Gå til innhold

MacBook Air har blitt «ny»


Anbefalte innlegg

Hvis vi skal samlinge en Mac Air mot: Multicom Arctic W740S 14" Full-HDMatt, Intel Core i7-4750HQ, 8GB, 256GB SSD, Iris Pro graphics 5200, Uten operativsystem, 1.9 kg

 

Er jeg enig at Mac Air kommer dårlig ut, bare se hvor dyrt en mac Air kan bli:

 

  • 1,7 GHz tokjerners Intel Core i7, Turbo Boost opptil 3,3 GHz
  • 8 GB 1600 MHz LPDDR3 SDRAM
  • 256 GB PCIe-basert flashlagring
  • Tastatur med belysning (Norsk) & Brukerhåndbok (Norsk)

12.250 kr er veldig stiv pris. Da den ikke har Iris Pro 5200 men en litt eldre utgave.

Nå tror jeg neppe den bruker nyeste SSD M2 serien som Mac Pro bruker, så harddiskytelsen er vel neppe høyere en 600-700 MB/s altså litt høyere en vanlig Sata 600 eller msata SSD.

 

Thunderbolt er vel ikke så ofte brukt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her drar du virkelig ting til ytterpunktene, oppgradering av CPU er det vel en ytterst liten del av markedet som ser behov for i maskiner som det her og det vil redusere batterilevetiden samt øke strømforbruket. Anandtech hadde jo en veldig god artikkel hvor de tok for seg Intel Core i5 vs i7 på MacBook Air Mid-2013 og konkluderte jo at det var for veldig spesielt interesserte, økningen i ytelse var alt for marginal og spesielt sammenlignet med økt strømforbruk og varmeutvikling.

 

At du vil oppgradere fra 4GiB til 8GiB RAM derimot forstår jeg godt, selv om OS X Mavericks har blitt langt bedre med minnehåndteringen så er det fremdeles unødvendig snevert anno 2013 / 2014 å begrense det ned til 4GiB, spesielt når minne da er fastmontert på hovedkortet. Og hvorvidt man klarer seg med 128GB SSD eller ønsker å øke til 256GB er jo noe hver enkelt må vurdere.

 

MacBook Air 13" med 8GiB RAM og 256GB SSD starter fra 11'050 kr, og klarer du deg med 128GB men fremdeles ønsker 8GiB RAM så snakker vi om 9'450 kr.

 

Intel HD 5000 er for øvrig ikke eldre enn Iris Pro (HD5200), det er en lavere modell. Og Apple har gått over til bruk av PCI-Express basert SSD fordi peakytelse er målt til å overgå SATA3, men det er jo ikke så fryktelig relevant.

 

 

Sammenligningen med den Multicom blir jo veldig så som så, den er jo større og ikke minst en god del tyngre og er vel strengtatt ikke i ultrabookterritoriet lenger. Den har jo heller ikke et batteri som er i nærheten. Konstruksjonen ser jo også ut til å være relativt kjip plastikk om vi skal dømme fra DinSide sin anmeldelse, med svikt bak tastaturet og generelt dårlig styreflate og det hele. De sier også at den kan støye en del. Alt det kommer fra DinSide som har en tendens til å være svært lite kritiske til maskiner fra Multicom.

 

Men at disse Multicom maskinene som alltid gir deg mye ren maskinvare for pengene har det vel aldri hersket noen tvil om, men du ser jo ikke ut til å få noen sammenlignbar kvalitet på noen av de øvrige punktene.

Lenke til kommentar

Ja, MBA har alltid hatt for lite RAM i standardkonfig, men en ultraportabel er en ultraportabel, der betaler man for å få ting mindre, det sier seg selv at en "normal" bærbar gir bedre ytelse for pengene (dog er jo det ett problem at det ikke er noen "normale bærbare" tilgjengelig, om man ønsker en mac)

 

AtW

Lenke til kommentar

Hva syns dere om surface Pro 2 da ? :) 7590kr 4gb ram 128gb SSD og god batteri tid på 7-8t ?

det kjipe er at du ikke får med tastatur til den prisen, men syns folk unnervuderer surface Pro modellene.

Det er faktisk veldig nice. Du får jo ingen mindre maskiner enn dette. Fin laptop erstatter. Hvordan er ytelsen på de?

Lenke til kommentar

Personlig ville jeg ventet litt med nettbrett, er fremdeles tidlig sadium spessielt sammenlignet med mini laptop og laptop. Tviler på ytelsen kan sammenlignet særlig med android. Så jeg ville heller valgt android om jeg først skal ha nettbrett.

Lenke til kommentar

Hva syns dere om surface Pro 2 da ? :) 7590kr 4gb ram 128gb SSD og god batteri tid på 7-8t ?

det kjipe er at du ikke får med tastatur til den prisen, men syns folk unnervuderer surface Pro modellene.

 

Har lenge vurdert å plukke opp denne fra Elkjøp / Lefdal bare for å leke meg med den i et par uker for å se hvordan den er. Er et av de produktene som har druknet fordi den ikke er føres av nok butikker og fordi folk ser ut til å mene at alt annet enn Microsoft er kult for tiden.

 

Ser ut som god maskinvare for prisen, men personlig så er jeg ingen voldsomt stor fan av formfaktoren. 10" blir litt for lite. 10" holder som nettbrett men som rent nettbrett så er inntrykket mitt at den blir for stor og tung, spesielt nå som jeg syntes iPad (2, 3 og 4) er for stor og klumpete etter jeg fikk meg iPad Air. Det er jo heller ikke til å skyve under en stol at det nok dessverre er et konsept som ikke tillater så mange, det blir liksom verken fugl eller fisk for etter min mening så er den ingen ultrabook erstatter da den ikke kan erstatte en MacBook Air med 13" skjerm og bunnsolid tastatur og styreflate, samtidig som jeg ikke syntes den er noe fantastisk nettbrett heller.

 

Men at Galaxy Note Pro blir hauset sånn opp i skyene som den beste nettbrettet for "probruk" når man kan få en Surface 2 Pro til samme pris syntes jeg er latterlig og understreker vel hvor undervurdert og bortglemt hele produktet dessverre har blitt. For meg så fremstår ikke Windows 8.1 som noe voldsomt attraktivt alternativ på nettbrett heller, ja man har fordelen av å kunne kjøre at av Legacy programvare men det er jo ikke optimalisert for bruken i det hele tatt og Modern UI syntes jeg ikke kan sammenlignes med verken iOS eller Android enda så det blir veldig mye som faller mellom to stoler, hvertfall til mitt bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...