Gå til innhold

Klokketråden — Diskusjon og kjøpetips!


Anbefalte innlegg

Nice, kommer til å skaffe meg en med pepsi jeg også.

 

Kjedelig med størrelsen, men har stusselige håndledd selv, så 37mm kan jo faktisk være positivt, ved å gi inntrykk av at håndleddene er større enn de faktisk er.

 

Liker likevell best 40mm som jeg har på Submarineren og Seamasterene. Har følelsen av at mid-size modellene noen ganger gjør at alt inne på urskiva blir litt sammentrykt. Grailen per i dag er: Rolex Sumariner 16610 Serie L80xxxx og Omega Seamaster 2541.80.00 og 2531.80.00 (ja faktisk samme modell i både quartz og chrono :D )

 

Kan lett føye meg inn i rekken av de som ikke er fan av oversized trenden. Forstår ikke ønsket om å gi et intrykk av at armleddene er ekstremt mindre enn klokka. Kanskje det er for å slippe at folk spør om hva klokka er? De kan jo se det på en mils avstand :tease:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Grailen per i dag er: Rolex Sumariner 16610

 

Eit meget pent ur, den 16610 Sub'en der. Men så er det den evige date/no date-diskusjonen då. :whistle:Personleg tykkjer eg at nodate Sub'en er meir klassisk, og har eit litt mindre sporty preg enn modellane med date. For all del, i bunn og grunn er jo 14060'en eit sporty ur (det er jo ein diver), men likevel meir dressy enn date-Sub'ane. Hadde lett brukt sub'en til finstasen!

 

Av og til tykkjer eg også at cyclopsen tek vekk litt av fokuset på urskiva (gjeld ikkje seadweller'n, som ikkje har cyclops, men likevel date. + GMT-mastern der date er ein del av konseptet). Eg har jo ein Marathon SAR-D (beateren min), og eg kunne ikkje tenke meg å fjerne cyclopsen på den, då det ville fjerne litt av den sporty/toolish looken, som jo var grunnen til at eg kjøpte den. Men som grail-watch ville eg definitivt gått for no-date, evt date utan cyclops.

 

Forresten, dei nye Sub'ane gjekk ikkje heim hjå meg. Dei såg meir ut som fashion accessories enn klassiske divers, og eg tykkjer det er synd at eit så tradisjonsrikt firma som Rolex går i denne retninga. Eg har heller ikkje så mykje til overs for ceramic bezels, dei ser for glossy og bling ut for min del. Men men.

 

Når det gjeld Bond-seamastern er eg mest kritisk til lenka, har aldri likt den. Har mykje meir sansen for den klassiske speedmaster-lenka, som jo er den samme på 2254.50 (om eg ikkje tek heilt feil).

 

Rotete innlegg, beklager det :p

Endret av Frigata
Lenke til kommentar

Når det gjelder valget av Rolex date vs. No-date er valget for meg enkelt. Jeg er helt avhengig av klokke med dato. Det er så utrolig digg å titte rask ned på klokka istedet for å dra frem feks mobilen. Så mitt alternativ der måtte nok blitt Seadweller som også var til vudering pga at den gikk ut av produksjon noe som vil ha mye å si for verdien i det lange løp. Jeg vurderte også sub non-date, men da var det en vintage fra slutten av 70-tallet. Men igjen ble datoen avgjørende for meg. Cyclopsen likte jeg ikke så godt før jeg fikk meg en med det, nå liker jeg det veldig godt til sammenligning med Seamasteren hvor jeg ikke har det.

 

Bond lenka på Semasteren er den beste lenka jeg har hatt på armen hva gjelder komfort pga av alle småleddene. Utseendet synes jeg er helt greit og passer til selve klokka, mitt minus derimot på lenka måtte være tyngden. Etter at man har hatt en oysterlenke på armen, vil ingenting bli det samme igjen. Den har et utseende som taler tungt og solid stål, og en vekt som taler aluminium. Et annet minus med seamasterlenker generellt er låsen som er like ripemagnet som baksiden på Iphone. Her er 904L stålet hos Rolex en sikker vinner.

 

Har litt blandede følelser når det gjelder den nye retningen Rolex beveger seg i jeg også. Liker mye bedre når de holdt seg til den litt enklere stilen.

 

Omega 2254.50 har som Rolex Seadweller gått ut av produksjon og kan bli en flott samleobjekt. Den er også en fin videreføring av hvordan Seamaster så ut fra 60 til ut på 80-tallet.

Endret av davinci745
Lenke til kommentar
Etter at man har hatt en oysterlenke på armen, vil ingenting bli det samme igjen.

 

Hehe, god observasjon. Eg er nok inhabil i ein lenke-diskusjon, ettersom eg er ein sucker for oysterlenker! :) Hadde imidlertid ein GMT-master II (helst Coke) dalt ned frå himmelen, skulle eg helst sett at den kom med Jubilee-lenke. Veit ikkje om det er berre meg, men eg tykkjer jubilee ser fantastisk ut på det uret!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg synes det er litt fresht med kinaklokker som er ærlige om at de er kinaklokker. Vet ikke så alt for mye om urverket i den modellen, men SeaGull går vel fortsatt for å være det beste kinesiske urverket generelt.

 

Hva synes folket om denne gamle saken?

 

post-107235-1272371502,9205_thumb.jpg

post-107235-1272371344,9017_thumb.jpg

 

Er en Elgin Sportsman, men den er sannsynligvis fra 60-tallet, og sveitsisk lagd. Litt synd egentlig, kunne tenkt meg en "ekte" Elgin med egenprodusert amerikansk urverk - det kunne jo vært litt gøy. Jg synes 34mm blir lit lite, men tenkte jeg skulle bruke den nå til helgen når jeg skal ha på meg smoking. Tror den kan passe greit til det.

 

Aller helst skulle jeg jo hatt en Constellation PiePan på armen, selvfølgelig. :love: Men det kan man jeg ikke impulshandle. :p

 

red: Glemte helt bildene. :p

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Gratulerer Tissot klokka :) Sikkert ingen dårlig deal det. Personlig liker jeg veldig godt "halv-minimalistiske" klokker, med et enkelt og rent design. Men dette er smak og behag.

Den gir litt assosiasjoner til Omega Speedmaster og gamle Tissot Seastar og PR516, ettersom de to selskapene i sin tid fusjonerte, så absolutt noen klassiske linjer her.

 

Tøft om du tok den med skinnreim som på bildet;) hadde det vært en speedmaster til nærmere 20.000 ville jeg kjøpt med lenke først, og så kjøpt en reim senere. Ettersom dette som regel blir en bedre deal.

 

Elgin derimot kjenner jeg ikke til, selv om klokka var ren og klassisk :) liker også Omega sine enkle Seamastere fra 60tallet, dette er fine og rimelige vintage klokker fra et tradisjonsrikt sveitisk klokkemerke.

Endret av davinci745
Lenke til kommentar

 

Det er noen på tidssonen som har en sånn. Hør der. (Mistenker at de driver rundt på Ebukta..)

Det stemmer, se her. Tror ikke det er mulig å kjøpe disse på ebay, vet Watchunique har hatt dem, og at dethar vært mulig å bestille fra dem selv om det står 'out of stock' (send dem en mail og spør).

 

Ellers kan sikkert gutta på WUS' kinaforum hjelpe til. Noen av dem har bestilt i bulk fra fabrikken i Kina og solgt videre.

 

Klokken referes stort sett til som '1963'.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Tycks?? Er du svensk?

 

Men til saken. Armani og andre som produserer produkter for jålebukker er ikke klokkeprodusenter. Mine klokker er laget av de som først og fremst lager klokker, og jeg vil ikke ha en klokke med navnet på ett eller annet motehus. Jeg ville heller ikke ha kjøpt en Armani bil.

 

Men det er kanskje bare jeg som er litt sær og ikke vil gi innpass for merkevarer på områder hvor de ikke hører hjemme?

Lenke til kommentar

Enig med Mythos. En klokke skal ha et sveitsisk (til nød japansk) klokkemerke, ikke et kles- eller parfymemerke, som Armani eller D&G. Det er en grunn til at disse merkene selges for nesten ingenting i juggelbutikker på kjøpesentre i Syd-Europa.

Lenke til kommentar

Noen som så CSI den 04. mai? Det ble vist en klokke som skulle være fra 2. verdenskrig, med tyske symboler på baklokket. Da klokken ble filmet forfra, så man at det var quartz-verk, og som alle (?) vet, kom ikke dette før i 1960-årene.

 

Samme i filmen "Max Manus" fra 2. verdenskrig, scenen da han lå på sykehuset: Klokken på veggen hadde produktmerket fjernet, men QUARTZ sto tydelig å lese.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...