Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Heidenau K60 Scout (og andre dual sport-dekk)


Anbefalte innlegg

Jeg er ikke helt fornøyd med hvor mange kilometer jeg får på Michelin T63, så jeg vurderer å prøve meg på noe litt mer gateorientert. Michelin Sirac har ok pris; jeg får et sett for 1400,- (T63 får jeg for 1600,-). Men jeg er redd Sirac er fullstendig ubrukelige offroad. Derfor lurer jeg på om Heidenau K60/Scout kan være et godt alternativ, siden de har betydelig grovere mønster enn Sirac, men ikke så grove som T63.

Er det noen som har prøvd enten K60, eller Scout, og har noen formeninger om dem? Jeg hører de er fryktelig dyre, så spørsmålet blir jo da om man får tilsvarende kilometer på dem; om de er verdt prisen i forhold til T63, som jeg antar er det bedre offroad-dekk.

Jeg er også interessert i å vite hvor jeg kan få tak i K60/Scout, enten på nettbutikk, eller i fysisk butikk et sted på Sørlandet.

Forresten, selv om disse dekkene som regel blir omtalt som K60 Scout, så er det forskjell på mønsteret, avhengig av hvilke dimensjoner man skal ha. Jeg må ha 80/XX-21 til 90/XX-21 foran, og 120/XX-18 til 130/XX-18 bak. Med andre ord kan jeg ha enten K60 eller Scout foran, men jeg må ha K60 bak.

Hvis noen har forslag til andre 50/50-dekk, så kom med det. Aldri dumt å ha flere alternativer.

Endret av Cutthroat Bill
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke hatt K60, men diverse andre gateorienterte dekk og vinterdekk fra Heidenau. Er meget fornøyd med den generelle ytelsen og levetiden, og prisen er kurant, iallfall når jeg handler på motorsykkeldekk.com . Dvs, ferdig piggede dekk har jeg handlet hos f.eks lokal MC-forhandler, siden mototsykkeldekk ikke selger piggdekk. Der og til kurante priser (under en tusenlapp for et pigget knastedekk av silica og vinter-blanding på gummien).
Eneste problemet jeg har hatt var med et gatedekk i 16", som er et TL-dekk. Det fikk jeg ikke til å sitte skikkelig på min TT-felg, men det er jo egentlig ikke Heidenau sin "feil" :)

Lenke til kommentar

Du finner dekkene på dekkonline.com.

 

Det er mange som bruker Shinko 705 som alternativ, men det er vel ikke et 50/50-dekk.

Supert! Fant dekkene jeg ville ha der, og til grei pris.Går det an å søke kun etter navn på den siden? Fant nemlig et dekk der i dimensjoner som ikke er ført opp på Heidenau sin hjemmeside. Hadde vært interessant å se hva annet dem har.

 

Har hørt mye bra om Shinko 705, men de har litt lite mønster. De ligner en del på Sirac, og det er vel 70/30 onroad/offroad.

 

Har ikke hatt K60, men diverse andre gateorienterte dekk og vinterdekk fra Heidenau. Er meget fornøyd med den generelle ytelsen og levetiden, og prisen er kurant, iallfall når jeg handler på motorsykkeldekk.com . Dvs, ferdig piggede dekk har jeg handlet hos f.eks lokal MC-forhandler, siden mototsykkeldekk ikke selger piggdekk. Der og til kurante priser (under en tusenlapp for et pigget knastedekk av silica og vinter-blanding på gummien).

Eneste problemet jeg har hatt var med et gatedekk i 16", som er et TL-dekk. Det fikk jeg ikke til å sitte skikkelig på min TT-felg, men det er jo egentlig ikke Heidenau sin "feil" :)

Høres betryggende ut. Jeg prøver meg på K60 når jeg nå snart skal skifte.

 

Vet ikke om jeg gidder å høre med den lokale MC-sjappen om piggdekk. De skal nemlig ha 1000,- bare for montering og balansering... per dekk. Jeg trenger vel ikke å si at jeg gjør den jobben selv?

Lenke til kommentar

Jeg trenger vel ikke å si at jeg gjør den jobben selv?

 

dekkonline.com/motorsykkeldekk.com (samme firma) spør ikke om dette.

 

Jeg ser ikke at det er mulig å liste alle dimensjoner i et spesifikt dekk.

 

 

Fant nemlig et dekk der i dimensjoner som ikke er ført opp på Heidenau sin hjemmeside.

 

Hvilken dimensjon?

Lenke til kommentar

Åhh, har du en så grinete forhandler, at de ikke engang kan selge deg et dekk uten montasje? Poenget er at en ikke får ferdig piggede dekk direkte fra Heidenau, men må pigge selv (dyrt men bra), eller handle via noen som forhandler SPS, noe de fleste MCsjapper gjør. Da får en de ferdig pigget, med husmorpigg, til en billig peng. Jeg har iallfall kjøpt Heidenau-dekk flere ganger fra både KTM-forhandleren og Honda-forhandleren her i Bergen, og prismessig har det vært helt greit. Dyrere enn motorsykkeldekk.com, men helt greit.

 

At du finner andre dimensjoner hos motorsykkeldekk.com enn hos Heidenau er ikke helt ulogisk. Heidenau varierer endel fra år til år, hva de lager av dimensjoner, mens der motorsykkeldekk.com henter dekkene kan dekkene ha ligget noen år. Eldste dekket jeg har kjøpt fra de var knappe 4 år. Så der er risikoen med å handle der. Dekket funket greit nok det, men etter en liten sesong begynte det å komme små sprekker i gummien langs mønsteret. Ingen krise, men ikke helt happy altså. Men generelt har de sendt nokså nye og fine dekk. Det jeg kjøpte nå i Juni var produsert i Februar i år, så det var ferskvare :-)

 

 

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
dekkonline.com/motorsykkeldekk.com (samme firma) spør ikke om dette.

Jeg mente bare at jeg monterer heller dekkene mine selv, fremfor å betale 2000,- for å få den lokale sjappa til å gjøre det for meg.

 

Hvilken dimensjon?

Dekket som ikke er ført opp hos Heidenau er et K60 120/80-18. Det er billigere, men hvis jeg risikerer at det er et gammelt dekk, så går jeg heller for det som faktisk er ført opp hos Heidenau, selv om det koster meg en hundrings mer.

 

Forøvrig tenker jeg å gå for K60 90/90-21 og K60 120/90-18

 

 

Åhh, har du en så grinete forhandler, at de ikke engang kan selge deg et dekk uten montasje? Poenget er at en ikke får ferdig piggede dekk direkte fra Heidenau, men må pigge selv (dyrt men bra), eller handle via noen som forhandler SPS, noe de fleste MCsjapper gjør. Da får en de ferdig pigget, med husmorpigg, til en billig peng. Jeg har iallfall kjøpt Heidenau-dekk flere ganger fra både KTM-forhandleren og Honda-forhandleren her i Bergen, og prismessig har det vært helt greit. Dyrere enn motorsykkeldekk.com, men helt greit.

Ja, de folkene der bort er bare interessert i å tjene penger. De har ikke så mye konkuranse, så de gjør vel som de vil.

 

Uansett; takk for tipset. Skal ha det i bakhodet når vinteren nærmer seg.

 

At du finner andre dimensjoner hos motorsykkeldekk.com enn hos Heidenau er ikke helt ulogisk. Heidenau varierer endel fra år til år, hva de lager av dimensjoner, mens der motorsykkeldekk.com henter dekkene kan dekkene ha ligget noen år. Eldste dekket jeg har kjøpt fra de var knappe 4 år. Så der er risikoen med å handle der. Dekket funket greit nok det, men etter en liten sesong begynte det å komme små sprekker i gummien langs mønsteret. Ingen krise, men ikke helt happy altså. Men generelt har de sendt nokså nye og fine dekk. Det jeg kjøpte nå i Juni var produsert i Februar i år, så det var ferskvare :-)

Litt urovekkende at jeg kan komme til å få gamle dekk. Nå er riktignok disse dekkene gode for 190km/t, og jeg vil aldri klare å komme i nærheten av det på min sykkel, så det er nok ikke så stor fare for at de eksplodere. Men det er likevel kjipt hvis gummien har begynt å bli hard.

Endret av Cutthroat Bill
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

K60 er faktisk et overaskende bra vinterdekk! Hadde det på lett motorsykkelen min, uten pigg og det satt fortsatt bra på is... Tyskerne kan tydeligvis et å anna om gummi.

 

Liste over norske forhandlere

http://sps.no/main.php3?PI=news&NI=266

 

Det finnes andre 50/50 som jeg mener er mer orientert mot Storsykkelmarkedet som f.eks Metzeler Karoo

Men disse har jeg ikke testa som vinterdekk så jeg vet ikke om de er dugelig til vinterbruk...

 

 

Litt urovekkende at jeg kan komme til å få gamle dekk. Nå er riktignok disse dekkene gode for 190km/t, og jeg vil aldri klare å komme i nærheten av det på min sykkel, så det er nok ikke så stor fare for at de eksplodere. Men det er likevel kjipt hvis gummien har begynt å bli hard.

 

 

Metzeler gjennomførte for noen år siden en blindtest av dekk med alder mellom nylaget og seks år gammel. Testen var utført av profesjonelle racere og resultatet av testen var faktisk at de ikke greide å skille et helt fersk og et helt nytt dekk...

Men dette vil jeg tro var dekk som hadde blitt lagret under gode forhold, noe som ikke er spesielt vanlig på de fleste norske dekk lager...

Lenke til kommentar

Så, Metzeler gjorde en test, angivelig av sine egne dekk, og resultatet var at alder knapt spilte noen rolle? Hvorfor er jeg ikke overrasket? :p

Uansett, Karoo 3 ser ikke så helt gale ut, men mønsteret tilsier at de kan ha litt dårlig grep i svingene. Men det er ikke det, man må ta det litt kuli når man kjører offroad med slike dekk uansett.
Nå har jeg nettopp bestilt K60, og jeg forventer å få dem mot slutten av neste uke. Kanskje prøver jeg meg på Karoo 3 en annen gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva slags sykkel har du?

 

Min 2014 KTM 690 Enduro R ble levert med Metzeler Sahara 3, og du hadde sikkert likt de.

Jeg er dog litt mer skeptisk og tenkte å bytte, ikke at jeg kjører så jævlig mye grus og "offroad", men de gangene jeg gjør det så ønsker jeg bedre grep enn hva Saharaene gir meg.

Kjørte med de hele Adventure Days i Säfsen i juni og er ikke helt fornøyd, ufattelig moro å spinne rundt svinger og på rette strekninger, men det viser også at grepet ikke er helt optimalt.

 

Til uka satser jeg på å bytte til Conti TKC80, de dekkene har jeg god erfaring med også på tyngre sykler som Triumph Tiger 800XC.

Erfaringsmessig så sliter jeg ut et bakdekk i sesongen og det går 2 fordekk på 1 bakdekk.

 

Med Enduroen så kan det hende jeg må bytte litt oftere for den er hakket mer rampesykkel enn Tigeren.

Lenke til kommentar

Har en Yamaha WR250R '08.

Jeg foretrekker å utforske grus- skog-, og hogstveier, men det blir mye kjøring på asfalt uansett om jeg vil eller ei, og det sliter en del på knastedekk. Nå finnes det sikkert knastedekk som holder lengre enn T63, men nå gir jeg K60 et forsøk, så ser jeg det an. Hvis de er helt ubrukelige offroad, så prøver jeg meg kanskje på en kombo av Pirelli M21 foran, og Dunlop D606 bak. Er en del som bruker disse, så det kunne vært verdt å prøve.

Begge dekkene du nevnte ser veldig greie ut. Jeg har i hvertfall plenty å velge imellom fremover!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå har jeg kjørt 500km på K60-dekkene, og er veldig fornøyd med slitasjen så langt. Faktisk står det fremdeles noen av de tappene fra produksjonen i midten av framdekket. At det er tapper på siden som ikke er slitt ned er ikke uventet siden jeg ikke pleier å legge sykkelen så langt ned i svingene, men at det fremdeles er noen i midten overrasker litt.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...