Gå til innhold

KOMMENTAR: E-sport i Norge


Anbefalte innlegg

Du sa ikke "det er mulig å få lite næring", du insinuerte at det er ett normalt problem blant e-sport-utøvere, har du noen som helst dekning for det? Ellers tviler jeg på at det er særlig vanlige å få for lite næring om man spiser mye ferdigmat på generell basis heller.

 

Har du noen konkrete eksempler, hvilke lag snakker du om, og hvordan trener de forskjellige medlemmene?

 

AtW

Det går vel begge veier. Jeg kan snakke utifra det jeg har sett, også kan dere finne en Wikipedia artikkel om en kineser som lever på noe annet en ris.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Før vi begynner å komme med hverdagsrasisme vil jeg påpeke at bildet på den sunne e-sportsutøveren ikke er noe jeg bare har fått fra det sørkoreanske miljøet. Jeg har også registrert at eksempelvis spillerhuset til Evil Geniuses, et amerikansk lag, har et aktivt treningsmiljø innad.

 

Endret av ShampooMacTavish
Lenke til kommentar

Før vi begynner å komme med hverdagsrasisme vil jeg påpeke at bildet på den sunne e-sportsutøveren ikke er noe jeg bare har fått fra det sørkoreanske miljøet. Jeg har også registrert at eksempelvis spillerhuset til Evil Geniuses, et amerikansk lag, har et aktivt treningsmiljø innad.

Og det er veldig flott, og noe andre bør følge opp. Det er nok fortsatt lang vei å gå.

 

Og ja, EG var en av de som har fokusert på å holde seg i aktivitet. Selv om matveien der er stort sett Monster.

Endret av Neppe
Lenke til kommentar

 

Før vi begynner å komme med hverdagsrasisme vil jeg påpeke at bildet på den sunne e-sportsutøveren ikke er noe jeg bare har fått fra det sørkoreanske miljøet. Jeg har også registrert at eksempelvis spillerhuset til Evil Geniuses, et amerikansk lag, har et aktivt treningsmiljø innad.

Og det er veldig flott, og noe andre bør følge opp. Det er nok fortsatt lang vei å gå.

 

Og ja, EG var en av de som har fokusert på å holde seg i aktivitet. Selv om matveien der er stort sett Monster.

 

 

Here Crazy Sauroman!

Lenke til kommentar

En enkel grunn til at esports i norge svikter er at de store arrangementene totalt boikotter konkurranser. Det er stor iver og sug etter eSports i Norge, men de som kan tjene penger på det, gidder bare ikke. TG er prima eksempel, at de ikke har kommet med noen store konkurranser og høy pricepool med stream og kommentering er jo bare helt latterlig, men samtidig til dels forståelig. Det andre problemet er som artikkelen sier, ukulturen i eSports norge, men dette handler mye om individer, eller hele lag, som ikke burde være i eSports scenen i det hele tatt. Hvis lag og individer tenker litt større så trur jeg det kan starte en kjedeeksplosjon for eSports Norge. Retningslinjer kommer med sponsorships, men man må kunne oppføre seg fra før, det er ingen som kommer og sponser individer eller lag som konstant BMer på stream eller i events. Heldigvis er vi såpass heldige at de aller beste setter gode eksempler for oss. Snute er prima eksempel på hvordan god spilleretikk og oppførsel skal være i en eksponert sport, er kulturen på plass i en scene eller i ett community, DA kan mulighetene komme.

Lenke til kommentar

 

Du gjør en stor feil i å dra alle over en kam, det blir for dumt.

Om du ser på Dota2, CS:GO eller Starcraft2 for den saks skyld så er ingen av de store og runde, du burde ta å åpne øynene dine.

Det var mer for å påpeke hvordan folk ser på en person som driver slik, og ikke basert på fakta. Jeg trenger ikke åpne øynene mine, jeg er bare realistisk.

 

Å helt ærlig, stor og rund eller ei. Å sitte i en stol over halvparten av dagen er uansett usunt, om du legger på deg av det eller ikke, det VIL det gi deg plager. Å tro noe annet, det blir for dumt.

 

Å skal du være lur å bruke ordtak, så få dem riktig iallefall, ellers blir det bare pinlig for deg selv.

 

Det er også usunt å trene for mye, skal du fortelle Bjørndalen at han gjør det feil?

 

PS: Fnatic.Fly: http://fnatic.com/content/96015 Do you even lift?

 

What does Fly eat? http://fnatic.com/content/96089/what-does-fly-eat-1

 

Er flere teams og spillere som er opptatt av mat og trening, det at du TROR de ikke er det gir meg bare en god latter, fortsett å vær sta du gamlefar.

Endret av Puro
Lenke til kommentar

Hele Fnatic.dota2 er for øvrig rimelig godt trent, et primeksempel på seriøse e-sportaktører :)

Ellers synes jeg vi må bli saklige igjen her folkens. Det er ingen vits i å tviholde seg til stereotypene og svette gamers i dårlig form. Dette er et svært utdatert syn, som for øvrig ikke stemmer i det hele tatt. Det stemmer heller ikke at det bare er ungdommer som driver med dette. Som tidligere nevnt, i både SC2, Smite og Dota 2 er det svært få profesjonelle spillere som ikke har fylt 20 år, og flere er i 26-27-årsalderen. Begge disse argumentene er fullstendig ugyldige og motbevist av flere her. At man ikke ser vitsen i e-sport er en ærlig sak, men dersom dette er grunnlaget og man skal tviholde på påstanden burde man kanskje oppdatere seg litt først. Dersom noen faktisk er interesserte i å utdanne seg litt om den globale e-sportscenen stiller jeg gladelig med kilder.

 

At noen oppfører seg svært uprofesjonelt er heller ikke grunn til å skjære alle under en kam. Er alle langrennsløpere fyllekjørere til skade for seg selv og andre? Driver hver eneste syklist med bloddoping?

I en tidligere artikkel på gamer.no har vi intervjuet sjefen for GamersLeague. Han kan fortelle at det er mulig også for norske spillere å bli profesjonelle, men det er svært få norske spillere som tør å virkelig satse. Utifra denne tråden kan det virke som om det er noen misforståelser når det gjelder hva som faktisk kreves for å bli profesjonell e-sportutøver.
Som Snute har sagt i flere intervjuer, det er veldig, veldig hardt arbeid. Selv om det ikke nødvendigvis er så mange om beinet i Norge, er det svært mange som spiller disse spillene på et høyt nivå på verdensbasis. Arbeidsdager fra 12-20 timer er slett ikke uvanlig for en e-sportutøver, og dette er treningsregimer som går langt over hodet på både Bjørndalen og Northug. I tillegg må man reise veldig mye, og det er vanskelig å skape et levebrød i Norge av premiepengene, da alt er litt dyrere her.

E-sportutøvere er ikke tenåringer som har droppet ut av skolen. Det er svært talentfulle og ekstremt dedikerte mennesker som har turt å satse på et veldig usikkert yrke.

Endret av ENord
Lenke til kommentar

 

 

 

 

er det egentlig du har sett? Påstandene dine virker lite basert på virkeligheten, for lite næring? På hvilket grunnlag, og mener du virkelig støtteapparatet gjør det sunt å drive med toppidrett?

 

AtW

Merkelig svar. Du ser ut til å ønske å ha rett, oftere enn å diskutere. Det virker som så bortkastet energi. Selvfølgelig får man får lite næring av å spise ferdigmat, er det noe å argumentere imot?

 

Etter hva jeg har sett, er det stort sett streams fra Twitch, for de fleste store lagene innen sporten (I Amerika og Europa), og det fokuserer få av dem på aktivitet og sunt kosthold. Det er vel tre, fire stykker som er kjent for å være litt mer opptatt av det enn andre. Andre miljøer kan jeg ikke kommentere.

Du sa ikke "det er mulig å få lite næring", du insinuerte at det er ett normalt problem blant e-sport-utøvere, har du noen som helst dekning for det? Ellers tviler jeg på at det er særlig vanlige å få for lite næring om man spiser mye ferdigmat på generell basis heller.

 

Har du noen konkrete eksempler, hvilke lag snakker du om, og hvordan trener de forskjellige medlemmene?

 

AtW

Ikke mat trollet

Lenke til kommentar

 

Du sa ikke "det er mulig å få lite næring", du insinuerte at det er ett normalt problem blant e-sport-utøvere, har du noen som helst dekning for det? Ellers tviler jeg på at det er særlig vanlige å få for lite næring om man spiser mye ferdigmat på generell basis heller.

 

Har du noen konkrete eksempler, hvilke lag snakker du om, og hvordan trener de forskjellige medlemmene?

 

AtW

Det går vel begge veier. Jeg kan snakke utifra det jeg har sett, også kan dere finne en Wikipedia artikkel om en kineser som lever på noe annet en ris.

 

 

Skjønner, mao du trekker ting rett ut av rumpa uten å ha ett fnugg av dekning for det. Takk for meg.

 

AtW

Lenke til kommentar

F. Det finnes også gode spillere som har bikket 30, men disse er i mindretall da det er svært vanskelig å holde de mekaniske ferdighetene på topp etter hvert som man går mot slutten av 20-årene.

 

 

Dette vil jeg gjerne se noe data som backer, her tror jeg du er på svært tynn is. At det mangler mange over 30 har antakelig mer å gjøre med at man velger å engasjere seg der man kan tjene 3x så mye penger med lik eller mindre innsats.

Lenke til kommentar

 

F. Det finnes også gode spillere som har bikket 30, men disse er i mindretall da det er svært vanskelig å holde de mekaniske ferdighetene på topp etter hvert som man går mot slutten av 20-årene.

 

Dette vil jeg gjerne se noe data som backer, her tror jeg du er på svært tynn is. At det mangler mange over 30 har antakelig mer å gjøre med at man velger å engasjere seg der man kan tjene 3x så mye penger med lik eller mindre innsats.

Hei

 

Jeg finner ikke artikkelen som sier noe om muskelfibre i hånden som med alder fungerer tregere, men her er et par andre artikler som sier at etter 24 år er dessverre utviklingen negativ.

 

Heldigvis sier de også at med alder kommer erfaring, som gjør at man ikke nødvendigvis trenger å være like rask.

 

http://www.plosone.org/article/info:doi/10.1371/journal.pone.0094215?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+plosone/PLoSONE+(PLOS+ONE+Alerts:+New+Articles)#s3

 

http://motherboard.vice.com/read/e-sports-reveal-how-our-brains-age

Endret av gorsol
Lenke til kommentar

 

 

F. Det finnes også gode spillere som har bikket 30, men disse er i mindretall da det er svært vanskelig å holde de mekaniske ferdighetene på topp etter hvert som man går mot slutten av 20-årene.

 

Dette vil jeg gjerne se noe data som backer, her tror jeg du er på svært tynn is. At det mangler mange over 30 har antakelig mer å gjøre med at man velger å engasjere seg der man kan tjene 3x så mye penger med lik eller mindre innsats.

Hei

 

Jeg finner ikke artikkelen som sier noe om muskelfibre i hånden som med alder fungerer tregere, men her er et par andre artikler som sier at etter 24 år er dessverre utviklingen negativ.

 

Heldigvis sier de også at med alder kommer erfaring, som gjør at man ikke nødvendigvis trenger å være like rask.

 

http://www.plosone.org/article/info:doi/10.1371/journal.pone.0094215?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+plosone/PLoSONE+(PLOS+ONE+Alerts:+New+Articles)#s3

 

http://motherboard.vice.com/read/e-sports-reveal-how-our-brains-age

 

 

Kroppen er teknisk dårligere etter ca 25, men det er ikke det samme som dårligere totalferdigheter kropslig sett, man har akkurat den samme problemstillingen i en mengde idretter, og det er mange utøvere som er 25+ som gjør det bra i mange idretter.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

"Dessverre finnes det en ukultur i det norske miljøet som gjør det vanskelig for pressen å stille e-sport i et godt lys".

 

Nettopp her ligger problemet. Når jeg tenker e-sport så tenker jeg pubertale, høylytte drittunger. E-sport har et image-problem, og dette problemet vil vedvare sålenge en stor andel av utøverne er tenåringer. Kanskje vil dette endres når e-sportutøverne begynner å bli eldre- og forhåpentligvis da voksne.

"Problemet" er at E-sportspill er "fjortis"spill, som domineres av et "fjortis"miljø, og eldre spillere vil derfor stort sett miste interesse. Hvorfor skal egentlig den vanlige pressen være interesst i å intensivt dekke ungdomskultur? Det har ingen allmenn interesse. Det er latterlig å sammenligne med vanlig sport, selv om de beste sikkert er kjempeflinke. Er sikkert noen som er flinke i paintball og spising av pølse i brød også, men de kommer heller ikke i avisa eller på TV hver dag. Ikke skjønner jeg hvorfor det er så om å gjøre å få så mye oppmerksomhet heller. De som satser på å bli flinke kan helt sikkert bli flinke uten at bestemora mi vet om dem.

 

E-sport hadde fungert side om side med Justin Bieber og Kanye West i ungdomsblader, eller i en eller annen ungdomskanal på TV, men det finnes vel ingen slike blader/kanaler.

Må bare rose deg for dine ekstremt gode kildehenvisninger og paralleller. "E-Sportspill" domineres av et fjortis-miljø? Jeg kan love deg at de menneskene som opererer i miljøet og i scenen som virkelig gjør noe; enten de måtte være arrangører, journalister, dommere, spillere, managere er alt annet enn noe 14 år gamle gutter som sitter framfor en skjerm og tror de er faen til kar. Hvorfor skal pressen dekke en ungdomskultur? Hvorfor i alle dager skal de ikke dekke det? Kan ikke akkurat se at hverken den nasjonale eller internasjonale pressen holdte for øya og boikottet nyheter og reportasjer om Snowboard- og Skateboard-miljøet, mens de enda bare var noen små bobler i sportsmiljøet sammenlignet med hva de er i dag? Jeg ser du skriver "Når jeg tenker e-sport så tenker jeg pubertale(...)". Du har jo regelrett null peiling på hva du snakker om. I løpet av 2013 så mennesker 2.4 billioner (http://www.gamespot.com/articles/gamers-watched-2-4-billion-hours-of-esports-in-2013/1100-6420035/) timer med e-sport relatert content via stream. Tallene fra YouTube som viser hvor mye Kanye West-relatert materiale som er blitt vist, er ikke i nærheten av en billion en gang. Du får trekke hodet ut av ungdomsbladene dine, så kanskje du tilegner deg noe :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kroppen er teknisk dårligere etter ca 25, men det er ikke det samme som dårligere totalferdigheter kropslig sett, man har akkurat den samme problemstillingen i en mengde idretter, og det er mange utøvere som er 25+ som gjør det bra i mange idretter.

 

AtW

Og jeg er ikke uenig med det du skriver, men faktum er at det blir vanskeligere jo eldre du blir, i hvert fall når man snakker om reaksjons- og observasjonsevne, det kan ingen si noe på.

 

Man må ikke være ung for å være god, hverken i esport eller andre idretter, det bevises hele tiden. Men at kroppen fysisk sett topper seg en eller annen gang i midten av 20-årene er også bevist. Etter dette kreves det mer trening for å opprettholde både mental og fysisk form.

 

Utholdenhetsidretter er noe helt annet, der alder ofte er en fordel fordi man har trent opp en "motor" over mange år med trening.

Lenke til kommentar

Ser en del klager over at esport er en usunn sport. Men etterhvert som det blir mer populært og nivået høyere bli det å holde seg i form og spise sunt også viktig i esport. Å være i god form øker ikke bare dine fysiske egenskaper, men også de mentale. Det hjelper deg spesielt med å kunne holde fokus over lengre tid, noe som er viktig i esport.

 

Sjakk er en sport du bare sitter på rompa og spiller, og etterMagnus Carlsen ble så stor fikk det stor medfart i Norge. Ser ikke hvorfor sjakk skulle være så mye bedre enn f.eks. starcraft.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...