Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Føler jeg er mye mer på jobb enn som er lov.


Arinomi

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg jobber for tiden som bilberger hos et lokalt selskap som samarbeider med to store aktører i bergingsbransjen.

 

Jeg begynte med dette i februar i år, og siden da har jeg hatt såkalt "begynnerlønn", eller grunnlønn på 25 000kr i måneden i fastlønn (brutto). Overtidslønn, tillegg og slikt eksisterer ikke her.

 

Vi er tre bilbergere pluss sjefen, og vi har alltid en mann på hovedvakt og en annen på bakvakt. Bakvakta blir tilkalt om to prioritetsoppdrag skjer samtidig (les: folk som står langs veien og fryser), eller om hovedvakta trenger hjelp (lastebiler og ellers kompliserte oppdrag).

 

Turnusen er på tre uker.

Uke én:

*Hovedvakt fra 08:00 til 16:00 man-fre

*Helg fri, altså fra fredag 16:00

 

Uke to:

*Hovedvakt fra 16:00 til 08:00 morgenen etter, man-fre

*Hovedvakt hele helgen, fra fredag 16:00 til mandag 08:00

 

Uke tre:

*Bakvakt hele uken, fra mandag 08:00 til neste mandag 08:00

 

Så begynner uke én igjen.

 

Jeg har ansvar for vedlikehold på den ene bergingsbilen vår, smøring hver 15. dag og generelt renhold. Hovedvakta på søndag skal støvsuge og vaske kontorlokalet.

 

Som hovedvakt må jeg ikke nødvendigvis være på arbeidsplassen, men jeg må være klar til å rykke ut dersom noen trenger berging. Dette uavhengig av kveld eller dag.

Som bakvakt må jeg også være klar til å rykke ut dersom hovedvakta trenger det. Ergo jeg er like mye "på jobb" som hovedvakta. Dette medfører at når jeg er enten hovedvakt eller bakvakt, så kan jeg ikke legge noen slags planer. Jeg kan egentlig ikke forlate kommunen engang, med mindre det er på et oppdrag utenfor kommunen.

 

 

 

Så kort fortalt: iløpet av 21 døgn (tre uker) har jeg vært bakvakt eller hovedvakt i 14 døgn totalt. Bortsett fra de gangene jeg får oppdrag som tar fire timer bare én time før jeg går av. Da har jeg vært på jobb lengre.

 

Er dette i det hele tatt lov? Jeg har prøvd å lese i Arbeidsmiljøloven og forskriften for sjåfører, men der nevnes det bare "alminnelig arbeidstid". Jeg føler konstant at jeg er mye mer tilgjengelig enn det som kan kreves av meg, selv om oppdragsmengden ikke nødvendigvis gjør at jeg jobber mer enn 8 timer hver dag. Noen dager jobber jeg lengre enn det. Ei helg i vinter måtte jeg jobbe 17 timer i strekk for oppdragene kom på rekke og rad.

 

Jeg har egentlig bare lyst til å si opp finne noe annet å gjøre. Jeg er en sosial fyr, og dette er ikke sosialt i det hele tatt. Kollegaene mine finnes ikke interessante å jobbe med, og av og til oppfatter jeg dem som direkte vanskelige. Jeg har vært i munnhuggeri med en av dem flere ganger, fordi jeg synes han var vanskelig å få til å forklare meg ting som jeg ikke forsto.

 

Om arbeidsmiljøloven brytes her og jeg sier opp pga det, har jeg rett på dagpenger fra NAV til jeg finner meg et nytt arbeide? Må jeg jobbe ut oppsigelsestiden?

 

Takk for svar :)

 

Mvh

Fortvilet bilberger

 

Kan også nevne at fra nå søndag går en kollega på ferie i tre uker. Da utgår uke tre, og jeg går på uke en etter uke to. I tillegg er vi to som er igjen bakvakt for hverandre, så når hovedvakta er over så er jeg bakvakt.

 

Hvilket betyr at i tre uker er jeg ALLTID på jobb. Jeg har ikke spurt om jeg får mer penger for det, jeg regner nesten med at svaret jeg får er det samme som når jeg stiller spørsmål ved noe som helst her: "Vi har liksom pleid å gjøre det sånn"

 

Edit: slo sammen dobbeltpost

Endret av Tvillingsjel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78151 har en del informasjon om arbeidstid og vakter.

 

Jeg er usikker på de andre spørsmålene dine, men i første omgang kan du finne ut hvor langt fra normalen du ligger. For det andre høres ikke stillingen ut som en 'særlig uavhengig' eller 'ledende' stilling. Disse begrepene misbrukes på det groveste i mange bransjer, men fra beskrivelsen din så høres det ut som det godt skal gjøres å rettferdiggjøre at det skal falle inn under en av disse to gruppene. Normal overtid og tillegg høres derfor for meg ut som om det skal inngå.

Endret av process
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar begge to, og takk for en flott link, process :)

 

Jeg skal lese litt nærmere på dette i kveld/natt, men jeg tror dette betyr at denne arbeidsordningen er langt fra lovlig.

 

Tror jeg skal si opp uansett, jeg savner faktisk å kjøre taxi :p dårligere betalt og vaktene er på 16 timer, men jeg kan ihvertfall snakke med folk og det er mindre fysisk krevende.

Lenke til kommentar

Jeg er i utgangspunktet ikke pålagt å være på arbeidsplassen med mindre jeg har oppgaver der som skal utføres. I teorien kan jeg møte på jobb, logge på systemet og dermed dra hjem og kun være innom når jeg må hente utstyr eller en lastebil til bruk på oppdrag. Men jeg har jo andre oppgaver også, som å vaske kontorlokalet hver tredje søndag, kjøre vedlikehold på lastebilen og ellers rydde og holde det fint.

 

Toth: De tre ukene jeg beskrev i førsteposten er de ukene som er, etter uke 3 begynner uke 1 igjen. Så ja, jeg har 4 dager fri på 6 uker. Bortsett fra de timene jeg har fri i uke 1 og 2, hvor jeg jobber 8 timer i døgnet i uke 1 og 16 timer i uke 2. Jeg er kun på bakvakt i uke 3.

 

For å utdype enda litt mer: jeg har vakter hvor ingenting skjer, og da trenger jeg ikke gjøre noe som helst. Andre dager er det mye å gjøre, og da må jeg i teorien jobbe lengre enn 8 timer. På natt til tirsdag denne uka var jeg i aktivitet fra rundt 17:30 til 06:00. Var en del lange pauser da siden jeg ikke hadde noen hast med de oppdragene, da.

Endret av Arinomi
Lenke til kommentar

Kan ikke bidra med en dritt hva angår jussen her, men var postmann selv en stund for noen år siden, og jeg syns det var slitsomt. Lange arbeidsdager (ikke i forhold til deg, da) og lite fri (heller ikke i forhold til deg). Var mye sliten når jeg var ferdig på jobb, og de dagene jeg hadde fri orket jeg ikke gjøre noe med venner :p Ble til at jeg fikk meg en annen jobb, orket ikke å være så lite sosial. Din arbeidssplass høres derimot helt vanvittig ut!

Lenke til kommentar

Det er vel vanlig å ha et vakttillegg for å sitte med en vakttelefon? dette er i alle fall første tilfellet hvor jeg har hørt om noe annet.

Slik har vi det, får x,- for en vaktuke og overtid om jeg må jobbe.

 

Men denne personen virker jo til å bare ha vakt hele tiden, virker helt rart.

Lenke til kommentar

Helt enig, det er noe helt annet enn noe annet jeg har gjort tidligere. Jeg spurte nå nettopp om jeg får noe ekstra for å dekke for kollegaen min som går på ferie nå på søndag (i de neste tre ukene er vi bare to ansatte så da roterer vi mellom å ha dagvaktuke og kveldsvaktuke, og når vi egentlig skal ha fri så er vi på bakvakt), men da fikk jeg svaret jeg regnet med: "nei, det jevner seg ut over året."

 

Det gjør det jo faen ikke, jeg får ikke ekstra for å jobbe mens de andre er på ferie, og jeg får ikke lønn mens jeg selv er på ferie. Så jeg har ikke råd til å ta mer ferie enn ei uke jeg tok i april!

 

Kjemner det begynner å koke...

Lenke til kommentar

Helt enig, det er noe helt annet enn noe annet jeg har gjort tidligere. Jeg spurte nå nettopp om jeg får noe ekstra for å dekke for kollegaen min som går på ferie nå på søndag (i de neste tre ukene er vi bare to ansatte så da roterer vi mellom å ha dagvaktuke og kveldsvaktuke, og når vi egentlig skal ha fri så er vi på bakvakt), men da fikk jeg svaret jeg regnet med: "nei, det jevner seg ut over året."

 

Det gjør det jo faen ikke, jeg får ikke ekstra for å jobbe mens de andre er på ferie, og jeg får ikke lønn mens jeg selv er på ferie. Så jeg har ikke råd til å ta mer ferie enn ei uke jeg tok i april!

 

Kjemner det begynner å koke...

 

Du får vell feriepenger? Det er ingen(eller ytterst få) som får betalt ferie.

 

Men her virker det som om du blir utnyttet på det groveste, uten at jeg kan si at de bryter noen lover i AML da det er litt uklart rundt vakt ordning synes jeg! Men jobbet tidligere i redningstjeneste selv(sentralbord), og der var det mer ordnede vakter, folk var på jobb når de skulle være der og de hadde vakt/bakvakt i helgene om jeg husker rett. Muligens på natten også, husker ikke helt.

 

Men det var skralt med overtid og slikt der også...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er i utgangspunktet ikke pålagt å være på arbeidsplassen med mindre jeg har oppgaver der som skal utføres. I teorien kan jeg møte på jobb, logge på systemet og dermed dra hjem og kun være innom når jeg må hente utstyr eller en lastebil til bruk på oppdrag. Men jeg har jo andre oppgaver også, som å vaske kontorlokalet hver tredje søndag, kjøre vedlikehold på lastebilen og ellers rydde og holde det fint.

 

Toth: De tre ukene jeg beskrev i førsteposten er de ukene som er, etter uke 3 begynner uke 1 igjen. Så ja, jeg har 4 dager fri på 6 uker. Bortsett fra de timene jeg har fri i uke 1 og 2, hvor jeg jobber 8 timer i døgnet i uke 1 og 16 timer i uke 2. Jeg er kun på bakvakt i uke 3.

 

For å utdype enda litt mer: jeg har vakter hvor ingenting skjer, og da trenger jeg ikke gjøre noe som helst. Andre dager er det mye å gjøre, og da må jeg i teorien jobbe lengre enn 8 timer. På natt til tirsdag denne uka var jeg i aktivitet fra rundt 17:30 til 06:00. Var en del lange pauser da siden jeg ikke hadde noen hast med de oppdragene, da.

Dette høres meget spesielt ut.

For det første, 4 fridager på 6 uker, eller verre 16 dager totalt på 24 uker høres ikke ut som det er i tråd med AML. Er følgende oppfylt?

"Hver uke skal det sikres at arbeidstaker får en sammenhengende friperiode på minst 35 timer. "

 

Ang vakt: For alle jeg kjenner som har vaktordning gjelder følgende, uansett lønn ellers:

- Et fast tillegg pr vakt, typisk 1-2000kr. Dette kompenserer for at du må holde deg i umiddelbar nærhet og 100% tilgjengelig og mobil.

- En forholdsvis høy starttakst og timesats dersom det faktisk blir utrykning. Dette kommer i tillegg til vaktsatsen som bare dekker at du faktisk har på deg telefonen og er tilgjengelig. Dermed kan en med vakt på f.eks høyspent fort tjene 4-5000 ekstra på en helg med et par oppdrag.

 

EDIT:

Følgende er jo meget relevant for deg:

 

 

Beredskapsvakt utenfor arbeidsstedet

Beredskapsvakt kalles ofte for hjemmevakt, og er en vaktordning der arbeidstaker må være tilgjengelig for å utføre arbeid. Som hovedregel skal minst 1/5 av hjemmevakten regnes som arbeidstid. Vanlig aktiv arbeidstid og 1/5 av hjemmevakten skal legges sammen, og ikke overstige lovens grenser for ukentlig alminnelig arbeidstid.

Arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte kan skriftlig avtale:

  • en mindre eller større andel av hjemmevakten skal regnes som arbeidstid.
  • at hjemmevakten ikke skal regnes som arbeidstid.

Arbeidstilsynet har myndighet til å fastsette en annen omregningsfaktor.

Endret av toth
Lenke til kommentar

At du ikke har ferie med lønn og eller feriepenger kommer av at du startet i jobben i februar. Du har ingen opparbeidede rettigheter i så måte. Kun fire dager opptjening pr juni - uten lønn.

 

Er du medlem i en fagforening? (Transportarbeiderforbundet)

Den prosenten du betaler i medlemskap er ikke for at du skal få tilbud på forsikringer og for at de skal klø seg i hekken. Det er din forsikring for å ha noen i ryggen som kan bistå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...