Gå til innhold

Samsungs nye metallmobil er lansert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor mange Galaxy-modeller finnes det egentlig? Og finnes det en tabell, der egenskapene til de forskjellige modellene er listet opp? Jeg blir bare forvirret over alle modellene som kommer hele tiden.

 

Edit: Apple-fansen har det så mye lettere. Hvis du kjøper toppmodellen deres i oktober, da vet du at du vil ha toppmodellen til Apple i ett år fremover. No stress. Apple koster mer enn andre, men mellomlegget koster deg mindre enn å selge Samsungs forrige toppmodell med tap. Tre ganger i året, mener jeg.

 

Hva er dette for noe tull? Så fordi det kommer en ny modell, så er du nødt til å kjøpe den? Du kan godt ha det som eplegjengen å få en telefon i året som er forbikjørt av andre merker allerede etter et par mnd. Blir jo som å skryte av å ha toppmodellen til Lada.

Endret av LoveAmiga
Lenke til kommentar

Konseptet toppmodell makes no sense for Samsung uansett. Hva vil man liksom si skal være deres toppmodell nå? S5 eller note3? Kunne ikke vurdert s5 selv, pga dårligere specs der jeg bryr meg. Men den har vel bedre kvaliteter enn note3 på andre ting, hvor andre muligens bryr seg...

Variasjon er greit. Men de har vannet ut Galaxy-merkenavnet en del, kan si meg enig der.

Vil ikke si det er spesielt forvirrende dog, selv med så mange varianter, siden jeg er relativt oppegående.

Endret av Slai
Lenke til kommentar

Hvorfor? Note3 er fortsatt bedre enn s5 på mange måter. For meg; på alle måter som er relevante.

Note4 vil jo knuse s5 på alle måter, så det er ingen vits å sammenligne, men mange vil vel fortsatt si at s5 er "toppmodellen" tror jeg, selv etter lanseringen.

Endret av Slai
Lenke til kommentar

Tenker da s5 kom et halvt år etter note 3.

Jeg har note, note2 og note 3.

Kona har s3 , s4 og s5.

 

Note er helt konge.

Seriene er så ulike at jeg velger å kalle det galaxy-toppmodellen og note-toppmodellen.

Vil du ha liten skjerm, kjøp s5, vil du ha stor skjerm kjøp note 4 :dribble:

Lenke til kommentar

Ja, det er poenget mitt. Toppmodell er mer enn én telefon for Samsung. Apple har kun den ene (for now). Men som sagt enig i at de har vannet ut merkenavnet "Galaxy" en del.

Jeg ville aldri vurdert en så liten skjerm som på s5 nå til dags. Eller under 3gb ram. Eller uten pennen for den saks skyld.

 

Ellers er det like greit å sammenligne note3 med s5, de er nærmere specmessig enn note4 og s5, og det går ca like lang tid mellom alle tre.

Endret av Slai
Lenke til kommentar

Det er ikke i grunn så vanskelig. Galaxy S-serien er fortsatt den vanlige universelle topp-serien deres. Og så har du mer spesialiserte telefoner både over og under.

 

Alfa er et alternativ for de med ønske om metalllokk. Note for de som ønsker phablet, Active for de som ønsker ekstra beskyttelse, noen er for de med strammere budsjett etc...

 

Hva noen ønsker å kalle for toppmodell er mindre viktig for Samsung, da det er viktigere at det er en telefon for alle sitt bruk, og ikke noe "one type fits all". Men Galaxy S-serien er altså den klassiske universelle toppserien.

 

Du har Note-serien som kommer litt senere, og er supersized på flere måter, og har følgelig større skjerm, noen ganger flere piksler, større batteri, og noen ganger litt raskere da den kommer senere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Notemodellen er vel generelt sett bedre enn foregående s-modell. Feks usb3.0, mer ram, raskere/bedre prosessor, bedre skjerm, kamera, osv.

Men ja, exactly. De har serier på flere plan, med "toppmodell" rundt hvert segment.

 

Alphaen virker perfekt for de som vil ha en telefon av metall for some insane reason. Hadde jeg foretrukket mer ram, batteri, bedre skjerm, osv osv? Ja. Men det er derfor jeg bruker en note3 og ikke en iphone eller en s4. Så hva jeg ville foretrukket er neppe relevant for markedet en Alpha er interessant for.

Endret av Slai
Lenke til kommentar

samsung går for design og gir fulstendig blaffen i specs. er det apple brukere de frir til her?

 

Tvilsomt, da Samsung ikke klarer å konkurrere på noen av områdene med denne Alpha-phonen sin...og "specs" er dessuten uinteressant i seg selv, det er reell ytelse opplevd av brukeren som er viktig... ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er derfor det er tvilsomt i det hele tatt, for jeg ser ikke slik på det som iphonemannen over.

Jeg tror de slipper denne for å vise at de kan lage ting i metall. For å lappe litt over blødningene fra s5 ved å tease mot s6.

Tror heller ikke noen noensinne slipper en telefon som ikke de forventer å stjele kunder fra konkurrenter, så alle telefoner frir vel til alle brukere av telefoner, samt potensielle brukere av telefoner.

 

Men syntes det er bombastisk å påstå at denne telefonen ikke skulle klare å konkurrere mot iPhone 5 når du ikke aner hvordan den oppleves av brukeren. Som er hele greia, i følge deg.

 

";)"

Endret av Slai
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er derfor det er tvilsomt i det hele tatt, for jeg ser ikke slik på det som iphonemannen over.

Jeg tror de slipper denne for å vise at de kan lage ting i metall. For å lappe litt over blødningene fra s5 ved å tease mot s6.

Tror heller ikke noen noensinne slipper en telefon som ikke de forventer å stjele kunder fra konkurrenter, så alle telefoner frir vel til alle brukere av telefoner, samt potensielle brukere av telefoner.

 

Men syntes det er bombastisk å påstå at denne telefonen ikke skulle klare å konkurrere mot iPhone 5 når du ikke aner hvordan den oppleves av brukeren. Som er hele greia, i følge deg.

 

";)"

 

Er jo ikke noen bombe at du ser annerledes på det...men hva i alle dager skulle være poenget med å "vise at de kan lage ting i metall"? Det har vel Samsung vist før? Er vel neppe noen som mistenker at Samsung ikke klarer det, selv om de ofte foretrekker relativt sett kjipere plastikk.

At de forventer, eller la meg heller si håper på, å stjele kunder fra konkurrenter, er jo selvsagt - men om de faktisk klarer det blir noe helt annet. Samsung er jo på vikende front, og taper ikke bare markedsandeler, men har også nedgang i antall solgte smarttelefoner ift. i fjor, for april-junikvartalet.

 

Kall meg gjerne bombastisk, men all erfaring tilsier at Samsung er dårligere enn flere av konkurrentene på design, og sliter med å tilføre produktene sine "det lille ekstra" som gjør dem attraktive for de som vil ha noe mer eksklusivt og veldesignet.

Og nei, jeg snakker ikke om å konkurrere mot snart 2 år gamle iPhone 5, jeg snakker om å konkurrere mot det Apple etter alt å dømme lanserer om mindre enn en måned - med en splitter ny Apple-designet 64-bit A8 SoC, som med stor sannsynlighet vil stille Samsungs hyllevareprosessorer i forlegenhet nok en gang, og gi iPhone-brukerne en enda mer lynrask og smooth opplevelse...som er, om ikke "hele greia", så temmelig viktig... ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nei, det er ikke rart at en som er fan av Apple ser annerledes på et produkt enn en som ikke er så glad i Apple.

 

Hva poenget er? Å vise aksjeholderne at presset de har fått på designdelen er noe de vil ta seg av, muligens? Dette er neppe for at du skal sitte hjemme i sofaen og bare "oh yeah" og gi tommel opp til PCskjermen.

Det at de som regel satser på mer funksjonell plastikk er noe de må endre på da folk har fått en spesiell designmentalitet hvor mange liker visse materialer over andre, ellers seiler de bakover.

 

Personlig liker jeg designet på note3 og s4. Ikke enormt begeistret for s3 og note2, eller mye av de billige mobilene deres. Ikke pga materiale i det hele tatt, men pga silhuetten, skjerm-til-overflate ratio, osv. Men det blir jo smakssak.

Men ja, mange av konkurrentene deres har også gitt ut stilige modeller her og der nylig. Det er det som gjør at jeg sier det muligens bare er et plaster for aksjekursen.

Kan godt kalle deg bombastisk om du ønsker, men har ikke noe spesielt ønske om det selv.

 

Ellers mente jeg iPhone 5s, og ikke iPhone 5.

 

Men jo, Apple lanserer garantert noe som får folk til å gå av skaftet. Som når de lanserte den revolusjonerende 5s, som folk gikk av skaftet for. Og 5. Og 4s.

For min del, og det er jo bare meg, kunne Apple lansert hva enn de bare drømmer om, men så lenge de putter det OSet i telefonene, er det bare ikke et valg. Mine store problem med Apple sine telefoner har generelt vært størrelsen på skjermen, svakhet i design ift skader, prisen for varen kontra tilsvarende varer, absurde egne løsninger og operativsystemet. Det er bra de får normal størrelse på skjermen nå, og det fjerner en av grunnene til at jeg ikke kunne hatt telefonen, men det er ikke nok til at døren åpnes for meg.

 

Og om ikke en telefon som passer din personlige preferanse og ditt bruksområde, og gjør jobben bedre, smoothere, raskere og alt dette er "hele greia", så... Nei vent, det ER ikke hele greia. Designet er enormt viktig. Fordi markedsføring er viktig. Og derfor slipper Samsung et eksempel på at de kan lage en designfremtid som de større gruppene liker, da folk flest driter i prosessorer, funksjon, pris osv. De hyler etter det naboen har, og marketing er alfa og omega der. Det vet vi jo.

 

As a sidenote er jeg fortsatt enormt mystified over at ingen stiller mot Samsungs note-serie. Det er vel absolutt 0 contenders med noe som helst hold i der ute?

Endret av Slai
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Morro hvordan man kan snu ting på hodet ved å ordlegge seg riktig.

 

Q2 2011: Apple = 18,8%

Samsung = 17%

 

Q2 2014: Apple = 11,7 %

Samsung = 24,9%

 

Du legger det frem som om Samsung har tapt markedsandeler til Apple eller at Samsung gjør det dårlig på mobilmarkedet, men faktum er altså at Samsung er desidert størst, og mens Apple har mistet 6,1% så har Samsung økt 7,9%.

 

Men at Samsung har mistet markedsandeler til andre mindre aktører fra 2012/2013 stemmer.

 

Man kan kanskje mene at iPhone er overlegne fordi man har bestemt seg for det på forhånd, men de er altså ikke langt unna på de fleste måter, og vil absolutt bli en motstander.

 

6'ern kommer helt sikkert til å bli kraftigere og dyrere på flere måter, men så er ikke alfa det kraftigste til Samsung heller, som nå begynner å bli "gammel" den også.

 

er ikke markedsandelene

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er derfor det er tvilsomt i det hele tatt, for jeg ser ikke slik på det som iphonemannen over.

Jeg tror de slipper denne for å vise at de kan lage ting i metall. For å lappe litt over blødningene fra s5 ved å tease mot s6.

Tror heller ikke noen noensinne slipper en telefon som ikke de forventer å stjele kunder fra konkurrenter, så alle telefoner frir vel til alle brukere av telefoner, samt potensielle brukere av telefoner.

 

Men syntes det er bombastisk å påstå at denne telefonen ikke skulle klare å konkurrere mot iPhone 5 når du ikke aner hvordan den oppleves av brukeren. Som er hele greia, i følge deg.

 

";)"

 

 

Man kan jo spørre seg hva som faktisk skal til for at en mobil skal klassifiseres som "metallmobil", med Galaxy Alpha så er jo tross alt bare rammen av metall og den utgjør jo en temmelig liten prosentandel av telefonen. Baksiden etter det jeg forstår er fremdeles av plastikk?

 

Det er litt som med Nokia Lumia 925 og 930. Nå er det ikke sånn at hele mobilen på død og liv må være i metall for å kunne se og føles bra ut, men "metallmobil" syntes jeg er å dra det litt vel langt og at prisen skal gå såpass i taket bare fordi plastikkrammen med metallfinish er erstattet med en ramme av faktisk metall virker jo noe søkt.

 

 

Man skal naturligvis ikke dømme et produkt utelukkende på spesifikasjonslisten, men alt tilsier jo at et såpass lite batteri i kombinasjon med Android og manglende optimalisering vil kunne by på visse utfordringer. Og at Exynos betyr null støtte fra tredjepart da Samsung er håpløse på å gi ut kildekode for XDA utviklere og at det har vært endel barnesykdommer med Exynos tidligere. At 720P skjerm i 2014 på 4,7" også er å se på som relativt skralt, spesielt når Samsung mest sannsynlig kjøre pentile er jo ikke noe som på magisk vis ikke er et tema i bruk. Og alt i alt så ser jo ting temmelig skralt ut til å være en mobiltelefon til 5500 kr, spesielt når eneste forskjellen fra Galaxy S5 ser ut til å være at rammen er av metall kontra plastikk, det forsvarer vel ikke at den skal ha samme (om ikke hakket høyere prislapp) med samtlige spesifikasjoner redusert over hele fjøla.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...