Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Haha!  :tease: Det fine med enkeltkomponenter er at hver av dem har litt fortjeneste til vanlig. Så hadde nok vært mulig å drevet butikk på det ja, om en bare kjøpte store nok partier.  :)

 

Jeg har omstrukturert tråden litt. Vi er tilbake til det gamle formatet, med kun tre bygg. Jeg fant det for godt å bevare det rimeligste, siden det egentlig ikke gir noe spesielt fortrinn over konsoller, med ytelsen det lå på.  :wee:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig kjekk tråd, takk! Ålreit for en som meg, som ønsker å oppgradere min gamle PC, men har falt helt ut på hva som gjelder. Hører dog rykter om nye skjermkort nå i September/Oktober? Kanskje lurt å vente? Enten at man da kan kjøpe kort fra den nye serien, eller en tidligere toppmodell på "billigsalg"?

Lenke til kommentar

Ble ryktet at de skulle bli lansert tidligere i år, så i sommer, nå i høst. Hvem vet. Nyeste ryktene sier vel at de hadde noen problemer, men samtidig utnytter at Nvidia ikke har noen konkurranse så de kan ta seg så god tid de vil. De produserte vel ekstra under bitcoin-mining-krisen og prøver å få solgt unna det nå. Jeg har et 1060 midlertidig nå, og vil anbefale å vente på neste generasjon med resten av oss. Ting er bedre nå enn for et halvt år siden, men min totalt ukvalifiserte gjetning er vel at det er enda bedre å vente til neste generasjon kommer. Mange som vil selge da (inkludert meg).

Lenke til kommentar

De mest troverdige ryktene sier september, men det er som Comma sier, ikke så lett å si.  :tease: På generell basis råder jeg folk til å ikke vente på ny teknologi, da det alltid er noe rundt hjørnet. Imidlertid er det litt spesielt ved at nVIDIA ikke har lansert skjermkort på over to år, så en forventer en del fremskritt denne gangen.  :wee:

 

Edit: Kan noen prøve å donere 5 kr eller noe til PayPal-brukeren min ([email protected])? Innså plutselig at det manglet donasjon fra nesten et år, og fant ut at kontoen var inaktiv grunnet deaktivert kort.  :wallbash::ermm: Troooor det skal fungere igjen nå.  :D

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

@AgentSpoon

 

Da har jeg fått tid til å ta en kjapp titt over byggene, og har som vanlig et par kommentarer. ;)

 

"The Corporal" ser grei ut, men litt nitpicking må vi jo nesten ha plass til. B360 hovedkort tillater ikke raskere hastighet enn 2666MHz på RAM. Så om man går inn i BIOS (som man må) for å sette RAM hastighet "korrekt" ved å velge XMP, så er det kun timingene man setter, og da som om RAM'en kjørte på 3000MHz. Men det gjør den jo ikke, og kunne hatt nytte av å få strammet inn timingene. Det blir igjen litt vel komplisert for de som kanskje har mest nytte av denne tråden. Så mitt forslag er å gå for dette Kit'et (eller liknende) i stedet. Da vil RAM (med XMP på) kjøre på 2666MHz med timings: 15-15-15, i stedet for med timings på 15-18-18 slik det vil med kit'et som er valgt. I tillegg kjører mitt forslag på 1,2V i stedet for 1,35V, skjønt det kan sikkert reduseres manuelt til 1,2V med kit'et i bygget også, siden det ikke vil kjøre på ratet hastighet...

 

Ellers ville jeg også lagt til ~600Kr for en G-Sync skjerm til det bygget. Eventuelt funnet en billigere skjerm. MSI har vel skjermer med samme panel litt billigere?

 

 

Til "Black Refinery" ville jeg lagt til de 270 kronene ekstra opp til R5 2600X. Ditt bygg blir jo ellers uansett 250 - 400 Kr dyrere grunnet valg av CPU kjøler (du har lagt til en Kryorig til ~400Kr i Prisjakt kurven, men skriver i tråden at det er Evo 212 til bygget). Med 2600X får man med på kjøpet en bedre kjøler enn den som følger med R5 2600, og som er god nok (og med greit lydnivå) til å la 2600X booste 2 kjerner opp til 4,2GHz uten noe mer dilldall. Uansett er det ikke sikkert, heller usannsynlig faktisk, at man vil nå 4,2GHz all-core med noen av kjølerne du foreslår ved overklokking av R5 2600. 2600X er rett og slett en bedre binnet part, og styrer bruk av kjerner selv så bra at all-core overklokking gir bare et par prosent høyere ytelse uansett... Bokstavelig talt; 2-3%... Som du altså har grei sjanse til å nå med 2600X og box kjøleren, i motsetning til 2600...

 

Ellers legger du igjen potensielt flere prosent med gaming ytelse i søpla grunnet feil valg av RAM. Jeg ville leitet etter et rimelig sett med samsung B-die minne (du får finne selv, det er din tråd ;) ). Eller bare funnet et AMD kit som Flare X med stramme timings fra fabrikk. Med tanke på publikum til tråden er det kanskje det lureste. At det er litt dyrere gjør jo ikke såå mye, vi sparte jo nettopp en hundrings på å droppe 400 kroners kjøleren. ;)

 

Ellers angående skjermvalg igjen... Freesync til Nvidia skjermkort? Nei... GTX1070Ti er knapt 5% raskere enn Vega 56 i gjennomsnitt. Da velger man jo selvsagt heller Vega 56. Billigere er det også, enn så lenge...

 

 

Når det gjelder "The Alchemist"... Ja... Igjen sparer du deg til fant med å kjøpe en 400 kroners kjøler til en CPU som er ~350 kroner billigere enn 2700X. Mens 2700X faktisk kommer levert med en "400 kroners" CPU kjøler. :p

 

Og når det gjelder RAM'en, ja, nå er vi faktisk oppe i GTX1080Ti, og RAM'en har blitt enda viktigere. Så samme råd som over, men med en liten vri: 2700X er en 8 kjerners CPU og trekker fort 33% mer strøm enn en R5 2600X. Jeg synes da B350 hovedkort med pingle VRM'er blir alt for lite. Anbefaling for denne blir da å gå for Asus sitt ROG Crosshair 7 Hero. Og med Samsung B-die minne igjen, går man så bare i BIOS og velger "Stilts timings", som er et sett med optimaliserte timinger for B-die minne. Man vil da se ytelses økningene som Steven Walton viser i videoen over.

 

Når det er sagt, er jo 2700X først og fremst en produktivitets CPU som også kan games med. De 2 ekstra kjernene over 2600X kommer kun unntaksvis i bruk under spilling. Slikt som BF1 multiplayer f.eks. Ellers er det nesten like bra med 2600X, og den klarer seg fint med et B350 hovedkort. Så dette er faktisk hvor jeg ville ha spart pengene i dette bygget, dersom det skal være gaming orientert ihvertfall. Eller med mindre man vil streame med OBS i litt god kvalitet.

 

Dvs. Personlig ville jeg nok gått for 8700K... Så da gjorde jeg det. Veldig sytalaust med rask RAM, og den driter for det meste i timinger.. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Setter veldig pris på korrektur og kvalitetssikring, Gabri3L. Hadde veldig lyst til å fortsette på "Let's Make Apple Great!" serien i kveld, men et slikt nøye formulert innlegg, fortjener tilsvar.  :green:

 

Timings på B360: Takk for tipset. De har også et sett fra Kingston med 2666MHz @ CL13. Verdt å vurdere mon tro?

 

Skjerm med G-Sync: Hvilken skjerm tenker du på med G-Sync til 600 kr mer? Nærmeste jeg finner er Acer Predator XB271Ha til 3995, og den er på tilbud bare fram til lørdag. Da stikker den fort over 5000 igjen. Er også 27" 1080p TN panel, som jeg heller ikke synes er en så veldig god kombo. 

 

AMD Stock vs Cryorig H7: At Wraith Spire til 2600X var så stillegående, fant jeg først ut av nå. Bedre enn 212 EVO til og med.  :green: Det er nok som du sier ikke så lett å nå 4,2 GHz gjennom overklokk på alle 2600, så jeg kjøper argumentet og bytter omgående. For 2700X hadde jeg lest at Wraith Prism støyet litt. Var i utgangspunktet mest derfor jeg prioriterte Cryorig H7. Leser nå på andre testsider, at dette ikke er tilfelle ved typisk spill-belastning. Tar derfor og også her kjører samme løsning, og bytter til 2700X. 

 

RX 56 vs GTX 1070 Ti: Husk at RX 56 knapt overklokker overhodet, mens 1070 Ti normalt overklokker 13%. Mens RX 56 har overtaket i Vulcan og DX12 baserte spill, har 1070 Ti til dels samme overtak i DX11 (som er brorparten av spill i dag, også de som blir utviklet, såvidt jeg har forstått). Om du ser på oppdaterte grafer med nyeste drivere, så er det faktisk GTX 1070 Ti som har et ganske solid overtak, selv før overklokk.

 

perfrel_2560_1440.png

Nyeste testen til TechPowerUp.

 

En annen ulempe med Gigabyte RX 56 OC som er på tilbud, er at det har en ganske frustrerende vifteprofil som standard. Går opp og ned i hastighet, med påfølgende endring i dBA og frekvens. Går selvsagt an å manuelt overstyre dette, og sette vifteprofilen konstant litt høyere (fordi støynivået er langt fra problematisk i utgangspunktet). 

 

Så til syvende og sist må en veie alt dette oppimot litt lavere pris (men høyere strømforbruk da...  ;) ), og selvsagt FreeSync. Sistnevnte synes jeg er vanskelig, må jeg innrømme. Om en forutsetter at GTX 1070 Ti overklokket er 25-30% raskere i en del DX11 titler, skal en fortsatt vurdere det dit at FreeSync med AMD vil gi en bedre opplevelse?  :mellow: Spør av uvitenhet og nysgjerrighet, må jeg innrømme.

 

Samsung B-die: Har kikket på litt ulike modeller, inkludert Flare X. Rimeligste jeg har funnet tidligere er G. Skill Trident Z Silver 3200MHz CL15. Kan ikke se noen rimeligere nå heller. Til syvende og sist blir det et regnestykke med Intel vs AMD. Intel utelukker litt seg selv ved at 8600K såvidt jeg vet, ikke fungerer optimalt til streaming. Noe jeg ønsker at Black Refinery og The Alchemist begge skal klare. Men det ville blitt noe slikt da:

 

i5 8600K (2290 kr) + G. Skill Rip Jaws 3600MHz (1868 kr) + MSI Z370 SLI Plus (1076 kr) + Cryorig H7 (394 kr) = 5 628 kr

 

vs

 

R5 2600X (2149 kr) + G. Skill Flare X Black 3200 CL4 (2487 kr) + Asus ROG Strix B350-F Gaming (991 kr) = 5 627 kr

 

Så ekstremt dødt løp der. Så spørsmålet er i grunn om jeg skal prioritere ren spilling på Black Refinery, og heller la The Alchemist fungere som en streaming spesialist. 

 

For The Alchemist, blir Core i7 8700K faktisk billigere, om en skal ta hensyn til B-die minne. Jeg er ikke helt enig med deg om at R5 2600X og R7 2700X er likeverdige her. Om en tenker på frames som blir droppet, har R7 2700X vesentlig høyere headroom.

 

stream_dota2-viewerside-ryzen5.png

 

stream_pubg-viewerside-ryzen5.png

 

Minner om at dette IKKE er med B-die Samsung minne heller. Av den grunn tror jeg at jeg velger å beholde R7 2700X i The Alchemist for streaming-formål. Den rykker vel også i fra i en del encoding / decoding, så sånn sett en veldig imponerende prosessor. :)

Endret av Agentspoon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

:scared: Jeg skulle jo bare komme med noen små innspill som du kunne forske litt videre på! :p

 

Jeg rekker ikke gå så veldig i dybden nå, så tar den lavthengende frukten først: Det CL13 kit'et du har funnet ser veldig veldig interessant ut. Jeg vet ikke om du fikk det med deg, men det er jo også på toppen av det hele dual ranked, så her er det bonus på bonus. :p Klart, når det kommer til timings, og DR vs SR så vil det finnes spill og programmer som ikke bryr seg overhodet. Men i de spillene der det har betydning, så er det jo greit å ligge på riktige siden med marginene. Å "kvantifisere" hvor mye man vil tjene blir imidlertid vanskelig. Men prisen ser da ellers grei ut, så jeg ville nok byttet til det kit'et.

 

Her er en video hvor noen har testet DR vs SR på et Ryzen system, så det blir jo ikke apples to apples, og kan sånn sett ikke brukes til å kvantifisere noe i Intel bygget ditt. Men om du ikke var klar over den potensielle ytelses forbedringen fra det ene til det andre, så illustrerer det det ihvertfall greit her, med faktisk ~6% høyere fps ved 2133MHz DR over SR (Men i dette tilfellet noe lavere økning ved høyere MHz).

 

Ellers sa jeg + ~600 Kr for en G-Sync skjerm ja. Jeg så nemlig G2460PG for ~3700 Kr hos Proshop for bare et par dager siden. Men ser nå at de har satt den ned videre (eller NOK har steget?) slik at den nå faktisk koster rett under 3500 Kr. Og skjermen du anbefaler ligger jo nærmere 3200 enn 3100 slik jeg leste det i utgangspunktet. Så det blir altså snakk om å legge til litt over 300 Kr for en G-Sync skjerm, og ikke ~600 Kr slik jeg sa. Men det var jo i det minste "riktige" veien. :p

 

Og ja, det er en TN skjerm, som jo er å foretrekke til raske FPS'er. Men jeg foreslo også å eventuelt gå ned til en billigere MSI skjerm med samme VA panel, for de som måtte foretrekke VA. Nå husket jeg imidlertid litt feil igjen, og det var ikke mer enn et par hundrelapper å spare på den heller. Et annet artig alternativ i samme prisklasse kunne vært Alienware's 240Hz Freesync skjerm. Så om jeg skal være helt ærlig skjønner jeg ikke valget av GTX1060 i det hele tatt. Det er ikke spesielt mye raskere enn RX570, og enn så lenge får man jo også 4GB RX580 billigere.

 

Når det gjelder GTX1070Ti vs V56, og TPU's siste benchmarks... Vel, jeg sluttet å stole på TPU for en liten stund siden. De er greie nok til litt "grov sortering", men kvaliteten på den siden har gått nedover. Han hoved testeren ble kanskje lei? Spesifikt så er det at han som har testet har innrømmet å regne feil, for så å si at han har gått gjennom alt på nytt. Men regnefeilene finner jeg der hele tiden fremdeles. Og nå ser jeg at de nesten ikke tester skjermkort i det hele tatt i forhold til før. Jeg tror også de bruker gamle tall med forskjellige patcher, både på OS, spill og drivere, da jeg har funnet nøyaktig samme verdier på tester som ble utført for mange mange måneder siden. Det burde faktisk ikke være mulig med nye patcher og drivere. Når det er sagt, så kan jo benchmarken du har funnet frem være korrekt nok den. Vi kan jo få til dels store svingninger i resultatene ved bytting av spill og patching av OS, drivere og spill.

 

Men uansett, Steve Walton fra HardwareUnboxed/Techspot er halvveis AI og halvveis Rainman. :p Så det er uansett rette plassen å gå om man vil ha gode benchmarks. Som sagt; TPU's kan være korrekte de, under deres testoppsett. Men igjen; jeg stoler bare ikke på dem lenger. Steve testet nettopp 1070Ti mot V56 om igjen, da med alt av siste sikkerhets patcher (spectre) og slikt, siste drivere og patcher av alle spill. Resultatet av denne siste 25 spills benchmarken finner du her. Og det var den jeg hadde i bakhodet når jeg sa at "GTX1070Ti er knapt 5% raskere enn Vega 56 i gjennomsnitt". Det er selvsagt uten overklokking, men selv med overklokking, så var det ikke alle spillene som fikk like mye ut av GTX1070Ti. Den er jo nemlig godt nerfa med minnebåndbredden, og da hjelper det ikke om det kan overklokkes 13%, i annet enn spill som ikke krever mer båndbredde enn 1070Ti kan tilby... Som du ser fant Steven ut at det faktisk tydeligvis må være en god del spill dette gjelder, da overklokking av GTX1070Ti ikke ga mer enn en 3% økning i ledelsen opp til 8 prosent. Men se også på 1% minimum frametimes. Uten OC er GTX1070Ti kun 3% raskere enn V56, og det øker ikke til mer enn 5,5% med OC. En siste ting som er verdt å merke seg er at dette er et fabrikk overklokket 1070Ti mot et V56 med den forferdelige referansekjøleren.

 

Her kommer vi til et punkt der du rett og slett bare må se hva du vil tro på, eller vektlegge kanskje? Ved å ta en titt på hvilke titler som faktisk ble testet med. Steve bytter ut jevnlig, noe han har anledning til siden han likevel tester alt på nytt hver gang, som igjen gjør testene hans mer relevante for folk som faktisk spiller dagens titler. TPU holder seg kanskje mer med de samme gamle titlene så lenge som mulig for å kunne sammenlikne produkter over tid, om enn noe mindre nøyaktig grunnet patcher og drivere som jeg var inne på. Jeg kan uansett ikke gjøre stort mer enn å dele mine erfaringer. Steve prater jeg med nesten daglig på Discord. På TPU vet jeg ikke en gang hvem fyren er. Så for meg er det et lett valg. :)

 

Ellers, så vil jeg si at det avhenger litt av typen spill hvor mye adaptive sync har for seg... Opp til et punkt. Til slutt så kommer man ikke forbi at adaptive sync gir en bedre flyt i spill lenger enn uten. Altså om man har et skjermkort som klarer 200 fps i dag, så trenger man ikke AS like mye som om 3 år til. Når GTX1070Ti gir 60 hakkende frames på din 144Hz skjerm, mens V56 gir silkemyke kattepote panoreringer selv ved 50 fps. ;)

 

Når det gjelder å skulle forholde seg til de "2" titlene der GTX1070Ti gir 20 - 30% bedre ytelse. Så gir nok det mening dersom noen skal kun spille de 2 spillene. Men du lager jo forslag til maskiner som skal kunne brukes av "alle". Da "må" du jo nesten kun forholde deg til gjennomsnittlig ytelse da? Og forøvrig finnes det jo også 2 titler der det er V56 som tar den ledelsen...

 

Ellers vil jeg si at GTX1070Ti gir sjelden noe mening med mindre man overklokker, og selv da kun når det er godt tilbud på det. GTX1070 finner man med jevne mellomrom til ~4000 Kr nå. Til ~4900 Kr for 1070Ti, så er vi jo på 22,5% dyrere. Et GTX1080 er ~20% raskere enn GTX1070. Mens et GTX1070Ti som har like mange Cuda kjerner som GTX1080 kan kun bli like raskt som GTX1080 når minnebåndbredden ikke blir flaskehals, 20% raskere enn GTX1070 er altså best case scenario, så lenge man ikke overklokker GTX1070'en... Men hvorfor skulle man la være det når man gjør det med 1070Ti?

 

Ellers ser jeg at jeg uttrykte meg mer enn bare litt krøkkete, slik at du sier at du ikke er helt enig med meg angående 2700X vs 2600X. Om du bare hadde lest hva jeg mente, i stedet for hva jeg skrev, så ville du sett at du er enig med meg. ;) Det jeg mente å skrive når jeg skrev nesten helt til slutt:" Eller med mindre man vil streame med OBS i litt god kvalitet.". Var at det var et argument for å gå for 2700X likevel. Selv om 2600X i et rent gaming orientert bygg gir mer mening. Og når det er sagt, så funker 2600X helt greit til streaming i motsetning til 8600K som du ganske riktig påpeker. Jeg vil imidlertid råde deg til å gjøre litt research angående VRMs på B350 og bruk med 2700X. Den bør absolutt få et X470 HK å leke med...

 

Når jeg nevnte 8700K helt til slutt, så var det faktisk ikke som forslag til noen av byggene. Igjen bare en kombinasjon av min litt rare humor, og litt krøkkete skriving. Når jeg skrev:"Personlig ville jeg nok gått for 8700K... Så da gjorde jeg det.". Så var det min måte å si på at jeg nettopp har kjøpt meg deler til en ny maskin, og at jeg da valgte en 8700K. Altså: "Så da gjorde jeg det.". ;)

 

Hmm... Jeg pløyde visst igjennom likevel... Ja ja, hvile kan jeg gjøre i grava sier noen.. :p

Endret av Gabri3L
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Agentspoon: Har mye erfaring med g-sync gjennom utallige timer med spilling de par siste årene ;) Den store fordelen med freesync er at når fps dropper under 60 (kan oppleves på høyere fps i type Overwatch, Fortnite etc) så oppleves spillet som adskillig mer flytende. Min opplevelse er at du kan slippe unna med et svakere skjermkort om du har freesync\g-sync i mange spill. Rotr, Witcher 3 og ligende spill hvor man ikke trenger å vende kameraet 360 grader flittig så kan du kjøre på med høyere detaljer uten at det oppleves som hakkete. Å spille f.eks Rotr med 40 fps g-sync oppleves som litt blurry, uten blir det masse tearing og hakking, v-sync kutter tearing, men hakkinga blir enda værre.

 

Ang Vega 56 så kan man jo undervolte og heve powerlimit. Faktisk kan man klokke Vega 56 ganske høyt. https://www.youtube.com/watch?v=0PftkOaKfik&t=1303s Faktisk ytelse med kun powerlimit og undervolt kan øke med 10-20% uten at strømforbruket øker, så kan man overklokke i tillegg og da blir ting virkelig imponerende. Om man skal legge overklokking av 1070 til grunn må man nesten gjøre det med litt andre forutsetninger med Vega 56 og, et overklokka 1070 bruker endel mer strøm det og ;) Skal og sies at man kan kjøre power-save på Vega 56 og strømforbruket vil da ligge marginalt over 1070 og det vil yte marginalt under. Gitt at innkjøpspris er noenlunde lik og man tar med freesync i pakka så vil vell mange si AMD gir mer bang for bucks.

Lenke til kommentar

Flott! Jeg har konkludert med at det blir AMD til de to første byggene, grunnet 40% kampanje fra Komplett så lenge lageret rekker. Da kan det være gode kjøp, selv foran nykommere fra nVIDIA i september. nVIDIA kaprer plassen i The Alchemist, grunnet at de ligger såpass foran AMD på det råeste de har å tilby. Da passer også FreeSync / G-Sync anbefalingene. :) 

 

 

- Snip

Prøv å se igjennom nå. Har brukt uendelig lang tid på å se gjennom alt fra Hardware Unboxed, og lest innleggene hans på Techspot. Jeg synes bare det er flott når det dukker opp slike bautaer, som en kan bruke som absolutt referanse. Litt synd at det kun er en enkelt person, og at det derfor er vanskelig å dekke alt til enhver tid - men han har jammen gjort et forsøk!  :wee:

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Jeg synes det ser veldig bra ut. Det eneste jeg er litt usikker på er hvorvidt man kan være sikker på at B350 hovedkortet blir levert med siste BIOS slik at det støtter 2000 serie Ryzen. De har jo vært ute lenge nok til at jeg synes det burde være lov å forvente det, men man vet jo aldri.

 

Ellers er jo Flare X brikkene ganske dyre, og man kan få disse 3600MHz (CL16) brikkene i stedet til samme pris (også med Samsung B-die). De kan gi litt ekstra tuning rom for viderekomne. Men jeg er litt tilhenger av 3200MHz og CL14 ved å bare skru på XMP, så jeg er vel egentlig enig i valget ditt av Flare X som sådan. Så jeg nevner det egentlig bare fordi det er greit å vite om alternativer for de som er litt viderekomne. Vega 56 vil neppe yte bedre med 3600MHz brikkene i uansett. Men et fremtidig raskere skjermkort vil kunne...

 

Jeg prøver ellers å komme til bunns i dette med DR vs SR. Da jeg har funnet litt motstridende meninger og informasjon på dette. Først og fremst fordi første gen Ryzen var så kresen på RAM, og DR brikker ville gjerne ikke fungere i det hele tatt. Men når de først begynte å virke, så var det altså ekstra ytelse å hente i noen tilfeller. Men med CL13 tror jeg uansett brikkene du fant er et trygt valg. Det var uansett ikke mange fps i mange titler vi ville fått ekstra. Som sagt er ikke Intel like var for timings som Ryzen...

 

Ellers ser jeg du gikk for 8700K likevel. Og jeg synes vel egentlig det gir helt grei mening. Skal man gå for 2700X mener jeg som sagt man bør gå for et X470 med gode VRMs, og det er fordyrende, i tillegg til dyrere B-die minne for å få maks ut av dem. Og om man ikke går for ROG C7H (til ~2800Kr) som kan velge Stilts timings, så må man finne frem "Ryzen DRAM calculator" om man skal få like mye ut av platformen. For de som trenger en 2700X, er de fremdeles svært gode valg, man må bare akseptere at de kan bli litt dyrere også. Eller en del mer komplisert å sette opp...

 

Som sagt; jeg synes det ser veldig bra ut nå. :)

Lenke til kommentar

Hvis du sjekker Komplett, står det notis om at de har oppdatert BIOS på dette B350-hovedkortet til å være kompatible med Ryzen 2! :) 

 

Ja, jeg tenker i grunn det samme angående minne. Flare X med CL14 når Ryzen er så påpasselig med timings, er etter min mening et bedre valg enn 3600MHz CL16. Leter litt etter en guide jeg kan henvise til for å få inn Stilts timings, også på rimeligere hovedkort. 

 

Vurderte lenge om det skulle bli 8700K eller 2700X. Fant ut at 8700K rett og slett yter såpass mye bedre i en del spill, samtidig som den yter enormt bra til de aller fleste applikasjoner (og gir rimelig heftig streaming-kvalitet, selv om 2700X nok tar stikket her med klar margin). Med tredjeparts-kjøleren, får en også et veldig, veldig støysvakt bygg og kommet opp i 5GHz i mange tilfeller.  :w00t: 2700X kom jeg fram til at ble over 1000 kr dyrere, alt inkludert, så prioriterte gamerne og økonomene i dette tilfellet. 

Lenke til kommentar

Super tråd!

Hvis jeg ikke tar helt feil, så ligger det feil ram inne på prisjaktlinken til "The Alchemist".

Vurderer å kjøpe den! Det er vel nødvendig med kjølepasta i tillegg? er det noe forskjell på hva jeg kjøper av det, eller er alle typer "godt nok"?

Lenke til kommentar

Har vurdert en oppgradering i lengre tid. Sett på litt forskjellige alternativer, min nåværende er en 2012-modell, som jeg har oppgradert med gtx 1060 6gb-kort. Det tenker jeg å beholde i den nye, sammen med HDDer og strømforsyning.

 

Ser for meg ryzen 2700x. Hva er forskjellen på asus rog x470-f og x470-i kort? Ser de har bare i hos elkjøp, og ønsker fortrinnsvis å kjøpe gjennom dem fordi de tar paypal, ellers hadde det blitt komplett.

 

Tenker også m2 970 evo 500 gb, hvis elkjøp kan bestille den inn for meg (de har 250gb i sortimentet, men ikke 500gb akkurat nå).

 

Sett flere anbefaler merket g skill ram-messig. Noen typer å anbefale? Er dette en ok pakke? Har sikkert en 2 ssder nå og 2 interne hdder. Tror jeg har 650w strømforsyning. Vil den holde eller må jeg oppgradere den også?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...