Gå til innhold

Derfor skriver Game of Thrones-forfatteren bøkene sine i MS-DOS


Anbefalte innlegg

CD-brenner kan man fint koble til MS-DOS husker jeg fra min herlige MS-DOS kludring (1994 og utover). Jeg hadde riktig nok kun en CD-ROM leser. Men jeg tror ikke MS-DOS bryr seg om forskjellen. Om det finnes brennerprogramvare som virker under MS-DOS er jo et annet dilemma.

 

Men, her tror jeg at jeg har løsningen for MS-DOS entusiasten. Skaff deg en Windows 95 eller bedre Windows 98 SE, og kjør MS-DOS programmet "ditt" derifra.

 

CD-brenning overgår lagringssikkerheten på en floppydisk "mangfoldige tusen ganger" IMHO :)

 

Jeg har nemlig sett floppydisker bukke under som bikker over 10-tallet.

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

CD-brenner i 1994? Den skulle jeg likt å se, samt vite prisen på.

Brennere ble først vanlig i 1997-98 og da kostet de rundt 3000 kroner og man gikk ihop flere stykker å spleiset på en sånn.

Brenning i MSDOS... Hvilken program eller kommando?

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Godt spørsmål: Hvilket program eller kommando...

 

Der har jeg allerede gitt inntrykk av at jeg stiller blank, noe du spiller litt på.

 

CD-ROM garanterer jeg deg at jeg hadde allerede i 1995/1996. Brenner er det værre med. Ja, hvilken kommando.

 

Siden du liker å grave litt, så kanskje dette hjelper? Ellers beviser jeg at jeg husker noe, MSCDEX.EXE

 

Du skal ikke få satt meg fast, så jeg gjorde et google-oppslag (søk):

 

http://en.wikipedia.org/wiki/MSCDEX

 

alternativt

https://www.google.com/search?q=mscdex&oq=mscdex&aqs=chrome..69i57j0l5.3472j0j7&sourceid=chrome&es_sm=93&ie=UTF-8

 

_______

 

https://www.google.com/search?q=cd+burning+ms-dos&oq=cd+burning+ms-dos&aqs=chrome..69i57j0.4312j0j7&sourceid=chrome&es_sm=93&ie=UTF-8

 

https://answers.yahoo.com/question/index?qid=20061224224445AAddutj

 

http://www.bttr-software.de/forum/mix_entry.php?id=2599

 

Også kan du lete videre på det google-søket mitt ovenfor cd+burning+ms-dos

 

_______

 

Urelatert, men her har du en helt fri driver for CD-ROM støtte (gir sannsynligvis ikke brennerstøtte denne), men kan erstatte MSCDEX.EXE:

http://help.fdos.org/en/hhstndrd/base/shsucdx.htm

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

CD-Rom og CD-Brenner er nok ikke det samme. Hadde selv cd-rom i 1994, mens første brenner ble kjøpt sommeren 1998.

I september 1995 kom den første brenneren som kostet under $1000 på markedet i USA.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, så da fikk jeg nesten målbundet deg :green:

Om du klikker på noen av de midterste lenkene, så viser det at det går an å brenne CD'er under MS-DOS. I tilfelle du ikke gadd kikke etter på lenkesamlingen . Vi eller ihvertfall jeg, snakker om at det går an å brenne under MS-DOS.

 

Da må det være tillatt å benytte dagens programvareutvalg, som er kodet for formålet. Jeg synes ihvertfall det er fornuftig å ikke gro fast i "steinaldergrensene".

 

Altså følger ikke brennemulighet med selve programvareutvalget i MS-DOS originalsettene, naturlig nok. Bare sånn for ordensskyld, så du ikke oppretter et nytt innlegg kun for å poengtere det.

 

Noen annet du vil poengtere ?

 

Her var en av de tre lenkene jeg kom med:

https://answers.yahoo.com/question/index?qid=20061224224445AAddutj

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F
G skrev (På 24.5.2014 den 16.30):

Ok, så da fikk jeg nesten målbundet deg :green:

Om du klikker på noen av de midterste lenkene, så viser det at det går an å brenne CD'er under MS-DOS. I tilfelle du ikke gadd kikke etter på lenkesamlingen . Vi eller ihvertfall jeg, snakker om at det går an å brenne under MS-DOS.

 

Da må det være tillatt å benytte dagens programvareutvalg, som er kodet for formålet. Jeg synes ihvertfall det er fornuftig å ikke gro fast i "steinaldergrensene".

 

Altså følger ikke brennemulighet med selve programvareutvalget i MS-DOS originalsettene, naturlig nok. Bare sånn for ordensskyld, så du ikke oppretter et nytt innlegg kun for å poengtere det.

 

Noen annet du vil poengtere ?

 

Her var en av de tre lenkene jeg kom med:

https://answers.yahoo.com/question/index?qid=20061224224445AAddutj

 

Den siste linken der omhandler noe som het MS-Dos mode. Dette må ikke forveksles med MS-DOS som operativsystem.

Nesten ingen av de linkene på den amsweres.yahoo siden fører til noe.

Lenke til kommentar

Ok, jeg ettersjekket, og det ser ut til at USB-støtten ikke var komplett enda. Selv om det er forsøkt beta-utgave i 2009, så innrømmer utvikler i 2011 at den ikke er ferdig enda, men at han håper å gjøre den ferdig:

Fra About:

 


DR-DOS is a popular PC operating system that was originally created and developed up to version 6.0 by Digital Research. After the demise of Digital Research, it was acquired by Novell who released version 7.0 as Novell DOS 7. Despite being a commercial success, Novell lost their interest in the further development of DR-DOS and in 1996 sold it to Caldera, who changed the name to Caldera OpenDOS 7.01 and released the source code of the kernel under an Open Source license. Subsequent versions were named DR-DOS again, but unfortunately, the development model was changed back to Closed Source. Caldera Thinclients, a subsidiary of Caldera which later renamed itself to Lineo, continued the development of DR-DOS as an OS for embedded systems, before they abandoned its development in favour of Linux. The current owners of DR-DOS, Devicelogics, acquired it in November 2002 and promised to produce an 8.0 version of DR-DOS for the embedded systems market, which was released in March 2004.



In July 2002, when the commercial development of DR-DOS was stagnating and the last official version had been released three years ago, I decided to continue the development of DR-DOS as an Open Source operating system. Since the source code of later versions was not freely available, I used the source code of DR-DOS 7.01 alias OpenDOS as a base for my work and started to write my own set of patches for it. Thus, The DR-DOS/OpenDOS Enhancement Project was born!Like the name states, the aim of this project is to enhance the capabilities of DR-DOS/OpenDOS 7.0x and to add support for new standards. In the course of the first two years, the project reached many of its short-term design goals, including native support for large disks (LBA) and the FAT32 file system, and it became a bigger success than I had ever hoped, last but not least thanks to the support from the DR-DOS community!

Like other, similar projects, it strives to achieve compatibility with most existing software written for DOS. Unlike these, however, it will not stop there. The long-term goal will be to gradually evolve DR-DOS into a modern PC operating system with all features that one would expect of one of these, but hopefully without the weaknesses of other existing next-generation PC operating systems. How long it will take to achieve this goal remains to be seen, but I am confident that it will become reality.

 

 

Et par år med stagnasjon i utviklingen. Mellom 2009 og 2011(redegjort for). Og merkelig nok mellom 2011 og 2014 (STILL IN THE BLUE) når han også skriver "but I am confident that it will become a reality" ovenfor i sitat-boks.

 

http://www.drdosprojects.de/index.cgi/news.htm

Endret av G
Lenke til kommentar

*SNIP*

 

Det samme problemet får du hvis du installerer 32-bit, da detter støtten ned til 4GB, Dette gjelder alle operativsystemer.

En del operativsystemer kan faktisk utnytte mer enn 4 GB minne (eller rettere sagt, 4 GB addresserom) i 32-bits modus. Dette kalles PAE:

http://en.wikipedia.org/wiki/Physical_Address_Extension

 

Hvert program er selvsagt begrenset, men ved å bytte mellom "pages" så kan man utnytte et større addresseområde.

 

Kjapp votering blant folket som leser tråden:

Hvilke operativsystemer har folk her brukt?

Meg:

Windows 3.1/MS-Dos XX -> Windows 95 (woho, CD-rom, og litt seinere lydkort) -> Windows 98 (woho, Internet og CD-brenner!) -> Windows ME (ca. samtidig sluttet jeg å bruke MS-DOS) -> Windows XP -> RedHat 9/Mandrake Noe -> Fedora/RedHat Enterprise (blitt her ever since).

 

Jeg mistenker nemlig at jeg har blitt en gammel dinosaur i forhold til mange av folket på forumet her...

Lenke til kommentar

MS-DOS, OS/2, Windows 3.0-3.11, Mac System 7, Windows 95, 98, 2000, NT, XP, Ubuntu, Vista, Win7, Fedora, Win8-8.1.

 

Hvis du er gammel så er jeg like gammel. :hmm:

 

Ah, fant nettopp tilbake til det aller første spillet jeg kan huske noe fra. Sailing... an adventure in the Bermuda Triangle. (Ikke jeg som spilte det, da... Husker bare en som ble sint fordi jeg trykket på reset knappen...)

Endret av Unlimited LTD
Lenke til kommentar

Brukt:

 

  • Commodore 64 (personlig computer - nesten for et gamerkonsoll å regne)
  • (brukt ekstremt mye...)
  • På skolen ymse DOS-varianter med Netware til å drifte nettet.
  • På jobb en gang i tiden Mac som skapte bomber istedetfor windows BSOD
  • Har prøvd Windows 95 og Windows 98SE og Yggdrasil Linux
  • Windows Millenium rører jeg ikke med ildtang!

 

Eier selv:

 

  • MS-DOS 6.22 (bra os - med unntak enoppgavestyrt) + Windows 3.11(elendig skall til DOS)
  • IBM OS/2 Warp med Windows 3.11 lisens
  • Linux har jeg aldri blitt helt tro mot - foreløpig !! Kan komme seg etterhvert
  • Windows 2000 Professional - en drøm i forhold til tidligere Windows'er
  • Windows XP Prof.
  • Windows Vista Ultimate - elendig OS IMHO
  • Windows 7
  • Windows 8
  • Windows 8.1

 

Hardwaremessig så liker jeg det å kunne være fleksibel, derfor er meste av erfaringene med IBM-kompatible PC'er og på mobiltelefon-siden foretrekker jeg Android.

Endret av G
Lenke til kommentar

Hvilke operativsystemer har folk her brukt?

Brukt over lang tid:

Windows 95

Windows 98

Windows 2000

Windows XP

Windows 7

 

Brukt på "ekte", men ikke som hoved-os over lang tid:

Windows 3.11

MacOS 9

Linux:

Zenwalk

Ubuntu

Mint

 

Prøvd for gøy eller med seriøse hensikter, men ikke tatt i bruk:

BeOS

ZETA

MacOS X

SkyOS

Haiku

FreeBSD

PCBSD

OpenBSD

NetBSD

Linux: div. distroer

Atari ST

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

 

Lurer på om han har tilgang til internett i dos.. :p

 

Hva tror du kom først. Internett eller GUI baserte OS?

 

Tja det første var vel arpa nettet ? og det var jo på slutten av 60 åra..

 

nei tror ikke så mye men kommentaren var heller ikke rettet mot noe slik fakta var heller ment som et morsomt inspill. Men serien er jo genial! synes jeg da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...