Gå til innhold

PlayStation 4-suksessen har gjort Sony nervøse


Anbefalte innlegg

Men, en dag må man vel kunne virtualisere seg ut av "denne knipen". Hardware er blitt sterkere. Virtualiseringsverktøy har blitt bedre med tiden. Og man har et knippe kompetente utviklere som alle driver og arbeider på "sin tue", det være seg Microsoft, Sony, Apple, SteamOS, Linux eller hva det enn måtte hete og være i stand til å gjøre.

 

Så kan de samarbeide med VMware, Oracle eller andre de måtte foretrekke.

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke rart sony er nervøse. Fikk "Blue light of death" etter å ha hatt ps4 i rundt 1 uke. Har sett at en drøss med folk har fått det. Nå har den vært til rep i 3 uker, og jeg har fortsatt ikke fått noen telefon eller mail om hvordan det går med den :)

 

Det er jo nettopp dette som er kjipt med all ny hardware, det kan være en del feil med den som må rettes opp i en nyere revisjon.

Alltid surt for den som står uten PS4 da, men du har rett på en annen PS4 (eller strengt tatt burde du fått en ny siden den gikk i stund den første uken) mens du venter.

Lenke til kommentar

Bare for morro skyld satte jeg sammen noen maskiner og sjekket pris. Valgte å ikke legge ved OS, siden det er mange måter å få windows lisens på (student priser, technet, man kan allerede ha), og man kan også kjøre SteamOS.

 

Når det er sagt..

 

Først satte jeg sammen en ok entry level gamer pc.

 

post-30202-0-34585300-1409066019_thumb.jpg

 

Relativt brukbar, og noe jeg ville sett på som minimum for en solid opplevelse. Bør kunne kjøre de fleste av dagens spill i 1080p 60fps på max settings. CPU kan være for svak for noen spill.

 

Så tok jeg og byttet komponenter for å lage noe mer i tråd med konsollene i dag:

 

post-30202-0-63407000-1409065613_thumb.jpg

 

500gb lagring, 5GB brukbar ram tilsammen (Både ps4 og xbox one reserverer 3gb), og lavere ytelse. Bør fremdeles klare å dra spill i 1080p 30fps på høy innstilling, og 60fps på mer medium settings.

 

Så.. Konklusjon... Man kan lage en spill PC for omtrent samme pris som PS4 / Xbox One, og (etter benchmarks av skjermkort og cpu) få omtrent samme ytelse.

Hvis du har en kilde for OS, og er villig til å sette sammen delene selv.

Lenke til kommentar

Kan man bygge PC som yter bedre enn PS4 til 3500kr? Hmmm. Kabinett til 500kr, strømforsyning til 500, hovedkort til 700, prosessor til 1000, skjermkort til 2000, og så må man ha ram til 500, Windows til 500, mus/tastatur, kanskje en gamepad.

Da ligger vi ihvertfall 50% over kostnadsmessig.

 

Tja.. Jeg gjorde sånn ca det tidligere i dag, Se min forrige post i tråden

Lenke til kommentar

 

Ikke rart sony er nervøse. Fikk "Blue light of death" etter å ha hatt ps4 i rundt 1 uke. Har sett at en drøss med folk har fått det. Nå har den vært til rep i 3 uker, og jeg har fortsatt ikke fått noen telefon eller mail om hvordan det går med den :)

 

Det er jo nettopp dette som er kjipt med all ny hardware, det kan være en del feil med den som må rettes opp i en nyere revisjon.

Alltid surt for den som står uten PS4 da, men du har rett på en annen PS4 (eller strengt tatt burde du fått en ny siden den gikk i stund den første uken) mens du venter.

 

 

 

Jeg kjenner ikke kjøpsloven inn og ut, men må det ikke være til vesentlig ulempe før en butikk har noe som helst ansvar for å komme med utlånsmaskin? Om de vil strekke strikken i kundeuvennlighet til det maksimale?

Lenke til kommentar

 

 

Ikke rart sony er nervøse. Fikk "Blue light of death" etter å ha hatt ps4 i rundt 1 uke. Har sett at en drøss med folk har fått det. Nå har den vært til rep i 3 uker, og jeg har fortsatt ikke fått noen telefon eller mail om hvordan det går med den :)

 

Det er jo nettopp dette som er kjipt med all ny hardware, det kan være en del feil med den som må rettes opp i en nyere revisjon.

Alltid surt for den som står uten PS4 da, men du har rett på en annen PS4 (eller strengt tatt burde du fått en ny siden den gikk i stund den første uken) mens du venter.

 

 

 

Jeg kjenner ikke kjøpsloven inn og ut, men må det ikke være til vesentlig ulempe før en butikk har noe som helst ansvar for å komme med utlånsmaskin? Om de vil strekke strikken i kundeuvennlighet til det maksimale?

 

 

Man skal ha krav på en lånegjenstand om reparasjonen drøyer, sier seg selv at om butikken ikke kan love at man får PS4'en sin tilbake i rimelig tid at man da får en annen å bruke i mellomtiden da tiden det tar å reparere den ikke skal være til vesentlig ulempe for deg.

Les litt mer her : Forbrukerrådet

Lenke til kommentar

Bare for morro skyld satte jeg sammen noen maskiner og sjekket pris. Valgte å ikke legge ved OS, siden det er mange måter å få windows lisens på (student priser, technet, man kan allerede ha), og man kan også kjøre SteamOS.

 

Når det er sagt..

 

Først satte jeg sammen en ok entry level gamer pc.

 

attachicon.gifgaming pc.JPG

 

Relativt brukbar, og noe jeg ville sett på som minimum for en solid opplevelse. Bør kunne kjøre de fleste av dagens spill i 1080p 60fps på max settings. CPU kan være for svak for noen spill.

 

Så tok jeg og byttet komponenter for å lage noe mer i tråd med konsollene i dag:

 

attachicon.gifgaming pc - console.JPG

 

500gb lagring, 5GB brukbar ram tilsammen (Både ps4 og xbox one reserverer 3gb), og lavere ytelse. Bør fremdeles klare å dra spill i 1080p 30fps på høy innstilling, og 60fps på mer medium settings.

 

Så.. Konklusjon... Man kan lage en spill PC for omtrent samme pris som PS4 / Xbox One, og (etter benchmarks av skjermkort og cpu) få omtrent samme ytelse.

Hvis du har en kilde for OS, og er villig til å sette sammen delene selv.

 

Ett par påpekninger: Er det ikke snakk om en helt annen, og mye dyrere og raskere, type ram i PS4?

 

Forøvrig er ett annet like viktig argument som ytelse i dag hvor lenge en "billigpc" vil kunne kjøre nye spill. Jeg kjøpte selv en pc til 8000-10000 på samme tid som xbox360 kom. Allerede da Mass Effect 2(2009?) kom ut kom den til kort, og det ble ikke akkurat bedre med tiden. De som kjøpte 360 kan fortsatt spille nye spill, og trenger ikke bekymre seg for at spillene ikke fungerer, foreta oppgraderinger eller gjøre fininnstillinger for å få spillene til å kjøre akseptabelt. Ellers så har konsoller en tendens til å kunne presse ut bedre ytelse med samme hardware som en pc. Så var det dette med å rigge denne ikke akkurat nette boksen opp under tven og få spilt med kontroller(e) fra sofaen på enklest, og billigst, mulig måte.

 

Jeg tror oppriktig talt ikke å velge en billigpc er ett alternativ for særlig mange.

Lenke til kommentar

Jeg mener ting har forandret seg. PS3 og Xbox 360 klarte seg bedre teknisk sett i kampen med PC enn dagens konsoller.

 

3-core og grafikkortet på Xbox 360 i 2005 og den 7-kjerners Cell-prosessoren til PS3 i 2006 var imponerende saker på den tiden. Husk f.eks. at PS3 kostet 6000 kroner og ble solgt med tap (riktignok et helvete å programmere for i starten og ikke mange andre enn Naughty Dog som greide å noenlunde leve opp til potensialet i hardwaren).

 

Men grafikkracet forrige generasjon kostet såpass med penger at de nå har de pakket konsollene med billige, standard PC-deler for å spare penger og blir naturlig nok da overkjørt rimelig fort.

 

At de er såpass like PC rent arkitekturmessig kan også være en fordel for PC-spillere da det blir mye enklere å konvertere spillene, eventuelt gjøre PC til lead-versjon.

Lenke til kommentar

 

Bare for morro skyld satte jeg sammen noen maskiner og sjekket pris. Valgte å ikke legge ved OS, siden det er mange måter å få windows lisens på (student priser, technet, man kan allerede ha), og man kan også kjøre SteamOS.

 

Når det er sagt..

 

Først satte jeg sammen en ok entry level gamer pc.

 

attachicon.gifgaming pc.JPG

 

Relativt brukbar, og noe jeg ville sett på som minimum for en solid opplevelse. Bør kunne kjøre de fleste av dagens spill i 1080p 60fps på max settings. CPU kan være for svak for noen spill.

 

Så tok jeg og byttet komponenter for å lage noe mer i tråd med konsollene i dag:

 

attachicon.gifgaming pc - console.JPG

 

500gb lagring, 5GB brukbar ram tilsammen (Både ps4 og xbox one reserverer 3gb), og lavere ytelse. Bør fremdeles klare å dra spill i 1080p 30fps på høy innstilling, og 60fps på mer medium settings.

 

Så.. Konklusjon... Man kan lage en spill PC for omtrent samme pris som PS4 / Xbox One, og (etter benchmarks av skjermkort og cpu) få omtrent samme ytelse.

Hvis du har en kilde for OS, og er villig til å sette sammen delene selv.

 

Ett par påpekninger: Er det ikke snakk om en helt annen, og mye dyrere og raskere, type ram i PS4?

 

Forøvrig er ett annet like viktig argument som ytelse i dag hvor lenge en "billigpc" vil kunne kjøre nye spill. Jeg kjøpte selv en pc til 8000-10000 på samme tid som xbox360 kom. Allerede da Mass Effect 2(2009?) kom ut kom den til kort, og det ble ikke akkurat bedre med tiden. De som kjøpte 360 kan fortsatt spille nye spill, og trenger ikke bekymre seg for at spillene ikke fungerer, foreta oppgraderinger eller gjøre fininnstillinger for å få spillene til å kjøre akseptabelt. Ellers så har konsoller en tendens til å kunne presse ut bedre ytelse med samme hardware som en pc. Så var det dette med å rigge denne ikke akkurat nette boksen opp under tven og få spilt med kontroller(e) fra sofaen på enklest, og billigst, mulig måte.

 

Jeg tror oppriktig talt ikke å velge en billigpc er ett alternativ for særlig mange.

 

PS4 har GDDR5, som har fordeler og ulemper. Høyere overføring, men høyere latency. På PC er det det som er brukt for grafikk-kort, da båndbredde er viktigere enn latency der.

 

Og når det gjelder ytelse... http://www.guru3d.com/articles_pages/nvidia_geforce_gtx_750_and_750_ti_review,11.html - non-Ti versjonen er den som jeg satte i virkelig-lav-budsjett-pc'en. For Tomb Raider er det litt vanskelig å sammenligne ting direkte med konsoll, siden det ikke er direkte samme versionen som kjører der. http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2014-tomb-raider-definitive-edition-next-gen-face-off - FPS analyse av console: http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2014-tomb-raider-definitive-performance-analysis

 

Ved forrige konsoll-generasjon stod ting mer eller mindre stille på hva som krevdes på PC-fronten, siden de aller fleste spillene var begrenset av hva konsollene klarte å putte ut. Eneste grunn jeg hadde til å oppgradere pc'en min var PC exclusive spill. Og forrige generasjon konsoller var kraftigere i forhold til spill-pc'er da enn den nye generasjonen er.

 

Og dagens nye konsoller er mer eller mindre billigpc'er. Det er low-end x86 maskinvare med ganske standard grafikk-kort.

 

Edit: Jeg syns at de nye konsollene, spesielt PS4, er imponerende bra sammensatte kompromisser mellom størrelse, varme, performance og strømbruk. Men ren performance vs penger er de ikke fullt så imponerende.

Endret av Terrasque
Lenke til kommentar

 

500gb lagring, 5GB brukbar ram tilsammen (Både ps4 og xbox one reserverer 3gb), og lavere ytelse. Bør fremdeles klare å dra spill i 1080p 30fps på høy innstilling, og 60fps på mer medium settings.

 

Så.. Konklusjon... Man kan lage en spill PC for omtrent samme pris som PS4 / Xbox One, og (etter benchmarks av skjermkort og cpu) få omtrent samme ytelse.

Hvis du har en kilde for OS, og er villig til å sette sammen delene selv.

 

OS'et på en PC vil også bruke minne selvom det ikke reserverer et gitt mengde. Dessuten med UMA kan minnet brukes slik spill utviklerne selv ønsker, f.eks 3GB til grafikkdata på PS4, det hadde ikke gått med et 1GB skjermkort på PC. På PC med eget skjermkort ligger også all eller mye av data'ene til skjermkortet også i systemminnet (duplisert) siden CPU'en ikke har tilgang til skjermkortets vram.
En konsoll har også en rekke andre fordeler som er vanskelig å kvantifisere, slik som lav overhead (API, CPU, OS), bedre kontroll over minnet, CPU/GPU samarbeid (spesielt med en APU med HSA funksjonalitet), optimalisering mot fixed hardware og ikke minst low-level koding mot GPU.
En del av disse tingene, spesielt low-level koding mot GPU vil man ikke se fordelene av før et stykke ut konsollens levetid og da mest med eksklusive spill.
Det skal dog også sies at Mantle, D3D12 og videre med unified virtual memory vil løse en del av disse problemene til PC plattformen, men ihvertfall sistnevnte vil kreve ny hardware.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Tenk å bruke så mye penger på en konsoll som bare har et indiespill som hadde fungert på en 10 år gammel PC å slå i bordet med.

 

Skjønner godt at Sony er nervøse. Det er liten tvil om at det ikke er mange fanboys igjen de kan selge konsollen til. De har hatt flaks fordi Microsoft har surret det så til for seg selv, så de har stjålet en del salg derfra. De kan se veldig langt etter gamere med et så stusselig spillutvalg. Tror Valve ler seg i hjel av denne konsollgenerasjonen.

Er da plenty med gode spill som kommer i vinter og neste år.
PC har gode spill i dag, og mer gode spill enn PS4 noen gang kommer til å få. OG nå som konsoller ikke er sponset som PS3 , og nesten identiske med PC.... Så kan du bygge en PC til samme pris som yter bedre. Så ser ikke helt vitsen med å kjøpe konsoll (har selv ps2 og ps3, så jeg vet hva en konsoll er :p )

Hva med The Last of Us og Uncharted?

 

Hva med de tusenvis av exclusivene til PC? Dessuten hvis ingen kjøper konsoll, vil ikke spill som the last of Us eller uncharted forsvinne, siden ingen betaler dem for exclusive vil de bli multiplatform. Å støtte PS og Xbox er og å støtte exclusives slik at du må kjøpe mange maskiner for å spille alle de gode spillene, istedenfor bare en.

Lenke til kommentar

 

 

 

Tenk å bruke så mye penger på en konsoll som bare har et indiespill som hadde fungert på en 10 år gammel PC å slå i bordet med.

 

Skjønner godt at Sony er nervøse. Det er liten tvil om at det ikke er mange fanboys igjen de kan selge konsollen til. De har hatt flaks fordi Microsoft har surret det så til for seg selv, så de har stjålet en del salg derfra. De kan se veldig langt etter gamere med et så stusselig spillutvalg. Tror Valve ler seg i hjel av denne konsollgenerasjonen.

Er da plenty med gode spill som kommer i vinter og neste år.
PC har gode spill i dag, og mer gode spill enn PS4 noen gang kommer til å få. OG nå som konsoller ikke er sponset som PS3, og nesten identiske med PC.... Så kan du bygge en PC til samme pris som yter bedre. Så ser ikke helt vitsen med å kjøpe konsoll (har selv ps2 og ps3, så jeg vet hva en konsoll er :p )

Lykke til. En PC du kan spille på til 3500kr? Du vet kanskje hva en konsoll er, men virker som du sover i timen hva PC er. Det skal godt gjøres å få en grei spillmaskin til 5000kr uten mus og tastatur. Ja, utvalget er bedre til en PC, men det koster jaggu mer å kjøpe en også. PS4 er helt ny så det vil ta tid før utvalget er stort. Utvalget av titler til PS3 er ikke akkurat lite, eller?

 

Det vil det ikke, det er vanlig misoppfatning. En PC til samme pris som Ps4 vil og yte likt. De bruker AMD APU og helt vanlig RAM. Det fins ikke noe optimisering som forrige generasjon, de har så godt som lik HW. Hvis du vil ha bevis: http://www.reddit.com/r/pcmasterrace/wiki/builds#wiki_the_next-gen_crusher

 

PS3 var kraftig da den kom ut forrige århundre, og sony tapte penger på den. De tjener penger på PS4. Sony er ikke magikere, de kan ikke gjøre dårlige deler til fantastiske deler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...