Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp! Vi skal kjøpe vår første familiebil...


Anbefalte innlegg

Jeg har heldigvis ikke så ekstremt bilinteresserte bekjente at de må ty til personangrep når de går tom for argumenter...

Trist å se nok en gang at du tror at den som er størst i kjeften er den som får rett.

Når ble det personangrep å påpeke at noens vennekrets ikke består av bilinteresserte mennesker?

 

Har tilsvarende girkasse på min bil i tillegg til at jeg hadde en C5 som leiebil en uke. Jeg må nok gi Snylter delvis rett (skjønt han har det med å sette ting på spissen). EMG er ikke guds gave til kjøregleden nei. På motor- og landevei fungerer det fint, men til kø- og bykjøring er det langt fra ideelt (det er jo her normalt automatkassene har sitt fortrinn). Automat-modusen på Smart Roadster (som jeg kjører) er kjent for å være ganske begredelig, men det overrasket meg at den var værre på C5. I et par oppoverbakker trodde jeg faktisk kassa skulle kvele motoren.

 

Ellers er C5 en veldig komfortabel bil, men jeg foretrekker Volvo V50 som jeg også har kjørt ganske mye.

Det er sant at den faktisk er enda litt verre enn kassa i Smarten din ja, og det sier faktisk en hel del.

 

Særlig irriterende er den som du sier blanta nnet i køkjøring, men også ved forsøk på småinspirert landeveiskjøring, da viser den seg virkelig fra sin verste side.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En av mine arbeidskamerater gikk fra Civic til ny C5 for noen år siden. Noe sinnsykt rart med fjæringa der. Resultatet var at vi som satt på til butikken i lunsjen ble sjøsyke. Hver dag. I alle fall hvis vi satt i baksetet. Det var riktig nok ikke den dyreste hydrauliske fjæringa. Og han har hatt endel tull med den bilen også. Som tidligere Peugeot-eier har jeg blitt frankofob selv, så jeg ville personlig valgt hva som helst japansk eller tysk/tsjekkisk først :B

 

V50 har jeg nå. For sikkerheten. Den modellen ligger nær toppen på Autoindex. Overraskende god bagasjeplass også. Vil si komforten er bedre enn japanske biler, men ikke bedre enn fransk. Ikke spennende å kjøre - ønsker du å kjøre spennende med små barn i bilen? Faktisk har jeg gått over til å kjøre på cruise control nesten hele tiden etter jeg fikk den bilen, så jeg kan ikke være så veldig opptatt av kjøreglede selv. :p

 

Det er ikke spesielt god plass bak, men det tror jeg er vanlig i klassen. Vi har vår treåring i bakovervendt barnesete. Hver gang han løftes inn, må han bøye hodet unna og jeg må vri ham under dørkarmen. Det er med BeSafe iZi Combi X3 med IsoFix som har en massiv base. Hvis man kjøper et annet sete, for eksempel det som er Volvo-merket, vil det nok være bedre plass. Det er først og fremst høyden som er problematisk, så det tviler jeg på er så veldig mye bedre i andre biler i klassen. Med mindre Volvo har høyere seter for langbente skandinaver, det er jeg usikker på. CR-V og HR-V er derimot høyere, antar jeg? Det var ikke trangt når han satt i sitt første barnesete.

 

Jeg tror Oktavia har bedre bakseteplass(?), er vel den romsligste i sin produktklasse(?) og den er i utgangspunktet en god del billigere. Det er også en populær modell, men hvis jeg leste tallene riktig for et par år siden så skrotes en Skoda i snitt etter 11 år mens en Volvo eller Mercedes lever dobbelt så lenge. Det kan man jo vurdere i forhold til den høyere prisen.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

 

Vi eier to Citroen C5'er, en fra hver generasjon og en Citroen DS5 for tiden. Vi har fint 3 barneseter i C5en, kanskje litt trangt, men det er det vel i alle stasjonsvogner.

 

Citroen C5 Exclusive, 109hk Diesel, EMG-Automat

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=46781952

Pris: 195000 kr

Denne er Exclusive utgaven av 2. generasjons C5, da har den blandt annet automatgir og hydraulikk (Hydreactive som den kalles). Hydraulikken gir en helt fantastisk kjørekomfort, garantert verd pengene. Girkassen er ulempen i denne bilen, EMG-kassene er ikke kjent for en racer-bil, den girer litt tregt, så er du glad i skikkelig fart burde du gå for en bedre automatkasse, eller det billige alternativet, manuell. Til bykjøring er den fin.

Ingen tvil om at du har rett i noen ting her.. Hydraulikken gir absolutt en komfortabel bil.

Bare synd denne bilen er å anse som ødelagt fra fabrikk, for den EMG-kassa er faktisk direkte jævlig å kjøre med.

 

Jeg har kjørt flere biler med den løsningen, blant annet Peugeot 508 hybridsaken (der problemet oppfattes mindre enn i andre biler med samme løsning pga elmotoren som fortsatt driver under giring..)

 

I tillegg er driftssikkerheten her så som så, selv min gamle stasjonsvogn med stor v8, 4x4, luftfjæring osv er mer driftssikker enn de fleste C5ene med hydraulikk jeg kjenner til..

 

På våres Citroen DS5 har vi EMG-Kasse, fungerer fint. Man har "girskiftere" på rattet som man lett kan styre bilen som en manuell, enten sette bilen i manuell eller kjøre på automat og gire der det går tregt. G faktisk veldig bra, bare en vane, var vanskelig for oss å vende oss til det, men det går faktisk utrolig bra. Litt usikker på hvordan dette er i C5'er, men regner med at det er noe lignende.

Men selvsagt, om du er interessert i fart, styr unna. Kjøp en med ordentlig 5/6-trinns automat.

Trådstarter får prøve begge deler og se hva som passer dem.

 

EMG-kassa i en C5 kan ikke sammenlignes med en hybridsak, det er helt annerledes med en elmotor, enn i en med bare fosil-motor. Du må rett og slett prøve ut C5'en. Her er det bare vanesak.

 

Iforhold til driftsikkerhet: Du overdriver alt for mye. Den kan ikke sammenlignes med en stor bil med V8 og 4x4, de blir mye mer "tungkjørt" med 4x4, noe jeg selv har erfart i enkelte biler. C5'er har faktisk veldig god driftsikkerhet og ligger "midt på treet" iforhold til familiebiler.

 

 

 

 

Citroen C5'er koster ikke skjorta fordi de ikke har blitt en så populær bil, og at det forsatt henger igjen at "Fransk = Drittbil", dette var på gamlere modeller, det rotet er borte for lengst.

De siste 20 årene har folk sagt akkurat det der, de har da gjerne referert til ca 10 år gamle biler.. Etter det var alt gull..

Pussig nok vil det nok om ti år også være slik at de gamle bilene fra 2014, DE var no dritt.. Men de nye bilene i 2024.. DE er bra de!

 

Min erfaring med merket er at det faktisk er en del problemer med de..

Den kjipeste er ei jeg jobbet sammen, hun skulle ha seg en relativt rimelig stasjonsvogn av grei størrelse..

Damen ble forelsket i C5, og fant seg et eksemplar med hydraulisk fjæring..

Needless to say, selvsagt røyk ei pumpe eller noe til denne hydraulikken etter under et år, bilen ble stående.. Ting ble fikset.

Bilen kom tilbake, kort tid gikk før den fikk tilsvarende problemer igjen..

Nytt verkstedopphold.

 

Greit nok, det ble fikset etter bare to opphold på verksted.. Men å måtte ta bussen i ukesvis pga slikt er jo uholdbar

 

Vi har en 12 år gammel Citroen C5, gått 410000km, aldri byttet girkasse eller motor. Går godt fortsatt (Om du ikke er superbilfan med 200hk...) og hadde den på EU-Kontroll ifjor med null feil. NAF-testet for noen dager siden, kun noen bærekuler som måtte skiftes (Vanlig på disse bilene), fikk beskjed om at bilen hadde mange år og kilometer igjen å leve med samme motor og girkasse. Den er også rustfri. Et levende bevis på at både Citroen har forbedret seg og godt vedlikehold.

 

Hvilken type C5, nye eller gamle typen? Kjøper man en gammel bil må man regne med at ting ryker, det gjelder faktisk alle biler. At ting ryker to ganger er verkstedets skyld, ikke bilens. Her må man klage, kreve å få jobben gjort om igjen uten ekstra kostnad. Skjer det om og om igjen burde hun vurdere et ordentlig service av understellet. Bilen har antagligvis vært dårlig vedlikehold på det punktet. Derfor er det viktig med servicehefte.

 

 

 

Det viktigste er ihvertfall å finne en som har et godt servicehefte og lav km-stand. Tar du vare på bilen, utfører all service, skifter deler ettersom du hører lyder, og generelt er tidlig ute med å sjekke feil, så har du god bil, nesten uansett hva du velger. Smak og behag ;)

Hvis lav km-stand er viktig oppfatter jeg det som at de ikke tåler særlig godt å bli brukt.. Ergo kan det umulig være bra saker.

 

Det er veldig fornuftig å kjøpe en bil med lav kilometerstand (80000km +/-), da får man minimalt med påkostninger på en god stund. Kjøper du en som har gåẗt 200000km er det MYE større sjanse for at ting ryker, det gjelder faktisk alle biler. Ville du feks kjøpt en Skoda Octavia 2010mod med 200000 på tellerne mot en som hadde gått 80000km? Det handler om fornuftighet, ikke at Citroen tåler lite kilometer.

 

 

 

EMG-girkasse er noe sært noe. Det er ikke automat, men en Elektronisk styrt Manuell Girkasse. De har tatt en ordinær manuell girkasse, og satt på en elektronisk styrt kløtsj. Første gangen du kjører den kommer du "garantert" til å kjøre i rykk og napp. Men etter kort tid (timer-dager) vil du venne deg til den, og iallfall alle i min vennskapskrets som kjører en PSA med EMG trives fint med denne løsningen. Den er rimelig, både i innkjøp og evt reparasjon. I motsetning til endel andre moderne girløsninger, som har en tendens til å koste en arm og en legg om den ryker.

EMG er RÆVA, din vennekrets kan da virkelig ikke bestå av bilinteresserte..

At det er billig hjelper ikke når det funker så til de grader dårlig.

 

Akkurat det kan jeg bare copy/paste svaret mitt fra lengre opp:

 

På våres Citroen DS5 har vi EMG-Kasse, fungerer fint. Man har "girskiftere" på rattet som man lett kan styre bilen som en manuell, enten sette bilen i manuell eller kjøre på automat og gire der det går tregt. G faktisk veldig bra, bare en vane, var vanskelig for oss å vende oss til det, men det går faktisk utrolig bra. Litt usikker på hvordan dette er i C5'er, men regner med at det er noe lignende.

Men selvsagt, om du er interessert i fart, styr unna. Kjøp en med ordentlig 5/6-trinns automat.

Trådstarter får prøve begge deler og se hva som passer dem.

 

EMG-kassa i en C5 kan ikke sammenlignes med en hybridsak, det er helt annerledes med en elmotor, enn i en med bare fosil-motor. Du må rett og slett prøve ut C5'en. Her er det bare vanesak.

 

Håper det svarte på det meste, og bruk fakta neste gang, ikke bare din egen mening. Det hjelper heller ikke å være stor i kjeften, det er faktisk ikke den som er størst i kjeften som har mest rett.

 

 

 

En av mine arbeidskamerater gikk fra Civic til ny C5 for noen år siden. Noe sinnsykt rart med fjæringa der. Resultatet var at vi som satt på til butikken i lunsjen ble sjøsyke. Hver dag. I alle fall hvis vi satt i baksetet. Det var riktig nok ikke den dyreste hydrauliske fjæringa. Og han har hatt endel tull med den bilen også. Som tidligere Peugeot-eier har jeg blitt frankofob selv, så jeg ville personlig valgt hva som helst japansk eller tysk/tsjekkisk først :B

 

Alle har hver sin smak på comfort, noen liker en type, noen en annen. Anbefaler å ta en prøvetur og prøve den ut før man kjøper den. Se om man liker den type comfort.

 

Trøbbel handler igjen om den er vedlikehold godt, er den ikke det så kommer feilene. Slik gjelder alle biler.

 

 

Jeg tror Oktavia har bedre bakseteplass(?), er vel den romsligste i sin produktklasse(?) og den er i utgangspunktet en god del billigere. Det er også en populær modell, men hvis jeg leste tallene riktig for et par år siden så skrotes en Skoda i snitt etter 11 år mens en Volvo eller Mercedes lever dobbelt så lenge. Det kan man jo vurdere i forhold til den høyere prisen.

 

C5 er litt større enn Octavia, men er ikke store forskjellen. Snitt av skroting av bil er vel opp til en selv og vedlikehold.

 

http://broom.eonbit.com/underholdning/broom/biltester/citroen/c5-2008-35

 

 

 

Til slutt:

Bilvalg er av smak og behag. Prøv ut flere biltyper og se hva som passer dere best. Hvilket merke dere foretrekker, comfort, det praktiske, motor, osv. Det er så uendelige store valg. Det skader heller ikke å prøve ut ukjente bilmerker. Les omtaler på nettet og generelt les dere opp på den bilen, se etter typiske feil osv.

http://broom.eonbit.com/underholdning/broom/biltester/

Her ligger det en haug av gode biltester. Let dere fram og les dere opp. Min anbefaling er ihvertfall å ikke gå for den den "første og beste", let litt før dere kjøper. Det vil dere tjene på i framtiden. :)

Endret av KontorPult
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trøbbel handler lite om vedlikeholdt når du får "Engine failure" feilmelding og beskjed om å stoppe bilen umiddelbart bare noen måneder etter den er kjøpt ny. Det var forøvrig ingenting galt med motoren, kun med sensorene. Det kan sikkert hende med alle merker, problemer har man med alle biler. Men personlige anekdoter, i den graden de overhodet har noen verdi, må nødvendigvis hentes fra nærmiljøet. Han har altså hatt mer problemer med den bilen enn han hadde med de to forrige, men han er kanskje mer fornøyd med Citroen likevel for alt jeg vet.

 

Når det er sagt, er godt vedlikehold naturligvis veldig viktig i forhold til mye, som rust, slitasjeskader, følgeskader, feilbruksskader, motorskader, you name it.

 

Snitt av skroting er overhodet ikke opp til en selv, da det faktisk er et snitt. Det som er opp til en selv er om man skroter før, på eller etter snittet. For de som er over snittet flink til overnevnte vedlikehold, vil nok sjansene øke kraftig på at bilen holder seg lenge.

 

En grunn til at man skroter Skoda tidligere kan rett og slett være at lavere pris gjør at man tidligere føler den har gitt sin verdi for pengene, hva vet vel jeg. Jeg har bare sett tallene og vet ingenting om hva som ligger bak.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

 

Kjøp en Mercedes. Trofaste bila med god kjørekomfor og vare tell du bli gammel.

Har ikke de som nå er tilgjengelig under 200 000,- (gjerne 6-7år gamle) vært plaget med en del rust?

 

Mener Mercedes skjerpet seg med den biten etter 2000 tallet. Uansett må jo tidligere eiere ha tatt vare på bilen. Om du bare kjører en bil og driter i å vaske/polere den en gang iblant, så angriper rusten alle biler.

 

Mente selvsagt at han skulle finne en som har vært godt tatt vare på, som ikke er mye rust på. Så lenge han da gir den en polering i året, så angriper ikke rusten spesielt mye mer på den enn på andre biler. Alt har med å gjøre hvor mye du bryr deg om bilen.

Lenke til kommentar

V50 har jeg nå. For sikkerheten. Den modellen ligger nær toppen på Autoindex. Overraskende god bagasjeplass også. Vil si komforten er bedre enn japanske biler, men ikke bedre enn fransk. Ikke spennende å kjøre - ønsker du å kjøre spennende med små barn i bilen? Faktisk har jeg gått over til å kjøre på cruise control nesten hele tiden etter jeg fikk den bilen, så jeg kan ikke være så veldig opptatt av kjøreglede selv. :p

 

Det er ikke spesielt god plass bak, men det tror jeg er vanlig i klassen. Vi har vår treåring i bakovervendt barnesete. Hver gang han løftes inn, må han bøye hodet unna og jeg må vri ham under dørkarmen. Det er med BeSafe iZi Combi X3 med IsoFix som har en massiv base. Hvis man kjøper et annet sete, for eksempel det som er Volvo-merket, vil det nok være bedre plass. Det er først og fremst høyden som er problematisk, så det tviler jeg på er så veldig mye bedre i andre biler i klassen. Med mindre Volvo har høyere seter for langbente skandinaver, det er jeg usikker på. CR-V og HR-V er derimot høyere, antar jeg? Det var ikke trangt når han satt i sitt første barnesete.

 

Jeg tror Oktavia har bedre bakseteplass(?), er vel den romsligste i sin produktklasse(?) og den er i utgangspunktet en god del billigere. Det er også en populær modell, men hvis jeg leste tallene riktig for et par år siden så skrotes en Skoda i snitt etter 11 år mens en Volvo eller Mercedes lever dobbelt så lenge. Det kan man jo vurdere i forhold til den høyere prisen.

 

V50 fremstår som en ok mellomklassestasjonsvogn, forsåvidt det samme med Octavia. Har kanskje hatt litt for mye fokus på disse barnesetene som tar så vanvittig mye plass. Får kjøpe oss nytt sete uansett, enten det blir for V50 eller større. Vet ikke hva du legger i spennende kjøring, men det blir ingen racerkjøring her for å si det sånn. Det blir nok den klassiske til-fra jobben/barnehagen og en langtur eller to i år til besteforeldre osv. Så egentlig til 5-serien pga størrelse og komfort er i en annen klasse enn Ocatvia, men det vises jo desverre også i prisen :glare: Det skal sies at Volvo har ofte vært samtaleemne ifm. sikkerhet og komfort (helt konge seter). Tankene har vel dreid seg rundt hvorvidt vi skal koste på oss litt komfort når vi skal kjøpe bil, fremfor å kun tenke transport og knekke seg ut av setet hver gang (satt på spissen vel å merke).

Endret av Bergenser
Lenke til kommentar

EMG-kassa i en C5 kan ikke sammenlignes med en hybridsak, det er helt annerledes med en elmotor, enn i en med bare fosil-motor. Du må rett og slett prøve ut C5'en. Her er det bare vanesak.

Her har du på sett og vis rett, det er jo en langt bedre opplevelse å kjøre hybriden med samme girkasse (elmotoren gir kraft hele veien, siden den ikke går via girkassa)

 

Iforhold til driftsikkerhet: Du overdriver alt for mye. Den kan ikke sammenlignes med en stor bil med V8 og 4x4, de blir mye mer "tungkjørt" med 4x4, noe jeg selv har erfart i enkelte biler. C5'er har faktisk veldig god driftsikkerhet og ligger "midt på treet" iforhold til familiebiler.

Mer tungkjørt med 4x4? Bilen min er ganske lik å kjøre som tilsvarende med bakhjulstrekk, den har bare lettere for å ha god kontakt med bakken og derfor er den igjen mer brukervennlig.

 

 

 

Vi har en 12 år gammel Citroen C5, gått 410000km, aldri byttet girkasse eller motor.

410kkm er da ingenting for hverken motor eller girkasse så lenge det er av noenlunde ok kvalitet..

Det du ikke skriver noe om er hva annet som er gjort med bilen..

 

Går godt fortsatt (Om du ikke er superbilfan med 200hk...) og hadde den på EU-Kontroll ifjor med null feil. NAF-testet for noen dager siden, kun noen bærekuler som måtte skiftes (Vanlig på disse bilene), fikk beskjed om at bilen hadde mange år og kilometer igjen å leve med samme motor og girkasse. Den er også rustfri. Et levende bevis på at både Citroen har forbedret seg og godt vedlikehold.

Superbilfan med 200hk?

Uansett, hvorfor så opphengt i motor og girkasse? Dette er bare to enkeltmoduler av en bil, det er veldig mye annet som kan ryke.. :)

 

 

Hvilken type C5, nye eller gamle typen? Kjøper man en gammel bil må man regne med at ting ryker, det gjelder faktisk alle biler. At ting ryker to ganger er verkstedets skyld, ikke bilens. Her må man klage, kreve å få jobben gjort om igjen uten ekstra kostnad. Skjer det om og om igjen burde hun vurdere et ordentlig service av understellet. Bilen har antagligvis vært dårlig vedlikehold på det punktet. Derfor er det viktig med servicehefte.

Min tidligere kollega handlet bil i 2010 tenker jeg, hun kjøpte da en 2-3 år gammel bil.

 

 

Det er veldig fornuftig å kjøpe en bil med lav kilometerstand (80000km +/-), da får man minimalt med påkostninger på en god stund. Kjøper du en som har gåẗt 200000km er det MYE større sjanse for at ting ryker, det gjelder faktisk alle biler. Ville du feks kjøpt en Skoda Octavia 2010mod med 200000 på tellerne mot en som hadde gått 80000km? Det handler om fornuftighet, ikke at Citroen tåler lite kilometer.

Det ble tidligere i tråden påpekt at det med en slik bil var viktig å finne en med lav kilometerstand.

 

 

Håper det svarte på det meste, og bruk fakta neste gang, ikke bare din egen mening. Det hjelper heller ikke å være stor i kjeften, det er faktisk ikke den som er størst i kjeften som har mest rett.

Jeg baserer meg på fakta og erfaring, det skal jeg fortsette med.

 

 

Trøbbel handler igjen om den er vedlikehold godt, er den ikke det så kommer feilene. Slik gjelder alle biler.

Hvordan skal man vedlikeholde en C5 for at ikke pumpa til fjæringa skal ryke etter noen få titalls tusen kilometer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

V50 har jeg nå. For sikkerheten. Den modellen ligger nær toppen på Autoindex. Overraskende god bagasjeplass også. Vil si komforten er bedre enn japanske biler, men ikke bedre enn fransk. Ikke spennende å kjøre - ønsker du å kjøre spennende med små barn i bilen? Faktisk har jeg gått over til å kjøre på cruise control nesten hele tiden etter jeg fikk den bilen, så jeg kan ikke være så veldig opptatt av kjøreglede selv. :p

 

Det er ikke spesielt god plass bak, men det tror jeg er vanlig i klassen. Vi har vår treåring i bakovervendt barnesete. Hver gang han løftes inn, må han bøye hodet unna og jeg må vri ham under dørkarmen. Det er med BeSafe iZi Combi X3 med IsoFix som har en massiv base. Hvis man kjøper et annet sete, for eksempel det som er Volvo-merket, vil det nok være bedre plass. Det er først og fremst høyden som er problematisk, så det tviler jeg på er så veldig mye bedre i andre biler i klassen. Med mindre Volvo har høyere seter for langbente skandinaver, det er jeg usikker på. CR-V og HR-V er derimot høyere, antar jeg? Det var ikke trangt når han satt i sitt første barnesete.

 

Jeg tror Oktavia har bedre bakseteplass(?), er vel den romsligste i sin produktklasse(?) og den er i utgangspunktet en god del billigere. Det er også en populær modell, men hvis jeg leste tallene riktig for et par år siden så skrotes en Skoda i snitt etter 11 år mens en Volvo eller Mercedes lever dobbelt så lenge. Det kan man jo vurdere i forhold til den høyere prisen.

 

V50 fremstår som en ok mellomklassestasjonsvogn, forsåvidt det samme med Octavia. Har kanskje hatt litt for mye fokus på disse barnesetene som tar så vanvittig mye plass. Får kjøpe oss nytt sete uansett, enten det blir for V50 eller større. Vet ikke hva du legger i spennende kjøring, men det blir ingen racerkjøring her for å si det sånn. Det blir nok den klassiske til-fra jobben/barnehagen og en langtur eller to i år til besteforeldre osv. Så egentlig til 5-serien pga størrelse og komfort er i en annen klasse enn Ocatvia, men det vises jo desverre også i prisen :glare: Det skal sies at Volvo har ofte vært samtaleemne ifm. sikkerhet og komfort (helt konge seter). Tankene har vel dreid seg rundt hvorvidt vi skal koste på oss litt komfort når vi skal kjøpe bil, fremfor å kun tenke transport og knekke seg ut av setet hver gang (satt på spissen vel å merke).

 

Du kan jo evt vurdere Opel Astra i nye variant. Den er såpass stor at den tar seg av 2 barneseter, _og_ den har meget gode seter (etter min rygg betydelig bedre enn de som sto i en V70 leiebil i fjor høst). En sterkt undervurdert bil. Litt dårlig utvalg av bensinmotor (120 eller 140HK 1.4l), som er "grei nok".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...