Gå til innhold

HJELP! Trenger ekspertise på BÆRBAR MASKIN


Anbefalte innlegg

 

i7 eller i5? Virker som i5 er mer en nok.. pluss at en i7 vil kanskje ikke kunne bruke sitt potensialet, da jeg ikke skal spille.. og at den uansett blir "blokket" fordi CPU ikke skal bli for varm! Eller hva ?

 

Er egentlig veldig liten forskjell på prosessorene uansett, spesielt i spill. i3 mangler turbo-boost (som i realiteten ikke er brukt veldig bra i laptop-oppsett normalt uansett), i7 har litt høyere laveste hastighet. Sandy og Ivy bridge i7 har fire kjerner, i5 har to. i3, i5 og i7 ivy og haswell har tydeligvis hyper-threading, men i3 har lavere klokket integrert grafikk-kort (spiller ingen rolle overhodet).. Bruker ca. like mye strøm. Men i3 har ikke mulighet til å gå i overdrive når Windows skal installere oppdateringer.. som de andre prosessorene kan.. slik at i gjennomsnitt varer en i3 basert ting lengere.

 

Så det spørs hvor mye en trenger fire kjerner (merk: haswell, i7u, har to kjerner, men det finnes firekjerne varianter, tror jeg.. men de brukes ikke?). Og hvor mye du bryr deg om maks 2.8Ghz mot 3.1Ghz, eller hvor mye det er..

 

Største problemet mitt akkurat nå er at den strømsnåle haswell i7u tingen har.. 2 kjerner. Og bruker et halvt år på å muxe en film. På den gamle laptopen, i7qm og 4 kjerner/hyperthread, tok det en brøkdel av tiden.

 

Nei pokker.. trenger jeg virkelig 8gig ram ? Har for meg at det er lite... da jeg har 16 selv på denne..

Men 6gig ram er vel mer en nok for ... det meste ?

6 Gb ram holder i massevis med mindre du bruker Photoshop eller CS eller noe slikt veldig mye. Samme med større konverteringsprosjekter. Problemet med mismatch på størrelsen av ram mellom chippene er at dual-channel ytelsen blir dårligere i gjennomsnitt, eller ikke fungerer i det hele tatt. Så de laptopene som kommer med 2 Gb loddet, og 4Gb ekstra, osv., er ikke veldig smart satt opp... om en bryr seg om ytelsen heller enn å tjene fem kroner ekstra med å forkrøple rammen.

 

Btw, om ssd/hdd hybrid-diskene. Helt ærlig er det ikke verdt det, og har aldri vært det. Hele hybrid-prosjektet har vært laget av en bransje som er desperat til å bevare hdd-produksjon, i et marked der det egentlig fremdeles er en viss etterspørsel for godt konstruerte, stille hdder, raske hdder med garantert driftsikkerhet, etc. Men noen fant ut at eneste måten å tvinge inn flere hdder i markedet var å putte en ssd på kanten med en skikkelig billig minnekontroller. Idiotisk idé. Og nå må de selges.

 

Velg en ssd i stedet. En mx100 eller en m500 koster ikke veldig mye, og er veldig gode kjøp akkurat nå. (Eller velg en laptop med en billig hdd... "Bare 250Gb!", og bytt disken senere. Kan riktignok være litt tricky med en Asus, og supporten truer med å inndra garantien om du bytter noe selv).

 

P.S. Zenbook'en er Asus' forsøk på å lage en Mac. Hel aluminiumkasse som blir varm rundt overalt, har teite knapper du kommer borti, for lite tastatur, ikke meningen å kunne bytte noen av komponentene, utrolig irriterende viftelyd, osv. De har nesten klart å få med alt en Mac har, bortsett fra de positive tingene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

P.S. Zenbook'en er Asus' forsøk på å lage en Mac. Hel aluminiumkasse som blir varm rundt overalt, har teite knapper du kommer borti, for lite tastatur, ikke meningen å kunne bytte noen av komponentene, utrolig irriterende viftelyd, osv. De har nesten klart å få med alt en Mac har, bortsett fra de positive tingene.

 

Jeg regner med at du har hatt en Zenbook etter det du sier. Har selv prøvd UX31A da madamen har en, det eneste negative jeg kan si om den er at touchpaden er altfor sensitiv etter min smak. Ellers er det en topp laptop som man skal lete lenge etter. Varm blir den ikke og viftestøy finnes nesten ikke, meget bra kvalitet med alt. Å bytte SSD eller RAM er heller ikke noe stort problem.

Lenke til kommentar

Den blir varm om du bruker grafikk-kortet, eller kjører noe over lenger tid. Da begynner viften (som i forrige inkarnasjon i det minste var en kulelagervifte) å hyle, og over tid blir boksen varm i undersiden og tastaturet. 60 grader lett. Inntrykket mitt da var at dette var en boks satt sammen av noen som ikke hadde peiling på hva slags hardvare de brukte, og som ikke visste hvordan man skal tweake bios/intel firmware på hovedkort, osv. Som jo har vist seg å være tilfelle på samtlige Asus-pcer. Noen av versjonene deres er riktignok godt satt opp - men de justerer gjerne mot praksis med å forandre hardvare etter at de har gått på en smell. Slik at det kommer opp en tilleggsutgave med en ny layout som faktisk er god.

 

Med Zenbooken så har de bare endret salgspitchen, tweaket ned farten litt, og beholdt den samme hardvaren. Som har fungert kjempefint, siden kunder generelt er ganske blåste tydeligvis. Og føler at bruksområdet til en PC til 10.000 skal være å se fin ut på stuebordet.

 

Er forøvrig størst fan av "slå av" knappen oppe i høyre hjørne, rett ved siden av "delete" tasten. Slik at det ikke går an å bruke pc'en som skrivemaskin. Den løsningen er skikkelig genial. Var nok en veldig godt betalt ingeniør som fant på den.

Lenke til kommentar

Den blir varm om du bruker grafikk-kortet, eller kjører noe over lenger tid. Da begynner viften (som i forrige inkarnasjon i det minste var en kulelagervifte) å hyle, og over tid blir boksen varm i undersiden og tastaturet. 60 grader lett.

Er da ikke så sant dette her, ux32ln blir max 50grader på midten ved skjermen under full load, der du har fingra bir det max 30grader.

Når det gjelder lyd er den på max 40 desibel, ikke serlig mye

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar her. Men hva med de fra multicom? Kan dere ta en titt på begge de to, evt se på de som ligger i samme kategori på siden. Asus Zenbooken ser jo helt nydelig ut.. men er redd at den er dyr pga utseende og ikke det som er i den.. altså mer å få om jeg tar feks de fra multicom.

 

Igjen takk for svar!

Maskinene fra multicom er ett godt alternativ, men jeg vil ikke si at de holder like gode kvalitet som f eks ASUS sine gamermaskiner.

Lenke til kommentar

ja, så den.. bare at den ligger mot 9000kroner.. jeg hadde en i5, ellers lik.. til 7000kroner.
Så ikke behovet for 7i :( Etter all overbevisning her på forumet.

ingen planer om å spille på den.. er jo en 13". i7 vil vel bare senke batterilevetiden littegran, og kanskje øke varmen, og lage litt mer støy.

Men ja.. virker som jeg må gå for den.. om jeg skal ha ssd og en slik oppløsning.

Lenke til kommentar

Mm. Men hvis du leser nøye på testen, ser vi at prosessor-temperaturen makser ut på 89 grader. Som er der hastigheten blir strupet, slik at den varierer mellom 800-1.7Ghz. Og da når overflaten på boksen "bare" 49 grader.

 

Så dette er nytt med den siste versjonen, og passer med det som ble gjort med et par andre modeller - asus har lagt inn en lavere sperre for temperatur på prosessoren, slik at boksen ikke smelter fast i bordet, osv.

 

Problemet ligger i at du trenger ikke ha maks-load på prosessoren i dette skallet for å ende opp på 89 grader. Det er problemet med dette designet. Den bør egentlig ha komponenter som drar mindre strøm.

 

Så merk at løsningen Asus har valgt er å beholde den nøyaktig samme konstruksjonen på boksen, med den samme kjøleløsningen. På tross av veldig mange rapporter om overoppheting, osv. Og at de har løst det på denne modellen (og antageligvis de tidligere versjonene) med å strupe prosessoren ned til laveste hastighetsnivå via firmware/bios. I stedet for, for eksempel, å ha en "soft" blokkering med å slå av boost ved 75 grader eller noe slikt. Og å sørge for at kjølingen er god nok til å håndtere dette i nyere versjoner.

 

Samtidig.. andre laptoper Asus har er unntaksvis designet bedre. g550, n550, n5x r/s53x skallene, for eksempel. Der kjølingen tåler normal load på alle kjernene minus boost + gpu uten at pcen gradvis begynner å fungere som et toastjern.. Er litt snodig at de tør å fortsette å gjøre sånn på noen av skallene sine.. Men det blir jo ikke noe reaksjoner på det.

Lenke til kommentar

Hatt to UX32LN. temp sperren er satt på 89 grader og for meg var det kun i7 modellen som ble så varm. i5 modellen den ble ikke mer enn 87 grader og throttlet derfor ikke. i7 modellen throttlet bare ned til 2.3GHz, så langt fra noe problem.

 

N56JR med tempsperre på 91 grader throttler mye mer sett i forhold til maks CPU hastighet for å si det slik.

 

Dette er dessverre noe mange produsenter gjør fordi de har underdimensjonerte kjølesystemer.

 

Lenovo Y50 er ett av de mer ekstreme tilfellene hvor CPU throttler allerede ved 65C (turbo slås av).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...