Gå til innhold

Sende klage til Acer - (Hold dere unna dem!)


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Sendte i forrige uke inn en Acer Aspire V-3 571. Får nå en mail, hvor de vil at jeg enten kan betale 1,117kr for å få dem til å fikse problemene, eller å betale 630,- (eks. MVA), for å få den ureparert, Jeg mener at denne saken går inn på reklamasjon, og vil gjerne snakke med dem. Finner ingen mail å kommunisere med dem med, eneste kommunikasjons alternativet er faktisk å ringe for 10,50 /pr min. Det kaller jeg et ran.

 

Vil dermed klage på deres kommunikasjons muligheter, men i tillegg på at de ikke tar saken som en reklamasjon. Har kun ca. 5 virkedager på dette.

Kan heller ikke finne noen email å sende klagemelding til, vet ikke hva slags forretning dette er, men vil bare bli kvitt disse plagene, så jeg kan hold meg unna Acer, men er ikke veldig interessert i å betale en tredjedel av hva PCen kostet, i reparasjon. De vil også ta 519,- som er inkludert, kun for å skifte et batteri, og noe de kaller et cover, som egentlig aldri ble nevnt. Vil heller ikke ha dette fikset.

 

Fikk som sagt en mail fra Acer, som skulle gi meg beskjed om "regningen". Fikk i tillegg et kontakt nummer, i tilfelle jeg hadde spørsmål. Var et felt de kunne skrive e-mail på, men denne var tom. Betyr det at de ikke har e-mail som kommunikasjonsmiddel i det heletatt?

 

Snakket tidligere idag med Acer UK, som er mye bedre enn Norge avdelingen. De kunne dessverre ikke hjelpe med, ettersom saken er registrert i Norge. Det forstår jeg. Acer Uk har også en live chat, en email og et nummer man kan ringe til, uten å bli robbet. Så, med mindre du flytter til England, vil jeg veldig gjerne holde deg unna Acer. Alle PCer har jo sine vendepunkt, noen ting blir eldre enn andre, men ingenting er evig. Så hvis du tenker å kjøpe en Acer PC, må du også tenke at en eller annen gang, så vil du trenge reparasjon på den. Dermed, ikke velg Acer, hvis du ikke vil betale en dyr regning på over en tusenlapp.

 

Uansett. Lurer på hva jeg skal gjøre? Er det mulig å komme forbi disse telefon kommunikasjonsmetodene, og eventuelt snakke med administrasjonen i Acer Norge. Skal jeg ta kontakt med forbrukerrådet? Hvis det er tilfelle, hvor lang tid tar det på å få svar fra dem? Har ca 4 virkedager igjen.

 

Tusen takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er en sak utfor garanti, dvs på reklamasjon, så ta det opp med butikken du kjøpte den fra. Det er i utgangspunktet butikken du kjøpte maskinen hos du skal reklamere mot når det er reperasjon utfor garanti. Om de henviser deg til acer blir det en sak mellom dem og acer hvem som tar regninga, siden reklamasjonsretten er mot butikken, ikke mot acer.

 

Dette så fremt feilen er noe som går på reklamasjon og ikke skyldes slitasje/uvørent bruk osv.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt flere bærbare PCen til reperasjon hos Acer, både via garanti og reklamasjon. Jeg har bare gode erfaringer, med unntak av at PCene faktisk trengte en reperasjon, men det er ikke så relevant her. Når jeg hadde PCene inne for reperasjon ble de hentet av DHL og transportert til Tyskland der de ble reparert. Det som tok lengst tid var frakten tilbake til meg, men fra jeg ringte Acer til jeg fikk tilbake PCene gikk det 1-2 uker. TS: Hvilken feil er det på PCen som er sendt inn til Acer? :)

Lenke til kommentar

Takk for svar. Angående INFOCARE.. pcen befinner seg for øyeblikket i Nederland, og blir behandlet av Acer selv, tenker jeg.

 

@Kontorstol: Ja, det stemmer som du sier, DHL henter pakken innen kort tid. Problemet med laptopen, er hovedsakelig batteriet som er veldig svakt, etter min mening. PCen kan slå seg av når den vil, selvom du ser 5 minutter før at du har nok batteri for noen timer til. Andre ganger, vil faktisk Windows 8 advare meg med at jeg kun har 10% igjen.

JEg har også funnet ut at det er noe løst inne ved viften. Beveger man på pcn, vil man høyest sannsynlig høre denne delen, i enkelte tilfeller kan denne kile seg fast i vifta og stoppe den, noe som gjør at PCen blir varm litt for fort og slår seg dermed av uten forvarsel. Litt risting av PC kan nok fikse dette, men det begynner å bli irriterende. Skjønner heller ikke hvorfor den delen er løs, ettersom den aldri har falt, ikke har fått ett hardt slag eller noe lignende.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal de bytte cover om ingenting er skadet?

Isåfall burde den hatt disse feilene fra dag 1 og blitt registrert som DOA.

 

Før 6 mnd er bevisbyrden på butikken, etter 6 mnd er det deg som må bevise feil.

 

Og de som har sett på den mener det er din feil? Da lurer jeg på begrunnelsen de har.

Lenke til kommentar

Dere er altså enige med min beslutning at dette blir en reklanasjonssak? Nå har de jo maskinen hos seg, så vet ikke hva jeg kan gjøre egentlig. Betale beløpet for så å dra til elkjøp?

Batterier har kun to års reklamasjonsrett. Du er for øvrig akkurat innenfor disse to årene, men ettersom man må kunne forvente at et batteri kan få betydelig dårligere levetid i løpet av disse to årene, så er ikke nødvendigvis dårlig batteri en reklamasjonssak. Eventuell feil bruk av batteriet vil også forverre problemet.

 

For å dra en sammenligning så har også bananer to års reklamasjon. Men man kan likevel ikke klage på at bananen er råtten etter et år og 11 måneder ettersom det er noe man må forvente.

 

Artikkelen det linkes til lenger oppe i tråden, gjaldt et batteri med kortslutning etter litt over et år. Altså at det var helt dødt. Artikkelen påstår også at det er to og et halvt år reklamasjonsrett på batterier, noe som er fullstendig galt. Det er enten to eller fem år... aldri kortere, lenger eller midt i mellom. Dette er det lovverket som regulerer og det har ikke vært noen endringer på det punktet. Et batteri er regnet som forbruksmateriell, og har to års reklamasjonrett. Punktum.

 

Når det gjelder den løse delen, så blir det vanskelig å si noe. Som oftest oppstår løse deler på grunnlag av støt, slag eller annen ytre påvirkning. Hvor lenge siden er det du oppdaget denne løse delen?

Lenke til kommentar

 

 

 

Artikkelen det linkes til lenger oppe i tråden, gjaldt et batteri med kortslutning etter litt over et år. Altså at det var helt dødt. Artikkelen påstår også at det er to og et halvt år reklamasjonsrett på batterier, noe som er fullstendig galt. Det er enten to eller fem år... aldri kortere, lenger eller midt i mellom. Dette er det lovverket som regulerer og det har ikke vært noen endringer på det punktet. Et batteri er regnet som forbruksmateriell, og har to års reklamasjonrett. Punktum.

 

 

 

Det er vel slik at om noe har forventet levetid utover 2 år så har du 5 års reklamasjon. Den saken over fastsetter 5 års reklamasjon for batterier. Men at du altså ikke kan forvente at batteriet skal holde lenger enn 3 år. Så selv om du har rett til å reklamere etter f.eks 4 år, så vil reklamasjonen bli avvist på grunn av det forbrukertvistutvalget har fastslått.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Forstår. Hva skal jeg gjøre da? Ta kontakt med forbrukerrådet og si at Acer ignorerer reklamasjon forespørsel, som var skrevet i det feltet jeg skulle beskrive problemet. Eller møte hos Elkjøp, ettersom det var der jeg kjøpte PCen min, og be dem ta saken som reklamasjon? Nå er jo PCen hos Acer i Nederland, og nå må jeg betale, har ikke noe annet valg. Skal jeg betale for å få den tilsendt uten reparasjon og møte opp hos elkjøp? Eller skal jeg få den fikset og få prisen dekket?

Lenke til kommentar

 

Det er vel slik at om noe har forventet levetid utover 2 år så har du 5 års reklamasjon. Den saken over fastsetter 5 års reklamasjon for batterier.

 

Det må være "vesentlig lenger tid enn to år". Hva som er vesentlig lenger, kan nok diskuteres, men jeg synes ikke et halvt år kvalifiserer til å hevde at gjenstanden har fem års reklamasjonsrett.

 

Uansett, batterier har så vidt meg bekjent aldri hatt fem års reklamasjonsrett da de regnes som forbruksvare. Dette gjelder da kun om batteriet kan byttes av kunden selv, noe det stort sett kan i en laptop.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...