Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Gravid og røyker, hvor farlig er det?


Cowboy33

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Men da er det ikke det samme, for det er ikke fysisk.

 

Utrolig hvordan alle disse festrøykerne vi ser aldri blir faste røykere, lurer på hvorfor.

 

Nå må du ikke tro at jeg støtter røyking, verken under graviditet eller til vanlig. Jeg sier bare ifra når noen kommer med påstander som er helt feil.

Lenke til kommentar

 

 

Men da er det ikke det samme, for det er ikke fysisk.

 

Utrolig hvordan alle disse festrøykerne vi ser aldri blir faste røykere, lurer på hvorfor.

 

Nå må du ikke tro at jeg støtter røyking, verken under graviditet eller til vanlig. Jeg sier bare ifra når noen kommer med påstander som er helt feil.

 

 

Men du unngår fremdeles argumentet.

Lenke til kommentar

Det er ikke bare bare å kutte ut røyken når man har vært storrøyker i ti år! Ho begynte å røyke fast når ho var 12, og har røyka rundt 30 Prince om dagen siden det...! I tillegg har ho snusa en del de siste åra, så ho er rimelig avhengig...!

 

Jeg har røyka i over 10 år selv, selvom jeg ikke begynte før jeg var 16. Jeg har ikke røyka mer enn 10-15 rullings om dagen, men jeg skjønner jo at det ikke er lett å bare slutte!

Lenke til kommentar

Det er ikke bare bare å kutte ut røyken når man har vært storrøyker i ti år! Ho begynte å røyke fast når ho var 12, og har røyka rundt 30 Prince om dagen siden det...! I tillegg har ho snusa en del de siste åra, så ho er rimelig avhengig...!

 

Jeg har røyka i over 10 år selv, selvom jeg ikke begynte før jeg var 16. Jeg har ikke røyka mer enn 10-15 rullings om dagen, men jeg skjønner jo at det ikke er lett å bare slutte!

 

Da bør dere vente med å få barn til hun er i stand til å slutte. Eventuelt får dere ikke barn i det hele tatt. Hun ville ikke være den første som har sluttet på tross av at det er vanskelig. Uansett er avvenningen og kanskje helseplagene langt verre for barnet deres.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Det er ikke bare bare å kutte ut røyken når man har vært storrøyker i ti år! Ho begynte å røyke fast når ho var 12, og har røyka rundt 30 Prince om dagen siden det...! I tillegg har ho snusa en del de siste åra, så ho er rimelig avhengig...!

 

Jeg har røyka i over 10 år selv, selvom jeg ikke begynte før jeg var 16. Jeg har ikke røyka mer enn 10-15 rullings om dagen, men jeg skjønner jo at det ikke er lett å bare slutte!

Da bør dere vente med å få barn til hun er i stand til å slutte. Eventuelt får dere ikke barn i det hele tatt. Hun ville ikke være den første som har sluttet på tross av at det er vanskelig. Uansett er avvenningen og kanskje helseplagene langt verre for barnet deres.

Nå er vi jo gravide da, så det er jo ikke snakk om å vente! :-)

Ok, hun vil ikke være den første som har slutta til tross for at det er vanskelig, men hun er da heller ikke den første som ikke har klart å slutte selvom man er gravid!

Lenke til kommentar

 

 

Det er ikke bare bare å kutte ut røyken når man har vært storrøyker i ti år! Ho begynte å røyke fast når ho var 12, og har røyka rundt 30 Prince om dagen siden det...! I tillegg har ho snusa en del de siste åra, så ho er rimelig avhengig...!

 

Jeg har røyka i over 10 år selv, selvom jeg ikke begynte før jeg var 16. Jeg har ikke røyka mer enn 10-15 rullings om dagen, men jeg skjønner jo at det ikke er lett å bare slutte!

Da bør dere vente med å få barn til hun er i stand til å slutte. Eventuelt får dere ikke barn i det hele tatt. Hun ville ikke være den første som har sluttet på tross av at det er vanskelig. Uansett er avvenningen og kanskje helseplagene langt verre for barnet deres.

Nå er vi jo gravide da, så det er jo ikke snakk om å vente! :-)

Ok, hun vil ikke være den første som har slutta til tross for at det er vanskelig, men hun er da heller ikke den første som ikke har klart å slutte selvom man er gravid!

 

 

Nei, men hun er en av de få som nekter å slutte. Hun burde ikke få lov til å få barn, hvis du ikke klarer å sette barnets behov fremfor dine egen er du ikke i stand til å være forelder, det er hva det handler om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Det er ikke bare bare å kutte ut røyken når man har vært storrøyker i ti år! Ho begynte å røyke fast når ho var 12, og har røyka rundt 30 Prince om dagen siden det...! I tillegg har ho snusa en del de siste åra, så ho er rimelig avhengig...!

 

Jeg har røyka i over 10 år selv, selvom jeg ikke begynte før jeg var 16. Jeg har ikke røyka mer enn 10-15 rullings om dagen, men jeg skjønner jo at det ikke er lett å bare slutte!

Da bør dere vente med å få barn til hun er i stand til å slutte. Eventuelt får dere ikke barn i det hele tatt. Hun ville ikke være den første som har sluttet på tross av at det er vanskelig. Uansett er avvenningen og kanskje helseplagene langt verre for barnet deres.

Nå er vi jo gravide da, så det er jo ikke snakk om å vente! :-)

Ok, hun vil ikke være den første som har slutta til tross for at det er vanskelig, men hun er da heller ikke den første som ikke har klart å slutte selvom man er gravid!

Nei, men hun er en av de få som nekter å slutte. Hun burde ikke få lov til å få barn, hvis du ikke klarer å sette barnets behov fremfor dine egen er du ikke i stand til å være forelder, det er hva det handler om.

Ho har jo hvertfall redusert røykinga! Det gjorde ho ikke første gangen...

 

Men jeg spurte jo ikke om deres mening om mødre som røyker, men om det var noen som hadde erfaring med røyking under graviditeten!

Lenke til kommentar

 

Ho har jo hvertfall redusert røykinga! Det gjorde ho ikke første gangen...

 

Men jeg spurte jo ikke om deres mening om mødre som røyker, men om det var noen som hadde erfaring med røyking under graviditeten!

 

 

Jaja, det er jo iallefall bedre en ikke noe. Nei, jeg vet du ikke spurte om det men du har fått svar på det du lurer på flere ganger her i tråden.

Lenke til kommentar

Samboeren min greide fint å slutte den dagen hun fant ut at hun var gravid. Hun holder seg fortsatt borte fra røyken, og det er over et år siden. Hun hadde røkt i seks år. Men når sant skal sies var det ikke spesielt hyggelig å være samboer med en kvinne som var gravid og hadde abstinenser, men heller det i ni måneder enn å få et barn som kan ende opp med alle mulige slags rare plager resten av livet.

Faktisk så er jeg onkel til to jenter, en på ni og den andre på fem. Hun på ni har Hun på ni har Tourettes syndrom, ADHD og sliter med tvangshandlinger. Hun på fem viser tegn på ADHD, men det er for tidlig til å si noe sikkert. Det trenger riktig nok ikke å være en sammenheng, men mora deres røkte i begge svangerskapene.

 

Det er så enkelt: Ved å røyke i svangerskapet forgifter man fosteret. Å innbille seg noe annet er egoistisk. At man oppriktig ikke klarer å slutte med røyken er i og for seg en ærlig sak, men se heller på det slik: For hver røyk mora ikke røyker er det en røyk barnet slipper å bli utsatt for. Derfor skal man heller ikke gi seg når man slutter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nå er vi jo gravide da, så det er jo ikke snakk om å vente! :-)

 

Avhengig av hvor langt dere er kommet, er det ofte mulig å avbryte.

 

Ho har jo hvertfall redusert røykinga! Det gjorde ho ikke første gangen...

 

Det har vi fått med oss og det er riktignok en forbedring, men det bør likevel være et mål å slutte helt i løpet av ei uke eller to. Det er ikke greit å røyke selv om man røyker mindre enn ellers.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Barnet blir garantert en røyker...eller stikk motsatt siden det blir født som en røyker. som ikke selv kan velge å få i seg mer røyk etter fødselen annet enn passivt. Om det ikke kveles før den tid. Men nikotin er avhengighetsdannende. Og barnet får den avhengigheten med seg. Men å gi nikotin til et lite spedbarn er jo ikke noe man egentlig selv vil selvom det er vanskelig å slutte. Så hun tenker mer på seg selv enn på barnet. Fordi det er fullt mulig å slutte. Finnes utrolig mange hjelpemidler til det. Men det er jo hennes eget valg. Og det hjelper jo ikke henne om ikke du selv klare å slutte heller. Så du kan jo prøve du i såfall. og da blir det kanskje enklere for dere begge å prøve å slutte sammen for barnets skyld :) Selvfølgelig kan det gå bra for dere, men enda bedre om dere kutter ut røyking:) Så bytt litt ut med nikotin og tyggegummi, og prøv å få noen til å hjelpe dere som røyketelfonen hvis det er vanskelig. Men dere må også ville det. Det går feks å stramme inn litt og bestemme seg for at i morgen røyker jeg en mindre sigarett. Og så øke det til 2 mindre etter feks 10 dager...O.s.v Også kan dere kline litt mer hver gang der får lyst på røyk å spise is etterpå og prøve å utsette røyken så langt det går til at det går lengre tid mellom hver røyk ;) Men om dere feks skal ett sted og ta med mindre røyk eller ikke noe røyk i det hele tatt og vente til dere kommer hjem med å røyke. Og ikke røyke inne...M.m men prøv og slutt. Det blir mye bedre for dere også :) I såfall lykke til og gratulerer :)!!

 

På den annen side er nikotin som narkotiak siden det er så avhengighetdannende og det blir som sjokkslutt for barnet når det blir født. Da kan du forestille deg selv om du plutselig ikke fikk røyk noe mer fra nå. Selvom barnet får det igjennom morsmelk, men da kan jo prøve å putte nikotin i vannet ditt. Og se om det hjelper.

Endret av Sabell
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...