Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp! Vi skal kjøpe vår første familiebil...


Anbefalte innlegg

God dag godtfolk!

 

Som overskriften tilsier så hadde det vært flott med noen innspill ifm. med vårt planlagte familiebilkjøp nå til sommeren.

 

Vi er en liten familie med ett barn.

Har stabil og grei økonomi, eier eget hus, begge i full og fast jobb.

Vi drar ikke på de store bilferiene a-la Legoland med bil, så vi MÅ ikke den største plassen i verden.

 

*Kriterier*

 

Budsjett - Under 200 000,-

Plass til barnesete

Plass til èn barnevogn.

Fortrinnsvis bensin da vi bor i byen og mye småkjøring

Greit med automatgir pga. kø/komfort, men ikke en forutsetning.

Trenger ikke 4x4 då vi sjelden kjører på fjellet og ingen voldsomme bakker.

Helst ikke mer enn 7-8år og må ha ESP.

Ikke bruktimport

Ikke fjortiskjørt (gjelder i hovedsak BMWene)

Trenger ikke være noen racerbil, men å vil gjerne unngå å tyne motoren for å komme opp bakken.

 

Bilene vi har vurdert i første omgang er:

 

3-Serie Touring

5-Serie Touring

Honda Accord (06-08) (litt utradisjonelt men rimelig)

Volvo V50

Honda CR-V

C-Klasse

 

Som dere ser så har vi utelatt de store familieklassikerne som V70, Passat, Mondeo og Avensis. Dette er gjort både av parkeringsmessige hensyn samt at vi ikke føler vi har V70`plassbehov når vi bare er 3stk. Passat og Avensis blir, med fare for å trekke halve den norske befolkningen på tærene..veldig kjedelig :p

 

3-serien med 316/318 fremstår som noe undermotorisert (122hk på stv?), men stilmessig og virker den interessant.

V50en har gode seter og god plass for en liten familie men ikke så spennende. 5-serie er mer plass men igjen dyrere enn 3. Accorden er tatt med siden vi har hørt mye bra om Hondas pålitlighet og teknikk, selv om bakenden ikke er verdens vakreste :confused: Samme med CR-V (gen II).

 

Setter stor pris på innspill og tilbakemeldinger på utvalget, samt nye forslag!

Jeg er ikke rare bilmannen, så dersom dere anser meg helt fortapt så ledes jeg mer enn gjerne inn på bedre tanker ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om meg:

Eier V50.

2 barn i barnesetealder.

Erfaring med V60, V70, Modeo, Avensis, 3-serie, CR-V, Golf-stasjonsvogn, og Passat (familie og venner i tilsvarende situasjon som oss).

 

BMW sin 3-serie må dere bare slå fra dere umiddelbart. Det er fryktelig lite bagasjerom i de bilene. Tilsvarende synes jeg egentlig med V60 - skråvinduet bak gjør at det er lite plass når barnevognen er lagt inn. V50 har faktisk større plass.

Tips - lån til prøvekjøring og test med barnevognen dere har (eventuelt planlegger å kjøpe. Vi kjørte til Barnas Hus med lånebil og testet både V50 og 3-serie før vi hadde vogn).

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar,

 

Har vel innerst inne tenkt at 3-serie blir for liten bak ja. Tror det blir litt det samme med fokus og golf stv.

Men 5-serie da? Er det verdt å legge inn litt ekstra her, eller kanskje bedre å gå for høyere utstyrsnivå på en V50?Du sier du har V50 - Fungerer den tilstrekkelig eller føler du at det blir for liten plass? Barnesetene dine, er de forover eller bakovervendt?

Lenke til kommentar

Vi eier to Citroen C5'er, en fra hver generasjon og en Citroen DS5 for tiden. Vi har fint 3 barneseter i C5en, kanskje litt trangt, men det er det vel i alle stasjonsvogner.

 

Citroen C5 Exclusive, 109hk Diesel, EMG-Automat

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=46781952

Pris: 195000 kr

Denne er Exclusive utgaven av 2. generasjons C5, da har den blandt annet automatgir og hydraulikk (Hydreactive som den kalles). Hydraulikken gir en helt fantastisk kjørekomfort, garantert verd pengene. Girkassen er ulempen i denne bilen, EMG-kassene er ikke kjent for en racer-bil, den girer litt tregt, så er du glad i skikkelig fart burde du gå for en bedre automatkasse, eller det billige alternativet, manuell. Til bykjøring er den fin.

 

Citroen C5 Exclusive, 136hk Diesel, 6-trinns automat

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=47767310

Pris: 218000 kr

Denne er lik den over, bare med en bedre automatkasse og en sterkere motor. Denne er eiet av en Citroen Entusiast.

 

Citroen C5, 109hk Diesel, Manuell

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=44579245

Pris: 139000 kr

Enkel og grei, "kjedelig" familiebil. Vanlig manuell med en grei motor på 109hk. Går ikke som et oljalyn, men grei nok til en familiebil å være.

 

Citroen C5, 116hk Bensin, Manuell

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=47546201&searchclickthrough=true

Pris: 79000 kr

Her har du bensin-motoren du forespurte (Ligger desverre ingen 2.gen. C5'er med Bensin ute). Enkel og grei bil, med manuellkasse. Disse hadde en av markedets største bagasjerom på den tiden, så her er det nok å boltre seg i. Vi var fint ferieturer til Danmark og Sverige med 3 unger, lett uten problemer.

 

 

Citroen C5'er koster ikke skjorta fordi de ikke har blitt en så populær bil, og at det forsatt henger igjen at "Fransk = Drittbil", dette var på gamlere modeller, det rotet er borte for lengst.

 

Det dummeste du kjøper av C5 er de av forrige generasjon som ligger nesten like dyrt som å kjøpe nåværende. Slik som denne. Eller slik som denne, er jo nesten svindel.

 

Det viktigste er ihvertfall å finne en som har et godt servicehefte og lav km-stand. Tar du vare på bilen, utfører all service, skifter deler ettersom du hører lyder, og generelt er tidlig ute med å sjekke feil, så har du god bil, nesten uansett hva du velger. Smak og behag ;)

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg sett hva som finnes på Finn.no - men DAB-radio til V50 var tilsynelatende umulig å få når vi bestilte NY bil for 2-3 år siden. Nå er V50 gått ut av sortimentet, og erstattet av mindre V40 og upraktiske V60.

 

Vi har 1 stk base for Maxi-Cosi + babystol - dette står bak førersetet så man får ta dette så lang bak vi ønsker...

1 stk BESAFE sete som er bakovervendt - dette står bak pasasjersetet, fordi jeg synes det blir hakket for trangt bak førersetet. Jeg er 1,81.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Nå vet ikke jeg hvor lenge dere skal beholde bilen, men er verdt å tenke litt langsiktig. Er ikke veldig behagelig å sitte i baksetet på biler i 3-serieklassen, når man barna runder ungdomsskolealder.

5-serie er vel omtrent vel så stor om Mondeo, V70 og Avensis.

Om BMW-er er verdt de ekstra pengene kommer helt an på personen. Hvis du er litt interessert i biler, tror jeg nok du setter pris på det lille ekstra du får hos premiummerkene.

 

Ville ha styrt unna CR-V. Blir veldig fort masete i motorveihastighet, vindstøy og automatkassa hjelper ikke akkurat på. Du bør også sjekke bensinforbruket på de.

Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg hvor lenge dere skal beholde bilen, men er verdt å tenke litt langsiktig. Er ikke veldig behagelig å sitte i baksetet på biler i 3-serieklassen, når man barna runder ungdomsskolealder.

5-serie er vel omtrent vel så stor om Mondeo, V70 og Avensis.

Om BMW-er er verdt de ekstra pengene kommer helt an på personen. Hvis du er litt interessert i biler, tror jeg nok du setter pris på det lille ekstra du får hos premiummerkene.

 

Ville ha styrt unna CR-V. Blir veldig fort masete i motorveihastighet, vindstøy og automatkassa hjelper ikke akkurat på. Du bør også sjekke bensinforbruket på de.

Ser for oss at det blir en 3-4år. Minsten har akkurat bikket 6mnd, så er et stykke igjen til ungdomsskolestørrelse :wee:

 

5-serien er flott den, men da blir det liksom det å veie opp en 5-serie med 100k km + opp mot f.eks en Akkord,V50,Octavia, bare at de sistnevnte er 3-4år nyere til samme prisen.

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg sett hva som finnes på Finn.no - men DAB-radio til V50 var tilsynelatende umulig å få når vi bestilte NY bil for 2-3 år siden. Nå er V50 gått ut av sortimentet, og erstattet av mindre V40 og upraktiske V60.

 

Vi har 1 stk base for Maxi-Cosi + babystol - dette står bak førersetet så man får ta dette så lang bak vi ønsker...

1 stk BESAFE sete som er bakovervendt - dette står bak pasasjersetet, fordi jeg synes det blir hakket for trangt bak førersetet. Jeg er 1,81.

Hmmm, akkurat dette med radioen hadde jeg ikke tenkt på :hmm:

Har du kjennskap til det å ettermontere DAB i de andre nevnte bilene? FM forsvinner jo helt om et år eller tre.

Lenke til kommentar

Vi eier to Citroen C5'er, en fra hver generasjon og en Citroen DS5 for tiden. Vi har fint 3 barneseter i C5en, kanskje litt trangt, men det er det vel i alle stasjonsvogner.

 

Citroen C5 Exclusive, 109hk Diesel, EMG-Automat

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=46781952

Pris: 195000 kr

Denne er Exclusive utgaven av 2. generasjons C5, da har den blandt annet automatgir og hydraulikk (Hydreactive som den kalles). Hydraulikken gir en helt fantastisk kjørekomfort, garantert verd pengene. Girkassen er ulempen i denne bilen, EMG-kassene er ikke kjent for en racer-bil, den girer litt tregt, så er du glad i skikkelig fart burde du gå for en bedre automatkasse, eller det billige alternativet, manuell. Til bykjøring er den fin.

 

Citroen C5 Exclusive, 136hk Diesel, 6-trinns automat

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=47767310

Pris: 218000 kr

Denne er lik den over, bare med en bedre automatkasse og en sterkere motor. Denne er eiet av en Citroen Entusiast.

 

Citroen C5, 109hk Diesel, Manuell

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=44579245

Pris: 139000 kr

Enkel og grei, "kjedelig" familiebil. Vanlig manuell med en grei motor på 109hk. Går ikke som et oljalyn, men grei nok til en familiebil å være.

 

Citroen C5, 116hk Bensin, Manuell

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=47546201&searchclickthrough=true

Pris: 79000 kr

Her har du bensin-motoren du forespurte (Ligger desverre ingen 2.gen. C5'er med Bensin ute). Enkel og grei bil, med manuellkasse. Disse hadde en av markedets største bagasjerom på den tiden, så her er det nok å boltre seg i. Vi var fint ferieturer til Danmark og Sverige med 3 unger, lett uten problemer.

 

 

Citroen C5'er koster ikke skjorta fordi de ikke har blitt en så populær bil, og at det forsatt henger igjen at "Fransk = Drittbil", dette var på gamlere modeller, det rotet er borte for lengst.

 

Det dummeste du kjøper av C5 er de av forrige generasjon som ligger nesten like dyrt som å kjøpe nåværende. Slik som denne. Eller slik som denne, er jo nesten svindel.

 

Det viktigste er ihvertfall å finne en som har et godt servicehefte og lav km-stand. Tar du vare på bilen, utfører all service, skifter deler ettersom du hører lyder, og generelt er tidlig ute med å sjekke feil, så har du god bil, nesten uansett hva du velger. Smak og behag ;)

 

Tusen takk for et utfyllende og informativt innlegg! :)

C5 var jeg faktisk ikke kjent med. Har vel bare sett den på veien 2-3 ganger. Du har nok rett i at den dette litt imellom når det gjelder kjente/populære bruktbiler. Vi får legge den på listen og sjekke den ut! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det må jo være lov å kjøpe en familiebil som faktisk ser bra ut. Å leve med en C5 må jo være nitrist.

 

Du kan få en ok E61 for den prisen nå, og det er meget gode biler. De ser bra ut(med M-pakke), er veldig komfortable, men trenger noe motor. Jeg ville definitivt brukt litt tid på å finne en velholdt en også.

Lenke til kommentar

Angående C5 og Citroën, kan jeg komme med litt innspill:

C5 er mer enn stor nok til ditt bruk nå, trolig også når/om/hvis nr 2 kommer.. :-)

HDi-motoren vil overraske deg, positivt. Den er veldig "villig" og lettkjørt, og selv om 110HK ikke drar skinnet av pølsa, så gjetter jeg på at du vil synes det er tilstrekkelig. Rimelig i drift er den og. PSA er vel en av relativt få som klarer å lage små dieselmaskiner som faktisk tåler endel småkjøring, dog heller ikke disse helt problemfritt. Du bør kunne spandere på deg en langtur en gang eller 2 i året, eller i det minste en tur med litt belastning (f.eks tilhenger med sand opp noen bratte kneiker... ;-) ).

EMG-girkasse er noe sært noe. Det er ikke automat, men en Elektronisk styrt Manuell Girkasse. De har tatt en ordinær manuell girkasse, og satt på en elektronisk styrt kløtsj. Første gangen du kjører den kommer du "garantert" til å kjøre i rykk og napp. Men etter kort tid (timer-dager) vil du venne deg til den, og iallfall alle i min vennskapskrets som kjører en PSA med EMG trives fint med denne løsningen. Den er rimelig, både i innkjøp og evt reparasjon. I motsetning til endel andre moderne girløsninger, som har en tendens til å koste en arm og en legg om den ryker.

Ellers vil jeg istemme det KontorPult skriver; sørg for å overholde service, bruk merkeverksted iallfall til ting som er litt mer avansert enn å bytte olje og bremser, så har du bilen lenge.
C5 får du som du sikkert har sett både med hydraulisk og ordinært hjuloppheng. Prøv gjerne begge deler om du har anledning. Begge deler er bra, begge deler har fornuftige kostnadsnivå, men det er 2 ganske forskjellige kjøreopplevelser.

 

Forøvrig så kan du også se litt på Skoda. Octavia er mer enn stor nok for 1 barn, og jeg vet om flere som har slik i stv med 2 barn og som trives. Personlig synes jeg de er gørr kjedelig, men det er ikke til å komme forbi at det faktisk er meget brukbare biler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Det må jo være lov å kjøpe en familiebil som faktisk ser bra ut. Å leve med en C5 må jo være nitrist.

 

Du kan få en ok E61 for den prisen nå, og det er meget gode biler. De ser bra ut(med M-pakke), er veldig komfortable, men trenger noe motor. Jeg ville definitivt brukt litt tid på å finne en velholdt en også.

E60/61 hadde som omtrent alle andre biler sine feil i starten.

TS, hold utkikk etter biler med BMW Premium Selection. Dette er biler som selges fra forhandler og som har et års "nybilgaranti" etter kjøp. Kan være greit å ha med seg.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Fortrinnsvis bensin da vi bor i byen og mye småkjøring

Greit med automatgir pga. kø/komfort, men ikke en forutsetning.

Trenger ikke 4x4 då vi sjelden kjører på fjellet og ingen voldsomme bakker.

Helst ikke mer enn 7-8år og må ha ESP.

Ikke bruktimport

Ikke fjortiskjørt (gjelder i hovedsak BMWene)

Trenger ikke være noen racerbil, men å vil gjerne unngå å tyne motoren for å komme opp bakken.

Bensinmotor er et fornuftig kriterie, automat også.

At dere ikke trenger 4x4 fordi dere bor i byen forstår jeg ærlig talt ikke helt.. Selv føler jeg at det er i byen 4x4 virkelig har noen reell nytte (i tillegg til campingturene mine på vinteren, med halvannet tonn campingvogn bak bilen..)

 

Hvorfor ikke bruktimport? Det kan gi mye bil for pengene det..

 

 

Vi eier to Citroen C5'er, en fra hver generasjon og en Citroen DS5 for tiden. Vi har fint 3 barneseter i C5en, kanskje litt trangt, men det er det vel i alle stasjonsvogner.

 

Citroen C5 Exclusive, 109hk Diesel, EMG-Automat

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=46781952

Pris: 195000 kr

Denne er Exclusive utgaven av 2. generasjons C5, da har den blandt annet automatgir og hydraulikk (Hydreactive som den kalles). Hydraulikken gir en helt fantastisk kjørekomfort, garantert verd pengene. Girkassen er ulempen i denne bilen, EMG-kassene er ikke kjent for en racer-bil, den girer litt tregt, så er du glad i skikkelig fart burde du gå for en bedre automatkasse, eller det billige alternativet, manuell. Til bykjøring er den fin.

Ingen tvil om at du har rett i noen ting her.. Hydraulikken gir absolutt en komfortabel bil.

Bare synd denne bilen er å anse som ødelagt fra fabrikk, for den EMG-kassa er faktisk direkte jævlig å kjøre med.

 

Jeg har kjørt flere biler med den løsningen, blant annet Peugeot 508 hybridsaken (der problemet oppfattes mindre enn i andre biler med samme løsning pga elmotoren som fortsatt driver under giring..)

 

I tillegg er driftssikkerheten her så som så, selv min gamle stasjonsvogn med stor v8, 4x4, luftfjæring osv er mer driftssikker enn de fleste C5ene med hydraulikk jeg kjenner til..

 

 

Citroen C5'er koster ikke skjorta fordi de ikke har blitt en så populær bil, og at det forsatt henger igjen at "Fransk = Drittbil", dette var på gamlere modeller, det rotet er borte for lengst.

De siste 20 årene har folk sagt akkurat det der, de har da gjerne referert til ca 10 år gamle biler.. Etter det var alt gull..

Pussig nok vil det nok om ti år også være slik at de gamle bilene fra 2014, DE var no dritt.. Men de nye bilene i 2024.. DE er bra de!

 

Min erfaring med merket er at det faktisk er en del problemer med de..

Den kjipeste er ei jeg jobbet sammen, hun skulle ha seg en relativt rimelig stasjonsvogn av grei størrelse..

Damen ble forelsket i C5, og fant seg et eksemplar med hydraulisk fjæring..

Needless to say, selvsagt røyk ei pumpe eller noe til denne hydraulikken etter under et år, bilen ble stående.. Ting ble fikset.

Bilen kom tilbake, kort tid gikk før den fikk tilsvarende problemer igjen..

Nytt verkstedopphold.

 

Greit nok, det ble fikset etter bare to opphold på verksted.. Men å måtte ta bussen i ukesvis pga slikt er jo uholdbart!

 

 

Det viktigste er ihvertfall å finne en som har et godt servicehefte og lav km-stand. Tar du vare på bilen, utfører all service, skifter deler ettersom du hører lyder, og generelt er tidlig ute med å sjekke feil, så har du god bil, nesten uansett hva du velger. Smak og behag ;)

Hvis lav km-stand er viktig oppfatter jeg det som at de ikke tåler særlig godt å bli brukt.. Ergo kan det umulig være bra saker.

 

Nå vet ikke jeg hvor lenge dere skal beholde bilen, men er verdt å tenke litt langsiktig. Er ikke veldig behagelig å sitte i baksetet på biler i 3-serieklassen, når man barna runder ungdomsskolealder.

5-serie er vel omtrent vel så stor om Mondeo, V70 og Avensis.

Om BMW-er er verdt de ekstra pengene kommer helt an på personen. Hvis du er litt interessert i biler, tror jeg nok du setter pris på det lille ekstra du får hos premiummerkene.

 

Ville ha styrt unna CR-V. Blir veldig fort masete i motorveihastighet, vindstøy og automatkassa hjelper ikke akkurat på. Du bør også sjekke bensinforbruket på de.

Å basere seg på å ha bil i 15 år eller så er vel ganske uvanlig i Norge.

Hva gjelder 5-serie vs V70 er det nok rett, jeg tror faktisk V70 er noen cm kortere enn 5-serie..

 

CR-V ville jeg også styrt unna, det er en trist sak.

 

 

Kjøp en Mercedes. Trofaste bila med god kjørekomfor og vare tell du bli gammel.

Har ikke de som nå er tilgjengelig under 200 000,- (gjerne 6-7år gamle) vært plaget med en del rust?

 

Vel, fra 211-bilene kom som 2003-modeller har E-klassen ikke vært mer belemret med rust enn relevante konkurrenter.

 

Det skal sies at en velutstyrt 211 (E-klasse altså) kan være dyr å holde pga mye fancy utstyr..

 

C-klasse er vesentlig bedre fra 204 kom på markedet som 2007-modell eller noe sånt ut fra hva jeg har fått med meg..

 

EMG-girkasse er noe sært noe. Det er ikke automat, men en Elektronisk styrt Manuell Girkasse. De har tatt en ordinær manuell girkasse, og satt på en elektronisk styrt kløtsj. Første gangen du kjører den kommer du "garantert" til å kjøre i rykk og napp. Men etter kort tid (timer-dager) vil du venne deg til den, og iallfall alle i min vennskapskrets som kjører en PSA med EMG trives fint med denne løsningen. Den er rimelig, både i innkjøp og evt reparasjon. I motsetning til endel andre moderne girløsninger, som har en tendens til å koste en arm og en legg om den ryker.

EMG er RÆVA, din vennekrets kan da virkelig ikke bestå av bilinteresserte..

At det er billig hjelper ikke når det funker så til de grader dårlig.

 

 

Hva gjelder det jeg klippet vekk, altså om Octavia..

 

Det er en bil trådstarter bør se på, det er en bra sak.

 

 

Innenfor budsjettet er faktisk en 2010 Octavia RS helt realistisk, det er en litt morsom sak på toppen av det hele.. Selv om den har feilhjulstrekk.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=47392630&searchclickthrough=true

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=47442583&searchclickthrough=true

 

L&K kan også være verdt å tenke på, det er den mest velutstyrte modellen vel..

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=47073742&searchclickthrough=true

 

160hk holder greit i en Octavia.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Har tilsvarende girkasse på min bil i tillegg til at jeg hadde en C5 som leiebil en uke. Jeg må nok gi Snylter delvis rett (skjønt han har det med å sette ting på spissen). EMG er ikke guds gave til kjøregleden nei. På motor- og landevei fungerer det fint, men til kø- og bykjøring er det langt fra ideelt (det er jo her normalt automatkassene har sitt fortrinn). Automat-modusen på Smart Roadster (som jeg kjører) er kjent for å være ganske begredelig, men det overrasket meg at den var værre på C5. I et par oppoverbakker trodde jeg faktisk kassa skulle kvele motoren.

 

Ellers er C5 en veldig komfortabel bil, men jeg foretrekker Volvo V50 som jeg også har kjørt ganske mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...