Gå til innhold

Klokketråden — Diskusjon og kjøpetips!


Anbefalte innlegg

Bahh eg er nok kanskje litt kjedeleg mtp på ur ja. Til dømes har eg svært lite til overs for AP Royal Oak, Panerai, nyare Tag Heuer og dei greiene der.

 

14060'en og Rolex sub generelt er kanskje kjedeleg og straight forward, kopiert til døde- og heller ikkje eit dressur i ordets rette forstand. Likevel appellerer den til meg, og for meg er Rolex meir enn obligatorisk tilbehør for nyrike yuppies. Sub'en er ein ikonisk allrounder som ikkje har skifta utsjånad nevneverdig sidan 1954. Og sjølv om 14060'en er sporty kan den fint brukast til dress (kanskje ikkje smoking) utan at det ser feil ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er på jakt etter nytt armbåndsur. Hvilken bør jeg kjøpe? Hvor bør jeg kjøpe

 

Er snekker så klokka bør tåle litt støv og dritt. Samtidig må den også være så fin at jeg kan bruke den i sosiale sammenhenger. 

 

Stålreim er et must. Må og ha datovisning. Ikke digital!

 

Vil helst ikke punge ut med mer enn 1500-2000kr

 

 

 

 

Har null peil på dette :p

 

 

Lenke til kommentar

For en snekker så synes jeg det passer at klokken har et robust utseende også. Selv liker jeg veldig godt Seiko Diver klokkene. Modeller som SKX023K2, SKXA49K1, SKX007 burde være mulig å bruke i sosiale sammenhenger, med finstas. Ihverfall såfremt det ikke er gallamiddag :) Prisene skal ligge rundt 1500-3000 tror jeg.

Endret av JLord
Lenke til kommentar

Heisann!

 

Jeg har et par spørsmål dere forhåpentligvis kan hjelpe meg med;

Jeg har fått en Tissot PRC200 i gave fra onkelen min men jeg har egentlig bestemt meg for å kjøpe ei litt dyrere Certina klokke, så det jeg lurer på er hvor mye jeg kan forvente å få for den? Finnes det noe marked her i Norge for kjøp og salg av klokker? Har ikke spesielt lyst til å benytte Finn.no for der tar det jo ofte evigheter før noen i det hele tatt legger merke til annonsen din, og jeg skulle gjerne har solgt klokka så fort som mulig så jeg kan få kjøpt den Certina-klokka jeg har lyst på. Har ikke funnet klokka i noen norske butikker så jeg er litt i tvil om hva jeg kan forvente å få solgt den for. Det nærmeste jeg kom var en versjon med hvit skive og tøy-reim hos thune.no for 2795,-. Min har blå skive og stålreim;

TissotPRC200WS.jpg

tissot_prc200_T17.1.586.42.jpg

 

Klokka er helt ny. Har ikke pakket den opp engang, så jeg burde vel kunne få rundt 2000 ihvertfall, eller?

 

Takker på forhånd for all hjelp. :)

Endret av DJCrapBag
Lenke til kommentar

Hei!

 

Skulle hatt meg en nå klokke nå, så har sett litt på uverket.no blant annet. Er det meningen at klokker skal være så sykt dyre? :p

 

Er ikke spesielt interessert i å betale 5-6 tusen for en klokke. Klokken jeg har nå kjøpte jeg for 900 kr for 5-6 år siden. Fin klokke som fortsatt funker gull, men er på tide med noe nytt.

 

Finnes det ikke skikkelige klokker i tusenkroners-klassen? For min del er ikke klokken noe mer enn et pynteobjekt og det det er, en klokke :)

 

Klokken må være analog, men gjerne ha litt stash i tillegg. F.eks digital dato, stoppeklokke og diverse. Eller sånne små runder skiver i bakgrunnen, hva nå er det er. Noen som kan forklare? Ser uansett fett ut, så hvis det er noen mening bak det, så kunne jeg gjerne tenkt med det istedenfor det digitale.

 

Håper noen kan hjelpe meg :)

Lenke til kommentar

Hei!

 

Skulle hatt meg en nå klokke nå, så har sett litt på uverket.no blant annet. Er det meningen at klokker skal være så sykt dyre? :p

 

Er ikke spesielt interessert i å betale 5-6 tusen for en klokke. Klokken jeg har nå kjøpte jeg for 900 kr for 5-6 år siden. Fin klokke som fortsatt funker gull, men er på tide med noe nytt.

 

Finnes det ikke skikkelige klokker i tusenkroners-klassen? For min del er ikke klokken noe mer enn et pynteobjekt og det det er, en klokke :)

 

Klokken må være analog, men gjerne ha litt stash i tillegg. F.eks digital dato, stoppeklokke og diverse. Eller sånne små runder skiver i bakgrunnen, hva nå er det er. Noen som kan forklare? Ser uansett fett ut, så hvis det er noen mening bak det, så kunne jeg gjerne tenkt med det istedenfor det digitale.

 

Håper noen kan hjelpe meg :)

 

Hei!

 

Spørs kva du meiner med "skikkelige klokker". I mine auge er skikkelige klokker nemlig dei som ein blant anna finn på Urverket.no, dvs. Rolex, Omega etc. Og det er ikkje for å vera fisefin, men fordi dette er reindyrka produsentar som representerer utmerka kvalitet og lange tradisjonar. Dessutan er eg, som fleire andre i denne tråden, over gjennomsnittet interessert i alt som har med klokker og urverk å gjera :)

 

Ein kan fint få tak i ok klokker til rundt 1000kr, men ikkje forvent topp kvalitet. Både movement (altså urverket), bezel, lenke og samansetjing generelt vil vera av ytterst varierande kvalitet i dei lågaste prisklassane, ja faktisk heilt opp til rundt 4-5k. Og for all del styr unna "moteklokker" frå t.d. klesprodusentar etc.

 

Var eg deg ville eg ha gått til ein urmakar og prøvd på nokre ur du likar, i den prisklassa du har sett deg ut. Dermed får du eit inntrykk av kor stort uret er, korleis det sitt på armen, og generelt sett korleis det tek seg ut i det verkelege liv. Mange klokker ser annsleis ut i praksis enn på fancy bilete på nettet. Deretter kan du gå heim og tråle internett for å sjå om det same uret finnast for ein betre pris der ute. Ikkje tenk så masse på garanti, reklamasjonsrett og andre juridiske rettar du har ift. eit kjøp ved klokker i denne prisklassa i ein norsk butikk. Altså, eBay kan vera ein fin plass for slike kjøp, men ver obs på at du ikkje får garanti eller reklamasjonsrett på kjøpet i slike tilfelle. Og ver obs for fakes, som med alle andre ebay-kjøp. Poenget er at det sjeldan løner seg å kjøpe quartz-ur frå merkevareprodusentar i Noreg, fordi desse er overprisa.

 

I denne tråden er Seiko, Invicta, Tissot, Orient, Citizen og Certina gjengangarar når det kjem til sporty ur som likevel ikkje kostar skjorta. Sjekk ut heimesidene til desse. Eg trur quartz (batteri) er tingen for deg, då desse klokkene treng minimalt av vedlikehald.

 

Dei runde skivene på urskiva du snakkar om er som oftast kronograf-funksjonen (stoppeklokke), men kan også vera minuttvisar, sekundvisar, GMT-funksjon eller day/date-funksjon. Det kjem heilt an på kva komplikasjonar urverket har, og kva du er ute etter. På Tissoten som er avbilda ovanfor her er dei to øverste skivene kronograf-funksjonen, medan den nederste skiva sekundvisaren tilknytta vanleg tidsfunksjon. Det som ser ut som den lange og "vanlege" sekundvisaren er sekundvisaren som er tilknytta kronograffunksjonen, om du skjønar.

 

Skulle det vera noko meir, ikkje ver redd for å spørre! :)

Endret av Frigata
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Heisann!

 

Jeg har et par spørsmål dere forhåpentligvis kan hjelpe meg med;

Jeg har fått en Tissot PRC200 i gave fra onkelen min men jeg har egentlig bestemt meg for å kjøpe ei litt dyrere Certina klokke, så det jeg lurer på er hvor mye jeg kan forvente å få for den? Finnes det noe marked her i Norge for kjøp og salg av klokker? Har ikke spesielt lyst til å benytte Finn.no for der tar det jo ofte evigheter før noen i det hele tatt legger merke til annonsen din, og jeg skulle gjerne har solgt klokka så fort som mulig så jeg kan få kjøpt den Certina-klokka jeg har lyst på. Har ikke funnet klokka i noen norske butikker så jeg er litt i tvil om hva jeg kan forvente å få solgt den for. Det nærmeste jeg kom var en versjon med hvit skive og tøy-reim hos thune.no for 2795,-. Min har blå skive og stålreim;

http://www.watchblogs.com/picbase/TissotPRC200WS.jpg

http://www.precisiontime.co.uk/images/tissot/tissot_prc200_T17.1.586.42.jpg

 

Klokka er helt ny. Har ikke pakket den opp engang, så jeg burde vel kunne få rundt 2000 ihvertfall, eller?

 

Takker på forhånd for all hjelp. :)

Jeg har samme klokken med samme farger, gav 2000-ish i Amsterdam.

Endret av datating
Fjernet img-quote
Lenke til kommentar

Likte klokka og bryr meg ikke om merket, men syntes den var litt logoflash, hva syntes dere?

 

Ikke missforstå meg nå, jeg hater fakes...

 

Men i stedet for å kjøpe en moteklokke ala den der. Hadde jeg faktisk vært mer positiv til å kjøpe en Replica av Omega Railmaster på nettet vell og merke en Replica uten Omega logo.

 

Da vil jeg tro man kunne fått tilnærmet samme "kvalitet", et svært likt og mulig penere design til en langt lavere og ikke minst riktigere pris.

 

For meg sier GANT logoen på klokka, "Hei jeg er en klokke, men kunne like godt vært en reklamepenn fra GANT du fikk på Steen & Strøm da du kjøpte deg en genser"

 

Utseendemessig er den derimot helt grei.

Endret av JLord
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

...Replica av Omega Railmaster på nettet vell og merke en Replica uten Omega logo.

Noe idè om hvor man kan finne noe sånt? Kunne tenkt meg å se prisen. :)

Lenke til kommentar

Likte klokka og bryr meg ikke om merket, men syntes den var litt logoflash, hva syntes dere?

 

Ikke missforstå meg nå, jeg hater fakes...

 

Men i stedet for å kjøpe en moteklokke ala den der. Hadde jeg faktisk vært mer positiv til å kjøpe en Replica av Omega Railmaster på nettet vell og merke en Replica uten Omega logo.

 

Da vil jeg tro man kunne fått tilnærmet samme "kvalitet", et svært likt og mulig penere design til en langt lavere og ikke minst riktigere pris.

 

For meg sier GANT logoen på klokka, "Hei jeg er en klokke, men kunne like godt vært en reklamepenn fra GANT du fikk på Steen & Strøm da du kjøpte deg en genser"

 

Utseendemessig er den derimot helt grei.

Så den er fake? er ikke akkurat fan av fakes selv, men trodde ikke Gant klokker var dyre akkurat..

Lenke til kommentar

Har vært flere forskjellige replica'er uten logo på cqout tidligere ihvertfall, men skal nevnes at jeg aldri har handlet der eller andre steder med liknende produkter.

 

Om klokka er en blåkopi av et annet ur, men ikke bærer rettighetshavers logo. Så kalles den ikke en fake selv om den såklart heller ikke er ekte. Derimot heller en replica eller såkalt "inspirert". Mens tollvesenet kan holde igjen piratkopierte varer som gir seg ut for å være feks. Rolex med logo og alt, så kan de ikke det med feks. klokker som bare ligner men ikke har logo (evt. er helt like ellers). Dette blir på samme måte som med alpha-klokkene til Mythos.

 

Noen moteklokker kan sikkert være av god kvalitet de, på samme måte som noen replicaer heller ikke er nødt til å være dårlige. ETA urverk er absolutt godkjent, men synes jeg har sett få moteklokker med automatikk så langt.

 

Får bare direkte turn-off av et klesmerke på urskiva, særlig om jeg måtte betalt overpris for det i tillegg. Vet ikke helt hva dem ligger på, men er det over to laken hadde jeg fort nok sett mot Seiko, Certina osv.

Endret av JLord
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...