tiden går opp i pris mens andre som har dårlig råd og protesterer blir over kjørt

så har man flertalet som stort sett er likegyldig

 

Da bankkortet kom drev man å harselerte lit med gebyrene slik de som først var gratis ble gebyrlagt

slik er det forsatt noen banker som driver med

 

jeg menr at prisen man betaler i butikken for en eller flere varer skal være den samme uansett betalingsmåte.

Dessverre så medfører det ofte at det som er den blingsete måten får det største "gebyret"

Da velger du et rimeligere alternativ, tjeneste, eller produkt. Er det en ting vi ikke akkurat har mangel på så er det valgmuligheter. Hvis mange nok er enig med deg, så vil forholdene bedre seg. Du er en del av markedet, og markedet er hva leverandørene må forholde seg til. Ellers så går de fleste varer og tjenester opp i pris rundt 2% vært år uansett, i forbindelse med inflasjon og generell prisstigning. For alt vi vet i dag kan det tenkes at det dukker opp ordninger hvor alle varer betalt med mobil gis en moms-rabatt (teoretisk, butikken dekker mellomlegget av sin egen avanse) omtrent slik man får momsrabatt på visse varer på Kiwi. Men fremfor alt, så er poenget at dette ikke har skjedd ennå. Vi har ikke kommet dit ennå. Det er kanskje litt tidlig å bekymre seg veldig mye over det riktig ennå.
Lenke til kommentar

 

problemet her er jo at noen ( jeg vet ikke hvor mange, men alt for mange ) godtar at ting og nye tjenester hele tiden går opp i pris mens andre som har dårlig råd og protesterer blir over kjørt

så har man flertalet som stort sett er likegyldig

 

Da bankkortet kom drev man å harselerte lit med gebyrene slik de som først var gratis ble gebyrlagt

slik er det forsatt noen banker som driver med

 

jeg menr at prisen man betaler i butikken for en eller flere varer skal være den samme uansett betalingsmåte.

Dessverre så medfører det ofte at det som er den blingsete måten får det største "gebyret"

Da velger du et rimeligere alternativ, tjeneste, eller produkt. Er det en ting vi ikke akkurat har mangel på så er det valgmuligheter. Hvis mange nok er enig med deg, så vil forholdene bedre seg. Du er en del av markedet, og markedet er hva leverandørene må forholde seg til. Ellers så går de fleste varer og tjenester opp i pris rundt 2% vært år uansett, i forbindelse med inflasjon og generell prisstigning. For alt vi vet i dag kan det tenkes at det dukker opp ordninger hvor alle varer betalt med mobil gis en moms-rabatt (teoretisk, butikken dekker mellomlegget av sin egen avanse) omtrent slik man får momsrabatt på visse varer på Kiwi. Men fremfor alt, så er poenget at dette ikke har skjedd ennå. Vi har ikke kommet dit ennå. Det er kanskje litt tidlig å bekymre seg veldig mye over det riktig ennå.

 

 

For mobil betaling med NFC teknologi er det for mye uavklart

Det jeg derimot synes er lit rart at man ikke er komme lengre på er disse andre betalings alternativene

 

Hvorfor skal man betale an krone ekstra når man kjøper en brus i en automat og betler med mobilen ?

Her burde man ha kommet lengre

 

Enkelte steder ( det er nok ganske mange faktisk ) kan man betale for parkeringen med mobilen

etter det jeg vet så koster det også lit ekstra

 

Det jeg vil frem til var at det virker lite hensiktsmessig at nye alternative til dagens alternative skal koste lit mere å bruke

Lenke til kommentar

 

 

problemet her er jo at noen ( jeg vet ikke hvor mange, men alt for mange ) godtar at ting og nye tjenester hele tiden går opp i pris mens andre som har dårlig råd og protesterer blir over kjørt

så har man flertalet som stort sett er likegyldig

 

Da bankkortet kom drev man å harselerte lit med gebyrene slik de som først var gratis ble gebyrlagt

slik er det forsatt noen banker som driver med

 

jeg menr at prisen man betaler i butikken for en eller flere varer skal være den samme uansett betalingsmåte.

Dessverre så medfører det ofte at det som er den blingsete måten får det største "gebyret"

Da velger du et rimeligere alternativ, tjeneste, eller produkt. Er det en ting vi ikke akkurat har mangel på så er det valgmuligheter. Hvis mange nok er enig med deg, så vil forholdene bedre seg. Du er en del av markedet, og markedet er hva leverandørene må forholde seg til. Ellers så går de fleste varer og tjenester opp i pris rundt 2% vært år uansett, i forbindelse med inflasjon og generell prisstigning. For alt vi vet i dag kan det tenkes at det dukker opp ordninger hvor alle varer betalt med mobil gis en moms-rabatt (teoretisk, butikken dekker mellomlegget av sin egen avanse) omtrent slik man får momsrabatt på visse varer på Kiwi. Men fremfor alt, så er poenget at dette ikke har skjedd ennå. Vi har ikke kommet dit ennå. Det er kanskje litt tidlig å bekymre seg veldig mye over det riktig ennå.

 

For mobil betaling med NFC teknologi er det for mye uavklart

Det jeg derimot synes er lit rart at man ikke er komme lengre på er disse andre betalings alternativene

 

Hvorfor skal man betale an krone ekstra når man kjøper en brus i en automat og betler med mobilen ?

Her burde man ha kommet lengre

 

Enkelte steder ( det er nok ganske mange faktisk ) kan man betale for parkeringen med mobilen

etter det jeg vet så koster det også lit ekstra

 

Det jeg vil frem til var at det virker lite hensiktsmessig at nye alternative til dagens alternative skal koste lit mere å bruke

 

Jau, men å anta at dette er det endelige resultatet er kanskje litt tidlig. Du sier vi burde kommet lenger, det er rart at vi ikke er kommet lenger, og at det er mye uavklart ennå.

 

Det jeg sier, og som jeg har sagt hele tiden, er at vi er ikke i mål ennå, så det er for tidlig å bekymre seg for hvordan dette ender opp. Vi er ikke der ennå, det har ikke skjedd ennå, vi vet ikke nok ennå, fordi det ligger frem i tid. Utrullingen her i landet er bare så vidt kommet i gang, det er kun etpar aktører på banen ennå, det er enda noen måneder til Apple Pay evt. dukker opp her i landet, og sluttresultatet av det blir ren spekulasjon i dag.

 

Derfor ser jeg ikke nytten med å bekymre seg for dette, for det er kanskje ikke noe å bekymre seg for når vi er kommet frem dit og systemene er på plass. Men du kan naturligvis opprette en tråd med spådommer for fremtiden, så kan alle som vil delta der bekymre seg for en ukjent fremtid så mye de vil. Skjønner du meg? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...