Gå til innhold

[Løst] BSU (nødvendig?)


Pratsom

Anbefalte innlegg

Takk for bra svar! Alle sier at det er ugunstig å bryte BSU, vurderer å droppe tanken ja.

 

Jeg vil aldri rekke å makse ut BSU. Jeg skal kjøpe bolig om 4 år og da rekker jeg bare å sette inn 100 000 kroner på BSU pga. 25 000 grensen. Resten må altså ligge på en normal konto. EDIT: Eller på BSU konto nr 2 som andre skriver her. Sluttsummen må ligge på normal konto.

 

Jeg har 46 000 kroner på BSU nå. Siste innbetaling var når jeg var 19 år. Har aldri tjent nok til skattefradrag. tjente ca. 50 000 kroner i året siden jeg var 18 år. Kan du hjelpe meg å finne ut hvor mye jeg taper på å bryte kontoen da?

For å finne ut hvor mye du taper må du nesten lese avtalen du har med banken. Jeg vil anta at det ikke er veldig mye, da du ikke har fått skattefradrag. Hvis jeg skal gjette vil jeg tro du må betale tilbake det du har tjent på ekstra god rente. Altså differansen mellom BSU-rente og rente på vanlig konto/sparekonto. Sjekk med banken, som sagt.

 

Men. Du taper også fremtidig inntekt. Med kr 46 000 på konto antar jeg at du har satt inn 40 000. Du har da 160 000 kr igjen, noe som vil gi et fradrag på 32 000 kr gitt at du betaler skatt. Dette beløpet kan også stige, noe det gjorde i år.

 

Husk også at du ikke trenger å avslutte BSU-kontoen selv om du kjøper bolig. Det er mulig du er avhengig av pengene for å stille egenkapital, men hvis mulig bør du la være. Jeg skal selv kjøpe bolig om ikke så lenge, men BSU-kontoen skal stå urørt i minst et tiår.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke la BSU bli stående når jeg kjøper bolig. Alle pengene jeg sparer til bolig vil gå inn dit. Ellers er det ikke noe vits i å ha BSU.

 

Jo, det er det. Da jeg kjøpte min første bolig, så banken på BSU som en sikkerhet/egenkapital selv om jeg ikke tok pengene ut av kontoen. Jeg beholdt BSU-kontoen både da jeg kjøpte min første leilighet, og da jeg kjøpte min andre leilighet som jeg bor i nå, for å utnytte skattefordelen frem til kontoen var "full".

 

Faktisk beholdt jeg BSU-kontoen i flere år etter at den var "full", fordi innskuddsrenten var høyere enn renten på boliglånet mitt (!) Jeg tok først ut penger fra BSU-kontoen da jeg trengte penger til å kjøpe seilbåt. Et lån til båt ville ha en høyere rente enn BSU-renten. Banken avsluttet da BSU-kontoen og overførte penger til boliglånet, og dagen etter "fant de ut" at jeg hadde ledig sikkerhet i boligen og utbetalte penger til båtkjøp.

Endret av H80
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For eksempel hvis man vil kjøpe bil kan man øke boliglånet for den summen og så nedbetale med BSU, fullt lovlig. Ikke at jeg anbefaler det dog.

Hvorfor anbefaler du ikke dette? Sikkerhet i bolig gir en mye bedre rente enn sikkerhet i en bil. Hvordan kan høy rente være bedre enn lav rente?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøp av bil er sjelden en økonomisk affære. Det de fleste også gjør er at de betaler ned MYE mindre på lånet enn det bilen faller i verdi. Så kanskje når biler er 10 år og verdt 50 tusen har du igjen 200 tusen i lån på den enda. Ikke særlig smart.

Det er liksom dagens samfunn hvor mange bruker boligen og lånet som minibank til å kjøpe dyre biler, sydenreiser, hytter båter osv.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Egenkapital på 15% må du ha uansett (det er kanskje mulig å få lån uten fult 15% hvis du har en meget god inntekt, men du skal egentlig ha 15%).

Om du har god inntekt og viser at du kan spare så går de utenom denne regelen. :yes:

 

 

Hos DNB får du 4% rente på BSU

4,4 % mener du?

 

Etter det jeg har sjekket så ligger det rundt 2,2 - 2,3 % for vanlige sparekontoer, og 2,6 % for sparekontoer med restriksjoner (faste innskudd, bindingstid, begrenset uttak). Men hørte også idag en som hadde 3 %.

 

 

 

Jeg kan ikke la BSU bli stående når jeg kjøper bolig. Alle pengene jeg sparer til bolig vil gå inn dit. Ellers er det ikke noe vits i å ha BSU. Hvis jeg vinner i lotto derimot ;)

Du bør. Tenk deg, 5000 kr får du tilbake hvert år om du setter inn 25 000. Selvsagt så må du ha betalt denne summen i skatt for å få det tilbake, så hvis du ikke jobber nok til å betale skatt et år så bør du ikke spare i BSU før du gjør det.

 

:) Regner med du vet dette, men sier det alikvel:

Eks 1: Du har 100 000 i inntekt et år og betaler 30 000 i skatt. Du fyller opp BSU (25 000). Da får du tilbake 5000, slik at du bare betaler 25 000 i skatt.

 

Eks 2: Du har 30 000 i inntekt og betaler ikke skatt. Du fyller opp BSU, men får ikke de 5000.

 

 

Denne fordelen har du hvert år til du har 200 000 på BSU. Maksimalt du kan få tilbake er 40 000, men det forutsetter at du har betalt nok skatt det året du setter inn.

 

 

I tillegg til dette er det veldig god rente på BSU. Den beste BSU-renten ligger på rundt 4,55 % (nedgang fra 4,85 % i slutten av 2014). Dvs. at du får 4,55 % av det som står på konto hvert år. Så har du 46 000 får du rundt 2000 i renter.

 

Så i første omgang ville jeg ha spart litt BSU (så lenge du betaler nok skatt), men fokusere hovedsaklig på å tjene opp til egenkapital på høyrentekonto. Bankene ser etter om du er flink til å spare, og selvsagt inntekten din.

 

Du kan kanskje også spare litt på å bytte forsikringsselskap, jeg har byttet 3 ganger nå og har spart noen tusen på det. Men nå vet jeg ikke hvilken bil du har, kanskje du har delkasko i tillegg.

 

 

Uansett, BSU er gull verdt å ha! Du bør ha den så lenge du kan, og heller spare egenkapital på høyrentekonto. BSU får du ikke bruke som sikkerhet heller.

 

Jeg fikk nettopp lån, hadde ikke nok egenkapital, men grunnet andre faktorer fikk jeg lån. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Kjøp av bil er sjelden en økonomisk affære. Det de fleste også gjør er at de betaler ned MYE mindre på lånet enn det bilen faller i verdi. Så kanskje når biler er 10 år og verdt 50 tusen har du igjen 200 tusen i lån på den enda. Ikke særlig smart.

 

Har vært borte fra forumet i en periode, men jeg må svare på denne.

 

Sett at du skal låne 200 000 til bil. Du går til din lokale sparebank og ber om tilbud på lån, nedbetalingstid 5 år.

Du får beskjed om at du kan låne disse pengene med salgspant i bilen til 6% rente, eller du kan bruke ledig sikkerhet i bolig, og få 3% rente.

 

Selvfølgelig velger du den laveste renten. Så lenge du ikke har fastrente (sjeldent) er det fullt mulig å betale ned lånet så fort eller sakte du vil. Det er ikke noe problem å avtale med banken at du betaler f.eks 3000 kr ekstra per måned de neste 5 årene, for så å betale mindre de neste 15 årene.

 

Å ta opp lån med salgspant bil og dårligere rente, er i dette tilfellet vanvidd basert på en stor misforståelse om hvordan verden henger sammen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

En tilleggsopplysning: Banken ønsker selvfølgelig å tjene penger. Dersom de kan selge et billån med 6% rente gjør de gjerne det, selv om det finnes andre muligheter. Din "rådgiver" (selger) i banken gir ikke nødvendigvis råd som er til ditt beste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...