Gå til innhold

KOMMENTAR: E-sport i Norge


Anbefalte innlegg

Jeg har selv vært gamer i 25 av mine 30 år, men det kunne aldri falle meg inn å se opp til noen som var flinke i å spille et spill.

 

Mye av problemet er vel at "utøverne" er svette fjortissnerder, og når det dukker opp historier om at de oppfører seg som drittunger bidrar vel også dette til at folk får en bismak.

 

Hadde det derimot vært et mer voksent miljø tror jeg det kunne blitt mer interessant for mange. Det vil helt sikkert ta seg opp etter tid, for potensialet er jo definitivt til stede.

 

Jeg forstår at du aldri har sett på ordentlig eSport, for det er veeeeeldig få professjonelle gamere som er under 18(med mindre vi snakker om LoL), se på Dota2s The International så kanskje du revurderer hva du kaller "fjortissnerder", tydelig at du ikke vet hva du snakker om.:p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som arrangør av LAN, så er det ikke alltid like enkelt. Premiene skal helst være høye, billetten skal helst være billig, det skal helst være mye god underholdning og det skal helst være mange og varierte compoer. Etter å vært med som frivillig arrangør siden 2006 to ganger årlig vet jeg nøyaktig hvor mye arbeid som ligger bak hvert arrangement. Det er mye. Og om besøkstallet faller, faller også motivasjonen til å arrangere.

Det jeg føler går igjen arrangement etter arrangement er at det blir vanskeligere og vanskeligere å lokke til seg deltakere som ikke bor i umiddelbar nærhet til arrangementer (internett er enklere enn å forflytte seg selv).
Det jeg vil spørre om er følgende, alle med utgangspunkt i rett over 300 deltagere:
* Hvor høy må en premie være for at DU skal ta med ditt team til hvor som helst i Norge?
* Hva er fornuftige premier?
* Hvor mye er du være villig til å betale i billett? Husk at billettprisen er med å avgjøre premiene.
* Hvilke spill er interessant for deg og ditt team?

 

EDIT: Må si meg helt enig i det eirik_sn skriver. Som om jeg skulle sagt mye av det selv.

Endret av filllip
Lenke til kommentar

Du gjør en stor feil i å dra alle over en kam, det blir for dumt.

Om du ser på Dota2, CS:GO eller Starcraft2 for den saks skyld så er ingen av de store og runde, du burde ta å åpne øynene dine.

Det var mer for å påpeke hvordan folk ser på en person som driver slik, og ikke basert på fakta. Jeg trenger ikke åpne øynene mine, jeg er bare realistisk.

 

Å helt ærlig, stor og rund eller ei. Å sitte i en stol over halvparten av dagen er uansett usunt, om du legger på deg av det eller ikke, det VIL det gi deg plager. Å tro noe annet, det blir for dumt.

 

Å skal du være lur å bruke ordtak, så få dem riktig iallefall, ellers blir det bare pinlig for deg selv.

Endret av Neppe
Lenke til kommentar

Og de få stjerne det er fokuseres det svært lite på desverre. Hvem som er opptatt av Esport vet at vi har en verdensmester (fra tid til annen, tror han akkurat tapte tittelen i år) er Norsk og heter The Viper? eks-verdensmester i age of empires 2 så gjenstår å se om han klarer å ta seg opp

Lenke til kommentar

Hyggelig for Snute og eventuelle andre norske som måtte klare å gjøre e-sport til et levebrød, men jeg ser ingen god grunn til at Norge som samfunn skal gjøre så mye for å dyrke frem flere.

 

Vi kan leve veldig greit i Norge uten noe stort e-sportsmiljø. Økonomisk gir e-sport knapt noen verdiskapning og kulturelt er det lite å rope hurra for. For all del, jeg titter på esport selv med jevne mellomrom, men jeg lever fint med svenske og spanske spillere. Behovet for å se hjemlige spillere er ikke tilstede.

 

Norsk dataungdom bør styres i retning av ting som faktisk har noen nytteverdi. Norge trenger ingeniører, ikke spillere.

 

For LAN-arrangører er min prioritering av budsjett veldig klar. Ikke bruk masse penger på feite pengepremier. La spillkonkurranser være for de spillerne som ville kommet på LAN-et uansett. Så brukes budsjettkronene enten på felles hygge, honorar for foredrag osv.

 

Spill er moro, men behovet for en proff-scene er ikke tilstede.

Lenke til kommentar

Hyggelig for Snute og eventuelle andre norske som måtte klare å gjøre e-sport til et levebrød, men jeg ser ingen god grunn til at Norge som samfunn skal gjøre så mye for å dyrke frem flere.

 

Vi kan leve veldig greit i Norge uten noe stort e-sportsmiljø. Økonomisk gir e-sport knapt noen verdiskapning og kulturelt er det lite å rope hurra for. For all del, jeg titter på esport selv med jevne mellomrom, men jeg lever fint med svenske og spanske spillere. Behovet for å se hjemlige spillere er ikke tilstede.

 

Norsk dataungdom bør styres i retning av ting som faktisk har noen nytteverdi. Norge trenger ingeniører, ikke spillere.

 

For LAN-arrangører er min prioritering av budsjett veldig klar. Ikke bruk masse penger på feite pengepremier. La spillkonkurranser være for de spillerne som ville kommet på LAN-et uansett. Så brukes budsjettkronene enten på felles hygge, honorar for foredrag osv.

 

Spill er moro, men behovet for en proff-scene er ikke tilstede.

Flott gamle mann. Da kan du starte med bloggerne først. Når du oppnår suksess med bloggerne så kan du gå over til video spillerne etterpå.

 

Idolisering foregår uansett. Enten det er er kongen eller statsministeren. Mennesker er flokk dyr og lever i forskjellige flokker. Hver flokk har alltid en leder. Ja mennesker lever i et samfunn, men innenfor dette samfunnet er det forskjellige flokker med forskjellige regler og ideologiske levesett.

 

Hvis du vil at alle skal tenke likt så får Norge heller gå over til kommunisme.

 

Politikerne ville ha frihet. Konsekvensen av dette er rosablogger kultur og mange andre nye kulturer som blir oppfunnet. Deal with it.

 

http://www.youtube.com/watch?v=lEOOZDbMrgE

 

Som blogger jentene sier. Hvis jeg ikke klarer å bli rik gjennom å være modell så skal jeg gifte med med en rik mann eller vinne lotto.

 

Kilde: http://www.vgtv.no/#!/video/80935/oljebarna-blogger

 

Her words are not mine.

Endret av Prostituert
Lenke til kommentar

 

 

Du gjør en stor feil i å dra alle over en kam, det blir for dumt.Om du ser på Dota2, CS:GO eller Starcraft2 for den saks skyld så er ingen av de store og runde, du burde ta å åpne øynene dine.

Det var mer for å påpeke hvordan folk ser på en person som driver slik, og ikke basert på fakta. Jeg trenger ikke åpne øynene mine, jeg er bare realistisk.

 

Å helt ærlig, stor og rund eller ei. Å sitte i en stol over halvparten av dagen er uansett usunt, om du legger på deg av det eller ikke, det VIL det gi deg plager. Å tro noe annet, det blir for dumt.

 

Å skal du være lur å bruke ordtak, så få dem riktig iallefall, ellers blir det bare pinlig for deg selv.

Jeg vil tro at e-sportutøvere drar på seg vesentlig mindre slitasjoner enn de man får etter mange år med profesjonell idrett.

 

At du personlig ikke bryr deg om at folk blir gode i spill er en ærlig sak. Alle har sine preferanser.

Lenke til kommentar

Hadde bare vært positivt i mine øyne om noen hadde fått igang et ordentlig esport arrangemang ala dreamhack her i norge som hadde fått opp interresen.

Men norge er svindyrt på alle måter og er vel det som setter kjepper i hjula på det meste.

Negative kommetarer her som usunt og sitte på stol halve dagen og færre ingeniører er jo bare tull og si. Hvor mange jobber sitter du på en stol mesterparten av arbeidstiden 70% kanskje og er jo ikke mange som klarer og ta steget til proff spiller derfor vil det være meget liten nedgang i jobbutdanning.

Lenke til kommentar

 

Du gjør en stor feil i å dra alle over en kam, det blir for dumt.

Om du ser på Dota2, CS:GO eller Starcraft2 for den saks skyld så er ingen av de store og runde, du burde ta å åpne øynene dine.

Det var mer for å påpeke hvordan folk ser på en person som driver slik, og ikke basert på fakta. Jeg trenger ikke åpne øynene mine, jeg er bare realistisk.

 

Å helt ærlig, stor og rund eller ei. Å sitte i en stol over halvparten av dagen er uansett usunt, om du legger på deg av det eller ikke, det VIL det gi deg plager. Å tro noe annet, det blir for dumt.

 

Å skal du være lur å bruke ordtak, så få dem riktig iallefall, ellers blir det bare pinlig for deg selv.

 

 

Idrett er jo generelt populært, selv om det ikke på noen måte er bra for kroppen din å være toppidrettsutøver.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg vil tro at e-sportutøvere drar på seg vesentlig mindre slitasjoner enn de man får etter mange år med profesjonell idrett.

At du personlig ikke bryr deg om at folk blir gode i spill er en ærlig sak. Alle har sine preferanser.

Ja, det er mange idretter som heller ikke er spesielt sunne. Det er sjeldent godt å være overtrent. Men heldigvis har man apparater som følger nøye med slike utøvere.

 

Her har man folk som ofte velger relativt enkle løsninger for mat, og like fysisk aktivitet. Jeg vil tippe de fleste får alt for lite næring, og for mye usunt fett. Det er ikke bare det man ser utenfor man skal bekymre seg for, hva med høyt blodtrykk, hjertesykdommer, nyresykdommer og prolaps i ryggen for å nevne noen.

 

Hadde disse "utøverne" forstått viktigheten av aktivitet og sunt kosthold, hadde nok også deres prestasjoner vært bedre.

Lenke til kommentar

 

Jeg vil tro at e-sportutøvere drar på seg vesentlig mindre slitasjoner enn de man får etter mange år med profesjonell idrett.

At du personlig ikke bryr deg om at folk blir gode i spill er en ærlig sak. Alle har sine preferanser.

Ja, det er mange idretter som heller ikke er spesielt sunne. Det er sjeldent godt å være overtrent. Men heldigvis har man apparater som følger nøye med slike utøvere.

 

Her har man folk som ofte velger relativt enkle løsninger for mat, og like fysisk aktivitet. Jeg vil tippe de fleste får alt for lite næring, og for mye usunt fett. Det er ikke bare det man ser utenfor man skal bekymre seg for, hva med høyt blodtrykk, hjertesykdommer, nyresykdommer og prolaps i ryggen for å nevne noen.

 

Hadde disse "utøverne" forstått viktigheten av aktivitet og sunt kosthold, hadde nok også deres prestasjoner vært bedre.

 

 

Jeg vil påpeke at det legges mye vekt på trening og kosthold i det profesjonelle e-sportmiljøet. De fleste lag passer på at spillerne deres holder seg i fysisk sunn form slik at de kan prestere så godt som mulig.

 

Det er selvsagt noen som velger å blåse i dette også på proft nivå, men de er i et veldig klart mindretall.

Endret av ShampooMacTavish
Lenke til kommentar

Jeg vil påpeke at det legges mye vekt på trening å kosthold i det profesjonelle e-sportmiljøet. De fleste lag passer på at spillerne deres holder seg i fysisk sunn form slik at de kan prestere så godt som mulig.

 

Det er selvsagt noen som velger å drite i dette også på proft nivå, men de er i et veldig klart mindretall.

Har du noen kilder på dette, isåfall er det veldig positivt. Etter hva jeg har sett, så er det veldig vanlig med McDonalds eller lignende.

Lenke til kommentar

 

Jeg vil påpeke at det legges mye vekt på trening å kosthold i det profesjonelle e-sportmiljøet. De fleste lag passer på at spillerne deres holder seg i fysisk sunn form slik at de kan prestere så godt som mulig.

 

Det er selvsagt noen som velger å drite i dette også på proft nivå, men de er i et veldig klart mindretall.

Har du noen kilder på dette, isåfall er det veldig positivt. Etter hva jeg har sett, så er det veldig vanlig med McDonalds eller lignende.

 

 

Hva er det egentlig du har sett? Påstandene dine virker lite basert på virkeligheten, for lite næring? På hvilket grunnlag, og mener du virkelig støtteapparatet gjør det sunt å drive med toppidrett?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg vil tro at e-sportutøvere drar på seg vesentlig mindre slitasjoner enn de man får etter mange år med profesjonell idrett.

At du personlig ikke bryr deg om at folk blir gode i spill er en ærlig sak. Alle har sine preferanser.

Ja, det er mange idretter som heller ikke er spesielt sunne. Det er sjeldent godt å være overtrent. Men heldigvis har man apparater som følger nøye med slike utøvere.

 

Her har man folk som ofte velger relativt enkle løsninger for mat, og like fysisk aktivitet. Jeg vil tippe de fleste får alt for lite næring, og for mye usunt fett. Det er ikke bare det man ser utenfor man skal bekymre seg for, hva med høyt blodtrykk, hjertesykdommer, nyresykdommer og prolaps i ryggen for å nevne noen.

 

Hadde disse "utøverne" forstått viktigheten av aktivitet og sunt kosthold, hadde nok også deres prestasjoner vært bedre.

 

 

Sorry gamle far. Du hører vist til fortiden.

 

I am taking more holistic approach to my professional life by taking care of my body. I’ve changed my diet to macrobiotic, and have been working out to build balanced muscle. I don’t even drink any more except for special occasions. I have set a strict schedule for myself consisting of 8 hours of sleep, 1 hour of gym training focusing on weight lifting or jogging, 1 hour of bike ride between home and the arcade for each trip, 9 hours of game practice, and the rest is spend for eating, shower, and the likes.

 

Kilde: http://shoryuken.com/2011/11/01/srk-interview-with-daigo-ae2012-being-a-top-gamer-and-a-new-training-regimen/

 

Her har du alle resultatene av Daigo Umehara og alle turneringene som han har deltatt på.

Jammen må jeg si at han har mange titler i lommen sin.

http://en.wikipedia.org/wiki/Daigo_Umehara

 

Også de fleste Dota 2 spillerne er 18 - 30 år. Ikke noe fjortiser her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg vil påpeke at det legges mye vekt på trening å kosthold i det profesjonelle e-sportmiljøet. De fleste lag passer på at spillerne deres holder seg i fysisk sunn form slik at de kan prestere så godt som mulig.

 

Det er selvsagt noen som velger å drite i dette også på proft nivå, men de er i et veldig klart mindretall.

Har du noen kilder på dette, isåfall er det veldig positivt. Etter hva jeg har sett, så er det veldig vanlig med McDonalds eller lignende.

 

 

 

Tror det var Giantbomb som hadde en reportasje fra Sør-Korea for noen år tilbake, hvor man blant annet så spillerne starte dagen med en joggetur. Dette er almenkunnskap i e-sportmiljøet - skal man konkurrere i toppen, er det viktig å få mye overskudd gjennom god helse. Derfor er det svært få proffspillere som har overvektsproblemer. Selv kan jeg bare komme på to-tre nå i farten, av de hundrevis jeg har sett.

 

At andre som spiller disse spillene på amatørnivå ikke har det samme forholdet til kosthold og trening er en annen sak. Det er i så fall viktig å skille på vanlig gaming og e-sport.

Endret av ShampooMacTavish
Lenke til kommentar

er det egentlig du har sett? Påstandene dine virker lite basert på virkeligheten, for lite næring? På hvilket grunnlag, og mener du virkelig støtteapparatet gjør det sunt å drive med toppidrett?

 

AtW

Merkelig svar. Du ser ut til å ønske å ha rett, oftere enn å diskutere. Det virker som så bortkastet energi. Selvfølgelig får man får lite næring av å spise ferdigmat, er det noe å argumentere imot?

 

Etter hva jeg har sett, er det stort sett streams fra Twitch, for de fleste store lagene innen sporten (I Amerika og Europa), og det fokuserer få av dem på aktivitet og sunt kosthold. Det er vel tre, fire stykker som er kjent for å være litt mer opptatt av det enn andre. Andre miljøer kan jeg ikke kommentere.

Lenke til kommentar

Nå skjønner jeg ikke helt. Du har sett på e-sport på Twitch, og kan ikke der se at de fokuserer på god helse? Det er i så fall naturlig - når man sender kamper på direkten snakker man sjeldent om de fysiske treningsregimene til spillerne. Da viser man kamper. På samme måte som at kommentatorene ikke prater om dette når man ser på fotballkamper. Det er via intervjuer, dokumentarer og forumer at jeg har fått greie på at dette med god fysisk form er noe som vektlegges av mange store e-sportslag. Det er ikke noe jeg ser på Twitch.

 

Allikevel er det selvsagt forskjell på de ulike lagene også. Men god fysisk form er uansett noe som verdsettes og oppmuntres til i det profesjonelle e-sportsmiljøet, og derfor er det langt i fra det jeg mener er det mest problematiske for unge som ønsker å bli e-sportsutøvere.

Endret av ShampooMacTavish
Lenke til kommentar

 

er det egentlig du har sett? Påstandene dine virker lite basert på virkeligheten, for lite næring? På hvilket grunnlag, og mener du virkelig støtteapparatet gjør det sunt å drive med toppidrett?

 

AtW

Merkelig svar. Du ser ut til å ønske å ha rett, oftere enn å diskutere. Det virker som så bortkastet energi. Selvfølgelig får man får lite næring av å spise ferdigmat, er det noe å argumentere imot?

 

Etter hva jeg har sett, er det stort sett streams fra Twitch, for de fleste store lagene innen sporten (I Amerika og Europa), og det fokuserer få av dem på aktivitet og sunt kosthold. Det er vel tre, fire stykker som er kjent for å være litt mer opptatt av det enn andre. Andre miljøer kan jeg ikke kommentere.

 

 

Du sa ikke "det er mulig å få lite næring", du insinuerte at det er ett normalt problem blant e-sport-utøvere, har du noen som helst dekning for det? Ellers tviler jeg på at det er særlig vanlige å få for lite næring om man spiser mye ferdigmat på generell basis heller.

 

Har du noen konkrete eksempler, hvilke lag snakker du om, og hvordan trener de forskjellige medlemmene?

 

AtW

Lenke til kommentar

Det e-sport miljøet trenger er et type fond eller sponset penger. Det må bli appellerende å være med i en turnering. Si man betaler en hundrings for å melde på et lag og så tjene 100 ganger så mye eller mer, uavhengig hvor mange som er med. Selv om kun ti lag hadde vært med, så hadde premiepotten fortsatt vært 10 000 kr som kommer fra sponsorer og annet.

 

I tillegg er det nok også viktig å sile ut de "beste" fra de "dårligste". Jeg bruker systemet som brukes av MLG COD (fordi det er noe jeg liker å se på) som eksempel. De har en egen liga, hvor x-antall lag går til en stor turnering når sesongen er ferdig. De "dårligste" lagene i ligaen må gjennom en åpen turnering, hvor mindre lag har sjansen å stjele en plass og være med i neste sesong i den større ligaen. Alt dette skjer på samme tid, hvor de beste lagene fra ligaen kan vinne store pengepremier, og de dårligere lagene må ut i play-off for å forsvare plassen til neste sesong. På denne måten er det en motivasjon for lag å kjempe om å først komme seg inn i ligaen, for så å ende på en topp plassering som gir kvalifikasjon til en stor turnering. Man kunne for eksempel startet enkelt med en eller to sesonger i året, for så å utvide det til tre eller fire så det ikke blir for lange pauser fra toppnivå spilling, i tillegg til at flere lag får sjansen i ligaen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...