Gå til innhold

Nå får billigdiskene også seks terabyte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å legge skjermklort vannrett er ikke så enkelt som dere skal ha de til.

hvordan skal man få vekk all varmen

Hvis man plaserer den ved siden PSU får man da ikke mye støy som kan forstyrre skjermkortsignalet

 

og så er jo dagens skjermkort alt for tykke

Det er nok i hovedsak for kjølingens skyld

 

og så vil det jo ta over all plassen eller blekere for de flest kort tilkoblingene

 

Hvis det skal fungere så må det total ombygging til

 

 

hvis alle harddiskene skal erstattes med SSD så maå

1: prisen kraftig ned ( kanskje 70-80%)

2: strøelsen på SSD må matche størrelsen på harddiskene ( der er det hele verdensrommet i mellom enda )

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Å legge skjermklort vannrett er ikke så enkelt som dere skal ha de til.

Fordi?

 

hvordan skal man få vekk all varmen

På nøyaktig samme måte som i dag: Med vifter. Viftene trenger ikke tyngdekraft i en bestemt retning for å fungere. Skjermkortet holder seg like kjøling om du har kabinettet stående eller legger det ned.

 

 

Hvis man plaserer den ved siden PSU får man da ikke mye støy som kan forstyrre skjermkortsignalet

Nei, hvorfor skulle det ha noen sammenheng? Forklar gjerne minstanken din med frekvensområder, skjerming osv.

 

og så er jo dagens skjermkort alt for tykke

Det er nok i hovedsak for kjølingens skyld

Svarer du ikke på ditt eget spørsmål her? Hva tror du skjer med kjølingen dersom skjermkortene slankes? Så, vil du slanke skjermkortene med de følgekonsekvensene det får for kjølingen eller vil du ikke?

 

og så vil det jo ta over all plassen eller blekere for de flest kort tilkoblingene

De portene nesten ingen bruker og som vi har snakket om bør fjernes? Og når de fjernes, hvor er problemet da?

 

Hvis det skal fungere så må det total ombygging til

Helt riktig. Har du ikke fått med deg at det er nettopp det vi diskuterer?

 

hvis alle harddiskene skal erstattes med SSD så maå

1: prisen kraftig ned ( kanskje 70-80%)

2: strøelsen på SSD må matche størrelsen på harddiskene ( der er det hele verdensrommet i mellom enda )

Følg med! Vi snakker ikke om 15 år gamle maskiner med tankegang rundt lokal lagring, men nåværende tankegang med 1 stk NAS for masselagring i hjemmet og SSD for lokal lagring i hver maskin man har. Hjemmenettverk!
Lenke til kommentar

 

Fordi?

De er for tykke

varme avledning ( PSU avgir jo mye varme )

og mulighet for støy fra PSU ( en påstand som er satt frem tidlige her på forumet ett eller annet sted )

 

 

På nøyaktig samme måte som i dag: Med vifter. Viftene trenger ikke tyngdekraft i en bestemt retning for å fungere. Skjermkortet holder seg like kjøling om du har kabinettet stående eller legger det ned.

 

Men det blir jo mere varme på et sted

 

raskere rotasjon på viftene gir mer støy

flere vifter kan også gi mere støy

 

 

Svarer du ikke på ditt eget spørsmål her? Hva tror du skjer med kjølingen dersom skjermkortene slankes? Så, vil du slanke skjermkortene med de følgekonsekvensene det får for kjølingen eller vil du ikke?

det er kanskje et argument , men det var ikke ment som svar på spørsmålet

 

 

 

De portene nesten ingen bruker og som vi har snakket om bør fjernes? Og når de fjernes, hvor er problemet da?

 

Nesten , betyr jo at noen bruker dem

et vannrett skjermkort betyr også at alle 7 sporene til disse utvidelses kortene blir blokkert.

 

 

Helt riktig. Har du ikke fått med deg at det er nettopp det vi diskuterer?

Det var nå det som var poenget

 

 

Følg med! Vi snakker ikke om 15 år gamle maskiner med tankegang rundt lokal lagring, men nåværende tankegang med 1 stk NAS for masselagring i hjemmet og SSD for lokal lagring i hver maskin man har. Hjemmenettverk!

Så folk skal slutte å kjøpe stornære pcer og erstatte dem med lagring i nettverk ?

 

jeg klatre meg med en pc og det kommer jeg å gjøre i mange år.

Da her jeg ikke bruk for noen ekstra boks for lagring

 

poenget mit var at det ikke skal være nødvendig å måtte velge en dyr SSD for pcen og så må mann ha harddisken på et annet sted

 

Mange ønsker jo å ha stor nok lagring kapasitet i lapptoppen uten å måtte vinne i lotto .

 

Da bør SSD ned i tusen kr per GB .

Her er det ikke alle som prioritere hastighet fremfor kapasitet

 

 

 

 

 

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

De er for tykke

Er skjermkort for tykke til å sette parallelt med hovedkortet i stedet for vinkelrett på det? Kan du skissere plasseringen og hvor du mener de blir for tykke?

 

varme avledning ( PSU avgir jo mye varme )

Ikke til innsiden av kabinettet. PSU suger ut varmen fra kabinettet.

 

og mulighet for støy fra PSU ( en påstand som er satt frem tidlige her på forumet ett eller annet sted )

Som sagt, forklar mistanken din om støy, ikke bare henvis til løse påstander du ikke en gang kan gjengi eller linke til. Jeg vil skjønne hvorfor du mistenker at støy kan bli et problem og da må du forklare.

 

Men det blir jo mere varme på et sted

Jaha? Så hvis du plasserer skjermkortet parallelt med hovedkortet i stedet for vinkelrett på, så øker antall watt med hvor mange prosent? Hvordan forklarer du den økte varmen fra skjermkortet som følge av ny plassering? Jeg skjønner over hodet ikke så du må forklare det godt.

 

raskere rotasjon på viftene gir mer støy

flere vifter kan også gi mere støy

Hvor har du det fra at viftene skal rotere raskere eller bli flere? Jeg skrev da vitterlig "På nøyaktig samme måte som i dag".

 

det er kanske et argument , men det var ikke ment som svar på spørsmålet

Hva mener du dagens skjermkort er for tykke til da? Endret av Simen1
Lenke til kommentar

 

Er skjermkort for tykke til å sette parallelt med hovedkortet i stedet for vinkelrett på det? Kan du skissere plasseringen og hvor du mener de blir for tykke?

 

var det ikke snakk om muligheten til å plaser skjermkortet under hovedkortet ?

 

et annet moment jeg kom på nå er vekten

lettere at noe står i et spor og tar opp minst mulig areal .

 

 

Ikke til innsiden av kabinettet. PSU suger ut varmen fra kabinettet.

nei men det drar med seg varme inne i PSU . fra skjermkortet.

( psu-en er ikke så tett )

 

 

Hvor har du det fra at viftene skal rotere raskere eller bli flere? Jeg skrev da vitterlig "På nøyaktig samme måte som i dag".

blir det varmer så må det mere lufting til

Da er det dumt å plaser alle varme komponenter så nært hverandre .

( PSU.Skjermlort ,CPU)

 

 

 

Hva mener du dagens skjermkort er for tykke til da?

jeg skjønner ikke spørmålet , "tykke til"

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

var det ikke snakk om muligheten til å plaser skjermkortet under hovedkortet ?

En plass var det snakk om kontakter på undersiden av skjermkortet, i betydningen motsatt side enn der vifta sitter. (Under er jo et begrep som avhenger av hvilken vei kabinettet, hovedkortet og skjermkortet står) Ellers har det vært presisert at det er snakk om "sanwitch" og "parallelt med". Det bør være rimelig vanskelig å misforstå hvilken plassering vi snakker om.

 

et annet moment jeg kom på nå er vekten

lettere at noe står i et spor og tar opp minst mulig areal .

Så endring av vinkel i forhold til hovedkortet endrer vekt? Den må du forklare nærmere. Hvilket areal? På hovedkortet? På den siden av skjermkortet der kontaktene for skjermkabel er? Jeg skjønner ikke.

 

nei men det drar med seg varme inne i PSU . fra skjermkortet.

( psu-en er ikke så tett )

Hvorfor skulle det være noe problem? PSU drar jo ut varme fra komponentene i kabinettet i dag også. Det blir jo ingen endring i varmemengde.

 

blir det varmer så må det mere lufting til

Jeg hører påstanden men skjønner ikke hvorfor du mener det skulle bli varmere om man legger skjermkortet parallelt med hovedkortet. Det blir en liten endring i hvilke retninger luftstrømmene går, ikke i varmemengde. Når jeg sier en annen måte å plassere skjermkortet på så mener jeg selvsagt samme skjermkort og ikke at man bytter til et annet med høyere effekt.

 

Da er det dumt å plaser alle varme komponenter så nært hverandre .

( PSU.Skjermlort ,CPU)

Det kommer helt an på hvordan luftstrømmene går. Både skjermkort, CPU og PSU har i dag vifter som drar lufta i en bestemt retning og hastighet. De innbyrdes avstandene spiller liten rolle med mindre det er noe som blokkerer for luftstrømmene og det er over hodet ikke noe sånt jeg har i tankene.

 

 

Hva mener du dagens skjermkort er for tykke til da?

jeg skjønner ikke spørmålet , "tykke til"

 

Jeg bare lurer på hva du mener når du skriver "De er for tykke" i starten av innlegg 44.

 

For å minne deg på hva du skrev. Her er sitatpyramiden:

 

 

 

 

og så er jo dagens skjermkort alt for tykke

Det er nok i hovedsak for kjølingens skyld

Svarer du ikke på ditt eget spørsmål her? Hva tror du skjer med kjølingen dersom skjermkortene slankes? Så, vil du slanke skjermkortene med de følgekonsekvensene det får for kjølingen eller vil du ikke?

 

det er kanskje et argument , men det var ikke ment som svar på spørsmålet

 

Hva mener du dagens skjermkort er for tykke til da?

 

jeg skjønner ikke spørmålet , "tykke til"

 

Se det uthevede, som du skrev. Hva mener du med at dagens skjermkort er alt for tykke? Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ohh lord...

Bare så det er sagt Elgen, om luftflyten endres overhode, så er det i så fall i POSITIV retning. Da vil alle kjølerene ligge i samme retning (CPU,HK,GPU), og luftflyten kan enkelt rettes dit det er ønsket. Det vil også kunne bli mer luftrom over vifta, spesielt i mindre kabinetter. Alternativt kan kabinetter gjøres mindre, og faktisk kan da skjermkortvifta og prosessortvifta hente frisk luft direkte via åpninger i sidedøra.

 

Om man ønsker flere skjermkort eller andre tilleggskort så har du tusenvis av hovedkort fra før å velge mellom. Her snakker vi om et redesign for de som IKKE trenger det. Som i grunn gjelder de fleste.

Lenke til kommentar

 

Så endring av vinkel i forhold til hovedkortet endrer vekt? Den må du forklare nærmere. Hvilket areal? På hovedkortet? På den siden av skjermkortet der kontaktene for skjermkabel er? Jeg skjønner ikke.

det var ikke det jeg sa

for å prisvisere så dreier det seg om støtte til skjermkorte både "opp" og "nede" på kortet

elles så blir belastningen til dette på den ene siden stor

ved loddrett plassering så trenger man ikke slik støtte

Da ender det vel med at skjermkortet blir integrert

Eller at det bare blir en slags "brikke" man trykker rett på plass på hovedkortet slik man gjør med CPU-en

 

 

Hvorfor skulle det være noe problem? PSU drar jo ut varme fra komponentene i kabinettet i dag også. Det blir jo ingen endring i varmemengde.

Det er ikke helt riktig

Noen skjermkort har egen utblåsning

Det er derfor de opptar 2 spor bak på pcen

 

 

Jeg hører påstanden men skjønner ikke hvorfor du mener det skulle bli varmere om man legger skjermkortet parallelt med hovedkortet. Det blir en liten endring i hvilke retninger luftstrømmene går, ikke i varmemengde. Når jeg sier en annen måte å plassere skjermkortet på så mener jeg selvsagt samme skjermkort og ikke at man bytter til et annet med høyere effekt.

jeg menr bare at varmen fra skjermkortet kommer nærmere hovedkortet , noe som ikke alltid er like heldig

 

 

Jeg bare lurer på hva du mener når du skriver "De er for tykke" i starten av innlegg 44.

Det var med tanke på at skjermkortet muligens ble plassert under hovenkortet.

 

Hvis man tar hensyn til plassen alle PCI sporene har samtidig som man tar hensyn til høyden på alle disse tilleggskortene da vil det jo ikke gi noe bedre plassutnyttelse.

 

Da er løsningen å komme med en ny standard med mindre antall spor

om det er vridd 90° så vil man likevel få en hindring der luftstrømme ikke kan gå.

og da må man likevel innføre noen lufte kanaler ( for å lede varmen vekk )

 

Hvor mange spor skal man da ende opp med ?

skjermkort krever jo minst ett spor

lydkort for de som ønsker det krever et annet

og så har man jo spørmålet hvor mange tilleggskort det er fornuftig å ha muligheten til ?

 

Skal man da ende opp flere varianter av det samme hovedkortet med 2,4,5,6,7 og 8 spor ?

har man ikke nokk å velge mellom allerede ?

 

en gang i tiden var det også snakk om at hovedkort og CPU skulle komme som en del men i fler kombinasjoner , nå skal det også kombineres med mange varianter forskjellige antall kortplasser ?

 

Da blir det mange å velge mellom og man må tenke seg nøye om slik at man ikke velger en pc med for PCI plasser når man velger pc eller hovedkort til selvbygger prosjektet

Lenke til kommentar

Elgen, per dags dato så er det hindringer. Enten det er bunnen av kabinettet, andre kort, PSU og lignende. Snur du den 90 grader så har du ikke lengre noen hindringer, for da er det samme orientering som CPU-Vifta. Og får luft rett fra front eller siden eller noen som helst side.

 

Den ligger ikke med vifta NED i hk, men det forstod du vel?

 

Per dags dato er det masse forskellige omrokeringer på antall slots, hvor mange slots du har og størrelse på hk. Så argumentet ditt faller bort.

Lenke til kommentar

For det første så er svaret dit uvanlig kort

Så kort at jeg er sikker på at du har misforstått hele eller deler av innlegget mit

 

Så reagerer jeg på den lit arrogant holmingen du signaliserer her

jeg vet ikke om det er uforskyldt

 

Det jeg reagerer på holdningen når jeg spør om hvor mange kortplasser det burde være plass til

Det andre gjelder hvor mange ekstra utgaver av hovedkort man måtte lage på grunn av dette , noe som gjør det dyrere å produserer

 

når man snur kortet en eller annen retning så vil man alltid ha en vegg som holder det hele samme .

Dett er en hindring for luften

( dette misforsto du i stad )

men god design så er de 3 andre sidene ledige

 

angående tyngden på skjermkort så ville et tung skjermkort måtte ha enten kraftig tilkoblingskontakt på den en siden eller så måtte det ha støtte på 2 av siden for at feste ikke skal knekke sammen

 

Det kraftige skjermlortene er jo ingen lettvekter

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Å legge skjermklort vannrett er ikke så enkelt som dere skal ha de til.

hvordan skal man få vekk all varmen

Hvis man plaserer den ved siden PSU får man da ikke mye støy som kan forstyrre skjermkortsignalet

 

og så er jo dagens skjermkort alt for tykke

Det er nok i hovedsak for kjølingens skyld

 

og så vil det jo ta over all plassen eller blekere for de flest kort tilkoblingene

 

Hvis det skal fungere så må det total ombygging til

 

 

hvis alle harddiskene skal erstattes med SSD så maå

1: prisen kraftig ned ( kanskje 70-80%)

2: strøelsen på SSD må matche størrelsen på harddiskene ( der er det hele verdensrommet i mellom enda )

 

 

Hva med å ta vekk kjølevifte i PSU'er, slik at man kan kjøle dem passivt. De kunne gjerne hatt plassering som i gamledager, altså øverst og bak. Med et unntak, at man fikk en ny standard for PSU mot kabinett, hvor det var en stor utsparring der en passende kjøleribbe kunne stikke fritt utenfor kabinettet i oppoverretning. Festene som i dag kunne de beholdt. Da kunne PSU-produsenten fått boltre seg fritt mhp. plass oppover. Man kunne også hatt kjølevifte utenfor, senket oppover i utsparringen i kabinettet, dersom man synes kjølevifte fremdeles er et must. Utsparringen måtte selvfølgelig hatt en fast størrelse på størrelse med en diger PSU.

 

Ellers kunne det i kabinettet vært noen saftige faste kobberstenger, som er isolert, hvorpå PSU kobles på. Disse kobberstengene føres med den langsgående hjørnesiden nedover til der skjermkortet naturligvis plasseres, slik at veien blir kortest mulig, etter det tykke kobbestangtverrsnittet tar slutt, der det møter hovedkortet på baksiden. På baksiden av hovedkortet blir det da en kontakt mellom stenger og hovedkort. Disse er standardisert og fører 12 Volt. Tilsvarende stenger som kobles mot hovedkort, bare litt høyere oppe fører 5V og 3,3 Volt, som da kobles til liknende kontakter nær der CPU og chipset er plassert, men også her på baksiden av hovedkortet.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...