Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er denne straffen akseptabel eller hårreisende?


Anbefalte innlegg

6000,- i bot er en slikk og ingenting. Tapsperiode på tre måneder ligger på nivå med minstetapstid for skrensing, burnout, og lignende hensynsløs kjøring (tapsforskriften § 2-5 nr. 10).

 

Som hovedregel skal det ikke kreves ny førerprøve når tapsperioden er på under 3 måneder, se tapsforskriften § 8-2. Er du i prøvetid? Da skal du alltid avlegge ny førerprøve.

 

Ditt største problem her er at forelegget/tiltalen er tatt ut på bakgrunn av et lovbrudd som baserer seg på hvordan din opptreden fremstår for andre trafikanter. Der starter du i motbakke. Rimelig tvil skal komme tiltalte til gode, men det gjelder rimelig tvil om hva som faktisk skjedde - ikke rimelig tvil om hvordan det som skjedde skal bedømmes.

 

Du har to angrepsvinkler som er mest aktuelle, hvis du skal nekte å vedta og ha "your day in court". Den første er å bestride fakta som er lagt til grunn - i dette tilfellet: du aksellererte ikke forbi bussen. Den andre er å bestride vurderingen: aksellereringen forbi bussen utgjorde ikke hensynsløs, uaktpågiven, uvarsom adferd, og var dermed ikke lovstridig.

 

Fakta kan man føre vitner for. Vurderinger må man argumentere for.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nå klart å finne to vitner til som kan tilsi at kjøringen min ikke var hensynsløs eller aggresiv og upåpasselig idet jeg passerte bussen. Kan de hjelpe + kompisen som satt på i bilen?

 

Ja det kan være til hjelp.

 

Men nå vil eg anbefale at du tar kontakt med ein advokat som kan hjelpe deg å bedømme kor god sak du har før du tar dette til retten. Det er vanskelig for oss på forumet å kunne gi gode råd om din spesifike situasjon, då det er mange faktorer som speler inn.

Advokaten vil blant anna kunne vurdere om dine vitner vil være gode nok til å vinne fram mot politimannen sin forklaring.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Kan du komme med litt mer informasjon? Hva var fartsgrensen på stedet? Hvor fort kjørte du? Hvor høy fart kom du opp i ved akselerasjon forbi bussen? Var det fotgjengerfelt rundt bussholdeplassen? Boligfelt? Mange biler på veien? Fotgjengere i fotgjengerfelt o.l?

Fartsgrense 30. Kjørte i kanskje 20 maks eller noe. Er usikker, ikke noe høyere enn 20 hvertfall. Det var fortgjengere som gikk på bussen. Ikke boliger, ingen biler jeg så foran eller bak. Ingen forgjengere i gangoverfelt.

 

 

 

Beklager, dette kan jeg ikke tro på.

 

Du kjørte bak en buss som svingte inn i en busslomme. Regner med at du ikke måtte stoppe helt opp. Deretter la du inn et gasspådrag og aksellerte opp til 20 km/t ??

 

Forventer du at noen skal tro på den historien?? Her har nok farten vært vesentlig høyere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Kan du komme med litt mer informasjon? Hva var fartsgrensen på stedet? Hvor fort kjørte du? Hvor høy fart kom du opp i ved akselerasjon forbi bussen? Var det fotgjengerfelt rundt bussholdeplassen? Boligfelt? Mange biler på veien? Fotgjengere i fotgjengerfelt o.l?

Fartsgrense 30. Kjørte i kanskje 20 maks eller noe. Er usikker, ikke noe høyere enn 20 hvertfall. Det var fortgjengere som gikk på bussen. Ikke boliger, ingen biler jeg så foran eller bak. Ingen forgjengere i gangoverfelt.

 

Beklager, dette kan jeg ikke tro på.

 

Du kjørte bak en buss som svingte inn i en busslomme. Regner med at du ikke måtte stoppe helt opp. Deretter la du inn et gasspådrag og aksellerte opp til 20 km/t ??

 

Forventer du at noen skal tro på den historien?? Her har nok farten vært vesentlig høyere.

Jeg stoppa helt opp for faen, du veit da ingenting om det!

Lenke til kommentar

 

Jeg stoppa helt opp for faen, du veit da ingenting om det!

 

 

Jeg ser situasjonen for meg. Du lå klistret i bakenden på en "saktegående" buss, så måtte du stoppe opp når bussen skulle svinge inn i busslomme.

For å markere din misnøye over hvor sent bussen kjørte så gir du gass når du endelig kan kjøre forbi.

 

Ikke f*** om du bare kjørt 20 km/t.

 

Lykke til i tingretten..det behøver du!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

La oss ta det her i fra starten av.

 

Det er en 30-sone. 30 soner finner du bare i tettbebygd strøk. Der er mye barn og andre som ferdes i trafikken. Du ligger bak en buss. Bussen svinger inn på en lomme og du legger deg ut i det andre feltet for å kjøre forbi. Noe som i seg selv er helt unødvendig og ganske uaktsomt. Du akslererer i følge deg selv i fra 0 - 20 km/t på kort tid. Tingen med en bil i som har en akselerasjon er at den for hvert sekund som går så blir din responstid lavere.

 

I en 30 sone, bak en buss, rett før ett fotgjengerfelt.

 

Jeg hadde dømt deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bussen svinger inn på en lomme og du legger deg ut i det andre feltet for å kjøre forbi. Noe som i seg selv er helt unødvendig og ganske uaktsomt.

Der kan jeg ikke være helt enig. Det å ta i bruk motgående felt hvis veibanen er klar er ikke nødvendigvis uaktsomt.

Heller ikke å aksellere fra 0-20km/t...kan ikke kalles for gasspådrag. 20 km/t er krabbefart.

 

Så her har nok TS kjørt vesentlig fortere.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...