Gå til innhold

Neste minnegenerasjon koster nesten dobbelt så mye


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror jeg heller satser på Hybrid Memory Cube (HMC) eller GDDR6 som systemminne når de kommer, begge minneteknologiene skal være raskere enn dagens DDR3 teknologi.

 

HMC har opptil 480 GBPS båndbredde, noe som tilsvarer ca 28 ganger hastigheten til dagens DDR3-2133 med ca 17 GBPS.

Kilde:

http://hybridmemorycube.org/news.html

http://en.wikipedia.org/wiki/DDR3_SDRAM

 

GDDR6 kan jeg dessverre ikke finne tall på, men det er nevnt på forskjellige sider at den skal ha en eksepsjonell båndbredde.

Kilde:

http://www.gamespot.com/forums/system-wars-314159282/so-when-gddr6-comes-out-next-year-ram-wont-matter--29359974/

http://www.hitechreview.com/it-products/pc/gddr6-graphics-memory-to-arrive-in-2014/37836/

http://vr-zone.com/articles/gddr6-memory-coming-in-2014/16359.html

 

Beklager lang post.

 

-Mendel-

Lenke til kommentar

GDDR6 vil nok heller komme til grafikkkort.

 

Så du ser etter DDR5? Vel den har ikke en gang kommet informasjon om.

 

Dagens GDDR5 teknologi kan benyttes som systemminne (bare se på PS4), men det er ikke så utbredt. Regner med at GDDR6 også kan dette, men du har nok rett i at det mest sannsynlig kommer til å benyttes til GPU.

Lenke til kommentar

Bruker du det som systemminne så er det jo ikke lenger GDDR?

G'en står for Graphic, og er ment for grafikkort og spillkonsoller. Det er jo bla. fordi PS4en har en relativt kraftig integrert grafikkdel i prosessoren at det blir naturlig å bruke GDDR5.

 

I tillegg er det vel hverken utbyttbart, og svært dyrt i tillegg? Og det at det er loddet på kretskortet er jo en fordel, etter som bussen kan bli mye bredere. Og i motsetning til 64-bit DDR3 buss, så får du opp mot 512-bit, som i seg selv øker båndbredden med 8 ganger. (dog kan du ha flere brikker med quad-channel, slik at du veier litt opp her)

 

Og med Quad-Channel minne så har jeg på 2,66GHz DDR3 brikkene mine, en teoretisk båndbredde på litt over 80 GB/s.

 

Skulle X99 hatt støtte for GDDR5 så ville det vel blitt litt rart, i og med at den ikke en gang har grafikkdel. Men for all del, man kan sikkert ha det, men spørs hvor bra det vil funke i annet en ekstreme parallelle laster, som det GPUer jobber med. :p

 

Edit: Fra noen som ser ut til ha rimelig god kompetanse:

 

 

System memory (DDR3) benefits from low latency (tight timings) at the expense of bandwidth, GDDR5's case is the opposite. Timings for GDDR5 would seems unbelieveably slow in relation to DDR3, but the speed of VRAM is blazing fast in comparison with desktop RAM- this has resulted from the relative workloads that a CPU and GPU undertake
Endret av Andrull
Lenke til kommentar

 

GDDR6 vil nok heller komme til grafikkkort.

 

Så du ser etter DDR5? Vel den har ikke en gang kommet informasjon om.

Dagens GDDR5 teknologi kan benyttes som systemminne (bare se på PS4), men det er ikke så utbredt. Regner med at GDDR6 også kan dette, men du har nok rett i at det mest sannsynlig kommer til å benyttes til GPU.

 

 

 

GDDR har jo fryktelig høy latency? Dette er vel tilnærmet ubrukelig som systemminne om du vil ha noe fornuftig respons fra systemet og mellom CPU? Er vel en grunn for at dette aldri blir tatt i bruk i systemsammenheng på annet en spesialiserte systemer som PlayStation osv..

Lenke til kommentar

Hvorfor går den bare opp :hmm:

DDR8 596cl

 

 

Har det ikke alltid vær dyrt med ny type minne ?
kanskje er det noen som har oversikten hvor mye de forskjellige minnetypene kostet ved lansering ?

Det er jo kunstig høy pris på nye brikker før alle butikkene får de inn.

6000kr for 4gb for ddr3 iallefall.

Tipper det lå på 2000kr for 2 gb en god stund.

 

Betalte selv 1200kr for 1gb minnebrikke til kamera som jeg idag får 64gb i den prisklassen.

 

Hardware er 4 ganger så billig nå som det var for 5-6 år siden.

Gamerpc til 6-7k drukner forumet i, i 2006-7 var det mer 20-30-40 k

Endret av War
Lenke til kommentar

Har det ikke alltid vær dyrt med ny type minne ?

kanskje er det noen som har oversikten hvor mye de forskjellige minnetypene kostet ved lansering ?

Har ikke oversikt, men var enda dyrere når vi gikk over til DDR3. Men da mener jeg også specsa ikke var SÅ mye dårligere enn den tidligere standarden.
Lenke til kommentar

Dette ser jeg på som lite sannsynlig. Hvor ofte har dette skjedd egentlig? CPU og chipset blir jo designet spesifikt for en bestemt type minne.

I hvert fall toppmodell-hovedkort. Billigere hovedkort kan nok ha slik støtte. Husker selv at det kom hovedkort med støtte for både DDR2 og DDR3, men dette var gjerne rimeligere varianter. Entusiast- og proff-hovedkort har som regel bare støtte for en minnetype.

Lenke til kommentar

 

 

Ja, dette er nok ikke overraskende. Overgangen fra DDR2 til DDR3 var vel omtrent enda høyere. Mener at vi snakket om langt over dobling/tredobling når jeg kjøpte DDR3 minne i starten.

Husker det, ja. DDR3 var grisedyrt ift. DDR2, selv kjøpte jeg bare 2 GB siden prisene var så sinnsyke. Men det holdt tydeligvis, utvidet først i år (hadde kjempetrøbbel med å finne brikker som hovedkortet ville akseptere, men det er en annen historie).

Skulle det være noen tvil: Det var mye av det samme da DDR2 kom, også. Business as usual :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...