Gå til innhold

Geforce GTX 9xx Tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

980 Classy virker ok

 

Stock bios på luft

 

da5debe3_FSU4078.PNG

 

spenning? Kanskje du har flaks med både 5960x OG 980classy? :eek:

 

Jeg aner åpent vindu på loftet ditt :p

 

Kjører 1.29 vcore på kortet

 

Vinduet er åpent ja :D

 

 

Gi jernet med Evboten? 1.35v+ ?

 

GTX Classy Software går til 1,65V på vcore :ninja::ninja:

Lenke til kommentar

jeg kan bruke 3889mb er det da med 389 mb i "slow mode"?attachicon.gifUten navn.png

De ~305 MB som vil ligge i den siste minnebrikken vil yte tregere når bussen er opptatt ja, men så vil tross alt driveren prøve å balansere slik at den minst brukte dataen ligger nettopp der. Når du kjører et spill vil faktisk programmer i bakgrunnen også bruke litt av minnet, som gjør at minneforbruket på skjermkortet utgjør mer enn det som aktivt brukes i et spill.

 

Har hatt problemer med MSI GTX 970 i SLI fra dag 1. Problemet er at så fort minnebruken kommer over 3,5 GB er det insane stuttering. Spesielt i Far Cry 4, Assassins Creed Unity. Trodde fram til nylig at det måtte være kompabilitetsproblemer med SLI, men ser nå at problemene er relatert til minnebruk.

Dette handler nok i all hovedsak om at spillet er rett og slett for krevende. Og når du får 2x 980 i SLI så vil ting selvsagt gå bedre fordi kortene er en god del kraftigere.
Lenke til kommentar

Det imponerer meg at det nesten virker som folk mener at 970 skal yte like godt som 980 selv om det er et kort til 2000 kroner mer :roll: Når det viser seg at det 2000 kroner billigere kortet har svakheter sammenlignet med 980en skal det gå over stokk og stein med søksmål og gneldring i alle retninger.

 

Imponerer meg at folk har problemer med å forstå problematikken i dette. Er du fornøyd med ditt GTX 970, fint for deg. Det betyr ikke at alle som ikke er det er idioter.

 

Det handler ikke om at kortet er dårlig, men det er dårligere enn hva de reklamerte med. Man har fått oppgitt usanne specs, som medfører problemer for flere. De reklamerte med 4 GB ram med 224 gb/s hastighet, og det var ikke sant. Da har folk krav på å få pengene tilbake. Så enkelt er det. Selvfølgelig er det lov å være skuffet over at Nvidia lyver med specs. I tillegg kommer de med bullshit om at det var en misforståelse fra markedsavdelingen at de la ut falske specs, men noen internt i Nvidia må garantert ha sett at specs er feil i løpet av de 4 månedene kortet lå ute.

 

At dagens spill viser at GTX 970 ligger 15% bak GTX 980 har lite å si, når skaleringspotensialet til GTX 970 er så ufattelig mye dårligere når det kommer til høyere oppløsning på grunn av minneproblematikk. Skal man spille på 1080p er GTX 970 et kort som holder lenge, skal man kjøre 3x 1080p skjermer i surround, så burde man kanskje vurdere noe annet. Uansett, har du i Norge krav på pengene tilbake om du har kjøpt et GTX 970 og står da fritt til å gjøre som du vil.

 

Destructoid har lagt ut en video som illustrerer problemet ganske godt. Se fra halvveis ute i videoen. Nvidia påstår at det er ca 15% forskjell på GTX 970 og GTX 980, men med 970 er det så mye stutter at spillet er uspillbart. FPS har lite å si når frametimes er uholdbare. http://www.destructoid.com/nvidia-has-no-plans-to-address-gtx-970-memory-woes-287003.phtml

 

Gigabyte skal tilby upgrade program til sine kunder, hvor man kan sende inn kortet sitt og betale et mellomlegg for å få et GTX 980 tilbake. http://imgur.com/PWQp5Uh

Endret av onyxx
Lenke til kommentar

Er ikke billigste måten og få ett 980 på følgende?

 

Kjøp en gtx 970ssc.

Bruk evga sin step upp, og skaff deg den gtx 980 acx 2.0.

 

Betal 5-600kr i mellom inkl frakt og du har ett 980 til en total kostnad av drøyt 4100-4200kr

Du glemmer moms og tollgebyr på 500 euro+.

Endret av Lunalotic
Lenke til kommentar

Destructoid har lagt ut en video som illustrerer problemet ganske godt. Se fra halvveis ute i videoen. Nvidia påstår at det er ca 15% forskjell på GTX 970 og GTX 980, men med 970 er det så mye stutter at spillet er uspillbart. FPS har lite å si når frametimes er uholdbare. http://www.destructoid.com/nvidia-has-no-plans-to-address-gtx-970-memory-woes-287003.phtml

Alt videoen viser er at GTX 970 ikke trives med en økning på over 50% i last. Dette her er typisk hakking som følge av at GPUen ikke klarer å henge med i regnekraft, og litt mer L2-cache i GPUen hadde gjort fint lite for å "fikse" dette.

 

Men for at du skal forstå dette så må vi gå litt mer i dybden. Jeg har allerede påpekt at GTX 970 har høyere minneytelse(tross begrensninger) enn GTX 980, men hva betyr dette i praksis?

La oss starte med å ta en titt på litt tall og så skal vi regne på de: (matte er moro ;))

(1)Test av GTX 970

(2)specs

(3)Enda en test

Du ser kanskje at GTX 980 kommer gjerne ut mindre enn 15% raskere enn GTX 970 i spilltester selv om kortet skulle teoretisk sett vært 32% raskere(2), hvorfor det mon tro? Se nærmere på EVA-kortet(3) et øyeblikk, og du ser at det er klokket høyere og klarer i langt større grad å ta igjen deler av forspranget til GTX 980, dette på tross av at alle kortene har standard minnefrekvens. Som du ser vil et GTX 970 som er klokket opp kun på kjernen ta igjen forspranget med høyere regnekraft, ikke minneytelse. Og det er her den ekstremt viktige balansen mellom GFlop og minneytelse kommer inn: høyere minneytelse men samme GFlop/s utgjør minimal forskjell, men høyere GFlop/s øker derimot behovet for minneytelse. Og det burde vært intuitivt; GTX 970 er svakere og har dermed behov for mindre minneytelse, og når kortet til og med har høyere minneytelse per GFlop så hadde en full minneytelse fra GTX 980 på GTX 970 hatt lite for seg. Det er med andre ord GTX 980-eiere som skal klage over minneytelse, om noen...

(hvis dette blir for vanskelig så les over én gang til)

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

 

 

 

980 Classy virker ok

 

Stock bios på luft

 

 

 

spenning? Kanskje du har flaks med både 5960x OG 980classy? :eek:

 

Jeg aner åpent vindu på loftet ditt :p

 

Kjører 1.29 vcore på kortet

 

Vinduet er åpent ja :D

 

18 grader på gpu. Litt spent på romtemp. Bruker du termodress når du bencher ? :omg:

 

Er 18 grader "Idle" da. ;) Ser du på grafen så er den nok nærmere 30-35 grader under testen. De fleste bruker nok vanlig jakke for norske forhold. Kan du være ute med dem, så kan du i alle fall være inne. :p

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Om noen har 980 i sli, som har lyst når de har tid til og teste firestrike extreme og bf4, en liten kort test. har blitt gjort på nett, men da er det 3mnd gamle tester, nyere drivere skal sikkert ha hjuplet litt :wee:

 

Får mitt kort tilbake på Lørdag, kan ikke vente :green:

Di var snille som dekket frakt og ikke skulle ha noe ekstra mtp feiltesting så alt vel der, blir bare og kjøre en skjerm, evt 2 igjen når jeg får kort 2 :p

 

nå kjører jeg 60hz 1080P som jeg har nevnt noen ganger, vil 980 sli bli nok til 1440P 60Hz, evt 1080P 144Hz?

 

Usikker på 1440P 60Hz vs 1080P 60Hz :hmm:

 

Noen som bruker hva og anbefaler ditt?

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

980 Classy virker ok

 

Stock bios på luft

 

 

spenning? Kanskje du har flaks med både 5960x OG 980classy? :eek:

 

Jeg aner åpent vindu på loftet ditt :p

Kjører 1.29 vcore på kortet

 

Vinduet er åpent ja :D

18 grader på gpu. Litt spent på romtemp. Bruker du termodress når du bencher ? :omg:

Er 18 grader "Idle" da. ;) Ser du på grafen så er den nok nærmere 30-35 grader under testen. De fleste bruker nok vanlig jakke for norske forhold. Kan du være ute med dem, så kan du i alle fall være inne. :p

Skjønte det var idle. Har selv en kone som spør meg om jeg har overklokket igjen hvis det er litt kjølig når hun kommer hjem ;)

Endret av [email protected]
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

980 Classy virker ok

 

Stock bios på luft

 

 

spenning? Kanskje du har flaks med både 5960x OG 980classy? :eek:

 

Jeg aner åpent vindu på loftet ditt :p

Kjører 1.29 vcore på kortet

 

Vinduet er åpent ja :D

18 grader på gpu. Litt spent på romtemp. Bruker du termodress når du bencher ? :omg:

Er 18 grader "Idle" da. ;) Ser du på grafen så er den nok nærmere 30-35 grader under testen. De fleste bruker nok vanlig jakke for norske forhold. Kan du være ute med dem, så kan du i alle fall være inne. :p

Skjønte det var idle. Har selv en kone som spør meg om jeg har overklokket igjen hvis det er litt kjølig når hun kommer hjem ;)

 

Forståelsesfullt av henne. :D

 

Slenger et par kubber i peisen og stenger kontoret før jeg går i gang med OC selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...