Gå til innhold

KOMMENTAR: E-sport i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om TG kan komme på banen og være med på eSport hadde det vært et SYYYKT stort løft her til lands da "alle" vet om vikingskipet i påskeferien, men dessverre bryr de seg ikke, vi har full mulighet til å konkurrere med Dreamhack OM TG tar seg sammen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Enig angående TG. Der har de strukturen og ikke minst masse erfaring, samt besøkende som allerede i stor grad har interesse for eller driver med selv en eller annen form for konkurranse spilling.

 

Men det er klart, det må satses. Jeg tror de har store muligheter til å lykkes hvis de skulle gå for en norsk variant av Dreamhack. Det ville vært et heftig løft for norsk e-sport!

 

Ellers er det bare å gjenta det jeg skrev på gamer's facebook i saken om utestengingen av Nukeduck. E-sport generelt (inkludert men ikke bare i Norge) lider stort i kampen om å bli tatt seriøst av at utøverne selv oppfører seg som uspiselige drittunger. For å ta det neste skrittet inn i en stueren og respektert e-sport verden må vi bli kvitt den dominerende ukulturen med 'toxic' oppførsel.

 

Akkurat den biten hviler på utøverne som må lære seg grunnleggende folkeskikk, og arrangører som ser problemet og tør å ta nødvendige grep.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At landet er landstrakt er ikke bare et problem for nettspillingen, men også for lokal spilling. Her i Nord-Norge er det for eksempel vanskelig å samle mange konkurransespillere under et tak, særlig om spillet du spiller ikke er blant de absolutt største.

 

Det mer urbane og sentraliserte Sverige har en fordel, også der.

Lenke til kommentar

Fin artikkel!

 

Med fare for å drive alt for mye selvskryt, kan det være på sin plass når man snakker om esport-historien i Norge, å nevnte "Hellfragger Liga" som gikk i 4 år.

 

Jeg var i den tiden veldig aktiv i Battlefield.no og Hellfragger.no, og vi arrangerte 4 sesonger av en liga som inkluderte de 10 beste lagene i Counter Strike:Source. Dette ble relativt raskt den offisielle benchmarken på norske lag, og vi klarte faktisk å få til finaler i Trondheim hos NRK, med livesending på NRK.no (og sammendrag på NRK 3) fra studio der.

 

Utfordringene vi møtte, og som etterhvert ble årsaken til at ting ble lagt på is var:

 

- Veldig ustabile lag - som medførte utrolig mye ekstraarbeide for arrangørene.

- Veldig mye arbeid hvilte på få ildsjeler. Folk brente rett og slett ut engasjementet og lysten til å organisere og drive noe som krevde et STORT antall gratistimer hver uke.

- Problematisk med sponsorer. To ganger, både til liga og til Helflragger LAN opplevde vi at sponsorer ikke holdt de de lovet , og penger uteble. Dette gikk både ut over premier og driftsregnskap.

- Umodne spillere. Det skal sies at vi ble kjent med MASSESVIS av kjernekarer, som jeg er venner med enda. Problemet var at det hver sesong var enkelte elementer som oppførte seg som primadonnaer, som var frekke og utakknemlige, og som viste null forståelse for at dette var mennesker som la inn store mengder dugnadstimer for de skulle ha et godt tilbud.

- I mine år som aktiv drifter/leder/ressurs i community, har jeg også sett gang på gang at folk heller starter opp konkurrerende ting i stedet for å bidra der det allerede gjøres en stor innsats for miljøet. Det er jo en ærlig sak og ville skape noe nytt, men i mine år såg jeg relativt mange nye communities, ligaer og gather-systemer bli lansert som "det nye store", ødelegge mye av den samlende effekten eksisterende tilbud hadde samt "stjele" ressurspersoner, for så å gå dukken etter er halvår.

- Færre og færre "ressurspersoner". Communities er dugnad. Dugnadsånden har desverre blitt mindre og mindre i årene som har gått, og selv om det er nok av folk som sier at de gjerne hjelper til om noen eksempelvis starter en liga, er det utrolig få som faktisk stiller opp og trår til når det trengs. Med enkelte, fantastisk unntak (Hei Drozo!)

 

Mvh Eirik aka Entreri

  • Liker 7
Lenke til kommentar

"Dessverre finnes det en ukultur i det norske miljøet som gjør det vanskelig for pressen å stille e-sport i et godt lys".

Nettopp her ligger problemet. Når jeg tenker e-sport så tenker jeg pubertale, høylytte drittunger. Jeg tenker da på hendelser som denne og denne.

 

E-sport har et image-problem, og dette problemet vil vedvare sålenge en stor andel av utøverne er tenåringer. Kanskje vil dette endres når e-sportutøverne begynner å bli eldre- og forhåpentligvis da voksne.

Endret av Donkey Kong
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvem i et så lite land i Norge vil sponse en halvfeit ungdom som sitter foran dataskjermen 16 timer av døgnet.

 

Er ikke slik at jeg er i mot det, men landet vårt er ikke stort nok til at det er lønnsomt å drive med. Vi lever også i et land som har mye fokus på skolegang og fysisk aktivitet. Dette er mer positivt enn om vi hadde hatt et lag med i LCS eller lignende.

 

På lik linje ønsker man ikke å sponse rallyførere i Norge, ettersom man har stort fokus på miljø. Det er vel heller ikke særlig negativt, sånn egentlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Dessverre finnes det en ukultur i det norske miljøet som gjør det vanskelig for pressen å stille e-sport i et godt lys".

 

Nettopp her ligger problemet. Når jeg tenker e-sport så tenker jeg pubertale, høylytte drittunger. E-sport har et image-problem, og dette problemet vil vedvare sålenge en stor andel av utøverne er tenåringer. Kanskje vil dette endres når e-sportutøverne begynner å bli eldre- og forhåpentligvis da voksne.

 

"Problemet" er at E-sportspill er "fjortis"spill, som domineres av et "fjortis"miljø, og eldre spillere vil derfor stort sett miste interesse. Hvorfor skal egentlig den vanlige pressen være interesst i å intensivt dekke ungdomskultur? Det har ingen allmenn interesse. Det er latterlig å sammenligne med vanlig sport, selv om de beste sikkert er kjempeflinke. Er sikkert noen som er flinke i paintball og spising av pølse i brød også, men de kommer heller ikke i avisa eller på TV hver dag. Ikke skjønner jeg hvorfor det er så om å gjøre å få så mye oppmerksomhet heller. De som satser på å bli flinke kan helt sikkert bli flinke uten at bestemora mi vet om dem.

 

E-sport hadde fungert side om side med Justin Bieber og Kanye West i ungdomsblader, eller i en eller annen ungdomskanal på TV, men det finnes vel ingen slike blader/kanaler.

Endret av radiohodet
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er det så fjortiss? Mange av talentene er unge, men det er de i turn og stuping også, betyr ikke at publikum har samme snittalder, hvordan er alderen på de som ser på det? Og Kanskje mer relevant, hvor stor er seermassen blant de som har vokst opp med spill, men samtidig er "gamle"?

 

AtW

Lenke til kommentar

Faktum er vel heller at store deler av kjernen i e-sportmiljøet består av godt voksne mennesker, inkludert kommentatorer, arrangører og publikum. Det finnes også gode spillere som har bikket 30, men disse er i mindretall da det er svært vanskelig å holde de mekaniske ferdighetene på topp etter hvert som man går mot slutten av 20-årene.

 

Særlig er dette tilfelle i de "eldre" spillene, som StarCraft II og Counter-Strike, spill som har hatt levende e-sportscener i mange år (hvis man inkluderer tidligere installasjoner av spillseriene). MOBA-spillene er ikke like gamle, og kjennetegnes av en større andel yngre spillere, siden scenen først og fremst oppstår rundt de som spiller spillene og er flinke i dem.

 

Poenget er uansett at e-sport beviselig har vekt interesse også hos eldre målgrupper. At det ikke favner spesielt bredt når det gjelder aldersgrupper enda, henger sammen med flere faktorer som jeg nevner i denne artikkelen, samt tradisjoner som vil forsvinne med tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har selv vært gamer i 25 av mine 30 år, men det kunne aldri falle meg inn å se opp til noen som var flinke i å spille et spill.

 

Mye av problemet er vel at "utøverne" er svette fjortissnerder, og når det dukker opp historier om at de oppfører seg som drittunger bidrar vel også dette til at folk får en bismak.

 

Hadde det derimot vært et mer voksent miljø tror jeg det kunne blitt mer interessant for mange. Det vil helt sikkert ta seg opp etter tid, for potensialet er jo definitivt til stede.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er fordi Norsk ungdom er Grums... E-Sport burde vert mykje høgare her til lands... Vi har noken Datatreff som gjer det veldig bra, for eksempel bLAN i Sogn og Fjordane med Gamerlounge osv. Snute,Eiki og Targa var der forige gang, supert Show! So har man barcraft litt rundt om... ditta burde det vert mykje meir av, og myyykje beidre reklamert...

Lenke til kommentar

 

"Dessverre finnes det en ukultur i det norske miljøet som gjør det vanskelig for pressen å stille e-sport i et godt lys".

 

Nettopp her ligger problemet. Når jeg tenker e-sport så tenker jeg pubertale, høylytte drittunger. E-sport har et image-problem, og dette problemet vil vedvare sålenge en stor andel av utøverne er tenåringer. Kanskje vil dette endres når e-sportutøverne begynner å bli eldre- og forhåpentligvis da voksne.

"Problemet" er at E-sportspill er "fjortis"spill, som domineres av et "fjortis"miljø, og eldre spillere vil derfor stort sett miste interesse. Hvorfor skal egentlig den vanlige pressen være interesst i å intensivt dekke ungdomskultur? Det har ingen allmenn interesse. Det er latterlig å sammenligne med vanlig sport, selv om de beste sikkert er kjempeflinke. Er sikkert noen som er flinke i paintball og spising av pølse i brød også, men de kommer heller ikke i avisa eller på TV hver dag. Ikke skjønner jeg hvorfor det er så om å gjøre å få så mye oppmerksomhet heller. De som satser på å bli flinke kan helt sikkert bli flinke uten at bestemora mi vet om dem.

 

E-sport hadde fungert side om side med Justin Bieber og Kanye West i ungdomsblader, eller i en eller annen ungdomskanal på TV, men det finnes vel ingen slike blader/kanaler.

Rart at dere kaller det fjortis spill når hele konkurranse miljøet domineres av mennesker i alderen 20 - 40 år.

 

Snute er da ikke en fjortis :)

 

Ok gutta. Voksne menn i alderen 20 - 40 år er fjortiser.

http://www.youtube.com/watch?v=o4z72yap8hU

 

Jaja denne fyren er skikkelig fjortis dere.

http://en.wikipedia.org/wiki/Daigo_Umehara

 

Eller denne fyren er en feit nerd.

http://wiki.teamliquid.net/dota2/EternaLEnVy

 

Jeg aner ikke i det huleste hvorfor dere forbinder videospill med feite nerder. Når 99% av de som konkurrerer er tynne nerder.

 

Er dette fjortis spillet du snakker om tro?

http://www.gamespot.com/articles/league-of-legends-pro-players-banned-for-toxic-behavior/1100-6420072/

Endret av Prostituert
Lenke til kommentar

 

 

 

Rart at dere kaller det fjortis spill når hele konkurranse miljøet domineres av mennesker i alderen 20 - 40 år.

 

Snute er da ikke en fjortis :)

 

Ok gutta. Voksne menn i alderen 20 - 40 år er fjortiser.

http://www.youtube.com/watch?v=o4z72yap8hU

 

Jaja denne fyren er skikkelig fjortis dere.

http://en.wikipedia.org/wiki/Daigo_Umehara

 

Eller denne fyren er en feit nerd.

http://wiki.teamliquid.net/dota2/EternaLEnVy

 

Jeg aner ikke i det huleste hvorfor dere forbinder videospill med feite nerder. Når 99% av de som konkurrerer er tynne nerder.

 

Er dette fjortis spillet du snakker om tro?

http://www.gamespot.com/articles/league-of-legends-pro-players-banned-for-toxic-behavior/1100-6420072/

 

 

Jeg var ikke klar over at miljøet domineres av menn i alderen 20-40. Uavhengig av dette er det vel uomtvistet at e-sportsmiljøet sliter med et image av å være en samleplass for ungdommer som ikke har lært å oppføre seg. Det er iallefall dette inntrykket jeg sitter igjen med, etter hva jeg har lest/sett av videor og artikler. Dette kan selvsagt ha en sammengeng med hvilke typer artikler som publiseres, og hva jeg faktisk selv klikker meg inn på.

 

Husk forøvrig å ikke ilegge andre meninger de aldri har uttrykt. Jeg har ikke nedladet meg til å bruke nedsettende karakteristikker som "feite nerder", noe det kan virke som når du siterer meg.

Lenke til kommentar

Hvem i et så lite land i Norge vil sponse en halvfeit ungdom som sitter foran dataskjermen 16 timer av døgnet.

 

Du gjør en stor feil i å dra alle over en kam, det blir for dumt.

Om du ser på Dota2, CS:GO eller Starcraft2 for den saks skyld så er ingen av de store og runde, du burde ta å åpne øynene dine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...