Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Selvmord og Robbin Williams


dag1234

Anbefalte innlegg

Tom@: Nei, det stemmer neppe i alle tilfeller.

Mange depresjoner skyldes nok psykososiale belastninger som mobbing, mistrivsel og likende, og en del skyldes nok kjemiske/genetiske faktorer. Men mange depresjoner har sine årsaker i større eller mindre mangler i oppvekstmiljøet, slik som i stripen her. Kanskje de fleste er slik.

 

Den vanligste modellen i dag er 'sårbarhet-stress-modellen'. Modellen forsøker å forklare hvorfor mennesker har ulikt potensiale for å utvikle psykiske plager, som f eks depresjon.

Sårbarheten kan være genetisk eller miljøbetinget, og stresset (de utløsende faktorene) vil variere sterkt fra person til person, men ofte handler det om ulike former for tap, reelle eller subjektive.

 

Vi vet i dag ganske godt hva som skjer på hjernecellenivå når noen alt har blitt deprimert, Men hvorfor det er slik, hvordan sårbarheten oppstår, aner vi bare, og det det er ulike teorier på hva som virker inn.

At mennesket er en psykososiobiologisk organisme, er det ikke uenighet om, men heller hvilke av disse faktorene som skal gis sterkes vekt. Det er mye forskning på dette, men vi er langt fra i mål.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Før sa man at den sterke står alene. I dag vet vi at det er motsatt. De sterke har nødvendige emosjonelle bånd på plass fra tidlig barndom, som setter dem i stand til å skape nye og nære slike bånd gjennom hele livet. De svake mangler disse i ulik grad, enten på grunn av mangler hos seg selv, eller manglende evner eller vilje hos omsorgspersonene, som gjør at utviklingen hos barnet blir skadelidende. Det er disse barna som kommer til å gå alene gjennom livet, om ikke fysisk, så emosjonelt. Mangelfulle emosjonelle bånd utgjør menneskets sårbarhet. Dette er en svakhet hos personer som vi altså før trodde viste en styrke alle burde strebe etter.

 

Vi er ikke adskilte enkeltindivider, men individer som er knyttet sammen av emosjonelle bånd. Det er ikke mulig å danne selv det minste samfunn av to mennesker uten denne evnen. Evnen til å danne emosjonelle bånd er menneskets største styrke. Den er familiebyggeren, den er samfunnsbyggeren, den er sivilisasjonsbyggeren.

Endret av Horten Market
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Helt ening med deg HM:
No man is an island... Eller som barnelegen Donald Winnicott så paradoksalt sa det: There is no such a thing as an infant - there is always and a mother. (Æhm, i dag ville vi nok tilføyd 'or a father...).

Han var en viktig fornyer av psykoanalysen og en foregangsperson innen det som kalles 'objektrelasjonsteori'; dvs teorien om hvordan kvaliteten på kontakten med være omsorgspersoner for våre indre bilder av oss selv, andre mennesker og relasjonene mellom disse og ikke minst hvilke følelser og tanker vi knytter til oss selv og andre.

 

At den sterkeste står alene kan nok gjelde i visse situasjoner, og slik Ibsen bruker det i 'En folkefiende' så gjelder det der vi klarer å stå i mot sosialt press og konformitetskrav uten å gi opp det vi holder for rett og sant.

I politikk og livssyn så kan nok den enestående noen ganger være moralsk sterkest, men på ingen måte om det handler å overleve og ha det bra som menneske. Da trenger vi, i større eller mindre grad, relasjonen med andre mennesker som næring og som noen som kan gi oss mening om hvem vi er. En winnicottiansk kjernetanke er at vi blir oss selv gjennom slik vi oppfatter at andre forstår oss.

Han er en veldig interessant fyr, og han står relativt sterkt i norsk psykologi, ikke minst ved UiB.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At depresjoner som fører til selvmord i så godt som alle tilfeller er fremkalt av de etterlatte.

 

Før de ble etterlatte, selvsagt... ;)

 

Det var faktisk slik i stripa, men er det slik i virkeligheten, i de fleste tilfeller?

 

Geir :)

Du er usedvanlig opptatt av "stripen" og absolutter, så la oss bruke absolutter :green:

Jeg spør igjen - hva skal dokumenteres, ant selvmord eller at de nærmeste har sin del av ansvaret? - eller mener du at ingen har ansvar? :eek:

Lenke til kommentar

Og jeg svarer igjen: Det som skal dokumenteres er påstanden om at depresjoner som fører til selvmord i så godt som alle tilfeller er fremkalt av de etterlatte.

 

Altså: Er disse depresjonene og selvmordstankene nesten alltid fremkalt av de etterlatte? Tåkelur hevder at det er slik i 95% av tilfellene.

 

Eller kan de like gjerne være fremkalt av helt andre faktorer og/eller personer? Eller kjemi/genetikk, som Dag nevner.

 

Og ja, det kan være "ingens" ansvar. I mitt tilfelle så var årsaken en psykisk lidelse, og hadde jeg ikke hatt mine nærmeste (les: potensielle etterlatte) så hadde jeg ikke vært i live. De hadde ikke ansvaret for at jeg ville dø, ikke for den psykiske lidelsen heller, men de har "ansvaret" for at jeg fortsatt lever.

 

Edit: Enig med Horten.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Tåkelur hevder at det er slik i 95% av tilfellene.

Jeg har vel svart på det.

 

Eller kan de like gjerne være fremkalt av helt andre faktorer og/eller personer? Eller kjemi/genetikk, som Dag nevner.

En del av poenget mitt er at genetikk også kommer fra foreldrene. Så påstanden om at det ikke kommer fra foreldrene, men fra gener, miljø og kjemi er selvmotsigende, ettersom gener, miljø (i de formende bardomsår) og kjemi i absolutt aller høyeste grad kommer fra foreldrene.
Lenke til kommentar

Jeg har vel svart på det.

 

Ja. Det er Leptocyon som fortsatt lurer på hva jeg spurte om.

 

Så påstanden om at det ikke kommer fra foreldrene, men fra gener, miljø og kjemi er selvmotsigende, ettersom gener, miljø (i de formende bardomsår) og kjemi i absolutt aller høyeste grad kommer fra foreldrene.

 

 

Men påstanden var ikke at det ikke kommer fra foreldrene, men at det ikke er fremkalt av dem. Det første kan være arv, det andre krever en aktiv handling. (Eventuelt mangel på samme.)

 

Miljø kan godt komme fra andre (mobbing i skolen etc), og det er ikke åpenbart at barndommen har skylden for alle depresjoner senere i livet. Kjemiske årsaker behøver slett ikke være arvelig.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...