Gå til innhold

EL bil hjelpemiddelsentralen 10km/h


adre

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis man er regnet som fotgjenger, så skal man jo holde seg på venstre side av veien? Var hvertfall det vi ble opplært til i barnehagen (for sånn 25+ år siden).

Hadde eg kjøyrt ein slik rullestol så ville eg ha kjøyrt på venstre side som om eg var vanlig fitgjenger. Då vil du i det minste sjå bilane som kjem i mot slik at du kan kaste deg i grøfta om du held på å bli påkjøyrd.

 

Det har vært nokre ulykker der slike rullestoler har blitt torpedert av ein bil som kjem bakfrå i mykje høgare hastigheit. Særlig gjeld dette for rullestolane som er asfaltgrå i fargen og som berre har to små raude dioder på baksida som markerer at det er eit kjøyretøy.

Lenke til kommentar

Elgen: Kjennemerket med EL bør man både skjønne og ha syn til å se dersom man har bestått teoriprøven og synskravene. Mange kjenner Buddyen av design også. Videre bør man også skjønne forskjell ettersom Buddyen går i 80 km/t. Hverken vanlige eller motoriserte fotgjengere går ikke i 80 km/t. Kjører man på et sted der fartsgrensa er 10 km/t så bør det ikke spille noen rolle hva man kaller kjøretøyet eller fotgjengeren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er det da .

 

Man vet jo at en elektrisk rullestol ikke har lov til å ferdes i mer en 10 km/t o.s.v

Det samme gjelder nok motoriserte rullestoler

 

poenget mit her var at Buddyen kunne forveksles med en elektrisk rullestol.

Det har jo være en del tilfeller der bilister ikke har sett forskjellen

 

jeg husker at det var en del uklarheter for en del år siden eller i det minste misforståelser

 

 

 

Og så er der jo kommet en del "kjøretøy" som man ikke hvordan de skal defineres .

er det en rullestol , er det en bil eller er dert bare et "fremkomstmiddel"

 

det du sier her , antagelig uten å være klar over det er at 2 like fremkomstmidler kan defineres forskjellig ut fra maks hastighet

 

Hadde den lukede rulle stolen kunne gå i f,eks 20 km/t i stedet for 10 så hedde det nok bli definert som en bil , med dertil passende krav.

her er det nokk å øke motorkraften

 

Hadde man modifiser Buddyen slik at den ikke kunne gå i mere en 10 km/t vill den da ikke å kommet inn under begrepet "hopemiddel for funksjons hemmede " altså en rullestol ?

Lenke til kommentar

Brukere av rullestoler, enten de er manuelle eller elektriske (inkludert innebygde) med maks 10 km/t, regnes som gående. Der det finnes (farbart) fortau skal rullestolbrukerne ferdes på dette, ellers er de pålagt å ferdes på venstre side av veien, der dette er hensiktsmessig (samme regler som gående).

 

Brukere av rullestoler, ski, rulleski, rullebrett, spark, sparkesykkel og lignende leketøy regnes som gående. Disse har ikke lov å benytte sykkelfelt.

Hesteekvipasjer (med eller uten vogn/slede) regnes som kjøretøy og har ikke lov å benytte fortau eller sykkelfelt.

 

Syklister, elsyklister og brukere av ståhjulinger (Segway) er kjøretøy og kan benytte sykkelfelt, men er ikke pålagt å benytte disse selv der de finnes. Sykler, motorsykler med to hjul og elbiler har lov å benytte kollektivfeltene.

Syklister har unntaksvis lov å bruke fortau, men kun når det er lite fotgjengere der og kun hvis man ferdes på fotgjernes premisser, det vil si i gangfart eller tilnærmet gangfart. Å rase avgårde i sikksakk mellom fotgjengere på fortauet er altså forbudt. Denne unntaksregelen finnes kun i Norge, selv i våre naboland er det forbudt å sykle på fortau.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Brukere av rullestoler, enten de er manuelle eller elektriske (inkludert innebygde) med maks 10 km/t, regnes som gående. Der det finnes (farbart) fortau skal rullestolbrukerne ferdes på dette, ellers er de pålagt å ferdes på venstre side av veien, der dette er hensiktsmessig (samme regler som gående).

 

Brukere av rullestoler, ski, rulleski, rullebrett, spark, sparkesykkel og lignende leketøy regnes som gående. Disse har ikke lov å benytte sykkelfelt.

 

Hesteekvipasjer (med eller uten vogn/slede) regnes som kjøretøy og har ikke lov å benytte fortau eller sykkelfelt.

 

Syklister, elsyklister og brukere av ståhjulinger (Segway) er kjøretøy og kan benytte sykkelfelt, men er ikke pålagt å benytte disse selv der de finnes. Sykler, motorsykler med to hjul og elbiler har lov å benytte kollektivfeltene.

 

Syklister har unntaksvis lov å bruke fortau, men kun når det er lite fotgjengere der og kun hvis man ferdes på fotgjernes premisser, det vil si i gangfart eller tilnærmet gangfart. Å rase avgårde i sikksakk mellom fotgjengere på fortauet er altså forbudt. Denne unntaksregelen finnes kun i Norge, selv i våre naboland er det forbudt å sykle på fortau.

 

Jeg var i sverge for mange år siden der var fortauene delt inn egne sykkelfelt.

altså så syklet man på fortauet

 

Og slik er det nok andre steder også

Lenke til kommentar

 

 

 

Nei, Buddy er en motorsykkel.

Hvorfor bestrider du wikipedia ?

Det er flere ting som har samme navn selv om det er forskjellige ting

Det er fordi Buddy et registrert som firehjuls motorsykkel og ikkje som bil. Dette står det også i Wikipedia artikkelen som det er linka til.

 

Nå er det da definer som et elektrisk kjøretøy .

Hvis du ikke er helt blid så blir det betegnet som El-bil

 

Det har dermed svært lit med motorsykler å gjøre

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Nei, Buddy er en motorsykkel.

Hvorfor bestrider du wikipedia ?

Det er flere ting som har samme navn selv om det er forskjellige ting

Det er fordi Buddy et registrert som firehjuls motorsykkel og ikkje som bil. Dette står det også i Wikipedia artikkelen som det er linka til.

Nå er det da definer som et elektrisk kjøretøy .

Hvis du ikke er helt blid så blir det betegnet som El-bil

 

Det har dermed svært lit med motorsykler å gjøre

Vegvesenet er uenig og skriver "motorsykkel" i vognkortet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Nei, Buddy er en motorsykkel.

Hvorfor bestrider du wikipedia ?

Det er flere ting som har samme navn selv om det er forskjellige ting

Det er fordi Buddy et registrert som firehjuls motorsykkel og ikkje som bil. Dette står det også i Wikipedia artikkelen som det er linka til.

Nå er det da definer som et elektrisk kjøretøy .

Hvis du ikke er helt blid så blir det betegnet som El-bil

 

Det har dermed svært lit med motorsykler å gjøre

Vegvesenet er uenig og skriver "motorsykkel" i vognkortet.

 

Har du en slik da ? , for de finnes de som er svær like som drives med en motorsykkelmotor.

I dette tilfelle er de et elektrisk kjøretøy

 

 

Når man er inne på det så er det en del uklarheter om hva som er bil og hva som er motorsykkel for noen biler ser ut som en motorsykkel og motsatt

Lenke til kommentar

At Buddy faktisk er registrert som motorsykkel er lett å se. Den har kun registreringsskilt bak (som andre motorsykler er det ikke krav om regnummer foran), og nummeret består av to bokstaver og kun fire tall (som andre motorsykler). Biler nyere enn 1972 har fem siffer i nummeret.

 

ATV-er (såkalte firhjulinger) og 3-hjulsbiler blir også registrert som motorsykler i Norge og EU, med krav om bilsertifikat (klasse B) i følge vognkortet, fordi de ikke oppfører seg og styres som motorsykler (de lener seg ikke innover i svingene).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...