Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Psykologi 2 EKSAMEN


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eksamen på mandag, ja! Tar faget som privatist og har ikke fått lest noe særlig på psykologi enda, kanskje på tide å begynne snart. Syns dog det er vanskelig å gjøre så mye før man vet tema, litt lettere å snevre inn hva man skal forberede seg på da.

Lenke til kommentar

Ah så flott vi er flere! Jeg er også privatist :dribble: Jeg har også skrevet ned 3-4 sider(!) til hvert kapittel, men har ikke gjort noe utenom det. Synes også det er vanskelig å gjøre noe særlig før man vet tema, alt av hjelpemiddel er jo lovlig på eksamen, så ser ikke vitsen med å pugge noe. Spesielt siden vi får vite tema, og deretter kan luke ut urelevant stoff osv. Noen av dere som tenker på hvordan man skal bygge opp besvarelsen? Har fått vite at man får gjerne 2-3 oppgaver på eksamen, det visste jeg ikke! Trodde det var bare ett jeg.

Lenke til kommentar

Har en bekjent som hadde prøveeksamen i psykologi 2 for en uke siden (går siste år på vgs), men han fikk bare to oppgaver å besvare, ikke tre (se under). Men godt mulig to oppgaver bare er for prøveeksamen, jeg vet ikke.

 

Tema: Kommunikasjon

Bruk relevante psykologiske begrep, modeller og/eller teorier i svarene dine.

 

Oppgave 1 - Hvordan kan kommunikasjon ansikt til ansikt både føre til og løse mellommenneskelige konflikter.

 

Oppgave 2 - Hvordan kan bruk av digitale kommunikasjonsarenaer som for eksempel Facebook og blogging påvirke egen identitet på godt og vondt?

Endret av WPX
Lenke til kommentar

Hva syns dere om forberedelsen? "venner".. det var ikke den beste forberedelsen man kunne få. sier meg alt og ingenting. Tror det er lurt å prøve å knytte så mange kompetansemål som mulig til emnet venner. Hvilke kompetansemål tenker dere det er best å fokusere på?

Lenke til kommentar

Hadde privatisteksamen til jul og da var det to oppgaver. Jeg synes egentlig oppgavene er veldig vanskelige å svare på og vet liksom ikke helt hvordan det er meningen man skal gjøre det, er det noen som har et eksempel på en god besvarelse?

 

Skal nå prøve å forbedre karakteren min og tar derfor eksamen på nytt. Vennskap?? Vanskelig tema! Det kan jo knyttes til nesten alt

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg er syk i dag, og kommer meg ikke på skolen. Er det slik at temaet er ''venner'' ? Er dette hele oppgaveteksten?

Vil noen sende meg forberedelsesdelen på melding? :)

 

Når jeg tenker på temaet venner, er det mye fra pensum jeg tenker på.

 

Sosialiseringsprosessene- Spesielt sekundær og tertiær. Funksjonstapping av formelle sosialiseringsagenter- venner har fått mer innflytelse.

Viktigheten av å delta i en venneflokk (gruppe,) Behovene dette tilfredsstiller. Her kan en bruke Maslow. sosial kompetanse og Mead.

 

Samtidig vet en at mangel på sosiale relasjoner kan knyttes opp mot utvikling av psykiske lidelser. Når folkehelseinstituttet lister opp årsaker til selvmord og feks depresjon, er ofte mangelen på sosiale relasjoner oppgitt. Altså en risikofaktor.

 

Knyttet til digitale kommunikasjonsarenaer. Kompetansemål:
''drøfte muligheter, begrensninger og risiko knyttet til digitale kommunikasjonsarenaer ''
Muligheter: Hvordan betydningen av digitale arenaer, har gjort at en har flere muligheter til å forme vennskap.

 

Dette var det jeg kom på akkurat nå i alle fall :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er noen stikkord som kan være relevant til temaet:

 

- Konflikt, konfliktløsning

- Grupper = trenger ikke være gruppe, kan være mellom 2 individer.

- Atferd i grupper

- Hvordan påvirkers vi av andre mennesker?

- Hvorfor tiltrekkes vi av noen enn andre? Holdning og verdi kap. 7

- Vårt forhold til andre mennesker; Martin Buber: Jeg-du-forhold, jeg-det-forhold

- Trekomponentmodellen

- Heider, balanseteori (holdninger)

- Balanseteori og konflikt kan henge sammen

- Divergerende og konvergerende konflikter

- Avhengighet, uavhengighet

- Tilfredsstille egne behov: Maslow

- Gi aksept til den andre

- Anerkjennelse

- Tap av vennskap? – påvirker helse -> psykisk helse

- Roller – rollekonflikt, forventning, symmetriske roller (likeverdige),
komplementære roller – utfyller hverandre (avhengige av hverandre)

- Individualpsykologi, oppdragelse, tilknytning, barn som ikke knytter seg til foreldre vil ha problemer senere

- Sosialpsykologi

- Sosial kompetanse

- Mangel på sosiale relasjoner

- Sosial nettverk, sosial støtte, de nære

- Mead, selvbilde, selvpersepsjon

- Digitalt, ansikt til ansikt/personlig – Kommunikasjon

- Relasjonsnivå, transaksjonsanalyse

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg er syk i dag, og kommer meg ikke på skolen. Er det slik at temaet er ''venner'' ? Er dette hele oppgaveteksten?

Vil noen sende meg forberedelsesdelen på melding? :)

 

Når jeg tenker på temaet venner, er det mye fra pensum jeg tenker på.

 

Sosialiseringsprosessene- Spesielt sekundær og tertiær. Funksjonstapping av formelle sosialiseringsagenter- venner har fått mer innflytelse.

 

Viktigheten av å delta i en venneflokk (gruppe,) Behovene dette tilfredsstiller. Her kan en bruke Maslow. sosial kompetanse og Mead.

 

Samtidig vet en at mangel på sosiale relasjoner kan knyttes opp mot utvikling av psykiske lidelser. Når folkehelseinstituttet lister opp årsaker til selvmord og feks depresjon, er ofte mangelen på sosiale relasjoner oppgitt. Altså en risikofaktor.

 

Knyttet til digitale kommunikasjonsarenaer. Kompetansemål:

''drøfte muligheter, begrensninger og risiko knyttet til digitale kommunikasjonsarenaer ''

Muligheter: Hvordan betydningen av digitale arenaer, har gjort at en har flere muligheter til å forme vennskap.

 

Dette var det jeg kom på akkurat nå i alle fall :)

Det ligger ute på udir.no sine sider, ganske enkelt å finne frem til forberedelsesdeler der :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...