Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

HK tok fyr


Anbefalte innlegg

Hei

 

I går kveld satt jeg å spillte når pc'n plutselig slo seg av. Jeg skimtet et lysglimt til min høyre og når jeg snudde meg så jeg at hovedkortet hadde rett og slett antent! Jeg fikk blåst det ut ganske fort. Men med ettertanke så er jo dette usedvanlig farlig, hvis jeg for eksempel ikke var hjemme.

 

Det kan se ut som det er en IC som har antent, bildet kommer!

 

Det jeg lurer litt på er hva som skjedde, hvorfor og hvordan jeg kan unngå at det skjer igjen?

 

HK'et er av typen:ASUS P8Z68-V PRO/GEN3

Bildet kommer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan skje også med et rent kort. En kortslutning i en krets kan lage en lysbue.

 

Men at det faktsik tar fyr skal ikke skje. Kretskortet er behandlet med flammehemmere (det er derfor elektronikk ikke skal kastes i vanlig avfall, dette er skadelige stoffer).

Så en flamme skal slukke av seg selv.

Lenke til kommentar

Hvor gammel er PCen? Jeg har helt likt hovedkort som deg, så det gjør denne tråden litt mer interessant for min del. Men det skal veldig mye støv til før hovedkortet tar fyr, det skal nok ha gått i hvert fall et par år uten at du har støvsugt/rengjort på innsiden for at det i det hele tatt skal være mulig.

Lenke til kommentar
Det jeg lurer litt på er hva som skjedde, hvorfor og hvordan jeg kan unngå at det skjer igjen?

 

 

Sykt! :) Jeg vil tippe at det rett og slett er noe som skjer iblandt. Antagelig ingenting du har gjort. Feilfabrikat på en eller annen måte. Synes du burde melde ifra til både kjøpssted og direkte til produsenten ettersom det er såpass alvorlig.

Lenke til kommentar

Pc'en er ca 6 måneder gammel, støv skal ikke Vær et problem.

Tror nok det må var en kortslutning i og med lysglimtet.

 

Jeg har hatt min i to år nå og det har ikke vært antydning til slike problemer. Muligheten er til stede for at du har vært uheldig og fått en feilfabrikert vare, som nevnt ovenfor her. Du har nok en sak her som du kan gå videre med.

Lenke til kommentar

Pluggene under er USB, strømmen ligger noe lenger unna. Du kan se den oppe til høyre i bildet vedlagt. Avstanden er synsbedrag, Jeg brukte avstandsbrakettene.

 

Jeg har sendt reklamasjon til butikken, men burde kanskje komponere en mail til Asus også!

 

Strømforsyningen er en corsair cx750.

post-308409-1652324_thumb.jpg

Endret av EivindHe
Lenke til kommentar

Håper det er firewire du har tilkoplet der i de to 1394 headere og ikke usb kabler til kabinett portene.

Firewire og usb headere snur om på + - og gnr overfor hverandre.

Og det vil isåfall være årsaken til feilen din , pluss evt manglende avstands stykker.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Ble litt bekymret når jeg så at du hadde klin identisk hovedkort som jeg sitter på nå.

 

Ja, du må være forsiktig så du ikke blander usb og firewire. Firewire og 1394 er akkurat det samme.

 

Hvor lenge siden var det du koblet til noe på disse kontaktene? Har disse usb kontaktene du koblet til 1394 vært i bruk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...