Gå til innhold

Risikerer å miste lappen pga krasj


Stavoku

Anbefalte innlegg

Du kjørte så fort mot en rundkjøring at når du bråbremsa laget du ett spor som gikk over 100 meter og deretter mistet du kontrollen og smalt inn i en lyktestolpe, men du holdt fartsgrensa?

Inn mot en rundkjøring tipper jeg fartsgrensa lå på rundt 50 km/t?

 

Du er nyoppkjørt og har førerkortet på prøve husk. (I 2[?] år fremover.) Det er moro å herje rundt med bilen helt til du smeller inn i noen andre eller helt til du ødelegger bilen og innser at du kastet hardt oppsparte penger ut av vinduet:)

Endret av medlem-124997
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Før i tia brukte vi å finne en stor plass og "herje" litt om vinteren. Litt handbrekk og breisladder mm. Lærte masse av det. Vil påstå det har reddet meg flere ganger. Men i dag mister du vel lappen for uaktsom kjøring...

Tviler ikke, det er da man faktisk lærer prinsipper om det å kjøre en bil. Før jeg begynte å øvelseskjøre hadde jeg mange timer bak meg i hjemmesimulator og lesning om teknisk kjøring. Resultatet var at jeg var kjent med bilens oppførsel på forhånd og jeg vet at denne kunnskapen har hjulpet meg mange ganger. Det er slike prinsipper man burde få inn i den obligatoriske opplæringen - hadde gjort mye bra for trafikksikkerheten.

 

 

Du kjørte så fort mot en rundkjøring at når du bråbremsa laget du ett spor som gikk over 100 meter og deretter mistet du kontrollen og smalt inn i en lyktestolpe, men du holdt fartsgrensa?

Inn mot en rundkjøring tipper jeg fartsgrensa lå på rundt 50 km/t?

 

Du er nyoppkjørt og har førerkortet på prøve husk. (I 2[?] år fremover.) Det er moro å herje rundt med bilen helt til du smeller inn i noen andre eller helt til du ødelegger bilen og innser at du kastet hardt oppsparte penger ut av vinduet:)

Skal du briljere med sarkasme kan det være en idè å lese tråden, eller forstå hva som blir skrevet i den. Påstanden du kommer med har du ikke grunnlag for å komme med.

 

Vet du at din påstand impliserer at han holdt en utregnet fart på rundt 140 km/t når han ifølge deg skulle ha begynt på dette 100 meters lange bremsesporet? Og holdt 50 km/t inn i rundkjøringen da han mistet kontrollen. Hvis du regner på det så skal en fart på 140 km/t kreve 115 meter for å stoppe bilen, hvor de siste 15 meterene begynner med en momentanfart på 50 km/t (dvs. 100 meter fra 140 km/t til 50 km/t).

 

Istedenfor å være så arrogant så kan du sette deg inn i saken og tenke over hva du slenger ut. Og husk at alle gjør feil.

Endret av Stian Aarskaug
  • Liker 1
Lenke til kommentar

... Arrogant? Voldsomt til reaksjon du hadde! Følte du deg litt truffet?;)

 

Dette var ett spørsmål mer enn en påstand og deretter en påminnelse om at det fort kan bli jævelig dyrt å kjøre uaktsomt i Norge hvis man ikke passer på. Dessuten er man langt i fra alene i trafikken og det er nok av de som har forskyldt andre store skader og død.

Og hvem vil ha slike ting på samvittigheten?

 

Nei du jeg har ikke regnet på hvor stor fart han hadde inn til rundkjøringen, så hardt bryr jeg meg faktisk ikke om denne tråden. men lager du ett spor etter bilen som går over hundre meter så kjører man stort sett for fort, selv om ts hevdet motsatt. Ifølge dine utregninger så kan det også virke som om han gjorde det.

 

Posten er et svar til TS sin førstepost. Det er lov det. Jeg MÅ ikke finlese hele tråden som går over 5 sider.

Endret av medlem-124997
Lenke til kommentar

Hvis ett hjul låste seg, virker det annsynlig at det er én svart stripe i asfalten, og ikke 2, 3 eller 4.

Hvor mange striper er det i asfalten? Ikke at det beviser noe uten profesjonell analyse...

Bilen kan jo ha rotert, så hjulene ble slept sidelengs bortover. Da kan du få flere "bremsespor".

Jeg er ikke ekspert, men stopplengden med ett låst hjul vil nødvendigvis bli ganske lang, sammenliknet med en kontrollert nedbremsing med alle hjul.

Det gir en laaang svart stripe i asfalten.

 

Trådstarter virker ikke å ha målt lengden på sporet særlig nøyaktig.

Han er usikker på om bremsesporet er 30 eller 100 m langt.

Dermed nytter det ikke å prøve å regne seg frem til hastigheten uten å ha vært på stedet.

Hva slags spor er det? Hjulspor i grus? Svart gummistrek i asfalten? Mye grus? Is og snø der du bor? Vannplaning?

Om du deler noen fotografier av stedet, og spør de som tok hånd om bilen din om hva de fant, kan det være lettere å hjelpe.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Hvis ett hjul låste seg, virker det annsynlig at det er én svart stripe i asfalten, og ikke 2, 3 eller 4.

Hvor mange striper er det i asfalten? Ikke at det beviser noe uten profesjonell analyse...

Bilen kan jo ha rotert, så hjulene ble slept sidelengs bortover. Da kan du få flere "bremsespor".

Jeg er ikke ekspert, men stopplengden med ett låst hjul vil nødvendigvis bli ganske lang, sammenliknet med en kontrollert nedbremsing med alle hjul.

Det gir en laaang svart stripe i asfalten.

 

Trådstarter virker ikke å ha målt lengden på sporet særlig nøyaktig.

Han er usikker på om bremsesporet er 30 eller 100 m langt.

Dermed nytter det ikke å prøve å regne seg frem til hastigheten uten å ha vært på stedet.

Hva slags spor er det? Hjulspor i grus? Svart gummistrek i asfalten? Mye grus? Is og snø der du bor? Vannplaning?

Om du deler noen fotografier av stedet, og spør de som tok hånd om bilen din om hva de fant, kan det være lettere å hjelpe.

Ser ut som du er inne på noe, se her!

post-345579-222874_thumb.jpg

Lenke til kommentar

 

Hvis ett hjul låste seg, virker det annsynlig at det er én svart stripe i asfalten, og ikke 2, 3 eller 4.

Hvor mange striper er det i asfalten? Ikke at det beviser noe uten profesjonell analyse...

Bilen kan jo ha rotert, så hjulene ble slept sidelengs bortover. Da kan du få flere "bremsespor".

Jeg er ikke ekspert, men stopplengden med ett låst hjul vil nødvendigvis bli ganske lang, sammenliknet med en kontrollert nedbremsing med alle hjul.

Det gir en laaang svart stripe i asfalten.

 

Trådstarter virker ikke å ha målt lengden på sporet særlig nøyaktig.

Han er usikker på om bremsesporet er 30 eller 100 m langt.

Dermed nytter det ikke å prøve å regne seg frem til hastigheten uten å ha vært på stedet.

Hva slags spor er det? Hjulspor i grus? Svart gummistrek i asfalten? Mye grus? Is og snø der du bor? Vannplaning?

Om du deler noen fotografier av stedet, og spør de som tok hånd om bilen din om hva de fant, kan det være lettere å hjelpe.

Ser ut som du er inne på noe, se her!

Det ser ikke ut som bremsespor.
Lenke til kommentar

Det er ikke bremsespor, jeg brukte ikke bremse som jeg har nevnt mangen ganger utenom før jeg traff stolpen. Dette her tyder på at hjule har låst seg. Ikke sant?

du har 3 typer dekkspor på tørr asfalt. Spinnespor, skrensespor og bremsespor. Låst hjul spor går under kategorien bremdespor, så ikke heng deg for mye opp i det. Fått snakka med onkel eller verksted da?
Lenke til kommentar

... Arrogant? Voldsomt til reaksjon du hadde! Følte du deg litt truffet? ;)

 

Dette var ett spørsmål mer enn en påstand og deretter en påminnelse om at det fort kan bli jævelig dyrt å kjøre uaktsomt i Norge hvis man ikke passer på. Dessuten er man langt i fra alene i trafikken og det er nok av de som har forskyldt andre store skader og død.

Og hvem vil ha slike ting på samvittigheten?

 

Nei du jeg har ikke regnet på hvor stor fart han hadde inn til rundkjøringen, så hardt bryr jeg meg faktisk ikke om denne tråden. men lager du ett spor etter bilen som går over hundre meter så kjører man stort sett for fort, selv om ts hevdet motsatt. Ifølge dine utregninger så kan det også virke som om han gjorde det.

 

Posten er et svar til TS sin førstepost. Det er lov det. Jeg MÅ ikke finlese hele tråden som går over 5 sider.

Jepp, synes det var et passe arrogant innlegg - det irriterer meg måten folk svarer på her, kjepphøye og hakkete. I tillegg så kommer det negative kommentarer fra visse personer som ikke har lest tråden en gang. Og nie, følte meg ikke truffet, fortell meg - hvorfor skulle jeg det?

 

Det var kanskje ment sånt, men isåfall ikke formulert i tråd med budskapet. Kommaplassering gjorde i min bok første del av setningen til en påstand. I tillegg til antydende setninger. Kall meg gjerne vanskelig. Men føler ikke TS fortjener alle disse moralprekenene av folk som har har bestemt seg for at vedkommende er en skyldig, uskikkelig løgnaktig ungdom.

 

Og nei, du trenger ikke å kjøre fort for å lage spor etter bilen. Skulle gjerne ha sveist fast det ene hjulet på bilen min for å vist deg, men det er ikke plass til i budsjettet mitt. ^^,

 

Jaja, det er lov det. Jeg har ikke ringt politiet på deg. :) Men jeg synes ihvertfall at man uten å ha lest tråden bør unngå sarkastiske, påståelige innlegg som atpåtil gir kritikk på feil grunnlag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

... Arrogant? Voldsomt til reaksjon du hadde! Følte du deg litt truffet? ;)

 

Dette var ett spørsmål mer enn en påstand og deretter en påminnelse om at det fort kan bli jævelig dyrt å kjøre uaktsomt i Norge hvis man ikke passer på. Dessuten er man langt i fra alene i trafikken og det er nok av de som har forskyldt andre store skader og død.

Og hvem vil ha slike ting på samvittigheten?

 

Nei du jeg har ikke regnet på hvor stor fart han hadde inn til rundkjøringen, så hardt bryr jeg meg faktisk ikke om denne tråden. men lager du ett spor etter bilen som går over hundre meter så kjører man stort sett for fort, selv om ts hevdet motsatt. Ifølge dine utregninger så kan det også virke som om han gjorde det.

 

Posten er et svar til TS sin førstepost. Det er lov det. Jeg MÅ ikke finlese hele tråden som går over 5 sider.

Jepp, synes det var et passe arrogant innlegg - det irriterer meg måten folk svarer på her, kjepphøye og hakkete. I tillegg så kommer det negative kommentarer fra visse personer som ikke har lest tråden en gang. Og nie, følte meg ikke truffet, fortell meg - hvorfor skulle jeg det?

 

Det var kanskje ment sånt, men isåfall ikke formulert i tråd med budskapet. Kommaplassering gjorde i min bok første del av setningen til en påstand. I tillegg til antydende setninger. Kall meg gjerne vanskelig. Men føler ikke TS fortjener alle disse moralprekenene av folk som har har bestemt seg for at vedkommende er en skyldig, uskikkelig løgnaktig ungdom.

 

Og nei, du trenger ikke å kjøre fort for å lage spor etter bilen. Skulle gjerne ha sveist fast det ene hjulet på bilen min for å vist deg, men det er ikke plass til i budsjettet mitt. ^^,

 

Jaja, det er lov det. Jeg har ikke ringt politiet på deg. :) Men jeg synes ihvertfall at man uten å ha lest tråden bør unngå sarkastiske, påståelige innlegg som atpåtil gir kritikk på feil grunnlag.

Tusentakk, setter pris på det. Jeg vil diskutere hva som kommer til og skje og hvordan. Vil ikke diskutere alt dette. Vil vite hva jeg må gjøre nå og hvordan. Om det er noen som kan gi meg noen råd

Lenke til kommentar

Kall meg gjerne vanskelig.

Javel: Du er vanskelig.

 

Og jeg var ikke sarkastisk.

Og jeg gav heller ikke moralpreken. Må ha vært tidenes korteste i såfall. Jeg gav ett kort tips til en nyoppkjørt attenåring som har havnet i vansker etter noen måneder på vegen.

Ulykker kan skje alle, men desverre er mange dumme nok (og unnskyld! Var jeg støtende nå?) til å fremprovosere dem. Disse er som regel nyoppkjørte som TS og pga av at ANDRE er dumme må vi resten av unge sjåfører som kjører forsvarlig være ekstra OBS siden vi får en litt hardere smekk over fingrene enn resten.

 

Det var ett venskapelig tips fra en bilist til en annen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...