Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Begge laptopene mine døde idag. Hjelp!


Anbefalte innlegg

Det er like moro hver gang folk ikke har backup. Det tar 10minutter og sette opp, men allikevel er det et mindretall som tar seg bryet før de har mistet alle "Livsviktige" data. Noen begår tilogmed samme brøler flere ganger. Kanskje vi ikke har så mye umistelig informasjon som vi tror.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved tap av feks uerstattelig data / bilder etc ville jeg kanskje vurdert profesjonell uthenting av data, finnes flere bedrifter som gjør dette.

Hm nei.

 

Er i all hovedsak kunn IBAS som kan hente ut skadet\tapt data fra defekt harddisker.

Men det koster normalt sett mellom 6000-12000,- Prisoverslag koster 1295,- (enten du takker ja eller nei.)

 

Ellers så kan du jo selvfølgelig levere den inn til et PC verksted, så kan de prøve med programvare og hente ut, men det kan man gjøre selv også forsåvidt.

 

Ellers har PCen som er 4 år reklamasjontid igjen, men det dekker ikke uthenting av data o.l

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

He, he backup....

 

Jeg har fått mye øl, konjakk og kake fra folk som ikke tar backup. De kommer med en eller annen maskin eller usb disk mens de gråter og håper.

 

Så er det bare å åpne greiene, få disken over i en usb dock, teipe den fast.

 

Så prøver en å få kontakt med disken mens en vender usb docken i ulike himmelretninger. Prøve litt ulike verktøy. Rett som det er får en ut noe privat, gjerne bilder eller dokumenter.

 

Folk blir helt utrolig glade for sånt. Da får jeg gjerne gaver, det er jo snilt.

 

Så lover de dyrt og hellig på skaffe seg backup ... men som regel kommer de samme folka tilbake med en annen greie seinere en gang. Så er det samma prosessen igjen, joda - de skal skaffe backup denne gangen. Noen lærer aldri.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Mistet omtrent femten tusen bilder i en harddiskkaputt for noen år tilbake.
Nå husker jeg ikke hvilken software det var jeg brukte, men det var et eller annen velrenommert gratis recovery greie.

Puttet disken i en annen PC, og lang historie kort - jeg klarte å redde ut over 70% av bildene, i tillegg til et metrisk fuckton med andre data.

Prøv å gjøre litt research selv og vurder hva du kan prøve ut ifra ferdighetsnivået ditt.
IBAS er strengt tatt utelukket - med mindre det er verdifulle bedriftshemmeligheter det er snakk om er prisen så ekstremt høy at det sjeldent er verdt det.

 

Når du har fått reddet så mye som overhodet mulig av data, kjøper du deg en eller annen ekstern harddisk med "One-Touch Backup"-funksjon, og bruker denne UTELUKKENDE til å ta backup en eller to ganger i måneden f.eks.
Om du gjør det til et rituale å ta backup den første hver måned, hver lønningsdag eller noe blir det enklere å huske på.
Kan ikke understreke nok at INGENTING ANNET enn backup skal inn på den eksterne disken - trenger du mer plass enn de interne diskene dine tillater, kjøper du en helt annen harddisk (det være seg intern, eller ekstern harddisk).

Melder tilbake her hvis jeg finner ut hvilken software jeg brukte, skal lete litt i gamle harddisker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Plukk ut disken(e), montér dem i en usb-dokk, plugg dem i en fungerende maskin og kryss fingre og tær. Får du kontakt, så kan det være mulig å redde innholdet. Jeg har hatt god erfaring med Recover my files, men det krever at kontrollerkortet faktisk virker og du får kontakt med disken.

 

Hvis kontrollerkortet er røket, så sliter du. Det finnes nettsider som selger brukte kontrollerkort til alt mulig av harddisker, og hvis du er fingernem nok og har peiling så går det an å bytte og hente ut dataene. Men det kan fort være mer bannskap enn det er verdt. For det første, så holder det sjelden å ha et kontrollerkort fra samme modell, du må finne ut hvilken batch og så finne et som er eksakt likt. I noen tilfeller må du gjerne endre et id-nummer som ligger lagret i en eeprom-brikke på kontrollerkortet. Det skal ikke så mye bannskap til før den IBAS-regningen ikke virker så stor lenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det beste er vel å starte en live distro av linux og hente ut fil for fil. Har vært borti å starte massekopiering for så å drepe disken helt under kopieringen.

Anbefaler Ubuntu Live
http://releases.ubuntu.com/14.04/ubuntu-14.04-desktop-amd64.iso

Hvis du ønsker å bruke en minnepinne til dette fungerer unetbootin utmerket.
http://unetbootin.sourceforge.net/unetbootin-windows-latest.exe

 

Forsøk å redd så mange filer som overhode mulig før du prøver å se etter feil på disken. Begynner du å se etter feil kan du slite ut disken til det ubrukelige. Forsøk også å holde disken kald da dette kan øke avstanden mellom leserhode og plate og kan få ting i fokus.

Hold oss oppdatert, og lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Backup er viktig!

 

Selv har jeg ikke hatt online backup da netthastigheten ikke tillater det - men nå skal jeg snart igang med å sette opp en backup-server hjemme.

 

Men prøv å eventuelt putte harddisken som en disk nr. 2 i en annen maskin med f.eks Ubuntu. Er av og til at du kan finne noen filer der.

 

Ellers så har mythbuster testet - og fått bekreftet - at harddisker som får en feil hvor kretsene "smelter" sammen (som høres ut som det som har skjedd her, har hatt et slikt problem før) kan faktisk fungere igjen hvis man putter harddisken i fryseren.

 

Vil dóg sette det som et aller siste alternativ. Putt den i fryseren til den har kjølt seg ned litt, putt rett i pc og test :)

Lenke til kommentar

 

Ellers så har mythbuster testet - og fått bekreftet - at harddisker som får en feil hvor kretsene "smelter" sammen (som høres ut som det som har skjedd her, har hatt et slikt problem før) kan faktisk fungere igjen hvis man putter harddisken i fryseren.

 

Jeg har ved flere anledninger de siste årene reddet ut filer fra disker som har virket helt døde, ved å putte dem i fryseren (godt innpakket i plast) ca ett døgn, før jeg setter de i en harddisk docking, og kopierer ut filer (om) disken fungerer.

 

Som nevnt, dette er absolutt siste du gjør, for om du får disken til å fungere, fungerer den ofte bare en liten stund etter turen i fryseren, og så er den helt død etterpå.

Så man må være kjapp, og absolutt ikke bruke tid på å feilsøke eller noe som helst annet enn å begynne å kopiere ut mapper/filer fra der du lagrer filene dine (ofte i c:\users\brukernavn\Mine dokumenter og Bilde mappen.

 

Det har som sagt fungert på flere "håpløse" tilfeller, men gjentar igjen, du må jobbe raskt, og disken dør helt 99% sikkert etter dette.

 

PS! Må jo nevne det jeg også... backup backup backup

Tenk gjennom om du har dokumenter/bilder/andre filer som du ikke kan få igjen om pcen dør, huset brenner, tyveri osv. Når du har tenkt, og svaret er ja, da bør du minst skaffe deg en ekstern disk der du kan lagre en kopi (redder deg om pcen dør).

 

Men om huset brenner, eller tyver raider det, så er det bare en ting som gjelder, og det er Online backup.

 

Jottacloud.no er perfekt, der får du max linjehastighet alltid, og for 49 kr/mnd kan du lagre ubegrenset med data der. Jeg har brukt de i ca 4 år, og har vel 1.4 TB med data lagret nå.

Endret av myhken
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Recuva.com finner det meste hvis du kjører deep scan. Mesteparten av musikksamlingen min består av gjenopprettede filer.

 

Elkjop tilbyr også gjenoppretting av filer (via Ibas, tror jeg).

Lenke til kommentar

Mistet omtrent femten tusen bilder i en harddiskkaputt for noen år tilbake.

Nå husker jeg ikke hvilken software det var jeg brukte, men det var et eller annen velrenommert gratis recovery greie.

 

Puttet disken i en annen PC, og lang historie kort - jeg klarte å redde ut over 70% av bildene, i tillegg til et metrisk fuckton med andre data.

 

Prøv å gjøre litt research selv og vurder hva du kan prøve ut ifra ferdighetsnivået ditt.

IBAS er strengt tatt utelukket - med mindre det er verdifulle bedriftshemmeligheter det er snakk om er prisen så ekstremt høy at det sjeldent er verdt det.

 

Når du har fått reddet så mye som overhodet mulig av data, kjøper du deg en eller annen ekstern harddisk med "One-Touch Backup"-funksjon, og bruker denne UTELUKKENDE til å ta backup en eller to ganger i måneden f.eks.

Om du gjør det til et rituale å ta backup den første hver måned, hver lønningsdag eller noe blir det enklere å huske på.

Kan ikke understreke nok at INGENTING ANNET enn backup skal inn på den eksterne disken - trenger du mer plass enn de interne diskene dine tillater, kjøper du en helt annen harddisk (det være seg intern, eller ekstern harddisk).

 

Melder tilbake her hvis jeg finner ut hvilken software jeg brukte, skal lete litt i gamle harddisker.

Må legge til: Backupdisker burde ikke være tilkoblet når dem ikke kjører, da er du like fucked om det er feil i strømnettet/lynnedslag osv.

 

Forøvring, linker til tråden om backup, sikkert flere som har nytte av det: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1577802

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg anbefaler skylagring. Google Disk går av seg selv, tar kontinuerlig backup, lagrer utenfor huset ditt og koster 12 kr/måned for over 100 GB. Men det finnes andre alternativer også.

Lenke til kommentar

Det er ingen fare! Jeg hadde (takk gud) tatt backup på min eksterne hardisk av alle bildene og videoene. Sjekket det nå! Hadde nemlig noe lignende som skjedde for en måned siden men da var det software-feil og ikke hardware-feil.

 

 

Men, bare for å spørre: Får du til å gå inn i BIOS-oppsettet til noen av maskinene?

Nei. Kommer ikke inn i bios på noen av laptopene nå. Går heller ikke ann å innstallere windows pånytt.

 

 


Ellers har PCen som er 4 år reklamasjontid igjen, men det dekker ikke uthenting av data o.l

 

4 år? Det er 2 års garanti for reperasjon såvidt jeg vet.

Endret av Vitex
Lenke til kommentar

 

Ellers har PCen som er 4 år reklamasjontid igjen, men det dekker ikke uthenting av data o.l

 

4 år? Det er 2 års garanti for reperasjon såvidt jeg vet.

Reklamasjon, ikke garanti. Reklamasjon er på 2 år for produkter som er solgt til forbrukere i Norge, med noen unntak. PC er innenfor disse unntakene.

http://www.forbrukerradet.no/dine-rettigheter/garanti-og-reklamasjon

Endret av dbass
Lenke til kommentar

 

4 år? Det er 2 års garanti for reperasjon såvidt jeg vet.

 

På ferdigbygde pcer så har du 5 års reklamasjonsrett og det inkluderer feil på harddisker også. Og siden du har bærbare så er de jo garantert ferdigbygde.

Har selv levert pc inn for reparasjon ved harddisk feil etter ca 4 år i bruk. Bakdelen er at de selskapene jeg har vært borte i (som Toshiba, Acer, Asus og Dell) krever at du sender inn hele pcen for fix, og godtar ikke at f.eks jeg har 100% sikkert funnet ut at det kun er disken (ved å f.eks teste disken i docking stasjon + bruke en annen disk i pcen for å se om den fungerer).

 

I ditt tilfelle, så er det bare å sende inn pcen(e) om den(de) er under 5 år gamle.

Lenke til kommentar

Hvis en harddisk begynner å oppføre seg rart bør du for all del ikke gjøre opperasjoner som defragmentering eller chkdsk(med automatisk retting av filsystem). Disse programmene prøver å lese data, rette feil og skrive igjen til disken. Da risikerer man å gjør situasjonen værre. Først og fremst må du sørge for å ikke skrive noe mer til harddisken, dvs gjør live-boot eller sette disk i annen pc. Hvis du har uvurderlige filer kan det lønne seg å investere i f.eks SpinRite(https://www.grc.com/sroverview.htm) som kan hjelpe deg med å få ut data. Dette er billigere enn IBAS, men koster alikevel noen kroner. Sørg uansett først for å kopiere ut viktig innhold fra disken via live boot eller en annen pc før du gjør noe som helst.

Endret av oyvindbjo
Lenke til kommentar

 

 

Ellers har PCen som er 4 år reklamasjontid igjen, men det dekker ikke uthenting av data o.l

 

4 år? Det er 2 års garanti for reperasjon såvidt jeg vet.

 

Garanti er kun noe produsenten kan garantere for hvor lenge maskinen skal fungere, mens reklamasjon er noe som går på forbrukerkjøpsloven i Norge.

Mer eller mindre alle PCer har 5 års reklamasjonsrett.

 

Er det derimot ytre skader på PCen din, så er det fare for reklamasjonen vil bli avslått - bare slik at du vet det. Du vil isåfall da få et prisoverslag fra verksted (sannsynligvis Infocare), om du da takker nei til dette tilkommer det et gebyr på 4-500kr en plass..

Lenke til kommentar

Jeg var på ca. 70% i overføringen før hovedlaptopen begynte å lage tikkelyd kombinert med pipelyd. Det varte i 5 minutt så ble skjermen svart. Nå får jeg bare opp "A disc read error occurred, press Ctrl+Alt+Del to restart"

 

Kommer ikke engang til windows-loadinga..

 

Da er det hardisken som tok kveld.

 

1. Jeg anbefaler at du kobler harddisken ut og legger den til side.

 

2. Om du har råd så kjøper du en ny harddisk, for å se om den heller ikke får til å reinstallere windows fra DVD eller USB-minnepenn.

 

Det der med spenning kan du enkelt korrigere med en UPS (avbruddsfri strømforsyning) dersom du har råd til det. Og dersom feilkilden til å drepe utstyr ligger der.

 

3. Så anbefaler jeg å montere harddisken opp i en frisk maskin på ordentlig strøm. Gå til foreldre, kompis eller noe sånn, der strømmen er normal, eller skaff deg avbruddsfri strømforsyning (UPS).

 

4. Så tar du fatt i programvare. Her er en programvare jeg anbefaler for å teste syke disker:

 

Det heter SpinRite og kan kjøpes fra Steve Gibson http://grc.com

 

5. Viktigst av alt er at du får overført dine data over på en frisk disk etterpå.

 

Her er noen videoer om SpinRite og hva du kan forvente og ikke forvente at den kan gjøre. Programmet har vært brukt til å fikse en harddisk på en satelitt eller hva det var av NASA:

 

 

 

Denne gjør du på egen risk, dersom motoren har sviktet eller lesehoden har satt seg fast på platene. Eventuellt betal noen titusener av kronter til firma av kaliberet IBAS som har clean-rooms:

 

 

Noen flere SpinRite videoer:

 

 

 

 

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...