Gå til innhold

Kongefamilien velger vekk offentlig skole


Anbefalte innlegg

Ingen hadde reagert om de sendte ungene til Steinerskolen eller en annen, ordinær privatskole i Norge. Jeg skjønner ikke at enkelte misforstår dette. Er det med vilje? Ingen reagerte på at kronprinsen gikk hele sin skolegang på en slik vanlig privatskole. Det folk reagerer på, er altså ikke offentlig vs. privat, men at det er en helt spesiell skole, nemlig Oslo Internasjonale skole. Det er flere grunner til dette. Det koster 100 000 kroner i året å gå der. Det betales av skattebetalerne. Det er ikke en norsk skole, men en skole for internasjonale elever. De som går der fjernes dermed noe fra den norske hverdagen sammenlignet med elever på andre skoler, privat som offentlig. Det er uheldig for en fremtidig monark i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en rent teoretisk mulighet i slike saker, i praksis er svaret NEI. Sammenlign med da Kong Olav ba statsministeren og stortingspresidenten om råd angående Harald og Sonja. Din påstand innebærer at senere representanter for disse myndighetene kunne omgjort giftemålet, som selvsagt er meningsløst.

 

Nei, nå blander du hummer og kanari her. Kong Olavs forespørsel var nettopp som du sier om råd. Stortinget var aldri blandet inn i saken, fordi det selv den gangen selvsagt var Kongens, Haralds og Sonjas sak å bestemme, ikke Stortingets. Og det Stortinget aldri bestemmer, har Stortinget heller ingen mulighet til å ombestemme.

 

Men det er Stortinget som bestemmer lovene i landet, inklusive privatskoleloven, og de har full anledning til å endre en lov senere. Det skjedde faktisk med nettopp denne loven: i 2003 ble den liberalisert av Bondevik II, og så når de rød-grønne fikk flertall igjen i 2005 så reverserte de disse endringene.

 

Så dette er langt fra teoretisk, det er praksis.

 

Men nå er det altså ikke på til Stortinget å bestemme de kongeliges skolevalg eller ekteskap. Kunne/burde Haakon og MM spurt stortingspresidenten og statsministeren om "råd"? Tja. Det kunne de selvsagt. Men det er ikke deres eller Stortingets sak å avgjøre.

 

Hadde det derimot vært det, så kunne Stortinget endret mening. Det kan de jo forsåvidt indirekte nå også, de kan vedta en ny lov som gjør at internasjonale skoler er forbudt. Da forsvinner jo tilbudet. Men nå er det bare en og annen SV'er og Martin Kolberg som bryr seg noe særlig.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Nei, nå blander du hummer og kanari her. Kong Olavs forespørsel var nettopp som du sier om råd.

Jeg har aldri sagt at andre skulle bestemme skolevalget. Det var nettopp Kong Olavs kloke beslutning om å innhente råd jeg hadde i tankene da jeg skrev: "Saken burde vært tatt opp med Stortinget, og den debatten vi har nå burde fått utfolde seg i forkant av en avgjørelse." Hele poenget var at de ville hatt et bedre grunnlag for avgjørelsen.

 

Men det er Stortinget som bestemmer lovene i landet, inklusive privatskoleloven, og de har full anledning til å endre en lov senere.

Skolen det er snakk om her (OIS), ligger ikke under privatskoleloven. Det er derfor den ikke mottar statsstøtte, slik andre privatskoler gjør. For øvrig har skolen 70 prosent utlendinger. Å gå på denne skolen er i så måte sammenlignbart med å sende ungene sine til en innvandrerskole. Forskjellen er at utlendingene som går på OIS er fra det øvre lag. Likheten er at norsk kultur og væremåte er betydelig nedtonet.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri sagt at andre skulle bestemme skolevalget. Det var nettopp Kong Olavs kloke beslutning om å innhente råd jeg hadde i tankene da jeg skrev: "Saken burde vært tatt opp med Stortinget, og den debatten vi har nå burde fått utfolde seg i forkant av en avgjørelse." Hele poenget var at de ville hatt et bedre grunnlag for avgjørelsen.

 

Fair nok.

 

Skolen det er snakk om her (OIS), ligger ikke under privatskoleloven. Det er derfor den ikke mottar statsstøtte, slik andre privatskoler gjør.

 

 

Sant nok. Det er fordi opplæringsloven (paragraf 2-12) eksplisitt gir departementet anledning til å gjøre unntak for "utenlandske og internasjonale" grunnskoler. Men det er de samme stortingspolitikeres privilegium å endre den loven også. Så poenget står.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...