Gå til innhold

[Løst] Hvordan tjene gode penger som ung?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er penger?

 

"Penger" er en abstraksjon av et primitivt byttehandelssystem. Eks.: "Jeg gir deg 20 kg poteter for dette bjørneskinnet". Den ene har mat, men ikke klær. Den andre har klær, men ikke mat, derfor kommer de til en enighet. Det var også et eksempel. Den ene eller andre kan selvsagt ha både klær og mat. Hva tror du deres intensjoner da er?

 

Penger er altså ikke et mål i seg selv. Målet er å tilfredstille hverandres behov via fordeling i enighet.

Lenke til kommentar

Hva er penger?

 

"Penger" er en abstraksjon av et primitivt byttehandelssystem. Eks.: "Jeg gir deg 20 kg poteter for dette bjørneskinnet". Den ene har mat, men ikke klær. Den andre har klær, men ikke mat, derfor kommer de til en enighet. Det var også et eksempel. Den ene eller andre kan selvsagt ha både klær og mat. Hva tror du deres intensjoner da er?

 

Penger er altså ikke et mål i seg selv. Målet er å tilfredstille hverandres behov via fordeling i enighet.

Wow...

 

Hvordan man kan tjene penger avhenger av hvor du bor. Som 16-åring er sjansene heller små for å faktisk tjene "gode" penger, men litt av hvert av småjobber finnes jo overalt. Avissalg er visst ganske populært i større byer, ellers bør det ikke være umulig å få seg en eller annen lagerjobb. Jeg jobbet selv som avløser på gård da jeg var på den alderen. Silojobbinga på sommeren ga greit med penger i alle fall.

Lenke til kommentar

@HanziBanzi: Det avhenger av hvilket behov andre har, og hvordan du kan tilfredsstille disse behovene. Hvor man bor er en faktor, ja. Men hvis man ønsker å tilfredstille andres behov kan du ikke lete der hvor ingen er å finne. Selvsagt. Så hvis det ikke er en etterspørsel etter hva du har å tilby hvor du bor, og du genuint er opptatt av det, så er neste steg å flytte dit det finnes, eller først og fremst finne ut av hvor det finnes.

Endret av 00005
Lenke til kommentar

Jeg bor i Tønsberg og antar at det er en god del jobber her. Noe jeg ser som frustrerende er at det er vanskelig å finne de. Jeg er ute etter en jobb jeg kan ha i en periode på omkring 2 år, men det er svært få som ønsker unge.

 

En på din alder ansees som å ha lite erfaring med noe som helst. Men igjen, ikke tenk penger. Tenk på hva penger egentlig er. Hva kan du gjøre for andre?

Lenke til kommentar

Jeg bor i Tønsberg og antar at det er en god del jobber her. Noe jeg ser som frustrerende er at det er vanskelig å finne de. Jeg er ute etter en jobb jeg kan ha i en periode på omkring 2 år, men det er svært få som ønsker unge.

Ja, det kan være vanskelig, og du må nok ta til takke med "drittjobber". Jeg hadde også en slags vaktmester-/gartnerstilling i et borettslag. Det kan kanskje være noe om somrene i alle fall. Klippe gress, trimme hekker osv. Om noe slikt er interessant kan du jo ta kontakt med Tønsberg – Nøtterøy Boligbyggelag og høre. Ellers er det ingen skam i å spørre rundt overalt hos folk du kjenner om hjelp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan tippe Lotto, kjøpe Flax-lodd eller aksjar, men sannsynlegvis er den beste metoden å skaffe seg ein jobb. Det treng ikkje vere ein drittjobb. Er du heldig, så kan du finne ein jobb du trivest godt med. Løna er sjølvsagt ikkje det heilt store, men det kjem seinare i livet. Eg ville ikkje brukt for mykje tid og krefter på å bli rik som 16-åring. Du må legge ned meir tid per krone som 16-åring enn når du seinare kjem ut i arbeidslivet. Tenåra er snart slutt, og dei kjem aldri tilbake.

 

Finn deg ein deltidsjobb om du vil tene pengar, men hugs å nyte tida som tenåring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt riktig. Det du har å tilby er å ta de jobbene ingen andre gidder. Og jobber du hardt nok med det, kan du få mye penger. Ett tips er det nye på Finn.no som kalles for "Småjobber".

 

"Seriøse" folk legger ut anbud på "Oppdrag"-siden til Finn, hvor man som bedrift må registrere organisasjonsnummer og betale en relativt stor sum pr. måned/år. Folk som ikke bryr seg nevneverdig om du tar betalt hvitt eller svart legger de ut på "Småjobber".

 

Male et hus? 10.000 kroner. Maks 5 dagers arbeid. Men det er hardt og ofte risikabelt, når det er snakk om høyder og du ikke har tilgang til en lift e.l. Alle kan male, men svært få gidder det selv.

 

Dessuten bor du etter all sannsynlighet hos dine foreldre. Ergo er all inntekt overskudd.

Endret av 00005
Lenke til kommentar

Jeg har jobbet siden jeg var 15, er nå snart 18. Startet på en kafe der en i familien min var daglig leder, så en kafe nærmere. Spart opp gode penger på dette da jeg sparte alt jeg tjente. Så det som lønner seg er å høre med noen i familien din eller noen du kjenner, det er den enkleste måten å komme inn i arbeidsmarkedet som ung! :)

 

Hei!

 

I det siste har jeg blitt mer og mer interessert i penger. Jeg lurer rett og slett på om det er noen som vet om gode metoder for å tjene gode penger, som ung (16 år).

Lenke til kommentar

Hva er penger?

 

"Penger" er en abstraksjon av et primitivt byttehandelssystem. Eks.: "Jeg gir deg 20 kg poteter for dette bjørneskinnet". Den ene har mat, men ikke klær. Den andre har klær, men ikke mat, derfor kommer de til en enighet. Det var også et eksempel. Den ene eller andre kan selvsagt ha både klær og mat. Hva tror du deres intensjoner da er?

 

Penger er altså ikke et mål i seg selv. Målet er å tilfredstille hverandres behov via fordeling i enighet.

Dette er bare vrøvl. Ikke hør på ham...

Lenke til kommentar

Har du noen kunnskaper eller evner? Evt en hobby du brenner for? Sats på noe innen dette, hadde selv kompiser som likte å skru på biler å mopeder å dreiv på å kjøpte og solgte disse etter noen småjusteringer og fikk seg en fin slant med penger inn. Selv kjøpte jeg mekaniske armbåndsur, polerte og børstet de til de var "som ny" og solgte med varierende overskud. Det dro inn en del penger for meg, jeg var dog noe eldre 20+ på den tiden men var under utdanning. Og andre jeg kjenner har skiftet utallige iphone skjermer..

 

Ellers bør du satse på utdanning og tenke på fremtiden. Å tjene 10 000 netto i måneden nå er kanskje kjempe flott, men om det går ut over utdanningen din og du hopper av skolen eller lignende for å jobbe vill du garantert angre når du sliter med å få månedene til å gå rundt når du har kone og barn..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...