Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor mye koster det å ha en bil?


Anbefalte innlegg

Det kan vel variere, sier du nok. Men det jeg lurer på, er hva man må regne med av utgifter på et bilhold?

 

Selvsagt må man betale det bilen koster, så har man lån må jo det betales hver måned. Den saken er grei og ikke noe vi trenger å ta med i denne beregningen.

 

For i tillegg må man ha forsikring, betale veiavgift, vedlikehold, service og reparasjoner. Men er det andre ting som må betales? (annet enn bensin og bompenger, men det varierer jo etter kjørelengde og hvor i landet man bor).

Hvilken bil har du, og hvor mye betaler du ca. hver måned? Bortsett fra bensin, bompenger og eventuelt lån.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jo ikke det som er nevnt her noe "minste-utgift" for bil, du kan jo kjøpe billig bruktbil som går i flere år uten problemer, 20-30k for bilen og 10-20k i året i utgifter.

 

Problemet kommer da med uforutsigbarheten, hvis noe ryker må du ha en buffer for fiks, og er du uheldig kan det bli flere slike alt etter hvilken stand bilen er i :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå er jo ikke det som er nevnt her noe "minste-utgift" for bil, du kan jo kjøpe billig bruktbil som går i flere år uten problemer, 20-30k for bilen og 10-20k i året i utgifter.

 

Problemet kommer da med uforutsigbarheten, hvis noe ryker må du ha en buffer for fiks, og er du uheldig kan det bli flere slike alt etter hvilken stand bilen er i :)

Det er nettopp derfor jeg vil ha en relativt ny bil med relativt lav km-stand.

 

Hvor mange km bør jeg holde meg under? Bør kanskje ikke være over 100.000?

Lenke til kommentar

En bil begynner ikke å falle sammen rett etter garantien, og reparasjoner er ikke den største utgiften med mindre man er skikkelig uheldig. 3kr/km er vel det som er standard sats for normale biler, så om du kjører 12.000km på et år så er utgiften omtrent 12.000 * 3kr, ekskludert avskrivninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

grafikk.JPG

grafikk2.JPG

 

 

Jeg må innrømme at slike oppsett/regnestykker blir uinteressante for min del, selv om det er riktig. Jeg vil heller vite hva bilen koster meg netto pr måned, dvs summere lånekostnad, forsikring, drivstoff, bompenger og en fornuftig avsetting til service/vedlikehold/dekk/årsavgift/uforutsatt da det for meg blir enklere å se hva jeg kan ta meg råd til.

Lenke til kommentar

Kjøp brukt gammel og slitt bil, som allikevel går som en klokke. Et eksempel er en Volvo 940 eller Toyota Camry. Sluker bensin? Tja, spørs hvor mye du kjører og hvordan du kjører. Unngå å kjøp kliss ny elbil. Den raser i verdi ettersom årene går. Skal du ha helt ny bil, gå for VW Golf 1.6 diesel. Man kan ikke ta feil der.

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en 94` Audi A4 som nettopp var EU-godkjent til 9000 kr + omreg. på 1500 kr.

 

I snitt varer de godt over ett år før noe måååå gjøres... når noe først må gjøres gjør jeg det selv, er det noe stort selges bilen billig videre ellers så skroter jeg den.

 

Har gjort det slik omtrent hele bil-livet mitt... de som sier det er en dyr måte å gjøre det på kan ta seg en bolle :)

 

Det har kostet meg kun bilprisen (maks 1000 kr/mnd) + årsavgift, maks 1000 kr/året i deler i snitt... med andre ord, bensin + bom koster fort mer de første 6-8 månedene enn bilen selv.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en 94` Audi A4 som nettopp var EU-godkjent til 9000 kr + omreg. på 1500 kr.

 

I snitt varer de godt over ett år før noe måååå gjøres... når noe først må gjøres gjør jeg det selv, er det noe stort selges bilen billig videre ellers så skroter jeg den.

 

Har gjort det slik omtrent hele bil-livet mitt... de som sier det er en dyr måte å gjøre det på kan ta seg en bolle :)

 

Det har kostet meg kun bilprisen (maks 1000 kr/mnd) + årsavgift, maks 1000 kr/året i deler i snitt... med andre ord, bensin + bom koster fort mer de første 6-8 månedene enn bilen selv.

Jeg også vurderte en kort tid å kjøpe en "gammel holk" til et par titusen. Er ikke noen vits i å kjøpe annen forsikring enn ansvarsforsikring heller da, så da sparer man jo litt penger på det også.

 

Men så er det det med forfengeligheten også da, og at jeg gjerne vil ha en komfortabel bil som jeg trives med og som jeg kan stole på at starter når jeg trenger den... og kun stopper når jeg vil at den skal stoppe. Nyere biler er mer pålitelige der :) Og jeg er skeptisk, for blir det en alvorlig feil med bilen i løpet av kort tid etter kjøpet, så kan det være billigere å kjøpe "ny" til samme pris.

 

Ja, og som jeg ikke har nevnt. Jeg ser primært etter 4-hjulstrekk.

Endret av Molekylet
Lenke til kommentar

Bil er en utgift en "må" ha, det er dyrt men man kommer ikke unna. Iallefall ikke jeg. Bor man i storbyer med god kollektivt kommer en vell unna, men da går vell utgiftene opp i renter pga høy boligpris uansett. Hadde aldri klart meg uten bil.

 

Men det er en latterlig stor utgift, jeg prøver å ikke tenker for mye på det :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, jeg ikke ha bil, for det er gode kollektivforbindelser her. Men det gjør en del ting utrolig mye lettere.

 

Men kanskje jeg bare skal kjøpe noe gammelt og satse på at bilen fungerer? Nasciboy fikk meg til å tenke litt mer på det... får vurdere det litt til.

 

Må bare si at forfengelighet bryr jeg meg ikke en døyt om... er 35 år, aldri hatt ny bil. For ca 3 mnd siden kjøpte jeg meg en brukt scooter (2012 TGB Bullet) til 9000 kr og har kjørt ca en halv tank på bilen etter det.

 

Til vanlig kjører jeg ca 1,5 tanker på bilen i måneden + ca 1000 kr bom i måneden... det vil si at jeg siste månedene har spart ca 5000 kr...

Lenke til kommentar

Om du er ung (under 23) så kommer nok forsikringen til å bli din dyreste utgift. Jeg vil være veldig varsom med å kjøpe billige biler, men om du har noenlunde peiling på hva du skal se etter så kan det være en bil som holder i mange år fremover.

 

Er din økonomiske situasjon usikker og du ikke trenger en bil så ville jeg bare holdt meg til kollektiv transport til du er skråsikker på at du kan finansiere bilen. Ingenting er verre enn å brenne av de få pengene du har på bil og få hjertesukk hver gang du må fylle drivstoff.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...