Gå til innhold

Hvorfor betale skatt?


Anbefalte innlegg

Jeg betaler veiavgift, vannavgift, kloakkavgift, TV-avgift.

 

Jeg betaler telefon, internett, tv, strøm alt selv.

 

Skjønner ikke hva du mener med infrastrukturene. Veiene våre er så latterlig dårlige at de ikke har blitt gjort noe med siden den kalde krigen.

 

Så hva går egentlig skattepengene til?

 

Er det ikke svindel å betale for noe man ikke vet er?

 

Skulle jeg helt tilfeldig ha betalt penger til noen eller noe uten å vite hva det var?

 

Føler at jeg er imot systemet og har ingen som helst nytte av det.

 

 

Denne tråden er splittet ut fra tråden Formue og skatt av ilpostino.

Endret av ilpostino
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg ønsker ikke å betale skatt i det hele tatt.

 

Har absolutt ingen nytte av samfunnet og klarer meg fint selv.

 

Hvordan kan jeg unngå å betale skatten jeg ikke får noen ting tilbake fra?=

 

Flytt ut av landet slik at du ikke bruker infrastrukturen du ikke vil betale for. Det løser også skatteproblemene dine.

 

Mulig jeg virker litt dum nå, men hvorfor skulle det ikke kunne defineres som hobby?

Dette drives jo for egen regning og risiko, omfanget virker å være begrenset og varigheten er sannsynlig å være begrenset. Her burde også innkjøp av produksjonsutstyr kunne være fradragsberettiget.

 

Vi har tre typer inntektskilder i Norge: Arbeid, virksomhet, og kapital.

 

Hobbyinntekter er inntekter som ville ha gått under virksomhet, bortsett fra at de ikke tilfredsstiller kravene til å være virksomhet (der det viktigste kriteriet er at aktiviteten er uegnet til å gå med økonomisk overskudd over tid). Du får ikke fradrag for innkjøp av produksjonsutstyr til en hobbyvirksomhet, kun til en næringsvirksomhet. Innkjøp av formuesobjekter kan kun sies å være en hobby der formålet med innkjøpet er noe annet enn videresalg. Så jeg er ikke enig i at dette er noen hobby.

 

Gevinst ved realisasjon av formue er imidlertid litt spesielt fordi slik gevinst i utgangspunktet er kapitalinntekt - bortsett fra når de innvinnes som ledd i næring, da skal de anses som næringsinntekt. Konsekvensen av at aktiviteten ikke anses som næringsvirksomhet er dermed ikke at den er skattefri, men at den beskattes som kapitalinntekt.

 

Du må tjene 50.000 kroner for å få tilbake momsen og få dekket kjøp inn til din bedrift.

 

Hvis du tjener mer enn 50.000 skal din hobbyvirksomhet mva registreres.

 

Og hvorfor i all verden må vi betale 25% skatt på alt vi kjøper?

 

Norge er en stat som er styr av avgifter, samtidig som verden utenfor tror vi er de rikeste i hele verden.

Hobby er vel begrenset oppad til en verdi av 10 000. Så har du mer enn det i fortjeneste ila et år er det næringsvirksomhet.

 

Er også en del vanskelige problemstillinger som; vil dette kunne gi en stabil inntekt på sikt? Er det grunnlag for fortjeneste? Osv. Da er det næringsvirksomhet. BTC kan vel sammenlignes med aksjer. Skatt og fradragsberettiget fra første krone, selv om du bare gjør det på "hobby basis"

50.000 over 12 måneder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg betaler veiavgift, vannavgift, kloakkavgift, TV-avgift.

 

Jeg betaler telefon, internett, tv, strøm alt selv.

 

Skjønner ikke hva du mener med infrastrukturene. Veiene våre er så latterlig dårlige at de ikke har blitt gjort noe med siden den kalde krigen.

 

Så hva går egentlig skattepengene til?

 

Er det ikke svindel å betale for noe man ikke vet er?

 

Skulle jeg helt tilfeldig ha betalt penger til noen eller noe uten å vite hva det var?

 

Føler at jeg er imot systemet og har ingen som helst nytte av det.

Tja, blei du ikkje heilt nylig henta i ambulansehelikopter?

Skattepengane går ikkje berre til ting som du har bruk for daglig, men også for å sørge for at ting er på plass dersom det er behov for det.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

 

Jeg betaler veiavgift, vannavgift, kloakkavgift, TV-avgift.

 

Jeg betaler telefon, internett, tv, strøm alt selv.

 

Skjønner ikke hva du mener med infrastrukturene. Veiene våre er så latterlig dårlige at de ikke har blitt gjort noe med siden den kalde krigen.

 

Så hva går egentlig skattepengene til?

 

Er det ikke svindel å betale for noe man ikke vet er?

 

Skulle jeg helt tilfeldig ha betalt penger til noen eller noe uten å vite hva det var?

 

Føler at jeg er imot systemet og har ingen som helst nytte av det.

Tja, blei du ikkje heilt nylig henta i ambulansehelikopter?

Skattepengane går ikkje berre til ting som du har bruk for daglig, men også for å sørge for at ting er på plass dersom det er behov for det.

 

Joda, riktig det.. Kunne selv ha betalt dem 100.000 kroner for hele operasjonen. Selv da hadde det blitt billigere enn å betale skatt.

Lenke til kommentar

 

Jeg betaler veiavgift, vannavgift, kloakkavgift, TV-avgift.

 

Jeg betaler telefon, internett, tv, strøm alt selv.

 

Skjønner ikke hva du mener med infrastrukturene. Veiene våre er så latterlig dårlige at de ikke har blitt gjort noe med siden den kalde krigen.

 

Så hva går egentlig skattepengene til?

 

Er det ikke svindel å betale for noe man ikke vet er?

 

Skulle jeg helt tilfeldig ha betalt penger til noen eller noe uten å vite hva det var?

 

Føler at jeg er imot systemet og har ingen som helst nytte av det.

 

Hvis du ikke vet hva du betaler skatt til har du et problem, og det problemet kalles manglende vilje eller evne til å sette seg inn i statsbudsjettet.

 

 

Du må tjene 50.000 kroner for å få tilbake momsen og få dekket kjøp inn til din bedrift.

 

Hvis du tjener mer enn 50.000 skal din hobbyvirksomhet mva registreres.

 

Og hvorfor i all verden må vi betale 25% skatt på alt vi kjøper?

 

Norge er en stat som er styr av avgifter, samtidig som verden utenfor tror vi er de rikeste i hele verden.

 

Hvorfor kommenterer du når du så åpenbart ikke kan nok om rettsområdet til at leserne har noen nytte av det du skriver? Hvorfor blander du inn merverdiavgift i en diskusjon om skatt? I og med at omsetningen foregikk utenfor merverdiavgiftsområdet er det åpenbart at omsetningen ikke er avgiftspliktig.

 

 

Hvem er det som godkjenner statsbudsjettet? Burde ikke statsbudsjettet ha blitt godtkjent der hver og en innbygger har stemmerett? Jeg tror også at demokratiet vårt er en stor vits. Vi har jo bar stemmerett hver andre år og fjerde år...

 

Og politkere bryter løftene sine uansett, så hva er egentlig vitsen?

 

Og etter min mening så er mva en skatt for forbrukere som allerede betaler nok skatt fra før av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Joda, riktig det.. Kunne selv ha betalt dem 100.000 kroner for hele operasjonen. Selv da hadde det blitt billigere enn å betale skatt.

 

Hadde ikke du og jeg og alle vi andre betalt skatt, hadde nok det kostet deg langt mer enn 100.000 kroner.

 

Ok, la oss si 300.000 fortsatt billigere enn å betale skatt.

Lenke til kommentar

 

Ok, la oss si 300.000 fortsatt billigere enn å betale skatt.

Se på USA og de som ikke har forsikret seg. De må selge alt av verdier for å få råd når de blir syke. Husk du kan bli nødt til å bli hentet flere ganger og ennå mer alvorlig. Veiene er ille, men tenkt hvis vi ikke hadde betalt skatt.

Skolegangen din og dine barn. osv osv osv

 

 

Jeg vil ikke la skolen stå i veien for utdanningen til noen. Jeg kan godt betale det jeg egentlig er skyldig til staten Norge, og jeg har ingen barn enda.

 

Jeg ønsker at min skatt skal være øremerket med hva den egentlig blir brukt til, slik at jeg vet hva jeg investerer i, motvillig.

Lenke til kommentar

 

 

Joda, riktig det.. Kunne selv ha betalt dem 100.000 kroner for hele operasjonen. Selv da hadde det blitt billigere enn å betale skatt.

 

Hadde ikke du og jeg og alle vi andre betalt skatt, hadde nok det kostet deg langt mer enn 100.000 kroner.

 

Ok, la oss si 300.000 fortsatt billigere enn å betale skatt.

 

Ble du hentet med Sea-King kostet nok operasjonen mye mer enn 300.000.

 

Dessuten er det ingenting som heter veiavgift, det heter årsavgift. Deler av skatten din går til vei!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ok, la oss si 300.000 fortsatt billigere enn å betale skatt.

 

Om du hadde hatt hjerneblødning, og f.eks vært ute av stand til å jobbe hadde vi snakket om ganske mange millioner, uten noe inntekt. Selv om du hadde kommet deg snakker vi nok fort om en million om du må hamre oppfølging og rehabilitering i etterkant.

En god del av pengene går til de som ikke kan jobbe.

 

Skatt ditt sikkerhetsnett og din del av spleiselaget Norge.

Selv om du kanskje taper på det totalt sett er det også de som tjener på din skatt. Om/når du har brukt for sikkerhetsnett vet man aldri,godt mulig du neste uke er avhengig av å bruke mer enn du har sjans til å betale, selv om du hadde spart hele livet..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Ok, la oss si 300.000 fortsatt billigere enn å betale skatt.

Om du hadde hatt hjerneblødning, og f.eks vært ute av stand til å jobbe hadde vi snakket om ganske mange millioner, uten noe inntekt. Selv om du hadde kommet deg snakker vi nok fort om en million om du må hamre oppfølging og rehabilitering i etterkant.

En god del av pengene går til de som ikke kan jobbe.

 

Skatt ditt sikkerhetsnett og din del av spleiselaget Norge.

Selv om du kanskje taper på det totalt sett er det også de som tjener på din skatt. Om/når du har brukt for sikkerhetsnett vet man aldri,godt mulig du neste uke er avhengig av å bruke mer enn du har sjans til å betale, selv om du hadde spart hele livet..

 

 

Trodde forsikring var et sikkerhetsnett. Kan sikkert få meg en helseforsikring som dekker det samme som skatten, om ikke bedre.

Lenke til kommentar

Om du skal ha forsikring for alt mulig rart tror jeg det hadde blitt dyrt også. Uansett hadde det blitt forbeholdt de som hadde råd til det. Personlig syntes jeg ikke inntekt burde avgjøre om får behandling eller ikke.

 

Turen din til sykehuset måtte du antagelig betalt uansett, ettersom den var selvforskyldt

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Litt kult å tenke på at 100kr i teoretisk lønn til deg er ca 10% arbeidsgiveravgift (varierer bra hvor man bor)

Da er verdien 90kr.

Så skatter man ca 36% da sitter man igjen med ca 58 kroner.

Så betaler man moms på for eks 24% det det man kjøper og har fått en verdi på 44.

Staten stakk av med over halvparten^^

 

Putter man de på konto og har over en mill så tar de formueskatt også.

Endret av War
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Ok, la oss si 300.000 fortsatt billigere enn å betale skatt.

Se på USA og de som ikke har forsikret seg. De må selge alt av verdier for å få råd når de blir syke. Husk du kan bli nødt til å bli hentet flere ganger og ennå mer alvorlig. Veiene er ille, men tenkt hvis vi ikke hadde betalt skatt.

Skolegangen din og dine barn. osv osv osv

USA er ikke et særlig godt eksempel på noe alternativ da det offentlige betaler godt over halvparten av alle brukte helsekroner som selvsagt må betales over skatteseddelen. I et helt fritt privat system ville det vært langt billigere da man slipper å subsidiere andre og forsikringene kun baserer seg på dine kriterier og din helse (lever du sunt, røyker el.) og alternativer ville dukket opp for de mindre bemidlede

Endret av Libertyan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...