Gå til innhold

Geforce GTX 9xx Tråden


Anbefalte innlegg

Takk. Sette det i slot #3 gjorde susen.

 

Nå ser det bedre ut inni kabinettet når skjermkortet ikke er helt inntil cpu-kjøleren.

 

Bare hyggelig :) Har Noctua D15 selv og skjermkort i Slot 1 blir veldig nærme hverandre, men går jo an. Se om du ser forskjell i temps på skjermkortet etter du satt det i Slot 3 da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vannkjøling har blitt ganske vanlig nå. Noen som bruker vannkjøling på skjermkort?

Er det noen skjermkort som kommer med vannkjøling eller må man bytte det ut selv?

Regner med en vannkjøling med 320mm radiator kan kjøle både CPU og 2 skjermkort. Eller bør man ha en ekstra radiator for vannkjøling til skjermkortene?

Endret av DJViking
Lenke til kommentar

Da har Khronos offisielt sluppet Vulkan 1.0

 

Nvidia er så vidt jeg vet første leverandør med beta-drivere som er sertifiserte av Khronos. Kort som i første omgang støttes er Kepler (GK1xx) og Maxwell (GM10x og GM2x0). Windows 7, 8 og 10 er støttet samt også Linux og Android.

 

https://developer.nvidia.com/vulkan-driver

 

Ber obs på at i likhet med de første DirectX 12 driverene så er dette en beta-driver med all funksjonalitet på plass. Ytelse kommer senere. Det er uansett en god stund til vi ser noen spill eller ekte applikasjoner som bruker Vulkan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vannkjøling har blitt ganske vanlig nå. Noen som bruker vannkjøling på skjermkort?

Er det noen skjermkort som kommer med vannkjøling eller må man bytte det ut selv?

Regner med en vannkjøling med 320mm radiator kan kjøle både CPU og 2 skjermkort. Eller bør man ha en ekstra radiator for vannkjøling til skjermkortene?

Evga hydrocopper og asus poseidon kommer med ferdig påmontert vannblokk, og en eller annen artic cooler fra zotac (trur jeg).

 

Det går nok sikkert med en 320, men jo mere jo bedre, 2x120 pr komponent du skal kjøle fikk jeg høre når jeg handla så da blei det det, sikkert ingen fasit :p

Lenke til kommentar

Da har Khronos offisielt sluppet Vulkan 1.0

 

Nvidia er så vidt jeg vet første leverandør med beta-drivere som er sertifiserte av Khronos. Kort som i første omgang støttes er Kepler (GK1xx) og Maxwell (GM10x og GM2x0). Windows 7, 8 og 10 er støttet samt også Linux og Android.

 

https://developer.nvidia.com/vulkan-driver

 

Ber obs på at i likhet med de første DirectX 12 driverene så er dette en beta-driver med all funksjonalitet på plass. Ytelse kommer senere. Det er uansett en god stund til vi ser noen spill eller ekte applikasjoner som bruker Vulkan.

Ser ut som The talos principle har kommet med beta som kjører Vulkan :)

 

https://steamcommunity.com/app/257510/discussions/0/412447331651559970/

Lenke til kommentar

 

Vannkjøling har blitt ganske vanlig nå. Noen som bruker vannkjøling på skjermkort?

Er det noen skjermkort som kommer med vannkjøling eller må man bytte det ut selv?

Regner med en vannkjøling med 320mm radiator kan kjøle både CPU og 2 skjermkort. Eller bør man ha en ekstra radiator for vannkjøling til skjermkortene?

Evga hydrocopper og asus poseidon kommer med ferdig påmontert vannblokk, og en eller annen artic cooler fra zotac (trur jeg).

Kun MSI som hadde en 980 Ti med vannkjøling. I alle fall hva jeg fant på prisguide.no

MSI GeForce GTX 980 Ti SeaHawk

 

Skulle vel tro det holdt med de luftkjølerne som kommer med de andre skjermkortene. Spesielt hvis man ikke skal overklokke skjermkortene.

Som dette: EVGA GeForce GTX 980 Ti

Lenke til kommentar

 

 

Vannkjøling har blitt ganske vanlig nå. Noen som bruker vannkjøling på skjermkort?

Er det noen skjermkort som kommer med vannkjøling eller må man bytte det ut selv?

Regner med en vannkjøling med 320mm radiator kan kjøle både CPU og 2 skjermkort. Eller bør man ha en ekstra radiator for vannkjøling til skjermkortene?

Evga hydrocopper og asus poseidon kommer med ferdig påmontert vannblokk, og en eller annen artic cooler fra zotac (trur jeg).

Kun MSI som hadde en 980 Ti med vannkjøling. I alle fall hva jeg fant på prisguide.no

MSI GeForce GTX 980 Ti SeaHawk

 

Skulle vel tro det holdt med de luftkjølerne som kommer med de andre skjermkortene. Spesielt hvis man ikke skal overklokke skjermkortene.

Som dette: EVGA GeForce GTX 980 Ti

 

Med ferdigmontert vannkjøling så er det kun de kortene fra MSI og Evga som du linket til, og dette fra Gigabyte så vidt jeg vet som er vannkjølte. Evga hydrocopper og asus poseidon er med vannblokk, som du kobler inn på en custom loop .

Lenke til kommentar

Ser ut som The talos principle har kommet med beta som kjører Vulkan :)

 

https://steamcommunity.com/app/257510/discussions/0/412447331651559970/

Ser det...

 

Det er ganske sært enda. Trenger nok endel månder før vi begynner å få optimerte drivere, og til at det kan brukes til noe seriøst.

 

Hvis man er så Benchmarks så er Vulkan foreløpig ganske mye tregere enn DX11 både på AMD og Nvidia hardware:

http://www.computerbase.de/2016-02/vulkan-erste-benchmarks-der-neuen-api-in-talos-principle/

 

Så er er det mye jobb som må gjøres, både på driver og spillmotor-fronten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ser ut som The talos principle har kommet med beta som kjører Vulkan :)

 

https://steamcommunity.com/app/257510/discussions/0/412447331651559970/

Ser det...

 

Det er ganske sært enda. Trenger nok endel månder før vi begynner å få optimerte drivere, og til at det kan brukes til noe seriøst.

 

Hvis man er så Benchmarks så er Vulkan foreløpig ganske mye tregere enn DX11 både på AMD og Nvidia hardware:

http://www.computerbase.de/2016-02/vulkan-erste-benchmarks-der-neuen-api-in-talos-principle/

 

Så er er det mye jobb som må gjøres, både på driver og spillmotor-fronten.

 

Så nå kan utviklere endelig begynne utviklingen med Vulkan (bortsett fra de få som har fått noen måneders forsprang), og i likhet med Direct3D 12 vil det ta et par år fra ferdigstillelse av API til vi får de gode titlene.

 

Det er forøvrig verdt å bemerke at om et spill eller en benchmark skal faktisk sammenligne ulike APIer så må det implementeres som separate optimale rendering paths, ikke slik de fleste spillmotorer gjør hvor APIet abstraheres bort (eks. Unreal, Unity, ...). Med andre ord får vi nok nesten ingen spill som viser et riktig ytelseperspektiv mellom de ulike APIene.

 

Det er relativt få nyheter i GPU-programmerbarhet for Direct3D 12 og Vulkan (hvor async shaders er nevnbart), og det store alle fokuserer på er lavere "overhead". Som jeg har nevnt mange ganger før så er overheaden sjelden et problem for god optimalisert GPU-kode, så derfor vil de nye APIene være mindre interessante til bedre koden er. Ironisk nok er det nettopp den dårligst optimaliserte koden som kommer til å få best utbytte av dette idiotiske drawcall-fokuset. Men det er verdt å bemerke at alle de store universal-motorene uansett har mange ganger mer CPU-overhead i selve spillmotoren enn det OpenGL og Direct3D <12 har forårsaket.

 

Jeg håper at nå som Vulkan 1.0 er spesifisert at fokuset igjen kan rettes mot effektivisering av GPU; som bindless graphics, GPU threads, styring av pipeline osv. Det er nå tross alt ganske mange år siden vi så et betydelig fremskritt på denne fronten.

Lenke til kommentar

...hvis det er noen som har handlet, og vil bytte i voucher til Rise of the Tomb Raider, så har jeg en ubenyttet voucher. :)

 

Send PM.

Lenke til kommentar

 

Hovedforskjellen er dobbelt så mye vram på Titan X. Spill som Rise of the Tomb Raider kan spise opp mot 8GB for folk som har Titan X, så den extra vrammen er ikke bortkasta lenger.

Lenke til kommentar

 

Mengden VRAM har ikke mye å si for fps. Men Titan X har 9% flere cuda cores, så klokk for klokk yter Titan X ca. 9% bedre enn 980ti. Det at det er veldig liten forskjell på testen du linker til er rett og slett fordi de ikke kjører på lik frekvens. Hvis man putter et referanse 980ti på siden av et referanse Titan X med originalkjøler så er det en liten "fordel" for 980ti å ha færre cuda cores. Det gir mindre varmeutvikling, som igjen gjør at kortet automatisk klokker seg høyere enn Titan X. Dette gjør at 980ti tar inn igjen mye av de 9% den taper i antall cuda cores. Om man vannkjøler Titan X og 980ti så de ikke throttler på temperatur, så vil de kjøre på tilnærmet lik frekvens når alt annet er likt. Setter man begge på 1500MHz fast da, så vil Titan X være ~9% raskere. Og den har dobbelt så mye VRAM. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...