Gå til innhold

Fotgjenger uten refleks påkjørt – Sjåføren frifunnet


ATWindsor

Anbefalte innlegg

det er ikke rart du ikke kjenner deg igjen når du ikke har kjørt under slike forhold. Men det har jeg gjort, opptil flere ganger. Og det tilogmed på opplyste steder, men det som er problemet der, (det er på Moa) et mye lave lys som blender. Kjører ekstra forsiktigt i det området.

 

 

Har du under slike forhold opplevd sikt på 10-20 meter eller lavere med fjernlys? (10 meter er til informasjon omtrent like mye som en veibredde)

 

AtW

Endret av Quote
Fjernet siteringspyramide. Quote, mod.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du under slike forhold opplevd sikt på 10-20 meter eller lavere med fjernlys? (10 meter er til informasjon omtrent like mye som en veibredde)

AtW

Man ser somregel dårligere med langlys i slikt vær, for lyset blir reflektert i regndråpene, så det eneste du ser er en blendende vegg rett foran bilen. Det kan være en fordel med gule lys, spesielt om vinteren. Hvis det er snø da...

Endret av Quote
Fjernet siteringspyramide. Quote, mod.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er feil. Du forklarte hvorfor det VANLIGVIS er et lovbrudd. Retten har her åpenbart tatt forbehold som du ikke vet om, og siden du ikke vet om disse forbeholdene - OG HER KOMMER POENGET MITT - kan du ikke bare sitte her og meningsonanere om hva retten har gjort galt!

 

Så poenget ditt er at en rett aldri tar feil? Ingen kan ha noen mening om denne saken, iogmed at fasit er gitt?

 

Regner med at du ikke visste hva retten baserte sine konklusjoner på. Dermed blir det feil å avvise dommen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I enkelte tilfeller kan man se dårligere med langlys i regn, jeg regner ikke med at dette var et slikt tilfelle dog, da sjåføren hadde på langlys, så jeg vil tro regnmengdene ikke var svært store.

Har du møtt andre biler i slikt vær og forhold?

Man ser jo nesten ingenting, og man er heldig hvis man har en kantlinje som vises, så kan man 'sikte' der - helt blind, men vi alle gjør det. (vi burde kanskje ikke, men da blir det ganske vanskelig å kjøre i perioder i Norge)

De nevner ingen bil imot, men de nevner vel lys som ga gjenskinn

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

I enkelte tilfeller kan man se dårligere med langlys i regn, jeg regner ikke med at dette var et slikt tilfelle dog, da sjåføren hadde på langlys, så jeg vil tro regnmengdene ikke var svært store.

Har du møtt andre biler i slikt vær og forhold?

Man ser jo nesten ingenting, og man er heldig hvis man har en kantlinje som vises, så kan man 'sikte' der - helt blind, men vi alle gjør det. (vi burde kanskje ikke, men da blir det ganske vanskelig å kjøre i perioder i Norge)

De nevner ingen bil imot, men de nevner vel lys som ga gjenskinn

 

 

Jeg forholder meg til det vi vet her, og det er ikke nevnt noe om en bil imot. Om det er så ille at man ikke har oversikt over veien foran seg, så må jeg innrømme at jeg bremser helt ned, men det er såvidt jeg skjønner ikke relevant for denne saken.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg forholder meg til det vi vet her, og det er ikke nevnt noe om en bil imot. Om det er så ille at man ikke har oversikt over veien foran seg, så må jeg innrømme at jeg bremser helt ned, men det er såvidt jeg skjønner ikke relevant for denne saken.

Som jeg sa, så nevner de vel ikke bil imot her, men gjenskinn av lys - det er vel hele poenget i det jeg sa, gjenskinn.

Lenke til kommentar

 

Jeg forholder meg til det vi vet her, og det er ikke nevnt noe om en bil imot. Om det er så ille at man ikke har oversikt over veien foran seg, så må jeg innrømme at jeg bremser helt ned, men det er såvidt jeg skjønner ikke relevant for denne saken.

Som jeg sa, så nevner de vel ikke bil imot her, men gjenskinn av lys - det er vel hele poenget i det jeg sa, gjenskinn.

 

 

Gjenskinn er gjerne vesentlig mindre intenst enn lys imot fra en bil (spesielt når man har muligheten og det beste valget er fjernlys)

 

AtW

Lenke til kommentar

Gjenskinn er gjerne vesentlig mindre intenst enn lys imot fra en bil (spesielt når man har muligheten og det beste valget er fjernlys)

Mulig det var derfor sjåføren også vurderte det dithen at 30 var en sikker nok hastighet? Det var vel hans egne lys som ga gjenskinnet i fotgjengerovergang-skiltene (samt litt fra 2 lykter på hver sin side av veien) - så sånn sett blindet jo hans egne lys han. Ettersom han var kjent og viste om at dette stedet var vanskelig, så var han spesielt overvåken. Det da å blinde seg selv mer med langlys kan vel muligens diskuteres i om det er aktsomt - men det må nesten testes for å se fordeler/ulemper. Om det var lurt å kjøre med langlys akkurat der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...