Gå til innhold

Hva er vitsen å lære tysk i vgs?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg mener å huske at Engelsk fordypning er et alternativ til språkfagene, Engelsk er en nødvendig kunnskap i dagens samfunn så her er det vits å lære seg noe.

På ungdomsskolen er det ett alternativ, hadde det selv da. Men på vgs er det andre boller ;)

Endret av nyskjerrigarne
Lenke til kommentar

På ungdomsskolen er det ett alternativ, hadde det selv da. Men på vgs er det andre boller ;)

 

Du har rett i at jeg blandet ungdomsskolen og VGS (gikk yrkesfag, så hadde kun fremmedspråk på ungdomsskolen). Jeg ser derimot at det er videregående skoler som tilbyr Engelsk som fremmedspråk. Fremmedspråk er heller ikke et krav for generell- eller spesiell studiekompetanse. Jeg vet ikke hvilke konsekvenser det innebærer å ikke ta fremmedspråk, men går man allmenn (der fremmedspråk er en del av studiet) så er det stort sett studiekompetanse som er målet.

Lenke til kommentar

 

Ingen hadde noensinne gått på skole om man kunne velge slikt selv!

Der tar du feil, de aller aller fleste går videre på skole etter at den obligatoriske grunnskolen er over

 

Etter at de har gått ti år på skole allerede. Spørsmålet er om noen hadde begynt i første klasse dersom alle 6-åringene hadde valget, eller om alle hadde fortsatt alle årene opp til videregående.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har så å si ikke bruk for naturfag i jobben min, men det er jo også snakk om at det er viktig at folk har en viss allmennkunnskap og du vet aldri når du får brukt for det.

 

Jeg for min del har angret veldig fordi jeg ikke tok fransk, ettersom jeg tilbringer mye tid i, har vært på utveksling og snart skal jobbe i land hvor alle snakker fransk, men ikke alle engelsk. Det var ikke noe jeg forventet å trenge når jeg gikk på videregående.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I Tyskland er det ikke så mange mennesker som prater engelsk. Det lønner seg å kunne tysk. Fordi når du reiser til Tyskland så prater de tysk og ikke engelsk. Dette vet jeg av erfaring fordi jeg har reist veldig mye til Tyskland.

 

Ja Engelsk er verdens mest talende språk. Verdens nasjonal språk. Dette er bare tull. Jeg har reist mye og har vært i mange land. Engelsk er ikke verdens internasjonale språk. 80% av Europa prater ikke engelsk engang.

 

For eksempel tyskerne som reiser til Norge på Cruiseship. 99% av dem prater tysk og ikke engelsk. Dette vet jeg fordi jeg har tatt cruise skip til Tyskland veldig mange ganger. Jeg prater engelsk til tyskerne og de forstår ingenting.

 

Det lønner seg absolutt å kunne tysk. Fordi engelsk er ikke verdens nasjonal språk. Det de lærer deg på skolen er bare tull. Hvis læren din påstår at engelsk er verdens nasjonal språk. Da har læren garantert ikke reist ut av Norge på ferie.

 

Lær deg tysk og dra til Tyskland. Pølser i Tyskland koste 1 euro og alt mat i Tyskland er billig. For 2 euro kan du få en baguett på 50 centimeter med fyll som skinke, ost, fisk og kylling hos Subway i Tyskland. Brus koster 1-2 euro for 2 liter. Alt er billig. For 200 norske kroner kan du spise mange middager i Tyskland.

Lenke til kommentar

Er ikke riktig at 80% av Europa ikke snakker engelsk, engelsk er verdens mest utbredte språk!

 

Kven er det som har påstått at 80% av den europeiske befolkninga ikkje snakker engelsk?

Tall frå 2006 viser at 13% av den europeiske befolkninga har engelsk som morsmål, og at ytterligare 38% av befolkninga oppgir at dei har tilstrekkelig engelskkunnskap til å holde ein samtale på engelsk. Dette gir totalt 51% av befolkninga i europa som oppgir at dei snakker engelsk.

I tillegg vil det være ein betydelig andel som kan og forstår engelsk men som ikkje er trygge nok på sine eigne evner til å holde ein samtale på egelsk.

 

 

Når det gjeld dette med at engelsk er verdens mest utbredte språk så stemmer dette. Men det vil være avhengig av korleis ein definerer utbredt språk. Engelsk er eit språk som blir brukt i alle verdensdelane, og på den måten kan ein seie at engelsk er det mest utbredte språket.

Men om ein rekner antall personer som prater engelsk (ca 500 mill personer) så ligger engelsk omtrent likt med hindi når det gjeld antall personer som bruker språket. Men dei fleste som snakker hindi befinner seg i India.

Det definitivt største språket i verden er mandarin (kinesisk), det er det over ein milliard mennesker som bruker. Men også der så er språket nesten utelukkande lokalisert i kina.

Lenke til kommentar

 

 

Ingen hadde noensinne gått på skole om man kunne velge slikt selv!

Der tar du feil, de aller aller fleste går videre på skole etter at den obligatoriske grunnskolen er over
Etter at de har gått ti år på skole allerede. Spørsmålet er om noen hadde begynt i første klasse dersom alle 6-åringene hadde valget, eller om alle hadde fortsatt alle årene opp til videregående.
Når man er 6 år så er det foreldrene som bestemmer hva du skal gjøre.

Uttalelsen din er som sagt helt latterlig (men det er jo å forvente fra en totalitær sosialist) all den tid da alle som går på skole etter grunnskolen har valgt dette selv.

Lenke til kommentar

 

 

Ingen hadde noensinne gått på skole om man kunne velge slikt selv!

Hvis du virkelig mener dette så har jeg bare en ting å si... Du er nok ikke moden nok.
Du gjør absolutt ingenting for å hjelpe saken din.

Men det er ikke så farlig, denne tråden har uansett ingenting å si - den er bare et utslipp for din frustrasjon, og det er helt greit. Alle har behov for å lufte frustrasjonen noen ganger, og Tysk er vanskelig. (Har jeg hørt, jeg tok fransk selv, og har hatt bruk for det flere ganger.)

Hvor er det du har hatt brukt for fransk?

 

Jeg har selv jobbet med mange tyske ingeniører. Og vært flere ganger på Hannover messen uten at jeg noen gang har hatt brukt for tysk av den grunn. Og hva de Tyske camping turistene i Norge snakker seg imellom om har jeg ingen interesse av å vite. Så engelsk holder lenge.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Er ikke riktig at 80% av Europa ikke snakker engelsk, engelsk er verdens mest utbredte språk!

 

Typisk å stole på politisk stastistikk. Har du noen gang reist til Europa så prater lokalbefolkningen garantert ikke Engelsk. Mange steder i Europa prater ikke engelsk engang. Når jeg var i Italia og bestilte mat så forstod ingen Engelsk. Når jeg var i Paris og prøvde å sjekke franske jenter så pratet ingen av dem engelsk.

 

Det er en løgn at hele verden prater Engelsk. En politisk løgn skapt av Amerika.

 

Reis ut i verden. Dere kommer til å merke at Engelsk ikke er verdens mest pratende språk. Reise til Japan og ingen der prater engelsk engang. Jeg har vært ute og reist i mange land. At Engelsk er verdens mest snakkende språk er en løgn.

 

Slutt å lev i en drømmeverden hvor dere blir fortalt at Engelsk er internasjonal språk. For Engelsk er garantert ikke internasjonal språk.

Endret av Prostituert
Lenke til kommentar

Jeg var var selv tyskelev, men jeg digget det, og fikk bare mer interesse for andre språk og språk generelt. Nå lærer jeg meg russisk og arabisk, så det kom jo noe godt ut av det.

 

Det første jeg kan si er at Tyskland har vært--og er fortsatt--en av Norges viktigste handelspartnere, dessuten er Tyskland Europas mest økonomisk sterke nasjon.

Videre har vi spansk, som er et av verdens mest utbredte språk (6,15 % av verdens befolkning har spansk som morsmål), spesielt i Sør-Amerika, der de ikke er så sterke i engelsk.

Så har vi jo fransk fordi ... det er eksotisk? De har jo annektert noen stater opp gjennom åra. Pluss at de rett og slett ikke gidder å lære seg engelsk der ... merde.

 

Dessuten inneholder jo alle disse fagene ikke bare det rent grammatiske, men man får òg med seg mye kultur og historie, noe som alltid er bra.

 

Men jeg skjønner poenget ditt. Det virker meningsløst å lære seg et språk som man "aldri kommer til å ha bruk for uansett". Jeg har også stusset over dette, og lurer på hvorfor vi i Norge ikke satser på språkopplæring i språk som holder til i utviklende land? Det er jo helt klart de vi må satse på om vi skal fortsette å være så viktige som vi er internasjonalt. Engelsk kommer ikke til å være et lingua franca for evig tid, og det er påstått at mandarin (kinesisk) kommer til å bli det nye store. Jeg går på en skole som tilbyr kinesisk per dags dato, noe jeg syns er flott. Jeg har òg en kompis som går på en videregående som tilbyr russisk, også flott.

 

Her er mine ønsker når det kommer til språktilbud på videregående:

  • Russisk
  • Hindi
  • Kinesisk
  • Arabisk
  • Spansk
  • Engelsk

I tillegg ville jeg gjort det valgfritt, slik at de som var i timene hadde lyst til å lære det, mens de andre kunne gjøre "viktigere ting", og ikke bruke opp tiden sin med noe revnende uinteressant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Er ikke riktig at 80% av Europa ikke snakker engelsk, engelsk er verdens mest utbredte språk!

 

Kven er det som har påstått at 80% av den europeiske befolkninga ikkje snakker engelsk?

Tall frå 2006 viser at 13% av den europeiske befolkninga har engelsk som morsmål, og at ytterligare 38% av befolkninga oppgir at dei har tilstrekkelig engelskkunnskap til å holde ein samtale på engelsk. Dette gir totalt 51% av befolkninga i europa som oppgir at dei snakker engelsk.

I tillegg vil det være ein betydelig andel som kan og forstår engelsk men som ikkje er trygge nok på sine eigne evner til å holde ein samtale på egelsk.

 

 

Når det gjeld dette med at engelsk er verdens mest utbredte språk så stemmer dette. Men det vil være avhengig av korleis ein definerer utbredt språk. Engelsk er eit språk som blir brukt i alle verdensdelane, og på den måten kan ein seie at engelsk er det mest utbredte språket.

Men om ein rekner antall personer som prater engelsk (ca 500 mill personer) så ligger engelsk omtrent likt med hindi når det gjeld antall personer som bruker språket. Men dei fleste som snakker hindi befinner seg i India.

Det definitivt største språket i verden er mandarin (kinesisk), det er det over ein milliard mennesker som bruker. Men også der så er språket nesten utelukkande lokalisert i kina.

 

 

Greit å nevne at spansk faktisk er språket nest flest har som morsmål. 530 mill regnes som taleføre i spansk. Spansk er mer enn et feriespråk, slik en annen her har hevdet.

Lenke til kommentar

 

Er ikke riktig at 80% av Europa ikke snakker engelsk, engelsk er verdens mest utbredte språk!

 

Typisk å stole på politisk stastistikk. Har du noen gang reist til Europa så prater lokalbefolkningen garantert ikke Engelsk. Mange steder i Europa prater ikke engelsk engang. Når jeg var i Italia og bestilte mat så forstod ingen Engelsk. Når jeg var i Paris og prøvde å sjekke franske jenter så pratet ingen av dem engelsk.

 

Det er en løgn at hele verden prater Engelsk. En politisk løgn skapt av Amerika.

 

Reis ut i verden. Dere kommer til å merke at Engelsk ikke er verdens mest pratende språk. Reise til Japan og ingen der prater engelsk engang. Jeg har vært ute og reist i mange land. At Engelsk er verdens mest snakkende språk er en løgn.

 

Slutt å lev i en drømmeverden hvor dere blir fortalt at Engelsk er internasjonal språk. For Engelsk er garantert ikke internasjonal språk.

 

 

Jeg har reist masse i Europa. Ikke stole på politisk statistikk? Men på en statistikk du har funnet på etter noen reiser i utlandet? Om ikke det er usaklig så vet jeg ikke hva er.

Endret av Andeith
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Burde virkelig alle elever i norsk videregående skole lære tysk eller ett annet språk?

 

Hva er vitsen?

 

Jeg er selv tysk elev og mener jeg ikke vil ha bruk for det jeg lærer i disse timene på noen måte. Om jeg skulle reise til Tyskland noen gang vil jeg garantert bruke engelsk.

 

Jeg mener man heller kunne brukt tiden på fag man trenger, som for eksempel for meg er fag som matte, biologi.. osv

 

Skulle virkelig likt å høre noen argumentere for dette, håper noen kan gjøre det!

 

Ikke sikkert alle du ønsker å prate med i utlandet kan engelsk. Med mindre du ikke tror du vil ha en internasjonal jobb når du blir stor så er det ingen ren rasjonell grunn til å lære et fremmedspråk foran andre mer anvendelige fag.

 

Noen vil synes at det er kult å kunne språk ikke alle kan. Dessuten lærer man mye utenom språket, man lærer om deres kultur og at språk kan bygges opp på andre vis enn hos norsk og engelsk.

 

Jeg ville dog valgt noe mer eksotisk, som fransk eller spansk hvis mulig.

Endret av mofomofo
Lenke til kommentar

Jeg valgte spansk den gang jeg gikk vgs. Etterhvert som livet mitt har utviklet seg med videre utdanning og karriere er det relativt ofte jeg skulle ønske jeg snakket tysk.

 

Språket er utrolig anvendelig i arbeidsmarkedet og det er ikke vanskelig å finne en bedrift som samarbeider eller har et forhold til en tysk bedrift.

Lenke til kommentar

Jeg syntes også tysk var bånn i bøtta før, nå skulle jeg ønske jeg hadde fulgt med mer. Grunnen er selvsagt at jeg omgås nokså mange tyskere, noe jeg ikke så for meg da jeg gikk på skolen.

 

Noen få som aldri får behov for tysk må nødvendigvis lære det, for at alle de som får behov for det også får lære det. Det er nemlig umulig å forutse hvem som får behov for det. Uansett så tror jeg man blir smartere av å lære flere språk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...