Gå til innhold

Er det sikkert at fotoner ikke har masse?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dersom definisjonen av fritt valg er å ha alle mulige muligheter, så er det jo banalt meningsløst å påpeke at fritt valg ikke eksisterer? Hvorfor i det hele tatt nevne det?

For å få en skikkelig avklaring på det .

( man trengte en diskusjon rund det )

 

hadde jeg bare påstått at fritt valg i virkeligheten ikke eksisterer så hadde enkelte av dere protestert , og man måtte gå den samme runden

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

 

 

Cuadro:det er endringer i lufttrykket når man endrer opp eller ned i atmosfæren.

 

"Nå har det vært avklart for flere sider siden at man kan kjenne påkjenningen av lufttrykket (ytterligere) ved å reise enten opp eller ned i atmosfæren. Videre er ikke dette relevant for noen ting, så da kan dere fint ta dere sammen og komme tilbake på sporet."

 

Dette er din tråd, så jeg hadde trodd du var mer påpasselig med å forhindre off-topic selv.

 

Det var ikke dert som var poenget

 

for å få det avklart med en gang

Abigor mener at han kjenner luftyrket også når luften står stille.

jeg forstår ikke helt hvordan, for man skal jo være tilpasset slikt

 

når jeg sitter i en stol og slapper av , ser på TV eller driver på men noe annet så merker jeg ingen ting til trykket fra luften

utgangspunktet startet her

 

Da var det ment som en sammenligning , men da bel det masse protester.

slik jeg opplever det så er det altså feil .

hvordan kan dere påstå det ?

 

 

 

Jeg forsøkte meg med et eksempel på det å inhalere (altså å puste). Men, det falt jo slett ikke i smak !!

 

Jeg trodde det var en god modell for å kunne kjenne lufttrykket når man sitter selv i godstolen.

Lenke til kommentar

 

 

Det du skrev var: "For dra det i en lit annen retning i å se det fra en annen vinkel så har jo også luften vi har rund oss en vekt men den kjenner vi ikke. Der flyr det også rund mange partikler"

 

Dette er feil. Som sagt, så kan man reise opp eller ned i atmosfæren for å merke endringen av denne påkjennelsen. Ferdig med det. Hvorvidt du ikke kjenner det akkurat nå når du står helt i ro, er en helt annen sak. Og igjen, så er dette off-topic. Så ferdig med det.

Nå ignorer du fullstendig hele poenget

vi krangler ikke om hvor vid man kjenner endringene , men når man kjenner endringene

 

Du ser ikke ut til å forstå at det er to sider av samme mynt. Vi mennesker, som biologiske reseptoarer for fysikalse påvirkninger er mildt sagt ubrukelige. For å registrere trykk benytter man verktøy, eksempelvis barometer. Det er et lufttrykk her på jordoverflaten, som vi kjenner ja [men har vent oss til], akkurat som det er ved alle andre høyder opp og ned i atmosfæren. Det du gjør her er å kverulere, og det er det ingen vits i. Hvem bryr seg om hva du føler?

 

Og igjen: Dette er off-topic! Det er poenget, hvilket du har ignorert nå for annen gang.

 

Edit:

 

"cuandro menr tydelig vis at det ikke går an å ikke kjenne lufttrykket til tross for at jeg ikke gjør det og da skal man ikke ta hensyn til om man holder seg i ro eller ikke"

 

Nei, det er for pokker ikke hva jeg mener. Benytt sitater, og forhold deg til det som blir sagt. Herre min hatt, det er nettopp dette Abigor er så irritert over: Du sier hele tiden at "ditt mener datt", uten at det har rot i virkeligheten.

 

 

 

Jeg forsøkte med å fortelle om forskjellen mellom å inhalere og det å utpuste det man klarer. Når man driver med utpust-gymnastikk så blir man sliten. ER ikke det en god indikator, så vet ikke jeg.

 

Vennligst motbevis poenget mitt, med noe heeelt annet som gjør at jeg blir sliten på en virkelig dyp utpust !

 

Og det viktigste her er at jeg forelslår et "redskap" som er kroppen selv, ikke noe barometer og den slags.

Endret av G
Lenke til kommentar

Nå har du ikke forklart så nøye hva du mener med elastisk overføring da

 

jeg snakker om bevegelser ( gjerne friksjon ) som skaper varme , menn også andre måter temperaturen endrer seg på

 

Mange ganger lurer jeg på om du og mange av de andre ikke ser skogen for bare trær ( begreper ) .

 

skal man snakke om måter temperaturen endrer seg på kan man ikke alltid skille mellom været og fysiske begreper hvis det henger sammen

 

Det sier seg jo selv :wee:

Dersom det henger sammen, så finnes det da en sammenheng (eller i enkelte situasjoner også flere sammenhenger).

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Dersom definisjonen av fritt valg er å ha alle mulige muligheter, så er det jo banalt meningsløst å påpeke at fritt valg ikke eksisterer? Hvorfor i det hele tatt nevne det?

For å få en skikkelig avklaring på det .

( man trengte en diskusjon rund det )

 

hadde jeg bare påstått at fritt valg i virkeligheten ikke eksisterer så hadde enkelte av dere protestert , og man måtte gå den samme runden

 

 

Uff, ja fritt valg er en runddans innen filosofien som ikke er særlig hyggelig å bevege seg ut på.

 

Selv om argumenter mot fritt valg er velfunderte, så pleier den diskusjonen som regel å vare en stund, etter hva jeg har sett fra tilhengere for og mot fritt valg. :eek:

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Ifra en annen tråd om lys og speil så fikk jeg et spørsmål siden lys består av photoner og det antatt at der har masse.

Så da er spørsmålet, kan da lys faktisk stå stille?

 

Jeg har litt mangel på fysikk og slikt så jeg lurer litt på hva som skjer dersom det som er "lys" da skulle komme til å stoppe en eller annen gang.

Lenke til kommentar

Ifra en annen tråd om lys og speil så fikk jeg et spørsmål siden lys består av photoner og det antatt at der har masse.

Nei, fotoner har ikke masse.

 

Så da er spørsmålet, kan da lys faktisk stå stille?

Lys kan ikke stå stille, i hvert fall ikke i vanlig forstand. Det har vært konstruert materialer som stopper lys på en slik måte at identisk lys kan sendes ut på et senere tidspunkt. Dette blir på en måte lys som står stille, men et foton i seg selv kan ikke stoppe opp og heller ikke bevege seg med noen annen hastighet enn lyshastigheten.
Lenke til kommentar

 

 

Nei, fotoner har ikke masse.

Man antar at fotoner ( lys ) ikke har masse

Likevel kan man spekulere i det da sorte hull ( tyngdekreft ) er i stand til å påvirke lys hvis den blir sterk nok

 

Hvis fotoner har masse så er den så ekstrem liten at den ikke er målbar i dag

 

 

Riktig, sorte hull påvirker lys selv om det ikke har hvilemasse, dette har vært kjent, og er underbygd av teorien fra omtrent 100 år tilbake, dette er noe av det Einsteins arbeider fant ut.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Nei, fotoner har ikke masse.

Man antar at fotoner ( lys ) ikke har masse

Likevel kan man spekulere i det da sorte hull ( tyngdekreft ) er i stand til å påvirke lys hvis den blir sterk nok

 

Hvis fotoner har masse så er den så ekstrem liten at den ikke er målbar i dag

 

Dette har vært diskutert i rikt monn tidligere. Vi tar ikke den diskusjonen på nytt i denne tråden, men to kjappe punkter:

  • vi har ingen indikasjoner på at fotoner skal ha noen masse.
  • at fotoner kan påvirkes av tyngdekraft forklares helt fint uten å tilskrive fotonene masse.
Lenke til kommentar

 

 

 

Nei, fotoner har ikke masse.

Man antar at fotoner ( lys ) ikke har masse

Likevel kan man spekulere i det da sorte hull ( tyngdekreft ) er i stand til å påvirke lys hvis den blir sterk nok

 

Hvis fotoner har masse så er den så ekstrem liten at den ikke er målbar i dag

 

Dette har vært diskutert i rikt monn tidligere. Vi tar ikke den diskusjonen på nytt i denne tråden, men to kjappe punkter:

  • vi har ingen indikasjoner på at fotoner skal ha noen masse.
  • at fotoner kan påvirkes av tyngdekraft forklares helt fint uten å tilskrive fotonene masse.

 

når noe kommer med påstander uten skikkelige bevis så er det rom for diskusjoner

 

- At man ikke har indikasjoner på at fotoner skal ha masse sier bare at man ikke har klart å register det fordi kraften kan være så liten

- den forklaring var noe tvilsom .

man kan jo ikke dytte på noe som ikke gir motstand

Lenke til kommentar

Elgen: At DU ikke skjønner noe eller vet noe betyr ikke at MAN ikke vet eller skjønner noe. At DU ikke vet om de skikkelig bevisene betyr ikke at de ikke finnes.

 

AtW

Det er hele poenget

For presisere vet man ikke så kan man verken påstå det ene aller andre .

Når det gjelder det med fotoner så påstår man at de er vektløse uten å være sikker

 

Altså man kan verken påstå at de er vektløse eller har vekt ( masse ).

Lenke til kommentar

 

Elgen: At DU ikke skjønner noe eller vet noe betyr ikke at MAN ikke vet eller skjønner noe. At DU ikke vet om de skikkelig bevisene betyr ikke at de ikke finnes.

 

AtW

Det er hele poenget

For presisere vet man ikke så kan man verken påstå det ene aller andre .

Når det gjelder det med fotoner så påstår man at de er vektløse uten å være sikker

 

Altså man kan verken påstå at de er vektløse eller har vekt ( masse ).

 

 

Du skjønner ikke problemet, andre vet det, det er DU som ikke vet. Påstanden er godt underbygd, det er bare at du ikke kan noe om emnet, så du vet ikke om det.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...