Gå til innhold

Kamera stropper


Anbefalte innlegg

Fram til nå så har jeg brukt nakke stroppen som fulgte med kameraet. Men kan ikke si jeg er noe særlig fornøyd med den. Ender som regel opp med at jeg surrer den rundt handen på et vis.

 

Har som regel tenkt at Black Rapid (sport) hadde vært det naturlige oppgraderingen. Den virker genial og slik jeg skjønner det så er det svært mange fotografer som liker den. Kanskje den beste kamera stroppen til dags dato?

 

Så kom jeg over Slide ifra Peak Design, https://www.kickstarter.com/projects/peak-design/slide-and-clutch-versatile-camera-sling-and-hand-s

 

 

Så hva synes dere om Slide? Kanskje spesielt satt opp mot Black Rapid stroppene. Og til sist, er det noen andre stroppe systemer dere synes er veldig bra som burde nevnes?

 

 

Jeg synes at Slide virker bedre enn Black Rapid, iallefall mer fleksibelt. Likte også hvor lett det synes å koble til og ifra stroppen til kameraet. Er jo også bra at man kan bruke tripod med stroppe systemet, selv om tripod platen så noe pinglete ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På speilløst bruker jeg håndreim og syns det fungerer som en drøm, på DSLR gjør jeg som du gjør i dag har strammet reima som fulgte med D700 og har den rundt håndleddet. Kun ved noen få tilfeller henger jeg kamera på skuldra og det er når trenger begge henda fri for å feks justere lys.

Lenke til kommentar

Jeg synes at Slide virker bedre enn Black Rapid, iallefall mer fleksibelt. Likte også hvor lett det synes å koble til og ifra stroppen til kameraet. Er jo også bra at man kan bruke tripod med stroppe systemet, selv om tripod platen så noe pinglete ut.

 

Jeg har ikke testet denne så jeg kan ikke uttale meg om den, men bruker både leash (den tynne utgaven) og håndleddsreimen fra Peak Design. Ingen av disse er spesielt revolusjonerende eller bedre enn noe annet, men jeg liker at jeg kjapt kan kneppe av og på reima da jeg i hovedsak enten bruker håndleddsreim eller ikke reim i det hele tatt. I tillegg er disse veldig små og lette og jeg pleier å ha med et par håndleddsreimer i tillegg til den lange uten å merke noe særlig til dem.

 

Ville ikke bekymret meg for stativplata. Alle stativplatene mine har et eller annet festepunkt som kan brukes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bruker som BarneyGumble Leash og håndleddstroppen Cuff fra Peak Design, perfekte enkle og minimale stropper for ikke altfor tunge kameraer, de er lette å ta av og på og tar minimalt med plass i bagen eller lomma. Har akkurat bestilt Leash nummer 2.

 

Peak Design lager gjennomtenkte produkter, koblingen stropp kamera er den samme på Slide som på Leash og fungerer fint. Til mitt bruk blir imidlertid denne nye stroppen for stor, jeg klarer med godt med Leash som jeg for det meste bruker som en enkel slingstrap med et feste i stativskruen og en på siden av kameraet.

 

Cuff, Leash og Slide er etterhvert blitt et fleksibelt system av stropper med felles innfestingsløsning.

 

Leash

leash-cuff-13.jpg

Endret av twoeyes
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fram til nå så har jeg brukt nakke stroppen som fulgte med kameraet. Men kan ikke si jeg er noe særlig fornøyd med den. Ender som regel opp med at jeg surrer den rundt handen på et vis.

Og til sist, er det noen andre stroppe systemer dere synes er veldig bra som burde nevnes?

 

 

Har aldri benyttet nakkestroppen på noen kamerahus, men i tillegg til håndleddstrap er - så langt - løsningen til Carry Speed min favoritt...

 

carryspeed_slim6.jpg

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Jeg har Black Rapid, og har ikke noe å utsette på stroppen. Siden stroppeskruen er festet samme sted som stativplaten er festet så ble det tungvindt å skru inn og ut skruen når stativ skal brukes. Det er dog muløig å få tak i en skrue som har flatt hode og som kan settes på stativplaten.

 

Siden jeg på det tidspunktet hadde Benrostativ som bruker Arca-plater så var det håpløst å klare å skru inn skruen. Skruen var egentlig ment til en type Manfrotto.plater, og jeg var så heldig at jeg kom over en plate som er en kombo av Arca/Benfrotto som fungerer utmerket.

 

På tur i fjor høst så gikk mitt Benro-reisestativ til hel**te, så jeg måtte kjøpe nytt der og da. Det beste kjøpet var en manfrottostativ med hode som kan bruke den aktuelle komboplaten.

 

Mitt råd etter dette er å vurdere hvordan du vil bruke en slik stropp og vurdere om den vil komme i konflikt med annen type bruk..

Lenke til kommentar

...Siden stroppeskruen er festet samme sted som stativplaten er festet så ble det tungvindt å skru inn og ut skruen når stativ skal brukes. Det er dog muløig å få tak i en skrue som har flatt hode og som kan settes på stativplaten.

 

Mitt råd etter dette er å vurdere hvordan du vil bruke en slik stropp og vurdere om den vil komme i konflikt med annen type bruk..

 

Etter mye prøving og feiling har jeg nå festet det meste samtidig - slik at av/på stativ bare er et kjapt klikk...med en slik plate

 

WEB_Image%20Benro%20Quick%20release%20pl

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

 

...Siden stroppeskruen er festet samme sted som stativplaten er festet så ble det tungvindt å skru inn og ut skruen når stativ skal brukes. Det er dog muløig å få tak i en skrue som har flatt hode og som kan settes på stativplaten.

 

Mitt råd etter dette er å vurdere hvordan du vil bruke en slik stropp og vurdere om den vil komme i konflikt med annen type bruk..

 

Etter mye prøving og feiling har jeg nå festet det meste samtidig - slik at av/på stativ bare er et kjapt klikk...med en slik plate

 

WEB_Image%20Benro%20Quick%20release%20pl

 

 

 

Her er den platen jeg til slutt endte opp med som støtter både Arca Swiss (bl.a. Benro) og Manfrotto RC2.

 

dualplate%20hero-480x480.png

Lenke til kommentar

Bruker selv Black Rapid Curve S7 og kan ikke annet enn varmt anbefale den.

Kamera er ute av veien når du ikke trenger den og henger trygt, men er lett tilgjengelig om du trenger kamera raskt.

Byggekvaliteten og materialene er top notch!

 

Helt enig. ikke den dyreste prisklassen hellers. Skaffet meg den nettopp og oppleves som en ny verden å gå tur med kameraet ^^

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Bruker en sånn:

 

http://www.upstrap-pro.com/category/camera-straps-full-list.html#MEDIUM-ERGONOMIC-AND-FLEXIBLE-STRAPS---BEST-FOR-A-2-5-lb-CAMERA-AND-LENS

 

Synes denne er knallbra. Den er lang (den som følger med kamera er alt for kort for meg), den er polstra sånn at den ikke sklir av skulderen selv om du skulle bøye deg mot siden, og den kan enkelt surres rundt hånda (sånn du sikkert gjør nå).

 

Hva du trenger kommer an på hvordan du liker å bære kameraet. Jeg går og bærer kameraet med stroppen surra rundt håndleddet 90 % av tiden det ikke ligger i veska. Siden dette er hva jeg foretrekker blir den typen varianter du ser over uaktuelt for min del.

 

 

 

Lenke til kommentar

Har ønsket meg ett sånt håndgrep lenge men ikke giddet søke opp, men takk til denne tråden så har jeg nå bestilt "clutch" fra kickstarter projektet til Peak Design

 

Fant ut at skulder/nakke stropp var for tungvint og vil heller ha med en liten veske hvor kameraet kan enkelt puttes oppi

Lenke til kommentar

Kjøpte en black rapid for noen år siden og etter det sluttet jeg å se etter alternativer. Den fungerer ypperlig - å skifte mellom den og en tripod går rimelig kjapt i de tilfeller det er aktuelt.

 

Mulig 'slide' er et ypperlig produkt, men de drawbacks de forsøker å komme med for 'sling straps' i videoen virker uansett bare konstruerte. BR holder seg akkurat der den skal og at kameraet skulle henge og slenge uten kontroll er bare vås.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fram til nå så har jeg brukt nakke stroppen som fulgte med kameraet. Men kan ikke si jeg er noe særlig fornøyd med den. Ender som regel opp med at jeg surrer den rundt handen på et vis.

 

Har som regel tenkt at Black Rapid (sport) hadde vært det naturlige oppgraderingen. Den virker genial og slik jeg skjønner det så er det svært mange fotografer som liker den. Kanskje den beste kamera stroppen til dags dato?

 

Så kom jeg over Slide ifra Peak Design, https://www.kickstarter.com/projects/peak-design/slide-and-clutch-versatile-camera-sling-and-hand-s

 

 

Så hva synes dere om Slide? Kanskje spesielt satt opp mot Black Rapid stroppene. Og til sist, er det noen andre stroppe systemer dere synes er veldig bra som burde nevnes?

 

 

Jeg synes at Slide virker bedre enn Black Rapid, iallefall mer fleksibelt. Likte også hvor lett det synes å koble til og ifra stroppen til kameraet. Er jo også bra at man kan bruke tripod med stroppe systemet, selv om tripod platen så noe pinglete ut.

 

Ble faktisk så positiv til den der at jeg "bestilte" SlideDuo ($80-pakken),

satser på at alt går i boks, så får jeg pakke i posten i september/oktober :)

Lenke til kommentar

Kjøpte en black rapid for noen år siden og etter det sluttet jeg å se etter alternativer. Den fungerer ypperlig - å skifte mellom den og en tripod går rimelig kjapt i de tilfeller det er aktuelt.

 

Mulig 'slide' er et ypperlig produkt, men de drawbacks de forsøker å komme med for 'sling straps' i videoen virker uansett bare konstruerte. BR holder seg akkurat der den skal og at kameraet skulle henge og slenge uten kontroll er bare vås.

 

Vet ikke om jeg er helt enig, jeg har en black rapid, og jeg synes kamerat dingler for mye ved hofta når jeg bruker den.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Kjøpte en black rapid for noen år siden og etter det sluttet jeg å se etter alternativer. Den fungerer ypperlig - å skifte mellom den og en tripod går rimelig kjapt i de tilfeller det er aktuelt.

 

Mulig 'slide' er et ypperlig produkt, men de drawbacks de forsøker å komme med for 'sling straps' i videoen virker uansett bare konstruerte. BR holder seg akkurat der den skal og at kameraet skulle henge og slenge uten kontroll er bare vås.

 

Vet ikke om jeg er helt enig, jeg har en black rapid, og jeg synes kamerat dingler for mye ved hofta når jeg bruker den.

 

AtW

 

 

Har du justert den skikkelig? Både lengden og "stopperene" rundt kamerafestet?

 

Jeg har ihvertfall ingen problemer med stødigheten på kameraet (har forøvrig en RS7) - når kameraet plasseres med objektivet pekende bakover, så er det neste som det klenger seg til meg. Balansen der var det som imponerte meg mest da jeg først prøvte den.

 

Ihvertfall så lenge det er snakk om normal gangfart - er det snakk om å jogge/løpe (noe jeg unngår så sant jeg kan ;) ) så holder jeg en hånd mot kameraet for å unngå at det slenger for mye, men det vil jeg anta en må uansett hvilken metode en bruker.

Endret av Zork
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...