Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Selvmord og Robbin Williams


dag1234

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå slenger du ut påstander og tall som du må dokumentere, Tåkelur.

Så får jeg vel moderere meg:

Guilt tripping kalles det når man spiller på de negative følelsene til de etterlatte for å hindre personer i å ta selvmord.

 

Nettopp hensynet til de pårørende er en av de viktigste årsakene til at mennesker lar være å ta sitt liv.

Det stemmer sikkert (jeg skal ikke henge meg i opp i at du ikke dokumenterer dette bedre enn meg), og det tydeliggjør bare at dette er et reellt "problem".

 

Folk burde ha bedre årsaker til å leve enn at de føler skyld over å påføre sine nærmeste smerte hvis de tar selvmord.

 

Å ha en mening om at psykiske problemer kommer fra personens nærmeste har jeg en rett til å ha. Det er en helt normal måte å tenke om psykiske problemer på, og egentlig ganske logisk: hvem påvirket deg mest, mora di eller mora til en tilfeldig person i kina? De fleste andre forklaringer går over i det overnaturlige. Før tenkte man at psykiske problemer skyldtes at personen var besatt av onde ånder. Nå heller man mot en kombinasjon av arv og miljø, der foreldre og besteforeldre i aller høyeste grad er involvert i begge deler.

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

Det 'spilles' ikke på skyld i denne stripen.

Hvis den er ment selvmordsforebyggende er det sånn jeg tolker den. Det er jo ikke sikkert den er skrevet med det formålet, men når du poster den i helseforumet så tolker jeg den sånn.

 

Poenget er tilhørighet og tilknytning, at det er noen mennesker som betyr noe mer enn andre.

Selvsagt, det skjønte jeg også. Og derfor føler man mer skyld ved å påføre dem smerte, sammenlignet med noen på andre siden av jorda. Evt. føler man skyld fordi man ikke er så glad i dem at man bryr seg om at man påfører dem smerte. Eller så føler man skyld fordi man er så slem at man vil ta selvmord bare for å hevne seg på dem.

 

Eller, så lar man være å ta selvmord pga kjærlighet og hensynet til sine nærmeste. Men, som du sier, dette er en av de viktigste årsakene til at folk ikke tar selvmord. Som noe selvmordsforebyggende kommer denne da til kort, ettersom selvmordsforebyggende ting nødvendigvis må rette seg mot de som faktisk har tenkt å ta selvmord, ikke de som ikke gjør det.

 

Selvsagt har du rett til en mening. Men å si at du har kunnskap om 95% av alle selvmord, det er jo litt i overkant da.

Jeg har vel før dokumentert et sted at det tallet er feil, pga det relativt høye antallet av selvmord som skyldes fysisk sykdom eller kroniske smerter (høyere enn 5%, og da blir det mindre enn 95% igjen). Dette ut i fra boka Geo Stone: Suicide and Attempted Suicide. Jeg tok vel i litt for mye. Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

Det er vel to helt forskjellige ting, det at noen skal "holde seg i live" bare av hensyn til eventuelle vonde følelser hos etterlatte, og det at det er bra å vise "suicidale" at disse nærmeste faktisk bryr seg om deg (slik at du kan miste lysten på selvmord).

 

(Dette her med selvmordstanker er forøvrig til tider blåst helt ut av proporsjoner. Det er ganske vanlig å ha selvmordstanker. Vil tippe de fleste vil ha det en eller flere ganger i løpet av livet. Noe helt annet er å virkelig ville ta livet sitt. Det er et kontinuum med sporadiske tanker som "jeg burde bare tatt livet mitt" i den ene enden til å legge konkrete planer om det i den andre. Det er helt fordummende å bare tenke "selvmordstanker".)

Lenke til kommentar

Nå var det ikke tegneserien som fremkalte noe hos vedkommende, tvert om, forteller hva noe fremkalte hos vedkommende. Jeg er enig med Horten her.

Joda, jeg skjønner at det var sånn tegneseriefortelleren opplevde det. Det jeg ikke skjønner er hva det har med saken å gjøre? Den er ikke egnet til å fremkalle tilsvarende følelser hos andre, tvert i mot, det er det jeg mener. Den kan sammenlignes med at en riking flasher pengene sine i slummen i Rio.
Lenke til kommentar

Stripen handler ikke om skyldfølelse, og har heller ikke til hensikt å skulle omvende eller overbevise noen om noe. Og den er på ingen måte en form for emosjonell utpressing; det ville være å manipulere den selvmordsutsattes skyldfølelse.

 

Den forsøker heller ikke gi alle svarene rundt det komplekse feltet som selvmord er.

Forfatteren vil vise at for henne at tilknytning og bånd til andre mennesker, så svake de enn måtte være, var livreddende og en nødvendighet for å kunne leve videre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Moderatormelding

Flere innlegg har blitt slettet. Diskuter sak og ikke person. Reaksjoner på moderatorhandlinger tas enten via PM til undertegnede eller i vårt tilbakemeldingsforum.

Lenke til kommentar

Stripen handler ikke om skyldfølelse, og har heller ikke til hensikt å skulle omvende eller overbevise noen om noe. Og den er på ingen måte en form for emosjonell utpressing; det ville være å manipulere den selvmordsutsattes skyldfølelse.

 

Den forsøker heller ikke gi alle svarene rundt det komplekse feltet som selvmord er.

 

Forfatteren vil vise at for henne at tilknytning og bånd til andre mennesker, så svake de enn måtte være, var livreddende og en nødvendighet for å kunne leve videre.

Jeg er helt enig i det du sa.

 

OT: Jeg likte tegneserien veldig godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

... de etterlatte, som i 95% av tilfellene er de som har fremkalt depresjonen og selvmordstankene i første omgang, ..., for å hindre personer i å ta selvmord.

 

Dette er kanskje noe du burde dokumentere. (Og ja, selvsagt er det noen ganger slik, akkurat som i stripen.)

 

Geir :)

 

Hva er det du mener tåkelur skal dokumentere? Ant. selvmord eller at de nærmeste har sin del av ansvaret?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...