Gå til innhold

Risikerer å miste lappen pga krasj


Stavoku

Anbefalte innlegg

 

Det er rundt 30m, ja 50 sone?

det blir noe heelt annet enn 100 meter. Da er det sikkert høyre framhjul som har låst seg. Du kjente vel ei sterk dragning i rattet når bilen ska ut? Det er blitt slik idag, at hvis du er uheldig å kjører i grøfta, så er det uaktsomt med en gang. Tenker det ordner seg.. målte polti lengden på sporet?

Ja vist jeg ikke hadde fått låst hjul og kjørt ut i grøfta Så hadde jeg vert enig med det men når hjule låser seg og jeg blir dratt ut av veien er ikke uaksomt kjøring for min del mener jeg. Politie har ikke røpet på meg enda

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Man kan vedlikeholde bilen og utføre sikkerhetskontroll jevnlig, slik at man oppdager feilene før de blir farlige.

Og dette er vanlig mener du? Det er ikke mulig å være uheldig? Hva med de som ikke har peiling på bil? Som ikke har råd til å ha bilen inne på sjekk jevnlig?

I så fall bør man jo ikke ha bil. Jeg snakker ikke om vanskelige ting, bare slikt du skal kunne til oppkjøring. Jeg vet at det ikke er vanlig å gjøre det, men det betyr egentlig ingenting. Da tar man en risiko. Stort sett går det bra, men her gikk det galt.

Hehe, EU-kontrollen skal jo faktisk dekke sikkerhetsaspektene og jeg regner med bilen var EU-godkjent.

 

EU-kontrollen er absolutt ikke noen garanti for at bilen er helt i orden, eller noe fritak for ansvar. Lista ligger ganske lavt.

 

Jeg sier ikke at trådstarter garantert har handlet klanderverdig og bør miste lappen, men disse to unnskyldningene er ugyldige.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vist jeg hadde mistet lappen på grunn av selve ulykken som så si er umulig til å skje at treffe en stolpe i rundkjøringen. Vist jeg hadde mistet lappen på grunn av det hadde jeg samtykket. Men NÅR hjule låser seg og trekker meg ut til stolpen er ikke min feil! Vist jeg mister lappen på grunn av hjule låste seg og trakk meg til stolpen samtykker jeg ikke det!

Lenke til kommentar

Vist jeg hadde mistet lappen på grunn av selve ulykken som så si er umulig til å skje at treffe en stolpe i rundkjøringen. Vist jeg hadde mistet lappen på grunn av det hadde jeg samtykket. Men NÅR hjule låser seg og trekker meg ut til stolpen er ikke min feil! Vist jeg mister lappen på grunn av hjule låste seg og trakk meg til stolpen samtykker jeg ikke det!

 

Du bremset ikke i det hele tatt? Om du hadde bremset, kunne du jevnet ut draget mot stoplen, og unngått kollisjonen. Vet du noe mer om hvorfor hjulet låste seg?

 

Slikt kan skje, men det er alltid fører av bilen som er ansvarlig for at den er i forsvarlig stand. Men slik jeg leser det du skriver, så tror jeg du kan miste førerkortet. 30 m bremsespor er ikke heldig i en 50 sone. et godt dekk gir 40m bremselengde fra 80 til 0 km/t på våt asfalt ii følge en del tester gjort av bilnorge.no. Låste hjul har ofte kortere bremselengde enn med ABS på tørr asfalt. I tillegg til vitner som forteller om høy fart blir ikke saken din bedre.

 

Det du kan håpe på er at saken ikke går til rettsinstansen innen 3 uker.

Lenke til kommentar

 

 

Vist jeg hadde mistet lappen på grunn av selve ulykken som så si er umulig til å skje at treffe en stolpe i rundkjøringen. Vist jeg hadde mistet lappen på grunn av det hadde jeg samtykket. Men NÅR hjule låser seg og trekker meg ut til stolpen er ikke min feil! Vist jeg mister lappen på grunn av hjule låste seg og trakk meg til stolpen samtykker jeg ikke det!

Du bremset ikke i det hele tatt? Om du hadde bremset, kunne du jevnet ut draget mot stoplen, og unngått kollisjonen. Vet du noe mer om hvorfor hjulet låste seg?

 

Slikt kan skje, men det er alltid fører av bilen som er ansvarlig for at den er i forsvarlig stand. Men slik jeg leser det du skriver, så tror jeg du kan miste førerkortet. 30 m bremsespor er ikke heldig i en 50 sone. et godt dekk gir 40m bremselengde fra 80 til 0 km/t på våt asfalt ii følge en del tester gjort av bilnorge.no. Låste hjul har ofte kortere bremselengde enn med ABS på tørr asfalt. I tillegg til vitner som forteller om høy fart blir ikke saken din bedre.

 

Det du kan håpe på er at saken ikke går til rettsinstansen innen 3 uker.

Det er ikke bremsespor på 30m, det er en spor som tyder på at hjule har låst seg den ene.

Lenke til kommentar

I så fall bør man jo ikke ha bil. Jeg snakker ikke om vanskelige ting, bare slikt du skal kunne til oppkjøring. Jeg vet at det ikke er vanlig å gjøre det, men det betyr egentlig ingenting. Da tar man en risiko. Stort sett går det bra, men her gikk det galt.

Nei, vi kan jo dømme alle til barnehageunger, uskikket til å omgås resten av samfunnet og med et behov for barnevakt. Eller, så kan vi la folk lære og utvikle seg uten å forvente at evolusjonen skal ha lært oss alt om bilmekanisk teori og praksis. Du vet, slik som huleboerne drev med?

 

My point - verden er full av risikoer, shit happens. Vi kan ikke forutse alt, vi kan ikke være beredt for alt. Det er dømt å skje ulykker og uheld. Det er bare snakk om tilfeldigheter, ikke alt må dømmes på noen.

 

 

Mitt poeng sier heller ikke at det er helt likegyldig om folk er flinke til å tilse at bilens tilstand bidrar til en trygg trafikk.

 

 

 

EU-kontrollen er absolutt ikke noen garanti for at bilen er helt i orden, eller noe fritak for ansvar. Lista ligger ganske lavt.

 

Jeg sier ikke at trådstarter garantert har handlet klanderverdig og bør miste lappen, men disse to unnskyldningene er ugyldige.

Og hvor mange er det som vet eller tenker over hva EU-kontrollens hensikt er? Eu-godkjenning skal si mye for sikkerheten, det kan ingen nekte på. Og når man ikke kan nok om biler selv må man bare stole på f.eks. hva en mekaniker sier, eller de fra EU-kontroller. Og hva med foreldrene, kanskje faren (eller onkelen) "godkjente" bilen.

 

Det kunne ha skjedd mange at en feil på bilen forårsaket en uønsket hendelse som dette, jeg kan ikke si for meg selv at jeg har utført nok vedlikehold av bilen selv om den er EU-godkjent relativt nylig. Tilsier det at jeg ikke fortjener sertifikatet mitt?

 

 

Har du gått på skole etter andreklasse? Norsken din er veldig vanskelig å tyde

Kvaliteten på språket bestemmer ikke om han har feil eller ikke. Selv om du ikke påstår dette så er det ihvertfall ikke mye som stopper deg fra å hakke på fyren, uten å egentlig si mye mer enn det.

 

 

 

Hvis bare ett hjul har låst seg, vil bilen bare lage ett bremsespor.

Bremselengden (og bremsesporet) vil være vesentlig lengre enn hvis bilen bremset normalt med alle hjul og ABS.

 

Men hvis trådstarter merket at et hjul hade låst seg, burde han trødd på bremsepedalen og bremset på de andre hjulene også.

I situasjoner hvor bilførere kan bli redde eller overrasket er det ikke smart å trykke på bremsepedalen. Dette kan i en fart på 60 km/t føre til farlig situasjoner, spesielt når det ikke bremses likt på begge sider. Bremsing flytter forøvrig vekten framover noe som løfter opp baken og begrenser bakhjulenes grep og øker sjansene for overstyring.

 

Mitt råd hadde vært å bremset forsiktig og jevnt, uten for stor aksellerasjon, i tillegg til at alle manuvreringer på rattet bør gjøres forsiktig uten for bråe bevegelser. Kjører man fort, og det f.eks. er glatt, så skal man styre gjevnt og forsiktig, da annet fort kan skape ukontrollerbare bevegelser som er vanskelige å rette opp. Jeg føler for mange glemmer dette og synes det er noe av det viktigeste man kan ta med oss i hensikt av å avverge potensielle tap av kontroll av kjøretøyet. Disse reglene følges også av profisjonelle bilførere for å holde kontrollen i høy hastighet og krevende svinger og kjøreforhold.

Endret av Stian Aarskaug
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

I så fall bør man jo ikke ha bil. Jeg snakker ikke om vanskelige ting, bare slikt du skal kunne til oppkjøring. Jeg vet at det ikke er vanlig å gjøre det, men det betyr egentlig ingenting. Da tar man en risiko. Stort sett går det bra, men her gikk det galt.

Nei, vi kan jo dømme alle til barnehageunger, uskikket til å omgås resten av samfunnet og med et behov for barnevakt. Eller, så kan vi la folk lære og utvikle seg uten å forvente at evolusjonen skal ha lært oss alt om bilmekanisk teori og praksis. Du vet, slik som huleboerne drev med?My point - verden er full av risikoer, shit happens. Vi kan ikke forutse alt, vi kan ikke være beredt for alt. Det er dømt å skje ulykker og uheld. Det er bare snakk om tilfeldigheter, ikke alt må dømmes på noen.Mitt poeng sier heller ikke at det er helt likegyldig om folk er flinke til å tilse at bilens tilstand bidrar til en trygg trafikk.

EU-kontrollen er absolutt ikke noen garanti for at bilen er helt i orden, eller noe fritak for ansvar. Lista ligger ganske lavt. Jeg sier ikke at trådstarter garantert har handlet klanderverdig og bør miste lappen, men disse to unnskyldningene er ugyldige.

Og hvor mange er det som vet eller tenker over hva EU-kontrollens hensikt er? Eu-godkjenning skal si mye for sikkerheten, det kan ingen nekte på. Og når man ikke kan nok om biler selv må man bare stole på f.eks. hva en mekaniker sier, eller de fra EU-kontroller. Og hva med foreldrene, kanskje faren (eller onkelen) "godkjente" bilen.Det kunne ha skjedd mange at en feil på bilen forårsaket en uønsket hendelse som dette, jeg kan ikke si for meg selv at jeg har utført nok vedlikehold av bilen selv om den er EU-godkjent relativt nylig. Tilsier det at jeg ikke fortjener sertifikatet mitt?

Har du gått på skole etter andreklasse? Norsken din er veldig vanskelig å tyde

Kvaliteten på språket bestemmer ikke om han har feil eller ikke. Selv om du ikke påstår dette så er det ihvertfall ikke mye som stopper deg fra å hakke på fyren, uten å egentlig si mye mer enn det.

Hvis bare ett hjul har låst seg, vil bilen bare lage ett bremsespor.Bremselengden (og bremsesporet) vil være vesentlig lengre enn hvis bilen bremset normalt med alle hjul og ABS.Men hvis trådstarter merket at et hjul hade låst seg, burde han trødd på bremsepedalen og bremset på de andre hjulene også.

I situasjoner hvor bilførere kan bli redde eller overrasket er det ikke smart å trykke på bremsepedalen. Dette kan i en fart på 60 km/t føre til farlig situasjoner, spesielt når det ikke bremses likt på begge sider. Bremsing flytter forøvrig vekten framover noe som løfter opp baken og begrenser bakhjulenes grep og øker sjansene for overstyring.Mitt råd hadde vært å bremset forsiktig og jevnt, uten for stor aksellerasjon, i tillegg til at alle manuvreringer på rattet bør gjøres forsiktig uten for bråe bevegelser. Kjører man fort, og det f.eks. er glatt, så skal man styre gjevnt og forsiktig, da annet fort kan skape ukontrollerbare bevegelser som er vanskelige å rette opp. Jeg føler for mange glemmer dette og synes det er noe av det viktigeste man kan ta med oss i hensikt av å avverge potensielle tap av kontroll av kjøretøyet. Disse reglene følges også av profisjonelle bilførere for å holde kontrollen i høy hastighet og krevende svinger og kjøreforhold.
ikke for å pirke, men der er vel retardasjon du mener? Enig i alt du skriver her, og bra du tar "leppeslengerene" i nakken.
Lenke til kommentar

 

Hehe, EU-kontrollen skal jo faktisk dekke sikkerhetsaspektene og jeg regner med bilen var EU-godkjent.

ja, han hadde vel akurat kjøpt den. Får vel ikke registrere hvis der mangler godkjenning..

 

 

At en gutt som nettopp har fått lappen, har et begrenset budsjett er ikke utenkelig. Bilen kan ha vært på sist EU-godkjenning en stund siden, mye problemer kan ha oppstått etter det.

Lenke til kommentar

 

 

Hehe, EU-kontrollen skal jo faktisk dekke sikkerhetsaspektene og jeg regner med bilen var EU-godkjent.

 

ja, han hadde vel akurat kjøpt den. Får vel ikke registrere hvis der mangler godkjenning..

At en gutt som nettopp har fått lappen, har et begrenset budsjett er ikke utenkelig. Bilen kan ha vært på sist EU-godkjenning en stund siden, mye problemer kan ha oppstått etter det.

Javisst. Ting kan sje med en helt ny bil og...
Lenke til kommentar

I Norge har man ikke særlig god opplæring på kjørebiten

I motsetning til kjøreopplæringen i resten av verden?

 

tenker da på noe àla glattkjøring (som er mangelfull og veldig kort, noe som gjør at man lærer lite).

Det er ikke noe som heter glattkjøring under kjøreopplæringen, og poenget er ikke at man skal bli verdensmester på glatt føre. Hvis du tror det, har du bare hatt en dårlig lærer.
Lenke til kommentar

Du må bare si det som det er. Ikke prøv å koke ihop noe. Da blir det bare tull. Har du/politiet fått noen til å se på bilen? Ka tenke meg at HVIS du mister lappen, så blir det i 3-6 måneder. Over 6 måneder må dj ta det på nytt...

Bilen er på teknisk kontroll, men vist jeg mister den 3-6 måneder må jeg da ta på nytt oppkjøring og teori ? Kompisen min mistet den i 5 måneder pga fart men måtte ta teori og oppkjøring på nytt...

Du må bare si det som det er. Ikke prøv å koke ihop noe. Da blir det bare tull. Har du/politiet fått noen til å se på bilen? Ka tenke meg at HVIS du mister lappen, så blir det i 3-6 måneder. Over 6 måneder må dj ta det på nytt...

Bilen er på teknisk kontroll, men vist jeg mister den 3-6 måneder må jeg da ta på nytt oppkjøring og teori ? Kompisen min mistet den i 5 måneder pga fart men måtte ta teori og oppkjøring på nytt...

Lenke til kommentar

Vil noen si hva straffen blir ? Eller om noen kan si om jeg får lappen tebake ? Noen som vet eller kjenner noen som har vert i en slik situasjon før eventuelt hva så skjedde med dem? Eller om noen som har råd til hva jeg kan si til politie ?

Det er kun retten som kan svare på hva en eventuell straff blir.

Og det er kun politiet som kan svare på om saken kommer for retten.

 

Bilen er på teknisk kontroll, men vist jeg mister den 3-6 måneder må jeg da ta på nytt oppkjøring og teori ? Kompisen min mistet den i 5 måneder pga fart men måtte ta teori og oppkjøring på nytt...

Hvis man har hatt førerkort mindre enn 2 år må man ta oppkjøring på nytt dersom man mister lappen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I motsetning til kjøreopplæringen i resten av verden?

Nei.

 

Men Finland og England har veldig god opplæring på det punktet så vidt jeg vet (ihvertfall Finland, og tror også det er flere jeg ikke har nevnt). Elevene blir kastet ut av komfortsonen og får utfordret kjøreegenskapene sine. De får oppleve hva som skjer når de mister kontroll over bilen, hvordan værforhold og diverse. Lærerikt og viktig kunnskap. I tillegg til at det er morro, hvorfor skal man i det hele tatt gidde å nekte for det?

 

 

Det er ikke noe som heter glattkjøring under kjøreopplæringen, og poenget er ikke at man skal bli verdensmester på glatt føre. Hvis du tror det, har du bare hatt en dårlig lærer.

Nei, de har endret navnet. Poenget er at du skal bli en sikrere sjofør og noe av poenget er å vite f.eks. hvordan dårlig føre kan påvirke bremselengde og kjøreegenskaper. Det har med sikkerhet å gjøre, og muligens litt for å gi inntrykk av at "å kjøre bil er veldig, veldig farlig og hvis du kjører over fartsgrensen så dør du". med forbehold om overdrivelse. Og jeg er til dels enig - i trafikken er det farlig. Men det er også veldig farlig med ulærte og uerfarne sjofører, spesielt om det skulle skje noe uforutsett.

 

Min personlige mening er at man burde ha mer av slikt, hvor man får viktig kjørekunnskaper som faktisk kan føre til sikrere sjofører i trafikken. Tror ikke du kan si deg uenig i det. Jeg tror det er ganske få som egentlig vet akkurat hva de skal gjøre om bakenden glir ut, eller om bilen går rett fram i en sving. Det er ikke mange som får teste slikt på en trygg måte, imotsetning til når ulykken skjer - og da er det for sent uansett.

 

 

ikke for å pirke, men der er vel retardasjon du mener? Enig i alt du skriver her, og bra du tar "leppeslengerene" i nakken.

Går an å si det sånn og ja. ;)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...