Gå til innhold

Øke diskstørrelse på RAID 0 uten å tape data?


Anbefalte innlegg

Hei,

Har et RAID 0 (speilet) med 2 stk mekaniske disker á 500 GB. Har nå behov for mer plass, og har i anledningen kjøpt inn 2 stk 2TB HDD for å erstatte disse.

 

Spørsmålet er enkelt og greit om jeg kan nappe ut den éne disken, erstatte den med én av 2TB diskene, slik at dataene på 500GB-disken blir kopiert over på 2TB'en. Når dette er gjort, så setter jeg inn 2TB-disk nummer to, og data kopieres over til denne, slik at jeg nå har i begge de nye diskene og dataene fortsatt er intakte?

 

Er dette en god fremgangsmåte? Hvis ikke, hva må jeg gjøre for å sikre at jeg ikke mister noen data i oppgraderingsprosessen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke planen din vil fungere, for RAID 0 er ikke speilet, men stripet, altså så ligger data både her og der, men ikke på begge diskene.

Du har ingen feiltoleranse på RAID 0 så ved å fjerne den ene disken, ødelegger du RAIDet og mister dataene.

 

Så du har nok ingen annen utvei enn å få kopiert over dataene til noe midlertidig, eller sette opp de nye diskene i et nytt RAID for å så flytte dataene over fra det gamle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det RAID1, så burde det funke. Bare husk at det kan ta lang tid å rekonstruere RAID1, og at du kun vil få 500 GB i første omgang. Når du har fått byttet begge HDD'ene, kan du ekspandere volumet via diskbehandling om jeg ikke tar feil, eventuelt RAID kontrolleren, enten Intel RST eller hva det nå heter hvis det er AMD chipset.

 

Men som sagt, du må ha tålmodighet, ikke rør HDD 2 før RAID1 er rekonstruert etter å ha byttet HDD 1. Uansett, ta backup før du gjør dette, Murphy's lov vet du.

Endret av Chavalito
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det RAID1, så burde det funke. Bare husk at det kan ta lang tid å rekonstruere RAID1, og at du kun vil få 500 GB i første omgang. Når du har fått byttet begge HDD'ene, kan du ekspandere volumet via diskbehandling om jeg ikke tar feil, eventuelt RAID kontrolleren, enten Intel RST eller hva det nå heter hvis det er AMD chipset.

 

Men som sagt, du må ha tålmodighet, ikke rør HDD 2 før RAID1 er rekonstruert etter å ha byttet HDD 1. Uansett, ta backup før du gjør dette, Murphy's lov vet du.

Nå har han vel strengt talt backup (Raid 1) på en disk som ikke vil være innblandet overhode i denne overføringen. (den disken som blir fjernet aller først) Går alt til helvete så er det vel bare å bruke denne videre.

 

Jeg går ut fra at du TS bare har to Sata-porter, siden du ønsker å bruke så mye ekstra tid? Ellers er det jo bare å koble til de to 2TB HDDene og overføre rett fra den ene 500GB disken.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke si at RAID1 er backup, dessuten har ikke TS sagt om dette er snakk om OS RAID eller lagrings RAID.

 

Visst kan han stappe inn de 2 TB HDD'ene, men de må settes opp i RAID1 før han kan overføre data, hvis det er snakk om lagring (noe jeg tror det er). Er det OS RAID, tvilsomt at det vil funke uten et program som kan startes via CD/DVD.

 

Er det et nyere hovedkort, burde det ha 2 x 6 Gb/s SATA porter pluss 4 3 Gb/s SATA porter, snakker om Intel HK da. Eller flere 6 Gb/s SATA porter.

Lenke til kommentar

Ja er det OS-raid så blir det litt verre sånn sett ja.

 

Men hvordan er en eksakt og identisk kopi på en harddisk som du har tatt ut av maskinen ikke bra nok backup? Det må da være så god backup som noen. Selv om hele maskinen gikk opp i fyr og flammer så er det bare å kjøpe nyt maskin, koble inn den gamle 500 GB disken med en eksakt kopi, og boote rett fra den / lese rett fra den.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

I teorien kan det vel gjøres slik, dog må det nye hovedkortet ha samme chipset (f.eks Intel) som det gamle, og RAID må aktiveres, ellers vil det ikke funke. Man kan ikke, så vidt jeg vet, bruke en HDD fra et RAID array i AHCI modus uten å miste alt på disken da den må formateres for å funke.

 

Fra mitt synspunkt er en HDD fra et RAID1 array ikke en backup i det hele tatt. Får man en sektor feil eller annen feil under rekonstruksjonen av RAID1 arrayet, er nok all data tapt.

 

Man trenger ikke ha samme type HDD, den andre disken kan være større, men man vil ikke få større plass enn den minste HDD'en i RAID arrayet.

Lenke til kommentar

Det går sikkert, men TS snakker om å utvide RAID1 array, ikke noe annet. Og da vil jeg påstå at det jeg skrev i første posten min er den beste måten å gjøre dette på. Og jeg tror det er snakk om lagring RAID her, ikke OS RAID, og da kan han ikke boote fra den disken, kan han vel?

Lenke til kommentar

Det er ikke noe problem å gjøre det slik, man bør ha i bakhodet at det nye RAID1 kobles til porter på samme brikkesett, enten AMD eller Intel sitt. Mange HK produsenter bruker f. eks. AsMedia eller Marvell også som ikke duger så bra til slikt.

 

Deretter må det nye RAID1 arrayet konstrueres, som kan ta litt tid, pluss at det må tildeles stasjonsbokstav, og formateres i WIndows før man kan begynne å kopiere over data. Så hva som vil ta lengst tid, er jeg ikke sikker på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...