Gå til innhold

Kongefamilien velger vekk offentlig skole


Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/kongehuset/skritt-mot-avvikling-av-monarkiet/a/23233484/

 

Leste denne artikkelen og kunne ikke unngå å være litt enig med Kolberg, noe som er en skremmende tanke i seg selv.

 

Kongen er i dag bare ett symbol, og dermed blir alle handlinger også symbolske.

 

Når kongefamilien velger vekk offentlig skole sender de jo ett signal om at den norske skolen er for dårlig, om det er riktig eller feil er ikke så relevant, dette er den offentlige skolen i norge og dermed burde det være en skole kongen kan gå god for.

 

Vi har ett svakt kongehus med lite makt, men det er ikke bra for noen om det framstår som ett svakt kongehus uten makt.

 

Som foreldre kan jeg forstå at de vil det beste for barna sine, men foreldre er ikke den viktigste jobben for de som er i kongefamilien. Kongefamilien er en illusjon, og hvis de ikke fortsetter å opprettholde illusjonen i god nok grad kan vi like godt kvitte oss med dem.

 

Er det noen som helst gode argumenter for at kongefamilien skal taes ut av den offentlige skole?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, i grunn ikke. Men jeg har kollegaer i Oslo som har satt barna sine på private skoler av den enkle grunn at dem ser på de mange språkforskjellene som skadende for barnas opplæring. At lærerene må bruke mye tid på å gjennomgå ting fordi språkbarrierene er for store. Ikke at jeg vet om det er ett problem, men jeg kan absolutt se argumentet der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, i grunn ikke. Men jeg har kollegaer i Oslo som har satt barna sine på private skoler av den enkle grunn at dem ser på de mange språkforskjellene som skadende for barnas opplæring. At lærerene må bruke mye tid på å gjennomgå ting fordi språkbarrierene er for store. Ikke at jeg vet om det er ett problem, men jeg kan absolutt se argumentet der.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Jansløkka_skole

Den offentlige skolen som er alternativet har ikke dette problemet.

Lenke til kommentar

Er det noen som helst gode argumenter for at kongefamilien skal taes ut av den offentlige skole?

 

Nå er jeg en av dem som synes det finnes gode argumenter for at kongefamilien skal "tas ut av" det offentlige sånn generelt.

 

Som foreldre kan jeg forstå at de vil det beste for barna sine, men foreldre er ikke den viktigste jobben for de som er i kongefamilien.

 

Foreldre er den viktigste "jobben" for alle foreldre.

 

Kongefamilien er en illusjon, og hvis de ikke fortsetter å opprettholde illusjonen i god nok grad kan vi like godt kvitte oss med dem.

 

Ja det kan vi, og så?

 

..., dette er den offentlige skolen i norge og dermed burde det være en skole kongen kan gå god for.

 

Helt enig. Den burde forsåvidt være en skole vi alle kunne gå god for. Men nå er det hverken kongen eller vi som styrer den norske skolen, det er politikere og byråkrater og de har laget en skole som ikke passer alle. Rektor på Jansløkka var klar på at de tingene kronprinsparet vektla var viktige ting som hennes skole ikke kunne tilby, ting hun forsåvidt kunne ønsket seg at den offentlige skole hadde mer av.

 

Til syvende og sist er det irrellevant om vi synes argumentene deres er gode eller ikke. Det er deres valg å ta som foreldre, og slik bør det være. Kongelige eller ikke.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Eg synest det er ein litt merkelig å argumentere med at ein går mot ei avvikling av monarkiet fordi kongehuset ikkje framstår som folkelige.

Samtidig blir det også i andre samanhenger argumentert med at kongen ikkje har noken funksjon fordi han er berre ein mann som alle andre.

 

Eg synest jo at om ein fyrst skal ha ei kongefamilie så må dei også framstå som rojale. Om kongen hadde levd på minstepensjon og budd i ei 40 kvadrats leiligheit litt utanfor sentrum, så hadde det ikkje våre så mykje til konge.

 

 

Det må være lov å ha meininger og kritikk mot korleis kongefamilien oppfører seg, men eg synest det er rart at det skal være gale at kongefamilien oppfører seg som ei overklasse all den tide det nærmast er jobben deira.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Alle barn burde gå på en skole der engelsk er mer vektlagt. Det er uheldig at ikke engelsk er integrert i andre fag i grunnskolen. Jeg husker da data var noe en gjorde på datarommet akkurat som sløyd var noe som foregikk i sløydsalen. Slik er det kanskje fortsatt? Engelsk og data bør jo være en naturlig del av de fleste fag. Sløyden er jeg mer usikker på.

Lenke til kommentar

Eg synest det er ein litt merkelig å argumentere med at ein går mot ei avvikling av monarkiet fordi kongehuset ikkje framstår som folkelige.

Samtidig blir det også i andre samanhenger argumentert med at kongen ikkje har noken funksjon fordi han er berre ein mann som alle andre.

 

Eg synest jo at om ein fyrst skal ha ei kongefamilie så må dei også framstå som rojale. Om kongen hadde levd på minstepensjon og budd i ei 40 kvadrats leiligheit litt utanfor sentrum, så hadde det ikkje våre så mykje til konge.

 

 

Det må være lov å ha meininger og kritikk mot korleis kongefamilien oppfører seg, men eg synest det er rart at det skal være gale at kongefamilien oppfører seg som ei overklasse all den tide det nærmast er jobben deira.

 

I dag er kongen sin jobb å representere oss som nordmenn, ikke å styre over oss.

 

Med unntak av de som ønsker å fjerne kongehuset av prinsipp er det vel få som synes det er ett problem å gir de kongelige ett veldig behagelig liv økonomisk.

 

Kongefamilien er ikke en overklasse, de er offentlige ansatte som arver jobben. Det er langt rikere mennesker i Norge enn kongen, det er langt mer mektige personer i Norge en kongen og det er sterkere personer i Norge enn kongen. Kongen er ingenting utenom den tittelen det norske folk gir han, og hvis stor nok del av folket føler at de ikke blir representert av kongen vil vi nok ikke ta hele hodet men kronen sitter løst.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Det er på tide med en republikk. Dersom en skal jevne ut forskjellene i samfunnet er en av tingene å avskaffe et monarki. Jeg har ikke noe imot konge familien, jeg ser opp til idealene de skaper, men jeg mener at det faktisk er på tide at samfunnet blir enda mer modernisert, ved å avvikle monarkiet.

Lenke til kommentar

Å Sette dem på privatskole er jo et klart signal om at den norske grunnskolen ikke er god nok.

På den andre siden skal dem ha samme mulighet til å velge privatskole som alle andre.

 

Mao: Det er greit at dem velger privatskole, men dem burde ikke har gjort det.

Lenke til kommentar

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/kongehuset/skritt-mot-avvikling-av-monarkiet/a/23233484/

 

Leste denne artikkelen og kunne ikke unngå å være litt enig med Kolberg, noe som er en skremmende tanke i seg selv.

 

Kongen er i dag bare ett symbol, og dermed blir alle handlinger også symbolske.

 

Når kongefamilien velger vekk offentlig skole sender de jo ett signal om at den norske skolen er for dårlig, om det er riktig eller feil er ikke så relevant, dette er den offentlige skolen i norge og dermed burde det være en skole kongen kan gå god for.

 

Vi har ett svakt kongehus med lite makt, men det er ikke bra for noen om det framstår som ett svakt kongehus uten makt.

 

Som foreldre kan jeg forstå at de vil det beste for barna sine, men foreldre er ikke den viktigste jobben for de som er i kongefamilien. Kongefamilien er en illusjon, og hvis de ikke fortsetter å opprettholde illusjonen i god nok grad kan vi like godt kvitte oss med dem.

 

Er det noen som helst gode argumenter for at kongefamilien skal taes ut av den offentlige skole?

 

Jovisst er de kongelige, men de er samtidig foreldre. Bør de ikke som sådanne ha frihet til å velge barnas skole selv? Hvorfor er dette noe du eller andre skal legge seg bort i, egentlig?

 

Jeg har jo registrert at enkelte, bl.a. Kolberg, har reagert på dette. Det er nok en sosialdemokratisk ryggmargsrefleks hos dem: Alt skal være så likt som mulig, og alle skal gjøres like. Kongefamiliens skolevalg passer ikke inn i dette, ergo må det være noe feil. Det neste blir sikkert krav om at kongefamilien må bo i rekkehus, jobbe på den lokale bensinstasjonen og dra på sydenferie.

 

Reaksjonene i denne saken vitner for meg om at enkelte ikke skjønner at kongehuset nærmest per definisjon må være annerledes enn vi vanlig dødelige: Man kan ikke si at man skal ha et kongehus samtidig som man krever at kongehuset skal være som folk flest.

Lenke til kommentar

 

Mao: Det er greit at dem velger privatskole, men dem burde ikke har gjort det.

Kvifor ikkje? Er det politiske spelet viktigare enn at ungane får den oppveksten foreldra meiner er best?

Barna er sikret jobb uansett hvor dårlig eller bra dem gjør det på skolen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...